Jump to content

Framtida ulandstjänst

Guest Eire

Recommended Posts

Tja!

Jag ska snart rycka in på f17 som Bas/Strilsäktroppchef.Efter det skulle jag väldigt gärna vilja göra utlandstjänst.

Vilken/Vilka befattningar skulle jag då kunna söka som? Jag har kollat på befattningslistan på mils hemsida men jag är inte så hemma på det här med olika befattningar :navy: så jag vet inte vad jag skulle kunna söka som. Vill bara veta av ren nyfikenhet. Hoppas någon kan hjälp mig.

Tja!

Jag ska snart rycka in på f17 som Bas/Strilsäktroppchef.Efter det skulle jag väldigt gärna vilja göra utlandstjänst.

Vilken/Vilka befattningar skulle jag då kunna söka som? Jag har kollat på befattningslistan på mils hemsida men jag är inte så hemma på det här med olika befattningar :) så jag vet inte vad jag skulle kunna söka som. Vill bara veta av ren nyfikenhet. Hoppas någon kan hjälp mig.

Det man tittade mest på när jag sökte (för en evighet sen) så tittade man mest på vad man gjorde civilt, jag gjorde lumpen som vakttroppC och sökte följdaktligen som detta......döm om min förvåning när jag blev uttagen som transportledarassistent eftersom jag då jobbade på SJ!!!! (militär logik :D, att jag även jobbade som väktare hade ingen betydelse ).

Nåväl, trots detta så visade det sig att det var en av dom bästa tjänsterna enligt mitt tycke, jag såg hela Libanon och var även med i den andra helikoptern som rekade i Beirut och det tyckte iallafall jag var mer intressant än att vakta Gate 1:an :navy:

//Nisse

Jadu, om du söker runt lite på forumet så finns det flertalet trådar som behandlar detta ämne. Men för att svara på din fråga så brukar jag säga att en som gör sin första mission inte ska åka som gruppchef, utan kanske stf. SkyttegrpC alt. skyttesoldat skulle passa?

MVH Lander

Tja!

Vilken/Vilka befattningar skulle jag då kunna söka som? Jag har kollat på befattningslistan på mils hemsida men jag är inte så hemma på det här med olika befattningar :navy: så jag vet inte vad jag skulle kunna söka som. Vill bara veta av ren nyfikenhet. Hoppas någon kan hjälp mig.

Nu beror det ju lite på vilka missionsområden som är aktuella när du väl kommer att söka. Men ser man på de missioner Sverige i dagsläget är engagerade i är det ju så klart Liberia och Kosovo som är de som det behövs mest folk till. Som säktroppchef förutsätter jag att du är mest intresserad av tjänster på skyttekompanierna. Detta betyder dock inte att du absolut inte kan söka tjänster på förråd, PX eller varför inte staben.

Vi börjar då med tjänster på skyttekompani. Grupperna kallas oftast för pansarskytte/mekskyttegrupper då man oftast har någon form av pansarfordon som transportmedel (pbv, strf 90, SISU, Patria osv.) Som gruppchef (alt. stf grpch) har du befälet över en grupp soldater och är ofta den som lägger upp patruller, skriver patrullrapporter, skriver postscheman m.m. Allt beror ju på hur mycket ansvar plutonchefen och hans stf väljer att delegera till dig. Vissa plutonchefer verkar inte lita på gruppcheferna, medan andra låter dem sköta väldigt mycket. Nu beror det ju på hur läget är i missionsområdet, men som i Kosovo har det varit väldigt mycket aktiviteter på gruppnivå, dvs. att gruppen enskilt genomför patruller, checkpoints osv. Då kan ju gruppchefen komma att få ta mycket ansvar och själv lägga upp verksamheten, om nu plutonchefen (alt. hans/hennes stf) är en person som inte prompt måste följa med på ALLT och då istället litar på gruppcheferna. Exakt hur det är på andra platser kan jag inte svara på, jag har dock fått uppfattningen om att i Liberia genomförs mycket patrullering med samlad pluton. Det får dock någon annan svara på som kan det bättre. Jag vill bara påpeka att det kan variera kraftigt från missionsområde till missionsområde, men även mellan plutoner på samma kompani.

Min högst personliga uppfattning är att det är enklare att som gruppchef kunna göra bra ifrån sig efter att ha gjort en mission tidigare, att man inte är s.k. pinky. Självklart finns det även dugliga personer som aldrig tidigare tjänstgjort i utlandsstyrkan som kan göra ett bra jobb, jag tycker dock att det är bra med den erfarenheten så man själv vet vad man ger sig in i samtidigt som det kan underlätta på många sätt rent praktiskt när man själv vet hur man enklast kan lösa sådana rutinuppgifter som campvakt osv. Det lilla man hinner öva innan missionen är ofta inte tillräckligt relevant. Idag vet jag dock att detta fokuseras mer på under GU, så dagens nyutryckta soldater kanske har bättre förkunskaper inom detta än vad jag hade? Mitt tips till dig är därför att försöka satsa på att få en stf gruppchefstjänst under din första mission, men det känner du kanske bäst själv, om du är mogen för större utmaningar eller inte.

Att söka som plutonchef kan du som du säkert förstår glömma direkt, men det förutsätter jag att du kände till. Om du nu inte är alls sugen på att söka chefstjänster så är ju egentligen det enda alternativet att söka skyttesoldat, när det handlar om skyttekompanierna. Antar att du inte kommer att komma i kontakt med så mycket pansarfordon (även om Flygvapnet faktiskt kanske satsar mer på sådant nu) under lumpen, varför jag inte tror att stridsfordonsförare/skytt är något som du ska satsa på. Du ska dock inte känna dig besviken om du gör din första mission som menig soldat, det är många många GB/PB/KB som gör missioner som det. Finns ju t.o.m. exempel på yrkesofficerare som tjänstgjort som gruppchefer på skytte, även om det inte är så där jättevanligt.

På skytte finns det dock oftast även en stab/trosspluton som t.ex. sköter sambandstjänsten och kör lastbil. Efter att ha gjort GU på en säktropp/pluton så har du förmodligen inte riktigt de kunskaper som stab/tross brukar efterfråga, även om det givetvis finns tjänster där som du mcyket väl kan söka. Frågan är ju om det är vad som intresserar dig. Just lastbilsförare eller kock kanske inte riktigt är aktuella tjänster för dig?

Om du inte är intresserad av skytte och istället vill ha en tjänst som innebär att du tillbringar största delen av missionen inom campområdet kan du ju välja att söka tjänster som t.ex. stabsassistent. Då kommer du inte att vara så mycket ute i området som skytte är, vilket kan vara rätt så bekvämt i många avseenden! Du har ju mycket större möjligheter att kunna utnyttja de faciliteter som finns på campen, t.ex. äta i matsalen, träna på gymet, kolla på tv, dricka en öl på mässen osv. Detta passar vissa, medan andra absolut inte vill göra sin mission på det sättet. Jag vet inte vad du vill?

Att söka tjänster som t.ex. förrådsman lär ju vara helt funkis för din del, medan mekaniker, MP och grävmaskinist inte alls är aktuella för din del. Vissa tjänster kräver helt enkelt mycket förkunskaper, medan andra inte gör det.

Som sagt, jag har känslan att du är mer sugen på de tjänster som finns på skyttekompanierna, så det är ju bara att du söker dem sedan. Jag vet inte heller hur pass uppdelade tjänsterna är i befattningslistorna nu, om de t.ex. söker specifikt grgskyttar osv. Om de gör det, och du kan tänka dig att tjänstgöra som gruppens grgskytt söker du självklart den tjänsten. I praktiken betyder detta att du fungerar som alla andra soldater i din grupp, men att i de fall när understödsvapen medförs är det självklart din uppgift att sköta grg:et.

Sedan finns det ju även befattningar som exempelvis plutonssignalist som du även kan söka om du är intresserad av det. Du kommer då att i praktiken tillhöra en skyttegrupp för den mesta tiden och fungera som en vanlig skyttesoldat, men att du även ska vara beredd att rycka in i kompaniets signalcenter vissa gånger. Du är i givetvis den inom plutonen som är ansvarig för allt sambandsmateriel och oftast den som sköter sambandet vare sig man är ute med hela plutonen eller om du är på patrull med "din" skyttegrupp. Hur mycket signalisttjänst och hur mycket "vanlig skyttetjänst" du har som plutonssignalist beror även det på sådana faktorer som läget i missionsområdet och på hur plutonchefen anser att denna tjänst ska utnyttjas. Det är omöjligt att säga det på förhand, exakt hur det kommer att vara just där och där. Hatar du att prata i radio och hålla på och pula med radioapparater ska du ju inte ens överväga denna tjänst.

Fråga på bara om det är någon specifik tjänst du funderar över så kan ju jag eller någon annan berätta mer om våra erfarenheter och tankar.

• Super Administrators
Tja!

Vilken/Vilka befattningar skulle jag då kunna söka som? Jag har kollat på befattningslistan på mils hemsida men jag är inte så hemma på det här med olika befattningar :D så jag vet inte vad jag skulle kunna söka som. Vill bara veta av ren nyfikenhet. Hoppas någon kan hjälp mig.

Du kan söka de flesta befattningar där du innehar kraven. Vilka du har chans att komma med på är en annan fråga.

Personligen skulle jag vänta med att ställa mig den frågan av flera skäl, t.ex så vet vi inte med säkerhet hur läget ser ut om 1år inom US. Vilka områden vi är på osv. Vad kraven på en US-soldat kommer bli. Hur ditt förband kommer vara kopplat till något beredskapsförband. Hur du löser din uppgift under värnplikten. Hur din syn på det militära ser ut efter 11mån i grönt. osv..

Tack så väldigt mycket för ditt svar "APC-mannen" det är sådanna svar man vill ha på sina inlägg, klar och bra fakta från någon som vet(verkar det som i alla fall :blink: )

Men hur funkar det när man söker? Kan jag söka till massa olika befattningar samtidigt eller måste jag välja ut en speciell och hoppas att jag får den?

Edited by Eire

Men hur funkar det när man söker? Kan jag söka till massa olika befattningar samtidigt eller måste jag välja ut en speciell och hoppas att jag får den?

Jag fortsätter i denna tråden eftersom blågul ännu inte hänvisat till den nålade tråden... :unsure:

Som ansökningsblanketten ser ut finns det 3 alternativ som du kan söka, (vilka tjänster du söker i 1:a, 2:a och 3:e hand). Sen är det ju bara att hålla tummarna. Nu är det ju ett tag kvar innan du kommer att söka, så detta kan väl ändras. Så här har det dock funkat i alla fall sedan jag sökte utlandsjänst för första gången, och det var -96.

Visst kan det väl även förekomma att man blir handplockad till en tjänst som man inte själv sökt, men det jag beskrivit är det som kan sägas gälla för de flesta i alla fall. Om det är någon officerare från din pluton/ditt kompani under GU som kommer att tjänstgöra vid den enhet du i framtiden kommer att söka är ett tips att du pratar med denna person i samband med ansökningen. Har du skött dig under lumpen och anses vara en bra soldat så ökar dina chanser att bli uttagen med rätt många procent, milt uttryckt. Har du inte skött dig eller t.ex. haft samarbetssvårigheter är det så klart bättre att bara hoppas på turen och inte kontakta någon personligen... :) Men allvarligt talat så hoppas jag ju att det är något du själv känner i så fall och inte ens söker någon mission. Som någon annan skrev här är det ett tag kvar, kanske du t.o.m. hinner tröttna på allt vad som har med det militära att göra under lumpen, eller kanske ditt civila liv sätter käppar i hjulet för dig, så ta det lugnt med detta och se till att göra lumpen först till att börja med, och med godkända betyg dessutom...

Här har du en hel tråd som behandlar just dina frågor. Nålad och fin längst upp på SOLDINTforumet...

Ursäckta mina läs svårigheter. :o fick i alla fall svar på mina frågor så nu kan blågul lägga ner tråden.