Honke Posted November 9, 2005 Report Posted November 9, 2005 Vill nu efter mycket tänkande göra Utlandstjänt. Med tanke på mina militära erfarenheter så skulle ju en tjänst på något stridsfordon nog vara bäst. Men ser nu till min stora förvåning att det finns bara stridsfordonstjänster i Bosnien. Verkar lite skumt tycker jag. Man kan ju bara söka Afghanistan o Bosnien just nu. Har dom/vi inga stridsfordon i Afghanistan? Är oxå kluven på om jag ska söka till FS12, EB05. Står luddigt på mil.se om vad missionerna innebär. Någon som har koll på läget? Tacksam för svar. MVH / Andreas Quote
ESDS Posted November 9, 2005 Report Posted November 9, 2005 Eeh, förstår nog inte riktigt. Bara Afgha och Bosnien? KS14B då? Stridsfordon i Bosnien, vart har du sett det? Och nej, vi har inga stridsfordon i Afghanistan. Dessutom gissar jag att laddare på strv121 inte är särskilt meriterande avseende stridsfordonstjänst öht. Quote
alfie Posted November 9, 2005 Report Posted November 9, 2005 (edited) Vill nu efter mycket tänkande göra Utlandstjänt. Med tanke på mina militära erfarenheter så skulle ju en tjänst på något stridsfordon nog vara bäst.Men ser nu till min stora förvåning att det finns bara stridsfordonstjänster i Bosnien. Verkar lite skumt tycker jag. Man kan ju bara söka Afghanistan o Bosnien just nu. Har dom/vi inga stridsfordon i Afghanistan? Är oxå kluven på om jag ska söka till FS12, EB05. Står luddigt på mil.se om vad missionerna innebär. Någon som har koll på läget? Tacksam för svar. MVH / Andreas Det ena behöver inte utesluta det andra, sök båda två, får du båda tjänsterna kan du ju alltid tacka nej till den ena. Definera vad du menar med stridsfordstjänst! Som föregående talar sa så kan det ju bli lite svårt på de fordon som används i respektive område just nu. Edited November 9, 2005 by alfie Quote
TLiman Posted November 9, 2005 Report Posted November 9, 2005 I Bosnien finns inga svenska stridsfordon. Om man inte räknar sprintern dit Det enda som liknar ett stridsfordon är väl sjukvårds Sisun... Men som sagts innan sök på alla missioner.. Quote
Honke Posted November 11, 2005 Author Report Posted November 11, 2005 Dessutom gissar jag att laddare på strv121 inte är särskilt meriterande avseende stridsfordonstjänst öht. Då måste jag tyvärr ge dig beskedet att din gissning är fel. Ringde till OPIL igår i fick svar på mina frågor. Frågade även om vad dom tyckte var bästa befattningar att söka om man gjort vpl som STRVLA, och svaret blev hör o häpna. -Någon form av stridsfordonsbesättning. Blir till att söka Kosovo o Liberia till våren. Dom två missionerna är de enda där det används stridsfordon. Som någon annan nämnde så var det visst "ambulans SISU" i Bosnien. Quote
Forumsledning Kimster Posted November 11, 2005 Forumsledning Report Posted November 11, 2005 Väldigt ont om "stridsfordon" i kosovo också.. Varför inte söka nått annat som inte handlar om stridsfordon. Är lixom inte som i lumpen att man kör dagarna i ända.. köra fordon är en ganska liten del i själva insatsen, såvida man inte ligger på transport motsv. Quote
Hercule Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Blir till att söka Kosovo o Liberia till våren. Dom två missionerna är de enda där det används stridsfordon. Liberia blir väl svårt att söka... Quote
lucky luke Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 (edited) Liberia blir väl svårt att söka... OT: Det är det väl ingen som vet ännu? Beror ju helt på vad som händer kommande veckor/månader. Edited November 11, 2005 by lucky luke Quote
ESDS Posted November 12, 2005 Report Posted November 12, 2005 Då måste jag tyvärr ge dig beskedet att din gissning är fel. Ringde till OPIL igår i fick svar på mina frågor. Frågade även om vad dom tyckte var bästa befattningar att söka om man gjort vpl som STRVLA, och svaret blev hör o häpna. -Någon form av stridsfordonsbesättning. Blir till att söka Kosovo o Liberia till våren. Dom två missionerna är de enda där det används stridsfordon. Som någon annan nämnde så var det visst "ambulans SISU" i Bosnien. Då får jag be så mycket om ursäkt och samtidigt lova att framöver försöka avhålla mig från spekulering. Lycka till med framtida ansökningar! Quote
Honke Posted November 15, 2005 Author Report Posted November 15, 2005 Varför inte söka nått annat som inte handlar om stridsfordon.Är lixom inte som i lumpen att man kör dagarna i ända.. köra fordon är en ganska liten del i själva insatsen, såvida man inte ligger på transport motsv. Använder man inte vagnarna så fort man ska förflytta sig?? Det trodde ju jag Vet bara inte vad man annars ska söka för tjänst, har ju inte så mycket erfarenhet av nåt annat... Tips?? Quote
Forumsledning Kimster Posted November 15, 2005 Forumsledning Report Posted November 15, 2005 Jo ibland kanske, men (enligt rapporter) absolut inte ofta, istället används softskinen mycket mer. Kostar mindre och lättare att laga. Beror på vart man ska, läge och syftet. Men t.ex i Kosovo idag är det ganska lite "pansar" på vägarna. I Liberia kan jag tänka mig att det är mer pansar på rull. Men det får någon annan berätta om. Quote
Recommended Posts