simon Posted October 1, 2005 Report Posted October 1, 2005 På I16/Lv6 har man haft som tradition sedan 1906 att låta avgående regementschef plantera ett träd i "överstelunden" som ligger utanför regementets framsida. En fin tradition, som idag enligt en del har skapat lite bekymmer. Hedersbetygelse upprör Vad tycker ni? Gjorde regementsledningen rätt som följde den 100-åriga traditionen, eller är det dubbelmoral att låta den avskedade översten plantera ett träd i överstelunden? Quote
Kanna Posted October 1, 2005 Report Posted October 1, 2005 Visserligen är traditioner till för att följas men i det här fallet borde man nog gjort ett avsteg från traditionerna med tanke på anledningarna till överstens avsked. Han har säkert gjort bra saker också under sin tid på regementet men i mina ögon handlar det om "dishonorabel discharge" och det bör knappast premieras. Quote
Ing Posted October 1, 2005 Report Posted October 1, 2005 Visserligen är traditioner till för att följas men i det här fallet borde man nog gjort ett avsteg från traditionerna med tanke på anledningarna till överstens avsked. Han har säkert gjort bra saker också under sin tid på regementet men i mina ögon handlar det om "dishonorabel discharge" och det bör knappast premieras. <{POST_SNAPBACK}> ..å andra sidan är det tråkigt att skapa "hål" i ett regementes historia. Saker försvinner inte bara. jämför att vi helst inte helt och hållet raderar medlemmar här på forumet, då det ser tråkigt ut i gamla trådar. Quote
simon Posted October 1, 2005 Author Report Posted October 1, 2005 (edited) Själv håller jag nog med Ing. Var uppe på reg. i torsdags. Gick en del snack om det, mest undrade folk vad det var för träd som hade planterats. (Jag behöver väl inte säga vilken trädsort folk gissade på mest? ;) ) Edited October 1, 2005 by simon Quote
rila Posted October 1, 2005 Report Posted October 1, 2005 Själv håller jag nog med Ing. Var uppe på reg. i torsdags. Gick en del snack om det, mest undrade folk vad det var för träd som hade planterats. (Jag behöver väl inte säga vilken trädsort folk gissade på mest? ;) ) <{POST_SNAPBACK}> Själv gissar jag på vitbrokig skogslönn. Vad var det de flesta gissade på? /rila Quote
joppe Posted October 1, 2005 Report Posted October 1, 2005 Själv håller jag nog med Ing. Var uppe på reg. i torsdags. Gick en del snack om det, mest undrade folk vad det var för träd som hade planterats. (Jag behöver väl inte säga vilken trädsort folk gissade på mest? ;) ) <{POST_SNAPBACK}> Själv gissar jag på vitbrokig skogslönn. Vad var det de flesta gissade på? /rila <{POST_SNAPBACK}> fikus Quote
rila Posted October 1, 2005 Report Posted October 1, 2005 Nähä? /rila p.s. Undrar om HoF känner förbarmande med honom? Quote
Kanna Posted October 1, 2005 Report Posted October 1, 2005 Visserligen är traditioner till för att följas men i det här fallet borde man nog gjort ett avsteg från traditionerna med tanke på anledningarna till överstens avsked. Han har säkert gjort bra saker också under sin tid på regementet men i mina ögon handlar det om "dishonorabel discharge" och det bör knappast premieras. <{POST_SNAPBACK}> ..å andra sidan är det tråkigt att skapa "hål" i ett regementes historia. Saker försvinner inte bara. <{POST_SNAPBACK}> Förvisso sant men vissa saker mår kanske bäst av att inte minnas? Quote
johanp Posted October 2, 2005 Report Posted October 2, 2005 man kan ju inte stryka minnet av hitler, stalin, pinchet mfl man måste ju lära sig av historiens misstag, dvs jag tycker att hans porträtt och träd borde få en liten extra notis alternativ hängas/planteras på nån mindre "fin" del av rummet/parken(om det nu finns några sådana stället?) Quote
The Swede Posted October 2, 2005 Report Posted October 2, 2005 Vad gäller trädet så är jag lite kluven i frågan, dels gäller det en lång tradition och dels gäller det om han är "värd" att få plantera ett träd. Vad gäller tavlan så skulle det se lite dumt ut om det helt plötsligt är ett glapp på några år i raden av gamla regementschefer. The Swede Quote
simon Posted October 3, 2005 Author Report Posted October 3, 2005 Dessutom, ska han verkligen dömas av folket, när han inte ens har prövats i domstol? Quote
eskil Posted October 3, 2005 Report Posted October 3, 2005 Att lämna ett "glapp" i raden av regementschefer kommer för evigt att resultera i frågan vem som var chef då och varför han inte får hänga med de andra. Absolut säkraste sättet att bevara minnet av det han gjort. Quote
rila Posted October 3, 2005 Report Posted October 3, 2005 Någonstans får man kanske dämpa hetsen också, det är inte mord eller våldtäkt han gjort sig skyldig till. Så vitt jag vet har han bara betett sig otroligt smaklöst och drabbad för livet lär bara han själv vara. /rila Quote
Ragulin Posted October 4, 2005 Report Posted October 4, 2005 Helt klart skall gubben få plantera sitt träd. Annars blir det som de gamla retucherade fotografierna i gamla Sovjet. Han har dummat sig rejält och fått ta konsekvenserna både offentligt och privat, men han var trots allt regementschef. Han är dessutom inte den förste stollen som får sin plakett/staty/porträtt på mässen. Quote
dave.hugo Posted October 4, 2005 Report Posted October 4, 2005 Som det tidigare sagt så kommer det att se konstigt ut i framtiden om det är ett hål i historien En sak som är konstigt med överstelunden på LV6 är att det står skyltar vid varje träd om vilken överste som "äger" trädet. MEn man får inte gå på gräset så det går ju inte att läsa skyltarna. Quote
Recommended Posts