Jump to content

Recommended Posts

• Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Beslut idag, LA06 ställs.

*slut*

Jaa... nu får du allt vara lite mer precis. Gärna källa, och ord som kan frambringa en mening med meningen.

Posted

*slut*

Ställs ?? Betyder ?

Ursäkta min okunskap ! :baskerKav:

Ställs = ställs in dvs missionen blir inställd. Det blir inget alltså.

Posted

*slut*

Ställs ?? Betyder ?

Ursäkta min okunskap ! :)

Ställs = ställs in dvs missionen blir inställd. Det blir inget alltså.

Vart bär det iväg istället? Sierra Lione?

Posted

*slut*

Vem är det som tar dittan och datten beslut egentligen? Det var ju redan beslutat när jag var nere på LA03 att det inte skulle bli nåt mer efter LA05 men tydligen var det inte ett beslut på rätt nivå eller så ändrade man beslutet.

Så när du nu kommer och säger (om jag förstår dig rätt) igen att beslut är taget att det inte blir något LA06 så börjar man ju undra. (Det tidigare beslutet jag fick höra under LA03 kom från min plutonchef som hade fått det uppifrån).

Din PC hade helt rätt!

Det har aldrig funnits ett beslut om insats som sträckt sig bortom LA05.

När du tillfrågades om du var intresserad av en befattning vid LA03 fanns det inget (insats) beslut som sträckte sig bortom LA02. Den världsordningen får vi om än motvilligt finna oss i. Vår vördade Försvarsmakt lever under oket att förbereda "utifallatt". Det kan hela BA13 och delar av KS09 vittna om.

Det är våra folkvalda som beslutar om hur våra skattepengar skall användas...även när det handlar om militärt engagemang i omvärlden.

Posted

*slut*

Vem är det som tar dittan och datten beslut egentligen? Det var ju redan beslutat när jag var nere på LA03 att det inte skulle bli nåt mer efter LA05 men tydligen var det inte ett beslut på rätt nivå eller så ändrade man beslutet.

Så när du nu kommer och säger (om jag förstår dig rätt) igen att beslut är taget att det inte blir något LA06 så börjar man ju undra. (Det tidigare beslutet jag fick höra under LA03 kom från min plutonchef som hade fått det uppifrån).

Din PC hade helt rätt!

När du tillfrågades om du var intresserad av en befattning vid LA03 fanns det inget (insats) beslut som sträckte sig bortom LA02. Den världsordningen får vi om än motvilligt finna oss i. Vår vördade Försvarsmakt lever under oket att förbereda "utifallatt". Det kan hela BA13 och delar av KS09 vittna om.

Det är våra folkvalda som beslutar om hur våra skattepengar skall användas...även när det handlar om militärt engagemang i omvärlden.

Ditt första inlägg:

Ditt andra inlägg:

Någon/några hålls ändå med "beslut" och jag undrar fortfarande vem. Samtidigt som det är meningslöst att ta in något av dessa beslut eftersom de ändras då och då.

Posted

*slut*

Din PC hade helt rätt!

Ditt första inlägg:

Ditt andra inlägg:

Någon/några hålls ändå med "beslut" och jag undrar fortfarande vem. Samtidigt som det är meningslöst att ta in något av dessa beslut eftersom de ändras då och då.

FM kan få mandat att göra förberedelser inför en eventuell insats (rekrytering mm) och fatta beslut inom ramen "förberedelser".

Beslut att skicka trupp någonstans fattas på politisk nivå.

Tror jag iallafall...jag kanske har fått allt om bakfoten.

Jag lägger mig i debatten, det finns säkert någon därute som kan detta bättre än jag...någon Plutonchef eller så.

Posted

*slut*

Din PC hade helt rätt!

Ditt första inlägg:

Ditt andra inlägg:

FM kan få mandat att göra förberedelser inför en eventuell insats (rekrytering mm) och fatta beslut inom ramen "förberedelser".

Beslut att skicka trupp någonstans fattas på politisk nivå.

Tror jag iallafall...jag kanske har fått allt om bakfoten.

Jag lägger mig i debatten, det finns säkert någon därute som kan detta bättre än jag...någon Plutonchef eller så.

Tjenixen

Efter att ha skummat igenom texten från riksdagen tolkar jag den på följande sätt:

Man har fattat beslut om LA05!

Utöver detta är det inget som helt säkert gör att LA06 inte skall iväg. Man har ju hittills fattat beslut för en styrka åt gången. Det står ju oxå att man i Mars 2006 skall titta på hur man skall fortsätta i Liberia!?

Posted
Tjenixen

Efter att ha skummat igenom texten från riksdagen tolkar jag den på följande sätt:

Man har fattat beslut om LA05!

Utöver detta är det inget som helt säkert gör att LA06 inte skall iväg. Man har ju hittills fattat beslut för en styrka åt gången. Det står ju oxå att man i Mars 2006 skall titta på hur man skall fortsätta i Liberia!?

Kan bara säga att det inte ser lovande ut i alla fall.. Främst eftersom LA06 faktiskt ÄR inställt...

• 2 weeks later...
Posted

Idag kom brevet... :(

citat: " Rekryteringen mot LA06 har avbrutits. Detta då LA 05 blir den sista missionen i Liberia i nuvarande form."

Posted

citat: " Rekryteringen mot LA06 har avbrutits. Detta då LA 05 blir den sista missionen i Liberia i nuvarande form."

fick samma lapp! Synd! :banghead:

Posted

fick samma lapp! Synd! :baskerFN:

Samma här, bara att ta nya tag! :baskerPa:

Posted

Ähum

Hur är det man säger?

Proffs är förutsägbara. Amatörerna är farliga.

Det tycker jag stämmer väldigt bra med länken ovan.

Posted

Se även dokumentärerna

Liberia An Uncivil War

Worlds most dangerous places - Liberia

American Dream

Americas stepchild (har ej sett den själv, vet inte om det är nått att ha)

Posted
Se även dokumentärerna

Liberia An Uncivil War

American Dream

"Worlds most dangerous places - Liberia" den är något utav de vidrigaste ja har sett fy fan inget man visar för mamma innan man roterar ner på 05 nu precis hehe

"Americas stepchild" alldeles för vinklad av jänkarna

Posted

Se även dokumentärerna

Liberia An Uncivil War

American Dream

"Worlds most dangerous places - Liberia" den är något utav de vidrigaste ja har sett fy fan inget man visar för mamma innan man roterar ner på 05 nu precis hehe

Visa du filmen för mamma och berätta för henne att det Liberia du skall ner till inte på något sätt liknar det som visas i filmen. Du risker att drabbas av volleybollskador och solsveda. De vapen du kommer att se kommer att vara de som du och dina kamrater bär med sig. Tror du mig inte kan du fråga de svenska utbytesstudenter vi träffat på stranden när vi varit och badat…

Posted

Se även dokumentärerna

Liberia An Uncivil War

American Dream

Visa du filmen för mamma och berätta för henne att det Liberia du skall ner till inte på något sätt liknar det som visas i filmen. Du risker att drabbas av volleybollskador och solsveda. De vapen du kommer att se kommer att vara de som du och dina kamrater bär med sig. Tror du mig inte kan du fråga de svenska utbytesstudenter vi träffat på stranden när vi varit och badat…

jo jag vet att de är så :P men du vet hur mammor är :unsure:

Posted
Se även dokumentärerna

Liberia An Uncivil War

American Dream

Vart kan man titta på dessa dokumentärer ??

JohanB

Posted

"Svenska FN-styrkan i Liberia kan utökas

Den svenska FN-styrkan i Liberia kan vid behov utökas till 500 soldater, enligt ett beslut i riksdagens utrikesutskott på tisdagen. Det rapporterar Sveriges Radios Ekot.

Den svenska FN-styrkan i Liberia består av 240 personer. Efter 14 års inbördeskrig, som drivit uppåt en miljon människor på flykt, inledde FN sin verksamhet i landet i oktober 2003.

FN:s fredsbevarande internationella styrkor består för närvarande av omkring 15.000 man. Trots att oroligheterna fortsatt har de lyckats upprätthålla vapenvilan.

I januari installerades en demokratiskt vald president i Liberia, Ellen Johnson-Sirleaf. Det var första gången en kvinna blivit vald statschef i ett afrikanskt land. " Ur DN idag.

Hur går det ihop med att LA06 har ställts?

Är LA06 helt stoppad, jag tycker mig ha hört att rekryteringen är avbruten i väntan på beslut (i februari, tror jag), inte att det är något beslut fattat.

:rockon:

Posted
"Svenska FN-styrkan i Liberia kan utökas

Den svenska FN-styrkan i Liberia kan vid behov utökas till 500 soldater, enligt ett beslut i riksdagens utrikesutskott på tisdagen. Det rapporterar Sveriges Radios Ekot.

Den svenska FN-styrkan i Liberia består av 240 personer. Efter 14 års inbördeskrig, som drivit uppåt en miljon människor på flykt, inledde FN sin verksamhet i landet i oktober 2003.

FN:s fredsbevarande internationella styrkor består för närvarande av omkring 15.000 man. Trots att oroligheterna fortsatt har de lyckats upprätthålla vapenvilan.

I januari installerades en demokratiskt vald president i Liberia, Ellen Johnson-Sirleaf. Det var första gången en kvinna blivit vald statschef i ett afrikanskt land. " Ur DN idag.

Hur går det ihop med att LA06 har ställts?

Är LA06 helt stoppad, jag tycker mig ha hört att rekryteringen är avbruten i väntan på beslut (i februari, tror jag), inte att det är något beslut fattat.

:baskerFN:

Det är helt enkelt en förberedelse till en evakueringsinsats. Om det krisar till sig har Försvarsmakten rätt att skicka ner fler soldater utan att det behövs ett regeringsbeslut. Det finns även 100 milj. kr reserverade för sådan insatser. Det verkar numera vara rutin att utforma besluten så, man gjorde det när man tog beslutet om för utökningen i Afghanistan för inte så länge sedan. Det står i betänkandet att det finns personal och utrustning för en evakueringsinsats klara att skicka ner med kort varsel. Man kan undra vilka det är? Jag gissar att man skrapar ihop personal och utrustning från de beredskapsförband man har och ringer gammelyxor...

Posted

Någon som är bättre insatt än mig kanske kan svara på om beslutet som kommer att tas i mitten februari bara gäller en forts. i Liberia, eller om det även kommer att beslutas om ev. annat insatsområde då?

Posted
Någon som är bättre insatt än mig kanske kan svara på om beslutet som kommer att tas i mitten februari bara gäller en forts. i Liberia, eller om det även kommer att beslutas om ev. annat insatsområde då?

Vilka är det som tar beslut då? FN? Riksdagen? Regeringen? FM? Nån annan? Försökt hitta info i tråden men inte lyckats så bra tyvärr!

Posted

Vilka är det som tar beslut då? FN? Riksdagen? Regeringen? FM? Nån annan? Försökt hitta info i tråden men inte lyckats så bra tyvärr!

Det är bara riksdagen som kan besluta att skicka ut svenska soldater utomlands. Regeringen bereder ärendet och ger FM i uppdrag att ta fram personal och utrustning. Sen går handläggningen parallellt, man väntar inte in riksdagsbeslutet innan man ordnar fram förbandet. Jag tror att när LA 01 åkte ner till Liberia så togs riksdagsbeslutet dagen innan förtruppen steg på planet.