Superholger Posted September 17, 2005 Report Posted September 17, 2005 Nu vet jag inte om det är rätt ställe att fråga på, men lyftkraften för en vingprofil ökar med anfallsvinkeln tills vingen blir avlöst och då fösvinner lyftkraften. Hur kan då ett flygplan göra en loop? Quote
Pal Posted September 17, 2005 Report Posted September 17, 2005 Centrifugalkraften? <{POST_SNAPBACK}> Anfallsvinkeln mot luften behöver inte bli så stor i en looping. Anfallsvinkeln är mot den strömmande luften, inte mot marken. Quote
Superholger Posted September 17, 2005 Author Report Posted September 17, 2005 Centrifugalkraften? <{POST_SNAPBACK}> Anfallsvinkeln mot luften behöver inte bli så stor i en looping. Anfallsvinkeln är mot den strömmande luften, inte mot marken. <{POST_SNAPBACK}> Där har vi det, dumt att inte tänka på det...Tack Quote
gislemark Posted September 17, 2005 Report Posted September 17, 2005 Centrifugalkraften? <{POST_SNAPBACK}> Anfallsvinkeln mot luften behöver inte bli så stor i en looping. Anfallsvinkeln är mot den strömmande luften, inte mot marken. <{POST_SNAPBACK}> Men hur funkar det då ett flygplan åker en längre sträcka uppochner, borde det inte störta som en sten med jetmotor? Jag tycker (ytterst begränsade kunskaper i fysik) att om en vinge producerar lyftkraft "uppåt" så borde det ju vara likadant om ett flygplan åker uppochner alltså borde lyftkraften och tyngdlagen bli åt "samma" håll. Jag kan inte fatta (lite trög) Har funderat på detta ett längre tag. Quote
Guest J-Star Posted September 17, 2005 Report Posted September 17, 2005 (edited) Men hur funkar det då ett flygplan åker en längre sträcka uppochner, borde det inte störta som en sten med jetmotor?Jag tycker (ytterst begränsade kunskaper i fysik) att om en vinge producerar lyftkraft "uppåt" så borde det ju vara likadant om ett flygplan åker uppochner alltså borde lyftkraften och tyngdlagen bli åt "samma" håll. Jag kan inte fatta (lite trög) Har funderat på detta ett längre tag. <{POST_SNAPBACK}> Sant... om man skulle åka helt parallellt med jordytan samt noll anfallsvinkel mot luften. Men det gör man inte när man åker upp och ned och skall hålla sig på samma höjd. Nosen pekar en bit uppåt (räknat från marken) så att du har en viss anfallsvinkel. Enkelt uttryckt så kan du säga att planet släpar sig uppåt med hjälp av fartvinden. Eftersom motorutblåset är riktat lite nedåt så ger det ett litet bidrag också. Inte särskilt ekonomiskt att flyga så, nej... men det går. /J Edited September 17, 2005 by J-Star Quote
gislemark Posted September 17, 2005 Report Posted September 17, 2005 Men hur funkar det då ett flygplan åker en längre sträcka uppochner, borde det inte störta som en sten med jetmotor?Jag tycker (ytterst begränsade kunskaper i fysik) att om en vinge producerar lyftkraft "uppåt" så borde det ju vara likadant om ett flygplan åker uppochner alltså borde lyftkraften och tyngdlagen bli åt "samma" håll. Jag kan inte fatta (lite trög) Har funderat på detta ett längre tag. <{POST_SNAPBACK}> Sant... om man skulle åka helt parallellt med jordytan samt noll anfallsvinkel mot luften. Men det gör man inte när man åker upp och ned och skall hålla sig på samma höjd. Nosen pekar en bit uppåt (räknat från marken) så att du har en viss anfallsvinkel. Enkelt uttryckt så kan du säga att planet släpar sig uppåt med hjälp av fartvinden. Eftersom motorutblåset är riktat lite nedåt så ger det ett litet bidrag också. Inte särskilt ekonomiskt att flyga så, nej... men det går. /J <{POST_SNAPBACK}> Nu kan jag sova om nätterna TACK TACK TACK TACK TACK Quote
imint Posted September 17, 2005 Report Posted September 17, 2005 Se även denna länk som på ett utmärkt sätt förklarar detta med lyftkraft samtidigt som man välter över ända en del gamla påståenden: http://user.uni-frankfurt.de/~weltner/Flight/PHYSIC4.htm Quote
J.K Nilsson Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 Se även denna länk som på ett utmärkt sätt förklarar detta med lyftkraft samtidigt som man välter över ända en del gamla påståenden: http://user.uni-frankfurt.de/~weltner/Flight/PHYSIC4.htm <{POST_SNAPBACK}> Som min aerodynamiklärare sade: " Han skiljer inte på äpplena och pärona". Upp och ned i en jetkärra begränsas av möjligheten för motornsoljesystem att försörja smörjpunkterna. Sedan blir inte lägsta punkten i samlingstanken den lägsta heller varför man löser det men en liten liten tank som innehåller en begränsad mängd soppa till ryggflygning (ryggflygningsfacket). J.K Nilsson Quote
PIC Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 Det samma begränsningarna gäller ju för kolvmotorflygplan. Kommer inte ihåg hur det var med bränsletanken, men det finns nog nåt liknande. Ang smörjning så används normalt våtsump (dvs all olja samlas längst ner i motorn) men för mer avancerad flygning används torrsump (dvs oljan samlas i en externtank som kan trycksättas). Får väl citera min aerodynamiklärare: "Den är precis likadan, bara lite annorlunda..." Men eftersom detta nästan är inne på motorlära så tar jag ett citat från den läraren med: "En solenoid är alltså en metallgrej som styrs av en elpryl." Quote
Recommended Posts