Born Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Missionsutbildningen är ju en sorts provanställning där man visar vad man går för. Där finns möjlighet att avskilja folk som inte riktigt platsar. Tror, hoppas och är nästan säker på att rekryterande chefer vet vilka förband/kompanier de ska rekrytera ifrån i första hand... Quote
quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Kan inte tänka mig annat än att rekryterande officer tar upp lite vibbar angående helt nytt folk. Man kan inte få ett jobb utan att bli lite undersökt! Quote
Guest Triggerpuller Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Vill bara komma med en passus till alla som hoppas på att få göra US utan att ha 10-7-7 i vitsord. Loppet är kört. Svenska staten har bestämt att du är en kass människa. Och kommer inte att släppa iväg dig till resmål i konfliktområden. Vad som krävs för att ni skall få åka ut är troligtvis att sverige inför yrkesarmé. Så att ni kan göra omtag. Att gnälla kommer antagligen inte att leda till något förutom att ni slösar bort er tid och i slutändan blir bittra gamla gubbar. Som tur är finns det dock andra vägar att gå för att få utöva en militär profession: Alternativ 1 Alternativ 2 Alternativ 2 Har i det här inlägget förevisat min tolkning av statens inställning till Vpl 10-7-7 (-). Quote
marcuzt Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Vill bara komma med en passus till alla som hoppas på att få göra US utan att ha 10-7-7 i vitsord. Loppet är kört. Svenska staten har bestämt att du är en kass människa. Och kommer inte att släppa iväg dig till resmål i konfliktområden. Vad som krävs för att ni skall få åka ut är troligtvis att sverige inför yrkesarmé. Så att ni kan göra omtag. Att gnälla kommer antagligen inte att leda till något förutom att ni slösar bort er tid och i slutändan blir bittra gamla gubbar. Som tur är finns det dock andra vägar att gå för att få utöva en militär profession: Alternativ 1 Alternativ 2 Alternativ 2 Har i det här inlägget förevisat min tolkning av statens inställning till Vpl 10-7-7 (-). Det är helt klart så det känns iaf. Man är kass för att man bara fick 10-6-7 av ett befäl som inte umgåtts så mycket med en... Quote
quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 (edited) @Triggerpuller Intressanta länkar, även för oss över "vattenytan"... EDIT: Inget illa ment till någon annan nu! Edited October 25, 2005 by quiXsand Quote
Kingecho1 Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Helt klart, det är ju en sak som faktiskt borde vara självklar. Är det inte så nu? Kockarna har ju civila krav, lastbilsförarna och sjukvårdarna med. Stämmer inte riktigt det där. Finns nog en önskan om att vissa civila krav ska vara uppnådda men tullas alltför ofta på det där. När jag skulle vakansrekrytera till min grupp inför LA02 så fanns det en vilja från FM att man huvudsakligen skulle ta från övriga IA03. Och flera av de jag intervjuade då saknade de civila erfarenheterna. De var bara utbildade som kockar under värnplikten och det kanske är lite ibland? Och angående betyg så JA de är orättvisa, subjektiva och imånga fall svåra att tyda. Men detta är ju inget nytt. När jag gick i grundskola/gymnasiet så kunde man i flera fall inte få det betyget man ville för att klassnitt, rikssnitt o flera saker skulle hållas. Tyvärr kunde man inte få en 4:a för det hade redan delats ut 5st 4:or i klassen. Och samma sak hände med mig i Bosnien då jag inte kunde få mer än X-7-8 för att inte snittet skulle bli för högt på plutonen. Rekrytering till US är väl som vilken jobbansökan som helst? Man söker det man vill, tror och hoppas på! Är väl typiskt manligt??? att man ofta söker tjänster som man inte är 100% kvalificerat för då allt KAN hända. Jag ser i alla fall möjligheterna istället för problemen!! Quote
quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Livet är orättvist, men man ska inte ge upp för det! Quote
Ing Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Att gnälla kommer antagligen inte att leda till något förutom att ni slösar bort er tid och i slutändan blir bittra gamla gubbar. Det där var det vettigaste jag läst på ett bra tag i den här tråden. Sluta gnälla. Betyget är satt...idag är det toksvårt/omöjligt att höja betyget. Sök då tjänster som ingen annan söker, se till att bli BÄST på någonting annat. Betyget är inte allt. Utbilda dig till gummireparatör eller kylmekaniker och du kommer att åka utomlands om det inte står i ditt gamla betyg att du är direkt livsfarlig... då stämmer förmodligen det. Men sluta för helvete upp med gnällandet. Quote
Guest Triggerpuller Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 (edited) Livet är orättvist, men man ska inte ge upp för det! Och fega pojkar får aldrig kyssa vackra flickor! Just det! Bara för att hedenhösarnas rike i form av någon dryg fänrik tycker att du är kass för att ni inte gillar samma musikstil kan man ju inte bara lägga sig ner och dö! Om man nu så jäkla gärna vill vara "militär" får man väl bita i det sura/söta äpplet, packa sin väska och dra utomlands i några år. Om inte så var kanske inte livet i grönt hela världen. "Who dares wins". (Och du skall inte känna dig träffad, quiXsand. Om du nu inte vill det, vill säga.) Edited October 25, 2005 by Triggerpuller Quote
quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 (edited) Nej jag har inga som helst problem med vare sig mina betyg eller mina chanser på OHS eller US. Kan inte göra annat än att hålla med dig! EDIT: mitt påstående var riktat till er som ger upp! Det är det SISTA en soldat skall göra (enligt min mening) Edited October 25, 2005 by quiXsand Quote
marcuzt Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Jag är ju kvar här trots allt man får höra från folk här... Vilket borde tyda på en vilja att visa vad man går för. Angående betyg så fick man kassa i skolan så kan man åtgärda det. Det jag är ute efter är att man ska få en chans till. Ifall jag skulle komma iväg på nån av specialiast befattningarna jag sökt och jag får 10-6-7 eller dylikt så inser jag ju då att jag är kass. Men ifall jag får 10-7-8 t.ex. så kanske det är så att det var min PlCh som var lite kass... Quote
quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Som tidigare har sagt i tråden så är det ingenting vi här kan göra någonting åt. Ingen av oss har den möjligheten. Alla verkar ju ha fått säga sitt och ingen verkar vilja byta inställning. Just nu befinner sig diskussionen i ett dödläge! Eld upphör, förflyttning, bakåt! Quote
Born Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 (edited) Varför klarar sig vissa på första försöket då? Vad ger drivkrat att jobba till sig bra betyg om man ändå kan förbättra dom senare? EDIT, glömde en sak. Utlandsmission är ingen rättighet. Edited October 25, 2005 by Born Quote
FkN Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 På min GU pluton så har jag känslan av att betygen var rätt höga, många som fick 10-8-8 och högre. Vet åtminstone två som fick 10-9-9. Änddock så är det vad jag vet bara två som varit på balkan samt en som varit i ett beredskapsförband. En kille i min grupp fick 10-6-7 med motivering att "Jag vill inte utsätta dig för en mission". Quote
Blad Posted October 26, 2005 Author Report Posted October 26, 2005 (edited) Har jag fel när befäl ger ett lägre betyg än förtjänat med en sådan motivering. Jag menar att skall inte befälet sätta ett sådant betyg som reflekterar prestationen i lumpen inte om man passar till utlandstjänstgöring eller ej. Är inte detta lite som att underkänna någon i matematik för att man inte vill utsätta personen för högskola eller dyl. Edited October 26, 2005 by Blad Quote
marcuzt Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 Har jag fel när befäl ger ett lägre betyg än förtjänat med en sådan motivering. Jag menar att skall inte befälet sätta ett sådant betyg som reflekterar prestationen i lumpen inte om man passar till utlandstjänstgöring eller ej. Är inte detta lite som att underkänna någon i matematik för att man inte vill utsätta personen för högskola eller dyl. Jag trodde ju förut att man fick betyg för hur man presterade i lumpen men efter att denna tråd har upplyst mig så hadnlar det ju bara om du är kompis med din PlCh så att han vill ha med dig på Utlandstjänst Jag vill iaf inte ha med mig min gamla PlCh på utlandstjänst så det var i sådana fall överens om Quote
Born Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 (edited) Om personen ifråga inte är lämplig för utlandstjänst bör man nog inte ge honom möjlighet att åka heller. Och i dagsläget så har betygen 2 betydelser, utlandstjänst eller officersutbildning med X-7-7 som krav för båda, vad ska man annars ha dom till? Och i FK Nordins gruppkamrats fall rörde det sig antagligen om att han helt enkelt inte skulle fixa en mission och därför inte gavs möjligheten. Och att han inte gavs möjligheten beror antagligen på att han helt enkelt inte ansågs kapabel att klara av dom kraven. EDIT. X-7-7 är ingen rättighet. (måste förnya mig lite) Edited October 26, 2005 by Born Quote
Blad Posted October 26, 2005 Author Report Posted October 26, 2005 MVG i matte är ingen rättighet heller men presterar man bra så kan man få det ändå, eller? Observation: Det verkar som det inte finns mycket rättigheter i försvaret, har man rätt till lön och/eller sjukvård eller får man bara bita ihop? :P Quote
johanp Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 EDIT. X-7-7 är ingen rättighet. (måste förnya mig lite) Nej men det är en konstig fixering som ger GU plutCh för stor makt. I det civila finns inget liknande att man måste ha 17.5 från gymnasiet för att få söka till någon högskola överhuvudtaget. Alla får söka och konkurrera om de platser som finns oavsätt om det slutar med att intagningen blir 20.0 eller 14.9. Det borde vara samma sak i FM, att alla får söka en viss tjänst, t.ex. som instr på kj, 10pers söker och den som har presterat bäst på testerna får platsen. Naturligtvis måste man i skolan ha läst de kurser som gör en behörig med minst G i betyg(instr på pansar bör t.ex. ha gjort gu på pansar) och ha ett godkänt slutbetyg(10-5-5), borde vara samma sak i försvaret. Quote
Born Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 Nu är det ju inte så att PC sätter betyg helt i eget majestät, gruppen och gruppchefen har sitt att säga också. Sen att PC har sista ordet råder nog ingen tvekan om, men om hans/hennes uppfattning skiljer sig markant från gruppens så jämkas det förhoppningsvis in till allas belåtenhet. Det är väl inget konstigt att man har LÄGSTAkrav för att få utföra ett kvalificerat jobb? Tycker mest det rör sig om en massa gnäll här. Ska man ha en testperiod på ett par månader för att kunna utvärdera varenda soldat som ska iväg? Eller räcker det med de månader man ligger i lumpen? Ska öven folk som gjort mission och fått goda betyg också testas? Det handlar för i h*****e inte om hur många armböj man klarar av, eller hur fin träffbild man har på pekbanan. De önskade egenskaperna kan man nog inte testa enligt den principen, det handlar om en längre utbildning med utvärdering. Och varför ska man lägga pengar på det när det inte behövs? Har man inte det som krävs så får man inte åka, men man kan mycket väl stanna kvar på hemmaplan och gå med i någon frivilligorganisation och se det som ett trevligt fritidsintresse. Quote
Kingecho1 Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 (edited) 1. I dag så räknas X-5-5 som godkänt och X-7-7 är bra. Att X-7-7 ska vara kravet för utlandsstyrkorna tycker jag inte är något konstigt! Ungefär som den särskilda behörigheten på vissa högskoleutbildningar. 2. Alla får söka till US. Dock så blir inte alla antagna! Är väl bara att ta sig i kragen o utbilda sig till syrra exempelvis. Eller något annat med en specialbefattning där just lumpenbetyget kanske inte är det mest avgörande i bedömningen. 3. Om nu ens Plutonchef har satt ett felaktigt betyg så är inte detta det rätta forumet att gnälla om det anser jag. Man skulle ju självklart ha löst det problemet på plats snarast efter betygsutdelning. Bett om förklaringar o dylikt. Vet faktiskt inte om man kan överklaga betyg? Men man kan ju alltid gå uppåt i kedjan och vara väldigt obekväm. Dock osäkert om detta hjälper eller stjälper. 4. Man borde kunna se åt vilket håll det är på väg efter halvtidsutvärderingen. det är ju det den är till för. 5. Plutonchef är bara människor. Om de gör det rätt (vilket inte sker överallt) så ska de ta in intryck från Gruppchef som borde ha skrivit omdöme med hjälp av de andra i gruppen. Och likväl som Plutonchef ser saker subjektivt så ser man ju sig själv subjektivt också! Kanske man inte är så bra som man vill vara?? 6. Ja självklart ska man kunna höja sina betyg. Och Hv kanske kan vara ett sätt. På rätt sätt!! Edited October 26, 2005 by Kingecho1 Quote
marcuzt Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 (edited) Nu är det ju inte så att PC sätter betyg helt i eget majestät, gruppen och gruppchefen har sitt att säga också. Sen att PC har sista ordet råder nog ingen tvekan om, men om hans/hennes uppfattning skiljer sig markant från gruppens så jämkas det förhoppningsvis in till allas belåtenhet.Det är väl inget konstigt att man har LÄGSTAkrav för att få utföra ett kvalificerat jobb? Tycker mest det rör sig om en massa gnäll här. Ska man ha en testperiod på ett par månader för att kunna utvärdera varenda soldat som ska iväg? Eller räcker det med de månader man ligger i lumpen? Ska öven folk som gjort mission och fått goda betyg också testas? Det handlar för i h*****e inte om hur många armböj man klarar av, eller hur fin träffbild man har på pekbanan. De önskade egenskaperna kan man nog inte testa enligt den principen, det handlar om en längre utbildning med utvärdering. Och varför ska man lägga pengar på det när det inte behövs? Har man inte det som krävs så får man inte åka, men man kan mycket väl stanna kvar på hemmaplan och gå med i någon frivilligorganisation och se det som ett trevligt fritidsintresse. Mitt betyg samtal gick till som följande: Han visade mig vad andra befäl samt min grupp sagt om mitt betyg. Grupp -> 10-7-7 VB -> 10-8-8 VB2-> 10-8-8 VB3 -> 10-7-7 Sedan fick jag 10-6-6 av två instruktörer i plutonen. Detta ger ett medel på 10-7-7 (ifall jag inte är ovärdig mina höga matte betyg) Men min PlCh hävdar bestämt att medel då blir 10-6-7. Och han hade inget dirket skäl till det för jag frågade honom om det. Ska söka samband med batchef och fråga honom om nytt betyg. Det var massa ståhej för det var flera som fick betyg som gick stick i stäv med vad övriga befäl och gruppen tyckte... Därför anser jag att man ska få en andra chans, inte bara att man ringer och härjar med gamla befäl (som kanske inte ens finns kvar i dessa tider) utan genom flertalet kurser osv... Och även ifall 10-5-5 är bra så är det värdelöst att ha under 10-7-7 eftersom man faktiskt inte får göra så värst mycket. Och jag tror att människor kan bättra sig och hellre rätt person på rätt plats baserat på kunnande än baserat på GU betyg.... Edited October 26, 2005 by marcuzt Quote
Born Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 Ingen idé att klaga här. Om din PltC anser att du inte är värd X-7-7 är det inte mycket att göra åt. Han kanske såg saker som du själv inte tänkte på eller dina kamrater missade. Eller också kanske det är så att du är en bra soldat (vilket 6-7 bevisligen är) men inte tillräckligt bra för utlandstjänst. Själv anser jag att man bör ha minst 2 mån utbildning med en rejäl utvärdering för att kunna höja sitt betyg. Ochjag har fortfarande inte hört någon motivation till varför man skulle höja upp folk bara för att de VILL utomlands. Annars säger jag som Kingecho1. Plugga till ssk, läkare eller någon anna civil befattning utan värnpliktskrav. Quote
Blad Posted October 26, 2005 Author Report Posted October 26, 2005 <SUPER OT> Är det någon som ändrat uppfattning av vad som blivit skrivet på detta forum(inte bara tråden)? Eller är alla som väggar att prata med(inkl. mig själv förstås)? Funderar om diskutioner egentligen är nödvändiga eftersom det alltid verkar sluta med mer eller mindre bråk. Eller är det det vi är ute efter </SUPER OT> Quote
Born Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 (edited) Högst tveksamt om någon ändrat uppfattning i stort, men småsaker kan man alltid diskutera sig fram till. Just den här tråden kommer inte leda någonvart då ingen här har mandat att bestämma i frågan. Men sålänge man håller en någelunda hög nivå i diskussionen så anser jag att man iallafall kan spåna på olika förslag, men då måste man vara beredd på att någon kan förkasta dom förslagen med en vettig motivering. Det är nog just det där med motiveringarna som gör att just den här tråden kan verka bråkig. Har all respekt för de jag svarar till, och har absolut inget emot en god debatt med en trevlig avslutning där man kommit fram till något vettigt. Sen kan man kamma till sig och gå ut och ta en öl med "motståndaren" och sitta och ljuga för varandra i goda vänners lag. Edited October 26, 2005 by Born Quote
Ing Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 EDIT. X-7-7 är ingen rättighet. (måste förnya mig lite) Nej men det är en konstig fixering som ger GU plutCh för stor makt. I det civila finns inget liknande att man måste ha 17.5 från gymnasiet för att få söka till någon högskola överhuvudtaget. Alla får söka och konkurrera om de platser som finns oavsätt om det slutar med att intagningen blir 20.0 eller 14.9. Det borde vara samma sak i FM, att alla får söka en viss tjänst, t.ex. som instr på kj, 10pers söker och den som har presterat bäst på testerna får platsen. Naturligtvis måste man i skolan ha läst de kurser som gör en behörig med minst G i betyg(instr på pansar bör t.ex. ha gjort gu på pansar) och ha ett godkänt slutbetyg(10-5-5), borde vara samma sak i försvaret. Söka kan du göra ändå. Sedan är det bara att hoppas att det finns anledning för rekryteraren att välja just dig. Om rekryteraren går på att du har bäst betyg, bäst referenser, blont hår, rött hår, du är kort eller lång, pratar skånska, har jägarexamen, är bäst på (eller ensam om att kunna) att köra lastbil.. eller ensam om att söka just den tjänsten..så är du inne. Ingenting är omöjligt... ...Förrän man gett upp. Vilket många här verkar ha gjort. Sist men inte minst: Livet ÄR orättvist. Quote
marcuzt Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 ...Förrän man gett upp.Vilket många här verkar ha gjort. Sist men inte minst: Livet ÄR orättvist. har nån gett upp? tycker det låter som "vi" (alla under 10-7-7) säger att vi vill få en andra chans. Och det är ju att kämpa vidare och inte ge upp tycker jag! Ge upp vore ju att inte vara med i HV att inte skicka in ansökningar samt sitta hemma och sura... Quote
Born Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 Bara för sakens skull bör ju påpekas att alla som har 10-7-7 och uppåt inte automatiskt får en plats. 7-7 är ju bara lägstakravet, sen finns det en hel del andra saker som ska tas hänsyn till också. GU-befattning, personlig mognad, kontakter, tidigare utlandserfarenhet osv osv osv. Quote
Recommended Posts