Magnus Redin Posted November 30, 2005 Report Share Posted November 30, 2005 I dag hade jag tillfälle att efter en debatt på linköpings univeritet fråga Sofia Karlsson (Fi) om hur de tänkte om överlappet med militärbegreppet fi. Förklaringen blir nog tyvärr inte ordagrann. Hon sade att de hade (suttit) och spånat på namn till sin organisation varvid Feministiskt Initiativ, Fi, föreslogs, någon påpekade att fi ju betyder fienden och ganska snart kom de på att det vart vitsigt. Min tolkning är att det är ett medvetet skämtsamt och lyckat salongsangrepp på en gammal patrialkal organisation. Det stämmer även överens med den pacifistiska hållning jag har hittat hos de få FI:are jag har haft tillfälle att diskutera politik med, de vill vara fredliga fiender till både militärt våld och militär förmåga då konflikter kan lösas på andra sätt. (Hurvida det kan fungera är en annan diskusion) Det enda jag tror FM och anställda/frivilliga kan göra åt det är att sucka och tills vidare avstå från att förkorta fienden fi. En får hoppas att Fi är som de är inte skall behöva påverka dagligt jämstäldhetsarbete till det sämre men visst inbjuder det till kanske inte så lyckade skämt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Probos Posted November 30, 2005 Report Share Posted November 30, 2005 I dag hade jag tillfälle att efter en debatt på linköpings univeritet fråga Sofia Karlsson (Fi) om hur de tänkte om överlappet med militärbegreppet fi. Förklaringen blir nog tyvärr inte ordagrann. Hon sade att de hade (suttit) och spånat på namn till sin organisation varvid Feministiskt Initiativ, Fi, föreslogs, någon påekade att fi ju betyder fienden och ganska snart kom de på att det vart vitsigt. Min tolkning är att det är ett medvetet skämtsamt och lyckat salongsangrepp på en gammal patrialkal organisation. Det stämmer även överens med den pacifistiska hållning jag har hittat hos de få FI:are jag har haft tillfälle att diskutera politik med, de vill vara fredliga fiender till både militärt våld och militär förmåga då konflikter kan lösas på andra sätt. (Hurvida det kan fungera är en annan diskusion) Det enda jag tror FM och anställda/frivilliga kan göra åt det är att sucka och tills vidare avstå från att förkorta fienden fi. En får hoppas att Fi är som de är inte skall behöva påverka dagligt jämstäldhetsarbete till det sämre men visst inbjuder det till kanske inte så lyckade skämt. Hörde en intervju på eko när någon hänvisade till dem genom att säga "Fis program ....", d.v.s. blir ganska fånigt ibland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cinnes Posted November 30, 2005 Report Share Posted November 30, 2005 Det enda jag tror FM och anställda/frivilliga kan göra åt det är att sucka och tills vidare avstå från att förkorta fienden fi. Jag tycker inte att FM skall avstå från att förskorta fienden med fi av den enkla anledningen som alltid fungerat när pojkar leker i sandlådan (terränglådan). "JAG SA DET FÖRST!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted December 1, 2005 Report Share Posted December 1, 2005 Vad gäller FI så behöver man inte bry sig mycket förrän efter valnatten, då vet man med säkerhet om dom går att ta på allvar eller inte. Klarar dom inte 4% finns nog chansen att projektet läggs ned. Hur man än ser på det hela är dom endast ett annat parti. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.