Jump to content

Sov gott med ny kudde

Hotel Charlie One

Recommended Posts

Jag förstår orsaker helt och hållet att ha sådana kuddar. Med känslan av trygghet.

Men är det inte risk att soldaterna blir lite väl bekväma då.

"Usch, sova utan min kudde under bar himmel. Det går ju inte".

En smula överdrift men poängen går nog hem.

varför skulle man ha fågelkvitter is kudden egentligen??

det finns väl redan kvitter ute i skogen

Ta och läs artikeln en gång till.

De danska soldaterna är stationerade i staden Mitrovica i norra Kosovo. Enligt de ledande danska officerarna har soldaterna ofta svårt att sova på grund av oroligheterna i området.

Kudde har man väl ändå med sig i trosspackningen + varsin Sjukbår 2 ...som sängar ute i fält blir det en oslagbar kombination :Malaj: (förutsatt att man har plats för all "onödig" utr, men har man en terrängbil per man så är det ju inga problem*. :P

* Vi hade 10 fordon till vår plutons förfogande, plutonen bestod av 8 man

Nu tror jag att jag blev lite OT - åter till danskarnas sjungande kudde. Jag tycker att om soldaterna sover bättre är det väl bara bra, speciellt om tjänsten kräver koncentration och att man är utvilad. Jag är dock lite nyfiken på hur den är uppbyggd. :huh::huh:

"Helmer T. Hansen är så nöjd med kudden att han kommer att rekommendera den som en del av stridsutrustningen i framtiden vid sidan av vapnet och skyddsvästen."

Danskarnas seriösitet lär ju inte bli ifrågasatt då.

"Vad har du hängande därbak på stridsselen?"

"Min kudde, full av fågelkvitter"

"mmm... macho..." :camo:

Det här verkar naturligtvis måttligt macho, men å andra sidan har man listat ut en fungerande metod för att bekämpa sömnproblem hos soldater i en stressig miljö. Det går inte att använda lugnande medel, för då skadas soldatens stridsvärde. Här kan man utan droger och hokuspokus göra det möjligt för soldaten att återhämta sig - det kan inte vara annat än bra.

Macho är för mesar.

"Helmer T. Hansen är så nöjd med kudden att han kommer att rekommendera den som en del av stridsutrustningen i framtiden vid sidan av vapnet och skyddsvästen."

"mmm... macho..." :camo:

Men tänk vad alla ska bli rädda för dem när de slåss som mördarmaskiner på speed medan alla andra är svintrötta och rör sig som om de vadade i sirap...

Om rosa tält med parfymdoft ger mig ett övertag i krig så ska jag ha ett sånt.. Och tänk vad jag kommer lukta gott sen..

/E

"mmm... macho..." :clap:

Är det bara jag som tycker att det låter riktigt skräckinjangande att se en grupp mordgalna danskar med kvittrande kuddar?

Konsten i det militära livet ligger inte i att ha det så tufft som möjligt!

Konsten är att utföra jobbet, samtidigt som man har det så bekvämt det går.

Blir livet bättre av en kudde, klart man ska en kudde med sig.

Ska jag vara ute på ledningsplats och leda en operation så har jag en skön stol med mig. Det är inte konstigt, det är smart.

Fast här handlar det ju inte om fältutrustning. Kudden är nåt som sjukan skriver ut åt soldater med sömnproblem.

Precis, det verkar ju vettigast. Just därför var Helmer T. Hansens uttalande så kul, att den skulle vara del av "stridsutrustning vid sidan av vapnet och skyddsvästen".

Då får i alla fall jag en mental bild av en dansk i full stridsmundering som någonstans på kroppen bär med sig en fågelkvittrande kudde. :D

De har tio kuddar i hela armén. Man kan naturligtvis tänka sig, om man fortsätter de-macho-iferingen av soldatlivet, att två krigsmän delar kvitterkudde. Förmodligen är den ohyggligt dyr, tillverkad av paracord och gore-tex och kevlar och med speciellt sällsynta fåglar som kvittrar, och bandaren kommer säkert från Bang & Olufsen och med någon särskilt krånglig natostandard i dimensionerna. Sen kan man ju re-macho-ifiera precis vad som helst, bara man tillsätter gore-tex och kevlar. Och paracord.

Undrar vad det är för fåglar?

Bara det inte är den där :blink: duvan som satt uppe på lykstolpen när jag mekade bil.

oohoo hooo hooo hoo

repeterat i en timme utan slut fick det en vuxen karl att stå och skrika "håll käften!" uppåt en lykstolpe.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...