Jump to content

Vad är detta?

Recommended Posts

Posted

Ser ut som en Nike-logga på mössan. Vilka förband använder egentligen Nikes logotype som symbol? Eller är det jag som har fått krutsot i ögonen?

Guest Börje
Posted
Ser ut som en Nike-logga på mössan. Vilka förband använder egentligen Nikes logotype som symbol? Eller är det jag som har fått krutsot i ögonen?

Ja, nog är det Nike's logga alltid, kanske soldater från Nike's armé?

Men vad är det för ett vapen då?

Guest Greven
Posted

Bilden är från Tjetjenien. Personalen är rysk. Loggan på mössan är NIKE.

Detta är dock ingen främande bild där nere. Reste runt i dom trakterna för ett par år sedan och det vanligaste skodonet rysk militär personal bar till fältuniform var gymnastikskor :)

Posted

Hehe kapitalismen är underbar:) det handlar rätt mycket om att veta värdet av sin produkt:) tror hon ångrar att hon inte ville ha 1% i royalty istället, detta skulle de nog gått med på, men gjort är gjort:) Lifes a bitch and then you die:)

Guest Börje
Posted

Frågan kvarstår dock:

Vad är det för vapen på bilden?

Nån som kan se vilken kaliber det är?

Posted

Min bedömning är att det är en variant av 14.5 mm KPV(rysk), Tksp/Akan. Detta baserar jag på pipan/mantelns infästning i lådan samt att det inte verkar finnas någon gas-kanal för gasuttag. Om man tittar på proportionerna mellan laddarens fingrar och ammon uppstår dock vissa tveksamheter (kan det verkligen vara 14.5 mm ammo?) Det verkar vara svårt att hitta en bra bild på detta vapen. Kanske någon annan kan hjälpa till här?

Danne

Posted

Vapnet på bilden är en 14,5 mm Vladimirov (stavning!?!?), eller KPV som den kallas. Sitter fordonsmonterad på ett antal fordon. BRDM & BTR, kommer inte ihåg vilka modeller det är...

Används för bekämpning av såväl mark som luftmål. Av höjden på vapnet på bilden att dömma är den monterad på en medelhög tripod, för att kunna användas som "både och"...

Den ryska 14,5 mm patronen lämnar nästa dubbelt så mycket energi i anslaget som .50 patronen gör. Det är en elak spruta, mycket göra-ont-potential i den.