BasSäk95/96 Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 Är det någon som har sökt eller har planer på att söka IKS04? (Internationell korvettstyrka) Jag var själv med i IKS01 + 02:an. Quote
Hank Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 Japp! Jag har sökt bordning/vakt. Gjorde GU i armén. Hoppas att man vänjer sig med livet till havs. Verkar dock vara en givande tjänst. Vilken militär bakgrund har de som tjänsgör i vaktstyrkan? Quote
Hotel Charlie One Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 (edited) Har sökt.... Finns alla sorter: Bassäk, vanliga skytte-lassar osv, osv. Det viktigaste är väl att man ger sej in med ett öppet sinne och är beredd på att flottans erfarenheter av utlandsmissioner är något begränsad jämfört med armén. Edited September 30, 2005 by Hotel Charlie One Quote
marcuzt Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 Jag söker allt jag hittar Vill ju göra nått, men får ju inte :( Quote
Hotel Charlie One Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 Var det inte du som hade risiga betyg från GU? Quote
Disco Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 (edited) Blir mer sugen på att söka, när man läser att man inte måste va född i en segelbåt för att vakta en båt. Edited September 30, 2005 by Disco Quote
marcuzt Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 Var det inte du som hade risiga betyg från GU? <{POST_SNAPBACK}> 10-6-7 Men jag söker för att när jag ger upp om ett tag så vet jag att jag försökt iaf. Quote
Hotel Charlie One Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 Hoppet är det sista som överger människan. Quote
Snabeldraken Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 Jag har också sökt bordning/vakt. Någon som vet när man får besked? Quote
Dexter Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 Jag har också sökt bordning/vakt. Någon som vet när man får besked? <{POST_SNAPBACK}> Det ända jag hittade var detta, men det kanske du redan hade läst. /D Första bemanningsmötet hålls 1 november. Fram till dess bemannas bara vissa chefspositioner. Övriga platser hålls öppna för att alla ska ha chansen att söka på lika villkor. Ansökningar som kommer in efter 1 nov behandlas om det då finns några vakanser. Källa Quote
tias Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 I ansökningspapperna (vaktsoldat )så står där Nivå: pb/gb/ F. Vad står F för. Quote
Vysotskij Posted September 30, 2005 Report Posted September 30, 2005 I ansökningspapperna (vaktsoldat )så står där Nivå: pb/gb/ F. Vad står F för. <{POST_SNAPBACK}> Med största sannolikhet huvuddelen av de meniga värnpliktiga. Vad kallade ni dem när nu gjorde lumpen? Quote
Bandit Posted October 2, 2005 Report Posted October 2, 2005 Hej alla Jag blev sugen på bordning/vakt och undrar lite om tjänsten. Att fråga er som har varit med förr borde vara enklast. Hur ser utbildningen ut? Antal dagar? Långa övningar? Givande utbildning/övningar eller mycket dötid? Allt jag kom på nu... Quote
Hotel Charlie One Posted October 2, 2005 Report Posted October 2, 2005 Jag får väl försöka svara eftersom jag varit där... Utbildningen omfattar bla: Skyddstjänst ombord (brandsläckning, läcktätning, stöttning mm) Basic Safety (livflottevändning, övande av fartygets övergivande mm) Allmän utbildning i att leva och verka ombord (utkik, kspskytt mm) Sen har det skjutits pistol, granattillsats, Kulspruta 58, Kulspruta 90, övats teleskopbatong, omhändertagande, grepptekniker, eskort och allmän vakthållning. Eftersom vaktstyrkan endast består av 10 man så blir ju möjligheten att lösa uppgifter därefter. (Ni som varit ute tidigare vet ju hur stimulerande det är att gå tex campvakt under ett dygn eller två...) Man måste också tänka på att det är korvetterna som är IKS verkansdel. Vaktstyrkans enda uppgift är att tillse att när styrkan är förtöjd, ankrad eller under gång i farleder/områden som kan medföra ett hot av annat än örlogsfartyg (motsv) upprätthålla närskydd. Tämligen osexigt men ack så viktigt... Bordningsbiten lämnar vi därhän så länge. Quote
marcuzt Posted October 2, 2005 Report Posted October 2, 2005 Då har man sökt trots den obefintliga chansen att få plats Sökte kock tjänst också Quote
Bandit Posted October 2, 2005 Report Posted October 2, 2005 Jag får väl försöka svara eftersom jag varit där... Utbildningen omfattar bla: Skyddstjänst ombord (brandsläckning, läcktätning, stöttning mm) Basic Safety (livflottevändning, övande av fartygets övergivande mm) Allmän utbildning i att leva och verka ombord (utkik, kspskytt mm) Sen har det skjutits pistol, granattillsats, Kulspruta 58, Kulspruta 90, övats teleskopbatong, omhändertagande, grepptekniker, eskort och allmän vakthållning. Eftersom vaktstyrkan endast består av 10 man så blir ju möjligheten att lösa uppgifter därefter. (Ni som varit ute tidigare vet ju hur stimulerande det är att gå tex campvakt under ett dygn eller två...) Man måste också tänka på att det är korvetterna som är IKS verkansdel. Vaktstyrkans enda uppgift är att tillse att när styrkan är förtöjd, ankrad eller under gång i farleder/områden som kan medföra ett hot av annat än örlogsfartyg (motsv) upprätthålla närskydd. Tämligen osexigt men ack så viktigt... Bordningsbiten lämnar vi därhän så länge. <{POST_SNAPBACK}> Hur mycket utbildning var det i dagar? Allt sammanhängande innan beredskapen eller något mera under beredskapen? Flera veckor sammanhängande eller en vecka här och var? Quote
Hotel Charlie One Posted October 3, 2005 Report Posted October 3, 2005 Tre veckors utb månadsskiftet jan-feb + tre veckors tillämpad övn (troligen i maj) Brilliant Mariner 06. Ev. missionsspecifik utbildning innan insats. Quote
Medic Posted October 3, 2005 Report Posted October 3, 2005 "Bordningsbiten lämnar vi därhän så länge." Nu har det väl gått så länge att bordningsbiten inte längre behöver lämnas därhän? Skulle va intressant att vet lite mer om det. Quote
Ragulin Posted October 4, 2005 Report Posted October 4, 2005 Under IKS03 fanns bordningsstyrka från Amf med ombord och då utgjorde vakt/bordningsstyrkan c.a 20 personer + en hund. Dessa herrar, damer och husdjur hade gjort GU tillsammans som AMFs bordningsstyrka (STCG) och större delen av GU-förbandet 2003 lyftes in eftersom man avsåg att ge CIKS ett skarpare verktyg för att genomföra bordning även mot "non-compliant vessels". Se länk: http://www.amf1.mil.se/article.php?id=9806 http://www.3ysflj.mil.se/iks/index.php?lan...c=news&id=28035 Tidigare IKS 01 och 02 utförde mindre enheter utplockade från korvetterna bordning och då genomfördes endast s.k pappersvisitation och genomsök (utan hund) av samarbetsvilliga fartyg. Ville man genomföra STC av "elaka" fartyg fick man buda in folk från annat håll. Vaktstyrkans dåvarande/framtida uppgifter har HC1 redan berättat fullödigt och målande om. Varför man valde att återgå till tidigare koncept har jag ingen aning om... Kanske för att man bara VILLE ha HC1 tillbaks ombord! Quote
Hotel Charlie One Posted October 4, 2005 Report Posted October 4, 2005 (edited) "Bordningsbiten lämnar vi därhän så länge." Nu har det väl gått så länge att bordningsbiten inte längre behöver lämnas därhän? Skulle va intressant att vet lite mer om det. <{POST_SNAPBACK}> Eftersom bordningsuppgiften (om det bordade fartyget inte är helt medgörligt) är tämligen personalkrävande så finns det helt enkelt inte tillräckligt med personal att tillgå inom styrkan. Anledningen till att det tidigare funnits en större bordningsstyrka i IKSen är att korvetterna av Stockholmsklass har färre besättningsmedlemmar vilket medgivit en bordningsstyrka inom personalramen på 206 pers. Edited October 4, 2005 by Hotel Charlie One Quote
Drevenstam Posted October 9, 2005 Report Posted October 9, 2005 Fick pappren hem i brevlådan igår, kan dock inte söka då jag är antagen till KS13, annars rekomenderar jag det starkt. DC som skrev brevet var FC på GLE under min värnplikt och jag hade turen att åka med GLE några gånger och han är hur trevlig och kompetent som hellst. Av de polare som jag haft i Bordning som ju rekryterades från överblivna flottister i laget och minkrig samt amf, säger att det var ganska trist under IKS, inte så mkt action mycket sitta och löka ombord på Visborg, villket iofs. är väldigt trevligt, btw rekomenderar sofforna på visborg. Lite mer ombonat än ombord på en korvett. Annars skulle jag lätt söka gnist på IKS 04, 41kv div... Annat intressant var att DC skrev att han aktivt skulle jobba för att IKS skulle få rycka ut i verkligheten på och det verkar ju intressant. Låter också kul med BRMR 06 en större internationell övning med IKS. Skönt att IKS kommer hem iaf... Nej nu ska jag sätta mig på tåget till Stockholm för att rycka in för KS13 imorgon... Quote
Victorr Posted November 1, 2005 Report Posted November 1, 2005 Har lämnat in ansökan nu. SignalspaningsOp. i första och andrahand. Däcksbefäl i 3:e. Quote
Hank Posted November 10, 2005 Report Posted November 10, 2005 När kan man vänta sig att få veta om man blivit antagen? Är det någon som blivit kontaktad? Eller någon som kanske vet när rekryteringsansvariga kommer att börja höra av sig? /Förhoppningsfull Hank Quote
tias Posted November 10, 2005 Report Posted November 10, 2005 När kan man vänta sig att få veta om man blivit antagen? Är det någon som blivit kontaktad? Eller någon som kanske vet när rekryteringsansvariga kommer att börja höra av sig? /Förhoppningsfull Hank Jag fick detta mail den 3:e nov. Hej! Vi har i dagarna mottagit din ansökan till IKS04, bemanningsarbetet har påbörjats och du kan förvänta dig ett svar inom de närmaste veckorna om du antagits eller ej. Så inom dom närmaste veckorna borde folk få besked. //tias Quote
Hotel Charlie One Posted November 10, 2005 Report Posted November 10, 2005 Senast v. 46 ska besked vara ute. Allmän tumhållning!!! Quote
marcuzt Posted November 17, 2005 Report Posted November 17, 2005 Någon som fått besked än? Inte jag iaf :( Quote
Hank Posted November 18, 2005 Report Posted November 18, 2005 Jahapp. Då var v46 slut. Och inget besked har ramlat in i postlådan. Kanske det kommer nästa vecka. 'Hotel Charlie One' kanske har någon inside info? /Hank Quote
Hotel Charlie One Posted November 18, 2005 Report Posted November 18, 2005 (edited) Nipps Och förresten är det jävligt dålig stil att inte hålla de datum som utlovats för antagningsbesked Edited November 18, 2005 by Hotel Charlie One Quote
Hank Posted November 18, 2005 Report Posted November 18, 2005 Är v46 verkligen officiell info. ? Kan inte hitta detta angivet på marinens hemsida. /Hank Quote
Recommended Posts