Jump to content

Har ni ingripit?

sunken

Recommended Posts

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply
Guest Lord Good

I somras såg jag en kille i tonåren bli misshandlad av 4-5 jämnåriga. Det räckte att säga åt grabbarna att dra så gjorde det. En annan gång såg jag ett fyllo som antastade en tjej på tunnelbanan, han fick en liten snyting av mig och drog iväg. Jag såg en gång två skinnskallar hamna i bråk med annat gäng på stan och beslöt mig raskt för att inte lägga mig i! Jag läste i tidningen da'n efter att ena skinnskallen blev ordentligt misshandlad. Då kände jag mig lite usel ett tag.

Man ska fan inte göra skillnad på folk pga deras åsikter... Att inte hjälpa en skinnskalle i nöd är inte försvarbart... Folk som slår folk pga deras åsikter är människor med en dålig och omogen människo syn.... man är inte bättre eller sämre människa pga sina åsikter.slut

Jag förstår vad du menar... Du ska han eloge för att du faktiskt har agerat nån gång! Det behövs mer av sånt... Så at vi kan få ett bättre och tryggare samhälle

Man skall agera oavsett vilka som slåss.... Fick själv rycka in när några vakter mer eller mindre blev överfallna... fick ett blått öga och fika av vakterna som tack...

Konstigt nog stod det folk omkring och kollade på, och tyckte att dom är ju dumma, som hoppar på vakterna...

Jag har ingripit två gånger.

Första gången var på tunnelbanan från Rågsved där ett fyllo antastade en liten kille. Hela vagnen var full med folk och ingen gjorde nåt, inte ens de som satt bredvid fyllot och killen.

Till sist tröttnade jag och sa till killen att han skulle sitta hos mig och min gravida fru. Då började fyllot tjafsa med mig och jag sa åt honom på vedertaget sätt att vara tyst.   :D

Då reste sig fyllot upp och jag reagerade genom att trycka upp honom mot fönstret och hålla fast honom. Vid slussen slängde jag av honom. Det var nog en syn för gudar, lille Thomas (1,68) håller fast ett 2 meters fyllo (kaaanske 1,80, men bara kanske).

Andra gången var jag på hemväg från krogen via tunnelbanan. En kille och hans tjej börjar bråka varav tjejen ställer sig upp och sparkar killen i huvudet. Killen flyger upp och ska göra sig olycklig på tjejen, jag bryter ner killen med ett jujitsu grepp och några andra killar slänger av tjejen. Sen så lugnar jag killen med några väl valda ord.

Intressant att jujitusgreppet satt i ryggmärgen trots att jag bara tränat jujitsu i 2 år och det var 10 år sen jag slutade på jujitsu.

Undrar vad som skulle ha hänt om man hade fått lära sig försvarets ny handgemäng (Krav Maga).   :D

Den enda incidenten som jag kommer ihåg är när jag är på väg hem från min flickvän genom det lilla samhället där jag bor (mitt i natten skall tilläggas) då får jag syn på ett par ynglingar som håller på och försöker dra ner något utanför en affär. Så jag kör in på parkeringsplatsen, vevar ner rutan och undrar vad fan de sysslar med, svaret blir väl typ, nja nej inget speciellt, och då säger jag: gör inget dumt bara, vevar upp rutan och åker därifrån. Såg att ynglingarna lämnar platsen samtidigt som jag åker därifrån.

har väl varit med om några, tyvärr vanliga, incidenter på göteborgs plåga/välsignelse spårvagnarna, där våldsamma alkolister har behövts slängas av vagnen... men jag tackar oxå ödmjukast för den gång folk hjälpte mig när jag blev överfallen ute i skogen under en Hv övning...

det var så att en persson som både i närheten av den skogen där vi övade hade fått spelet på att vi skulle skjuta lyspistol när han skule få sin skönhetssömn... så han gick ut beväpnad med en kniv å skulle visa vem som bestämde... han hoppade på mig bakifrån å satte kniv fan i handen på mig men innan han gjorde något mer så va typ hela hv gruppen där å tog bort han... TACK...  men nu har jag bara ETT fett ärr på handen kvar å som tur e inte mer...  

så "keep up the goodwork" alla som vågar stå upp å ingripa :thumbs:

Ja, naturligtvis. Ser jag ett bråk som jag har möjligthet att avstyra så gör jag givetvis det, och det har också hänt flera gånger - från att lugna ned fyllegubbar på stan till hormonstinna ynglingar från sydligare land som ska läxa upp sina "flickvänner". När det gäller de senare brukare de ju dock inte bråka ensamma utan något tjog personer som back-up, vilket jag också smärtsamt fått erfara..

3 ggr har jag blivit överfallen/utsatt för rånförsök: 1'a gången i gamla stan när jag skulle ragla till tåget, 2 kulörta ynglingar börjar snabbt gå efter mig och jag märker att det blir "för tyst", vänder mig om precis innan deras ansats, därefter var det kört - för DEM!! (detta hände mitt under min vpl...) Det blev ett kort tumult, sedan var det jag som gick därifrån..

2'a gången var det en snubbe som körde upp en pistol i ansiktet på mig mitt på Kungsgatan i Sthlm, jag blev dock mera förbannad än rädd, fick bort puffran (som var av PLAST..) och tryckte ned karln på marken och bad en förbipasserande ringa polisen..

3'e gången var ganska nyligen, en kulört yngling som började harassa mig på dasset på lokala studentdiscot, han ville tränga sig och jag sade åt honom att ställa in sig i ledet, vilket han hade svårt att acceptera...sedan blev jag inte av me'n under hela kvällen, och utanför när vi skulle hem så blev det lite tumult och fick trycka ned honom på marken...vakten hade dock sett alltihopa och tog hand om ynglingen..

En gång jag INTE har ingripit var också ganska nyligen: 2 karlar börjar bråka ca 4m från en POLISbil...snyggt jobbat...poliserna drar isär de 2, den ena är rätt störig och börjar yla om polisbrutalitet (runt om står ca 40pers som ser polismannen hålla killen på marken med PEKFINGRET..), den andra killen sitter 5m ifrån om ber killen om uräkt och ska skaka hand och fan vet allt... (istället för att dra, han var ju off the hook, liksom..) och helt plötsligt gör en TJURRUSNING för att ta nedkämpa polisen som håller ned den första killen (med pekfingret) - varpå det givetvis tar hus i H-E och piketen tillkallas och bägge sys in...det var så bisarrt, man borde haft kameran med sig..

Förnuftet säger ju att man ska ingripa när det händer något, dock har jag kamrater som SJÄLVA råkat illa ut i LAGENS namn när våldspersonen anmäler kamraten för misshandel..

Hur är lagen utformad egentligen? "minsta möjliga våld" eller nåt är ju självklart, men de flesta vet ju att våldstrappan eskaleras blixtfort i många sådana situationer.. SÅ när en våldtäktsman (som inte hann pga ingripandet) går fri, medan ingriparen inte gör det pga anmälan om misshandel...då är det nåt fel i lagen..

Gotcha: Lagen säger något i stil med "minsta möjliga våld". Tror att det krävs att personen som bråkar skall slå det första slaget, och räcker det med ett slag mot honom för att lugna ner honom är det allt som får användas.

Gotcha: Lagen säger något i stil med "minsta möjliga våld". Tror att det krävs att personen som bråkar skall slå det första slaget, och räcker det med ett slag mot honom för att lugna ner honom är det allt som får användas.

Öhh. pratar vi om nödvärnsrätten nu? För isåfall säger lagen

att ej uppenbart oförsvarligt våld får användas.

/odeys

Har ingripit ett antal gånger, men berättar bara om den enda roliga. Person A och B börjar gräla och ska bli våldsamma (Person B har för två år sedan försökt med samma sak på mig). Person X och Y som är bekanta med respektive och med varandra vet inte hur dom ska avstyra problemet. Då säger Toll åt dom att plocka iväg varsin när dom kommer av sig. Sen går Toll fram och tar det båda ungtupparna om axlarna och säger hjärtligt:"Grabbar, det är för lite kärlek här!" Minerna som mötte mig var obetalbara, dom bara stod där och gapade! Sen seglade dom snabbt åt varsitt håll när respektive vänner sög tag i dom. Sen har det varit mindre trevliga incidenter....

Har en viss ovana att ställa mig mellan bråkstakar. Men det konstiga är att jag bara fått en enda smäll =)

Oftast räcker det med att ställa sig imellan och prata lugnt, de flesta tänker till och lugnar ner sig.

Samma sak när det gäller olyckor och folk som ligger nerslagna på stan, fattar inte hur folk bara kan gå förbi...

Hjälpte en kille en gång som blev nerslagen på gatan och folk bara körde förbi i sina bilar och tutade och skrek typ:

- Flytta på dig!!!

Killen var medvetslös och hans flickvän som inte kunde svenska bara sprang runt och skrek.

Sprang fram och drog killen från gatan och försökte få kontakt med honom samtidigt som jag försökte lugna den chockade tjejen. De flesta gick bara förbi och brydde sig inte.

Det bästa av allt var att jag hade varit med om ettliknande övningsscenario i lumpen 4 år tidigare.

Lumpen gav mig tillräcklig kunskap för att utföra 1:a hjälpen och självförtroendet att ingripa. Och folk undrar varför man ska göra lumpen...

ett råd... Försök lära er grepp och blockar, speciellt om ni brukar gå emmelan, börjar ni slå tillbaka så kan det bara bli sämre...  Några enkla grepp lugnar oftast ner personer bättre än en höger...

Men egentligen är det varje person skyldighet att ingripa, det är bara svagt att inte göra det...

Det enda jag har gjort är att hjälpa en äldre dam som hade ramlat och skrapat upp handen. Skall inte säga att det var "bara" jag som ingrep utan det var så att jag var först på plats. Blod på ena armen och på t-shirten var det enda som hände. Damen var väldigt tacksam för hjälpen och då kände jag att jag gjort något bra.

Däremot om personen i fråga, eller någon annan som man försökt hjälpa, skulle reagera med aggresivitet eller inte vara tacksam för hjälpen..

Då skulle jag känna mig lite förargad....

"Men ligg där då!" ungefär.

Om man skall bryta bråk så är det nog en stor fördel som Fu Dahlberg sa, att kunna lite olika tricks etc. Själv så kan jag inte ett smack, så jag skulle nog bara ingripa om personerna i fråga är mindre än mig eller om man är flera som kan överbemmana de två.

Däremot mobbning skulle jag ingripa direkt emot. Det är ta mig f*n något av det värsta jag vet! :D

Som tur är så är min skola väldigt lyckligt lottad och är skonad från mobbning.

Jo man har ju gått emellan några gånger. Fast tur så blev det ju inget allvarligt. Mest kompisar som blivit påhoppade som man har hjälpt. Så efter att ha tränat Jujitsu i 11 år så skulle jag vilja se om någon går på mig en gång till=)

Adam, vilken klubb tränade du på och vilken stil?

Kom på att jag har ingripit en gång, när en gammal gubbe hade trillat på gatan och låg inte kunde resa sig. Jag och mina kompisar kutade fram och frågade hur det var med honom, och han låg bara och yrade efter någon syster. En av mina kompisar höll emot såret han hade i pannan, medan jag kutade iväg för att hämta papper eller något bättre som vi kunde hålla emot. När jag kom tillbaka hade det kommit två pers, varav en ringde till sjukhuset. Sen väntade vi i 5 minuter till ambulansen kom.

Jag har gjort hundratals ingripanden *hehe, skryter*.

Gripit allihopa tom. Hur kan då detta vara möjligt då? Jo jag extrajobbar som väktare och dörrvakt så det blir en del envarsgipanden.

För de som inte vet så får man gripa en person som man på bar gärning ertappar med att begå ett brott varpå fängelse kan följa.

Senast i lördags så hamnade jag i brottningsmatch med en kille som hade stulit prylar för ca tusen spänn. Jag jobbade i civila kläder och skulle just gripa honom. När jag närmade mig honom så försökte han springa. Baaaad misstake av honom. Så det blev brottningsmatch mitt på storgatan mitt under shoping-rusningstid. Och där låg jag med 100 pers stående i en ring nyfiket tittandes på oss. Jag fick in honom i ett fint armlås och ropade till folket runt omkring att jag var väktare och att jag gripit denna mannen. Då kommer det fram tre idioter (killar i 25års åldern) och säger till mig att sluta bråka. Jag förklarar för dem att jag är väktare, men de svarar: nej det är du inte alls. Gaaargh!! Den ena dumjäveln börjar dra bort mig från min gripne, och ahn kommer loss ur mitt grepp, men jag lyckas hålla fast honom i jackan samtidigt som jag ursinnigt drar fram mitt väktar-id och säger till killarna att de just gjort sig skyldiga till brottet främjande av flykt vilket kan ge dem fängelse så nu får de fan i mig hjälpa mig att hålla tjuven tills polisen kommer. Men då vänder de på klacken och går därifrån!!! Maken till knastar får man leta efter. Så där är jag i full brottningsmatch igen. Blir tuvgen att lägga ett ganska hårt handledsgrepp på honom och hålla honom tills polisen kommer och bojjar honom. Han klagar över smärtor i hanleden och säger på engelska att han ska ha sin advokat. Då får jag lägga en drömreplik som man annars bara hör i filmer:

-Sue me!

Allt går att läsa om i måndagens smålandsposten.

Men inte bara i tjänsten har jag gjort ingripanden, utan jag "går runt och griper folk överallt" som mina vänner uttrycker sig =).

Så fort tillfälle ges så är jag i action. Ett par misshandelsfall och ett inbrott samt några få stölder har jag hunnit med på fritiden.

Rekomenderar verkligen alla att prova på, förutsatt att ni inte riskerar att skada er.

Tänk att få slå tre flugor i en smäll:

1. Bli hjälte för stunden =)

2. Få action gratis och lagligt =)

3. Stävja kriminaliteten i Sverige

//Divine

Och tilläggas kan ju att jag har tränat kampsporter i hela mitt liv. Kickboxing, juijitsu, krav maga, shootfighting mm.

Det enda jag kommit fram till är att det inte spelar så stor roll vad eller hur länge om du bara använder huvudet. Och då menar jag inte att skallas med utan att tänka med.

Okej då ett eller annat grepp kanske är bra också då =)

Men jag har sett svartbältare få storstryk av mindre och klenare killar som aldrig satt sin fot i en dojo eller liknande.

Jag tränade i Södra Budoklubben tror jag att den hette.

Tränade i Farsta och Haninge men tänk på att det mellan -86 och -88.

Tyvärr så var judodelen störst så man fick lära sig ganska mycket judo...    :(

Sen så tränade jag alltid med en kille som var 1,90 och jag har slängt honom som en vante  :)

När jag gick väktarkurserna så inggår det ju lite självskydd men totalt sett så tränas det för lite självskydd inom väktarbranschen.

Trots att jag inte hade tränat självförsvar på 12 år så redde jag mig ganska bra på dessa kurser.

Jag har tidigare tränat Aikido i 2 år. Slutade för jag tyckte det var helt värdelöst, det gick inte att använda i praktiken. Greppen och alla andra moment funkade bara om busen gjorde EXAKT som man gjort på träningen.

Kan iofs också vara så att jag var kass för att jag bara tränat två år :)

Vad skulle hända om det visade sig att han inte stulit något, om du sett fel helt enkelt?

Vad händer vidare om han aktivt försöker försvara sig vid ditt gripande? Jag menar hur långt får du ta våldsspiralen i så fall.

Har alltid undrat vad som skulle hända mig vid ett scenario som följer.

Jag går runt på ett varuhus, nån som jobbar där ser någon ta något för mycket pengar, denna anställde förmedlar detta till en väktare, men missförstånd uppstår och jag blir den som väktaren tror stulit något.

På väg ut ur varuhuset tar en civil väktare tag om min handled. Jag svarar med att omedelbart slå ett slag mot halsen på väktaren och tar mig loss. Sen springer jag från platsen. Jag vill ifrån min angripare. Men jag springer inte lika snabbt som väktaren, så jag vänder mig om för att möta hotet.

Jag säger till personen som angriper mig, väktaren alltså, att jag inte vill ha strid men att jag inte kommer tillåta att han kommer tillräckligt nära för att skada mig.

Hur långt går du Divine i en sån här situation, jag försöker bara fly, jag pratar med dig, men du har redan fått en smäll.

Vad gör du? Och vad gör en väktare normalt i denna situation.

Vad skulle hända om det visade sig att han inte stulit något, om du sett fel helt enkelt?

Vad händer vidare om han aktivt försöker försvara sig vid ditt gripande? Jag menar hur långt får du ta våldsspiralen i så fall.

Har alltid undrat vad som skulle hända mig vid ett scenario som följer.

Jag går runt på ett varuhus, nån som jobbar där ser någon ta något för mycket pengar, denna anställde förmedlar detta till en väktare, men missförstånd uppstår och jag blir den som väktaren tror stulit något.

På väg ut ur varuhuset tar en civil väktare tag om min handled. Jag svarar med att omedelbart slå ett slag mot halsen på väktaren och tar mig loss. Sen springer jag från platsen. Jag vill ifrån min angripare. Men jag springer inte lika snabbt som väktaren, så jag vänder mig om för att möta hotet.

Jag säger till personen som angriper mig, väktaren alltså, att jag inte vill ha strid men att jag inte kommer tillåta att han kommer tillräckligt nära för att skada mig.

Hur långt går du Divine i en sån här situation, jag försöker bara fly, jag pratar med dig, men du har redan fått en smäll.

Vad gör du? Och vad gör en väktare normalt i denna situation.

När väktaren väl har identifierat sig som väktare så finns det väl ingen anledning att kämpa emot?

väktaren skall ju dessutom identifiera sig innan för att sådana här problem inte skall ske.

Om han griper dig iallfall och du är oskyldig så har han gjort sig skyldig till olagafrihetberövande. Det brottet kan ge fängelsestraff så när han väl gjort bort sig, så kan du gripa honom och lämna honom till närmsta polis.

Lite småkul faktiskt om man tänker på det.

Guest Lt. payne

På väg till en kompis körde jag förbi en kille i 16:års åldern.

Han storgrät och eftersom han var klädd som en punkare tyckte jag det var konstigt så jag vände och frågade hur det var.

Fyllegubben tog min moppe,grät han. Var då? frågade jag.

Han kör där framme,sa grabben.

Mycket riktigt en bra bit fram såg jag en moppe vingla iväg.

Hoppa upp där bak grabben,sa jag och drog iväg.

Jag prejade honom en bit längre fram och fick av honom från moppen.efter massa fyllsnack gick han iväg.

Grabben blev överlycklig,och jag kände stolthet över att ha glatt en punkare.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...