Jump to content

Recommended Posts

• Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Då var beredskapskontraktet undertecknat och ivägskickat.

:camo:

Jag har inte fått mitt än, kommer väl i veckan då. 8-/

Posted (edited)
Jag har inte fått mitt än, kommer väl i veckan då. :)

Jag trodde jag var sent ute eftersom jag inte skickade in mitt svar förrän i början av denna vecka och blev förvånad att kontraktet redan i fredags. Men som jag sa nere i Kosovo, "Var sak har sin tid..."

Edited by Eldståhl
Posted
Nu har det iaf kommit. Tog lite extra tid pga att jag flyttat förmodar jag. :)

Hmm flytta i juletider kan inte vara så kul men GRATTIS till den nya bostaden :banana

Skriv nu på och skicka in kontraktet så snabbt som attans... B)

Posted

Ja, det kanske inte var allt för bra tajming, men det har fungerat ganska bra med posten faktiskt.

Ska posta det strax. :blink:

Posted

Hej till alla IF06-are!

Jag kom också med...verkar poppis med stabsass/sb. Det innebär ju stab, men på en flygstyrka borde det ju vara helt ok?!

Har hållit mig inom armén mestadels, men där innebär alla befnr som börjar på 06 att man ingår i Sektion sex (S6)... I Kosovo hade S6's stabsass/sb till uppg att göra, handha och förstöra kryptonycklar och sånt. Sen så brukar man ju som ass få understödja off med allt möjligt de kan tänkas vilja ha hjälp med; typ registrering och arkivering, översätta ordrar och sånt. Men jag gör

f-n inget kaffe om jag inte själv ska ha! :baskerPa:

Nån av er S6-are (eller nån annan) som vet vem vi får som befäl? Vore ju bra att veta...

Hört nåt rykte om när det blir övning? Hur långa är övningarna?

Take care!

/Elpa

Posted
Har hört att Astronautwannabee Rickard Lundborg blir Stabschef.

Ingen aning om vem denne man är.

Hej till alla IF06-are!

Jag kom också med...verkar poppis med stabsass/sb. Det innebär ju stab, men på en flygstyrka borde det ju vara helt ok?!

Jag tillhörde det gamla BAS-90 systemet som stabstoch men omskolade mig till stabsass på frivillig basis förra året. Stabsassar mig veterligen kan då finnas på både insatskompani såväl bataljonsstab men om det ena är bättre än den andra vet jag inte. Någon annan som har erfarenhet av nuvarande system BAS 04?

Posted
Jag önskar alla i IF06 en riktigt God Jul och Ett Gott Nytt År! :banana:camo:

Till alla IF06: God fortsättning! Synes nästa år nån gång... :camo:

Posted
Ja, man kan ju fråga sig när första träffen blir. :D

God fortsättning!

Tja...förste man som hör nåt om första träffen får se till att sprida det till oss andra! :baskerPa:

Gott nytt år!

//ELPA

Posted
Gott Nytt År till er alla!

Är det någon som varit del av ett beredskapsförband förrut och som kan berätta hur det var?

Det finns en tråd om tidigare swafrap som du kan läsa.

Posted

@ eldståhl

jag var med på den första swafrapen, det hände ingenting! enda "övning/sammankomst" var två dagar på f21 för att träffa de andra i förbandet, vi åt en middag ihop. stor besvikelse, hoppas att ni får vara med på lite mer övningar nu. Men jag tror att de kommer att plocka vpl att göra insatskomp uppg.

Posted

@ knaZen och BARBIE

Det framgick egentligen ingenting från de andra trådarna som berörde SWAFRAP vilket tyder på väldigt låg aktivitet förrutom för flygande personal.

Hmm blir mera sugen på att söka till en insatsmission vid nästa ansökningstillfälle. Sambon lär inte bli glad men missionstarmen suger när andra gamla missionspolare drar iväg igen...

Posted
@ eldståhl

jag var med på den första swafrapen, det hände ingenting! enda "övning/sammankomst" var två dagar på f21 för att träffa de andra i förbandet, vi åt en middag ihop. stor besvikelse, hoppas att ni får vara med på lite mer övningar nu. Men jag tror att de kommer att plocka vpl att göra insatskomp uppg.

Så övning i Växsjö, Jokkmokk, Cooperativ key och en sväng till Polen och lite annat smått och gott räknas inte, du menar att DU bara var med två dagar på F 21.

Posted

@ imint

Ja jag menar mig! vem annars skulle jag mena? Om man skriver på ett beredskapskontrakt räknar man med att man övas en del iallafall lite mer än en middag på f21. Jag kan bara ta mina erfarenheter från swafrap om du har andra så dela gärna med dig till dem i tråden.

Posted
@ imint

Ja jag menar mig! vem annars skulle jag mena? Om man skriver på ett beredskapskontrakt räknar man med att man övas en del iallafall lite mer än en middag på f21. Jag kan bara ta mina erfarenheter från swafrap om du har andra så dela gärna med dig till dem i tråden.

Jo men det lät på dig som om din erfarenhet var generell för hela Swafrap, så var inte fallet utan en hel del övningsverksamhet ägde rum för nyckelbefattningar...som dom jag räknade upp...

Posted

Det verkar som det är ett första möte på G nu. Fick förstahandsinfo på telefon om att vi inom en snar framtid kommer att få tid och plats för en sammankomst nu i vår. Vi ska träffas för att få ett hum om vem de andra inom enheten är, men främst är det nog för att vi ska få information om missionsgrejer (försäkringar och de där andra tradiga genomgångarna) och göra läkarundersökningen. Antar att vi riskerar det nya 2km-fälttestet... :rocketl: Inget jag ser fram emot, tyckte det förra räckte!!! :banana

/Elpa

Posted
det nya 2km-fälttestet... :rocketl: Inget jag ser fram emot, tyckte det förra räckte!!! :banana

Öh, vad är det för ett nytt fälttest. Det har jag inte hört talas om....?? I så fall är det dags att börja träna :)

Posted

det nya 2km-fälttestet... :Malaj: Inget jag ser fram emot, tyckte det förra räckte!!! :camo:

Öh, vad är det för ett nytt fälttest. Det har jag inte hört talas om....?? I så fall är det dags att börja träna ,O

Det nya fälttestet är omgjort till dubbla sträckan, men knappt dubbla tiden. Förr kunde man mest springa på pannben, men nu krävs det lite mer kondition! Hörde att det var en hel del som inte fixade det inför KS13, men det kan ju vara ett rykte...

Det nya fälttestet innebär alltså full stridsutr plus vapen som tidigare, men nu ska man springa 2km på 11:30. Blir lite tufft! Och ska man orka det till nu nån gång i vår så vill det nog till att löpträna! ;)

/Elpa

Posted (edited)
Det nya fälttestet innebär alltså full stridsutr plus vapen som tidigare, men nu ska man springa 2km på 11:30. Blir lite tufft! Och ska man orka det till nu nån gång i vår så vill det nog till att löpträna! ;)

/Elpa

"Utlandsstyrkan

Lägsta krav på fysisk prestationsförmåga som ställs på FM personal för att bli uttagen i

utlandsstyrkan är godkänd FM Fysiska Standard grundnivå, under det senaste halvåret före

uttagningstillfället.

Huvuddelen av befattningarna i utlandsstyrkan kommer att omfattas av tilläggskrav. Beroende

på uppgift och andra rådande förutsättningar kommer tilläggskrav och prov för uttagning att

bestämmas i samverkan mellan C OPIL och C PROD (C FMIF (och FOI)) inför varje

internationell uppgift.

C OPIL kan i särskilda fall medge avsteg från ovanstående.

Om omständigheterna vid internationell tjänstgöring medför svårigheter t ex på grund av

säkerhet eller beredskap, att genomföra FM Fysiska Standard kan förbandschef besluta om

dispens under tid som försvårar eller omöliggör fysisk träning. " (http://www.fmif.mil.se/attachments/fmfyss_regler.pdf)

Vad jag kan se så kommer fältestet innebära 2 km och ett tidskrav på 11 min 15 sek för stridande förband respektive 12 min 30 sek för stabspersonal motsv. Detta jämfört mot 6.00 resptive 6.30 som vi hade på KS11.

Håller med om att det är inte genomtänkt med kortare tid för längre sträcka med tanke på att det är tungt och jobbigt över tiden. Det bordet varit åtminstone dubbla tiden plus några sekunders tillägg...

*SUCKA* Nu blir det till hårdträning grabbar!

Edited by Eldståhl
Posted
Vad jag kan se så kommer fältestet innebära 2 km och ett tidskrav på 11 min 15 sek för stridande förband respektive 12 min 30 sek för stabspersonal motsv. Detta jämfört mot 5.30 resptive 6.00 som vi hade på KS11.

*SUCKA* Nu blir det till hårdträning grabbar!

Men vi som fått stabsass/sb måste ju vara stabspersonal...då borde det ju innebära att vi får 12:30-kravet?!? :/ Hoppas hoppas... 11:15 är alldeles för lite!

/Elpa

Posted (edited)
Men vi som fått stabsass/sb måste ju vara stabspersonal...då borde det ju innebära att vi får 12:30-kravet?!? 8-/ Hoppas hoppas... 11:15 är alldeles för lite!

/Elpa

Vi får hålla tummarna tillsammans. Som stf stabsgrpch i Signal Center/OPS-room på KS11 så tyckte jag att vår grupp skulle få klara oss på 6 minuter men tji fick vi.

Jag håller tummarna med dig men tänker själv satsa hårt på konditionsträningen nu efter helgen :/

Edited by Eldståhl
Posted (edited)
Vi får hålla tummarna tillsammans. Som stf stabsgrpch i Signal Center/OPS-room på KS11 så tyckte jag att vår grupp skulle få klara oss på 6 minuter men tji fick vi.

Jag håller tummarna med dig men tänker själv satsa hårt på konditionsträningen nu efter helgen 8-/

Vad har du för bef nu då? Gruppchef igen?

Nja, min erfarenhet är att om man har en nolla i början av befnr så är det samma som att man tillhör stab. Antar att du tillhörde PL motsv på 11an? Vi hade likadant med signalisterna på ops på 09an.

Självklart blir det hårdträning! Det måste jag i vilket fall... Vill vara så förberedd jag kan!

/Elpa

Edited by Elpa
Posted
Vad har du för bef nu då? Gruppchef igen?

Nja, min erfarenhet är att om man har en nolla i början av befnr så är det samma som att man tillhör stab. Antar att du tillhörde PL motsv på 11an? Vi hade likadant med signalisterna på ops på 09an.

Självklart blir det hårdträning! Det måste jag i vilket fall... Vill vara så förberedd jag kan!

/Elpa

Nu på IF06 har jag befattningen som stabsass/sb (0605) så då kanske vi har lite längre tid på oss. 8-/

På 11:an fanns inte den indelningen. Ni på 09an var väl den sista bataljonen innan det bara blev ett kompani.