gislemark Posted November 3, 2005 Report Posted November 3, 2005 Jag har hittat en sida där det säljs skottsäkra västar. Västarna tillverkas av EnGarde och jag undrar om någon här har erfarenhet av dem. Sidan har en FAQ sida där västarna blir stuckna och beskjutna, utan att någon kommer igenom. Är dessa västar bra? De verkar onekligen stick och skottsäkra och de brer ut sig över att de är skräddarsydda. Vad innebär detta? Bättre komfort eller påverkas skyddet? En av västarna, Dragon, ser rätt combat ut. Kan man ha denna på utlandsuppdrag eller får man enbart ha kronans? Har någon provat Dragon? Jag blev nyfiken och utförde lite detektivarbete och hittade detta märke på denna site: http://www.bodyarmornews.com/developments/...20developed.htm använder jänkarna dessa skydd mot prickskyttar? Quote
SISU Posted November 3, 2005 Report Posted November 3, 2005 En av västarna, Dragon, ser rätt combat ut. Kan man ha denna på utlandsuppdrag eller får man enbart ha kronans? Har någon provat Dragon? Dom ser ju helt klart funkis ut , men att använda dom på utlandsuppdrag är nog inte att tänka på . Quote
Van der Kaye Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Vid köp/planering av köp av skyddsvästar så skall man vara lite kritisk. Generellt sett finns det flera aktörer på marknaden som "tillverkar" västar. Dock så finns det ett begränsat antal leverantörer av paneler (mjuka och hårda). Dessa kombineras o paketeras i en rad olika yttre fodral och säljs som olika produkter, dvs olika västmodeller. Att en väst är "skottsäker" innebär absolut inte att den är kniv/kanyl-säker. Den tillverkare som påstår detta bör man ifrågasätta. Detta gäller speciellt västar med aramidväv. Det enda som stoppar kniv o kanyler till 100% är hårda plattor. Om du skall köpa väst så skall du först fråga dig vilket behov av skydd du behöver och i vilken miljö du skall bära västen (tex dolt eller synligt). Detta bestämmer vilken väst som är lämplig för dig. Stäm av detta med gällande standarder för skydd: Dvs vad innebär "skottsäker", vad klarar västen i form av kultyper, anslagshastigheter, anslagsvinklar, trauma, restverkan, splitter etc och vad väger västen. NIJ Standard- 0101.04 Euronorm IAC Lycka till med köpet. Mvh Van der Kaye Quote
martinator Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Hur är det med skyddsvästar/skottsäkra västar. Får vem som hels bära dem, eller finns det förbehåll? /martinator Quote
Van der Kaye Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Bärande/innehav av skyddsväst är inte styrt av lagen generellt. Seriösa handlare/tillverkare av västar brukar dock vara något restrektiva till vem de säljer till. Dock bör man som vanlig dödlig fundera på om det är lämpligt att bara väst om man inte har behov dvs. Personal på vissa inrättningar kan tendera att bli lite nervösa om man ser personer som man kan misstänka bära väst, syns ofta på kläder och hållning, av naturlig anledning. Mvh Van der Kaye Quote
gislemark Posted November 4, 2005 Author Report Posted November 4, 2005 Detta om det juridiska/lämpliga i att bära skyddsväst. Hur står märket sig i konkurrensen? Gör de bra produkter? De säger att de är skräddarsydda, vad innebär detta rent praktiskt? Finns det ngn som äger en väst av detta märke som har en åsikt? Hur vet man vilka västar man får ha under utlandstjänst? Det jag läste under bodyarmor news om dem lät ganska betryggande... Quote
Pete Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 <klipp>Hur vet man vilka västar man får ha under utlandstjänst? Det jag läste under bodyarmor news om dem lät ganska betryggande... Nu vet jag inte om du är seriös eller inte men betänk att FM brukar vara tämligen petiga angående reglementerad utrustning och även likformighet. Quote
Team Member Posted November 5, 2005 Report Posted November 5, 2005 Varför skulle du ha en annan väst än den tilldelade gislemark? Quote
Guest Tommy S Posted November 6, 2005 Report Posted November 6, 2005 (edited) Varför skulle du ha en annan väst än den tilldelade gislemark? Fågan var väl om man fick? Eller? Vilka är bestämmelserna? Att " FM brukar vara tämligen petiga angående reglementerad utrustning och även likformighet" vet vi redan men hur kan man kolla? Edited November 6, 2005 by Tommy S Quote
Ing Posted November 6, 2005 Report Posted November 6, 2005 Varför skulle du ha en annan väst än den tilldelade gislemark? Fågan var väl om man fick? Eller? Vilka är bestämmelserna? Att " FM brukar vara tämligen petiga angående reglementerad utrustning och även likformighet" vet vi redan men hur kan man kolla? Jag är också lite nyfiken på varför man vill ha med sig en egen väst. Svårt att tro att man kan få byta ut sin 90-mönstrade 94k mot någonting eget... Om man sedan vill ha någonting under så.. hm. Vete fåglarna. Känns bara.. dumt? Quote
Recommended Posts