Jump to content

PG-7 funktionsbeskrivning

Bostich

Recommended Posts

Är det någon som har en funktionsbeskrivning på PG-7 (pansarspräng-granaten som används till RPG-7)? Gärna med sprängskisser.

Jag känner till att den utlöses av ett piezoelektrisk PIBD-system, men hur fungerar armering samt självdestruktion.

Tacksam för all hjälp.

Bostich

Är det någon som har en funktionsbeskrivning på PG-7 (pansarspräng-granaten som används till RPG-7)? Gärna med sprängskisser.

Jag känner till att den utlöses av ett piezoelektrisk PIBD-system, men hur fungerar armering samt självdestruktion.

Tacksam för all hjälp.

Bostich

Terroristvarning??? :banghead:

Skämt å sidå, av vilken anledning behöver du dessa uppgifter??

Kollat i forumet ordentligt?

Tidigare tråd.

Rysk länk.

Självklart har jag kollat på tidigare forum, men de innehåller inte den tekniska information som jag vill ha. Jag är inte intresserad av genomslag eller efter hur lång tid/sträcka som självsprängning sker. Istället är det själva funktionen, d.v.s. vilka säkringar som finns; om självsprängningen är mekanisk eller pyroteknisk samt hur den initieras vid avfyrning.

Trots att det är en mycket vanligt förekommande ammunition så verkar det saknas mer detaljerad information om dess funktion och det är det jag hoppas någon sitter på därute.

Bostich

Terroristvarning??? :bash:

Skämt å sidå, av vilken anledning behöver du dessa uppgifter??

Jag arbetar med ammunitions- och minröjning och denna granat träffas ofta på men ingen verkar veta exakt hur den fungerar utan det mesta är gissningar.

Nu underlättar det inte precis att det finns otaliga kopior med andra typer av tändsystem, men det är PIBD-tändsystemet VP-7M som jag är ute efter.

Bostich

Jag arbetar med ammunitions- och minröjning och denna granat träffas ofta på men ingen verkar veta exakt hur den fungerar utan det mesta är gissningar.

Nu underlättar det inte precis att det finns otaliga kopior med andra typer av tändsystem, men det är PIBD-tändsystemet VP-7M som jag är ute efter.

Bostich

Ok, det förklarar saken, men det är en sak som vi genomgående borde tänka på, det är inte bara MÖP:ar som läser detta forum, antagligen gör Ivan, Muhammed, BillyBob och andra människor med terroristambitioner det också. :bash:

//Nisse

Ok, det förklarar saken, men det är en sak som vi genomgående borde tänka på, det är inte bara MÖP:ar som läser detta forum, antagligen gör Ivan, Muhammed, BillyBob och andra människor med terroristambitioner det också. :/

//Nisse

:D För den terrorist som vill veta hur man ska använda sig av RPG-7 finns det betydligt bättre källor på nätet än SoldF:

RPG-7 Tactics

Varför en terrorist skulle vara intresserad av mer tekniska detaljer än så har jag svårt att se.

Bostich

:D För den terrorist som vill veta hur man ska använda sig av RPG-7 finns det betydligt bättre källor på nätet än SoldF:

RPG-7 Tactics

Varför en terrorist skulle vara intresserad av mer tekniska detaljer än så har jag svårt att se.

Bostich

Nu var väl kanske detta inte ett så lysande exempel.....Men det är klart för din del så bör det vara intressant att inte denna info blir allmän då nästa missil du skall desarmera är ändrad! :/

Ooooops på den här var det inte den blåa tråden som vanligt!! :lol:

För att terroristen ska kunna utveckla vapensystemet i syfte att minska effekten av våra motmedel?

ingen verkar veta exakt hur den fungerar utan det mesta är gissningar.

Du och dina kollegor gissar för det mesta när ni desarmerar RPG7 granater?

Hur kan det vara att en person som jobbar med ammunitions- och minröjning och ofta träffar på den typen av granat måste söka information om den på ett MÖP/Hobby forum?

Finns inte den informationen att få via din arbetsgivare?

Hur många granater passande till RPG-7 finns det? Det vore väl bra om terroristerna ägnade sig åt att modifiera dem istället för att skjuta dem på "oskyldiga" medmänniskor. Eftersom terroristernas (motsv.) tekniska kompetens och tillgång på avancerad utrustning sannolikt är tämligen låg, kommer en icke oförsvarlig del av dem att Darwinera sig, eller åtminstone att allvarligt skada sig.

Ärligt talat, hur ofta desarmeras och RPG-7 granater? Antingen har de detonerat och då är det inte mycket kvar att göra, eller så har de inte detonerat och då sprängs de på plats. Jag skulle vilja se den terrorist som bygger en utlösare som t.ex. detonerar granaten först när den tredje soldaten håller i den. Sådana laddningar/bomber kan man göra på enklare sätt.

Vidare, vad har vi för motmedel gentemot RPG-7 granater? Tilläggspansar i form av ERP och "galler". Den terrorist som modifierar granaten att den inte påverkas av dessa borde sannolikt redan blivit anställd av Bofors eller någon annan tillverkare av ammunition.

Edited by Rune Frunkh

Kolla med Swedec, men det kanske du redan gjort då du jobbar inom am- och minröj.

Dito, jag blir mycket skeptisk till informationen att du arbetar med EOD och inte har bättre kanaler än soldf att fråga på...

Luktar skitsnack lång väg...

Dock så är det så att det finns en person med det namn Bostich uppgivit på Swedec.

Kolla profilen och gör en Googlesökning på namnet.

The Swede :Malaj:

Och det gör ju inte saken ännu mer misstänkt! :blink:

Mystiken tätnar.....vem är den frågvise Bostich egentligen...... :winner:

Vi kanske skall stryka Ivan-spetnaz (han borde ju veta) och Hizbollah-Muhammed (han lekte med dessa redan som tre-åring) så då återstår Redneck Billy-Bob (och då är det säkert Pastorn som hatar Sverige....) :ph34r:

Så min lysande slutledningsförmåga säger mig att Billy-Bob tänker lämpa av en granat på slottsgården och för att vi inte skall desarmera den så kommer han att förväxla den blå tråden med den röda!!

Tyvärr så har pastorns plan nu avslöjats så han får åka hem med svansen mellan benen!!

Och detta tack vare SoldF´s säkerhetsmedvetna medlemmar!!

:rockon:

Har du kontraktat nedanstående organisation?

Totalförsvarets ammunitions- och minröjningscentrum, SWEDEC

Box 1003

575 28 EKSJÖ

[email protected]

0381-180 00

0381-184 14

Annars kan du ju kontakta deras:

Nationella och internationella samarbetspartners

-SVENSKA SAMARBETSPARTNERS INOM FÖRSVARSMAKTEN

Internationell verksamhet på Högkvarteret

Swedint

Operativa insatsledningen

4. sjöstridsflottiljen

Totalförsvarets Skyddscentrum

Försvarets Hundtjänstenhet/FHTE

Försvarets Materielverk

Försvarsmaktens IT-stöd för geografisk information/GeoPres

Högkvarteret

-ÖVRIGA

Krisberedskapsmyndigheten/KBM

Kustbevakningen

Rikspolisstyrelsen/RPS

Räddningsverket/SRV

Totalförsvarets Forskningsinstitut/FOI

Tullverket

Scanjack AB

Sida

Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen

Röj-en-mina/Svenska FN-förbundet

Swedish Standards Institute/SiS

-INTERNATIONELLA SAMARBETSPARTNERS

-MINE ACTION

Croatian Mine Action Center

Danish Demining Group

Danminar

DOK-ING

Halotrust

Hydrema

Norsk Folkehjelp

IMSMA Information Management for Mine Action

ICRC International Committee of the Red Cross

Mines Advisory Group (MAG)

Mine Action Information Centre at James Madison University

NPA Norwegian People's Aid

VVAF Vietnam Veteran's of America Foundation

-MILITÄRA SAMARBETSPARTNERS

DANDEC Danish Demining Centre

Finska Försvarsmakten

-FORSKNING

ITEP Int' Test and Evaluation Program for Humanitarian Demining

JRC Joint Research Centre (ISPRA)

-FN

GICHD Geneva International Centre for Humanitarian Demining

UNICEF United Nations Children's Fund

UNMAS United Nations Mine Action Service

UNOPS United Nations Office for Project Services

UNDP United Nations Development Programme

Måste få ställa en motfråga, För vems räkning röjer du RPG7-Granater om inte SWEDEC:s?

Om det finns privata företag i Sverige som sysslar med sånt så bör du påminna din chef om Arbetsmiljölagen 3:e kapitlet 2:a paragrafen som handlar om arbetstagarens rätt till trygghet.

Dock så är det så att det finns en person med det namn Bostich uppgivit på Swedec.

The Swede :surprise:

Jag ser ju dock inget namn när jag kollar en profil? Men jag är ju ingen fena på detta...

Bostich: då forumet har upplevt div. mer eller mindre korkade personer och dessutom en hel del skitsnack kan det finnas en viss skepticism mot vissa frågor (och hur de ställs).

Jag tycker fortfarande att det ÄR märkligt och luktar skitsnack lång väg.

(att soldf forum ses som en bättre kanal för information än swedec och den kunskapen som finns där)

Men givetvis kan jag ha helt fel.

The Swede :D

Jag ser ju dock inget namn när jag kollar en profil? Men jag är ju ingen fena på detta...

Klicka på Bostich användarnamn i den lilla rutan till vänster om hans inlägg så får du upp hans profil, där står hans namn.

Kör sedan det namnet i Goggle och kolla vilka träffar du får.

Klicka på Bostich användarnamn i den lilla rutan till vänster om hans inlägg så får du upp hans profil, där står hans namn.

Hemskt ledsen, hittar inget namn någonstans..... :)

Åfan, är det kanske ändrat så att bara BLÅGUL ser namnet?

Nåväl, det namn han uppgivit stämmer med en person som jobbar på Swedec.

The Swede :D

Hemskt ledsen, hittar inget namn någonstans..... :D

Åfan, är det kanske ändrat så att bara BLÅGUL ser namnet?

Nåväl, det namn han uppgivit stämmer med en person som jobbar på Swedec.

The Swede :ph34r:

Anyway... Det luktar skitsnack och wannabee lång väg om mannen i fråga... Det är i allafall min åsikt. :lol: