lanrezac Posted July 22, 2005 Report Posted July 22, 2005 http://www.foi.se/upload/framsyn/01/nr1-01-denna-plats.pdf 1944 byggdes 3 800 löpmeter stormhinder på Roten.År 2000 fick städarna handplocka bort 400 ton rostig taggtråd till stora kostnader Quote
Guest Posted July 22, 2005 Report Posted July 22, 2005 Ursäkta en dum fråga, men vad är stormhinder för något? Quote
KD803 Posted July 22, 2005 Report Posted July 22, 2005 Ursäkta en dum fråga, men vad är stormhinder för något? <{POST_SNAPBACK}> Taggtråd uppspänd så att det blir jobbigt att ta sig fram... Quote
Guest Posted July 22, 2005 Report Posted July 22, 2005 (edited) Taggtråd uppspänd så att det blir jobbigt att ta sig fram... <{POST_SNAPBACK}> Tack! Satt och räknade lite, kan det verkligen bli 105 kg taggtråd per löpmeter? Edited July 22, 2005 by Moro Quote
lanrezac Posted July 22, 2005 Author Report Posted July 22, 2005 Taggtråd uppspänd så att det blir jobbigt att ta sig fram... <{POST_SNAPBACK}> Tack! Satt och räknade lite, kan det verkligen bli 105 kg taggtråd per löpmeter? <{POST_SNAPBACK}> Det var förmodligen ännu mer när det sattes upp eftersom det har rostat i 60 år samt att isen har tagit dom strandnära delarna, och en del av hindren togs bort då dom försvårade fredsanvändning. jag vet att många hinder bestod av ett staket ca 1,20 högt och med ett matta av taggtråd som var ca 5 meter djup Quote
stridspitt90 Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 Är Roten fortfarande skyddsområde ? Om inte, finns där något kvar att se ? Quote
EO4 Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 Jag tror att skyddsområdet och landstigningsförbudet för Roten är hävt, men att det fortfarande används som övningsområde sporadiskt. Quote
Guest matte Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 Batteri Roten är som sagt plomberat och rivet. Ett systerbatteri till Roten är/var Batteri Djuramossa - mao Beredskapsmuseet. Det fanns väl ett till av samma typ i Skåne har jag för mig (Ystad eller Trelleborg ?) och...Blekinge hade väl också ett?...Men de är också rivna och plomberade. Quote
Guest matte Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 Mer om Roten och ett av Singöbatterierna: http://www.foi.se/FOI/templates/Page____1303.aspx Quote
KD803 Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 Batteri Roten är som sagt plomberat och rivet. Ett systerbatteri till Roten är/var Batteri Djuramossa - mao Beredskapsmuseet. Det fanns väl ett till av samma typ i Skåne har jag för mig (Ystad eller Trelleborg ?) och...Blekinge hade väl också ett?...Men de är också rivna och plomberade. <{POST_SNAPBACK}> Batteri Tjurkö (känt från U-137) var ett sådant batteri har jag för mig. Batteri Ystad var ett 12/94 batteri (osäker på modellbeteckningen, men definitivt 12or). Quote
Guest matte Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 BJE: Mmmmm Men bat TE utanför Trelleborg var också liknande det i Djuramossa. Dock bara tre pjäser har jag för mig - fritt från minnet. Rätta mig gärna. Sedan fanns också TE2 (7,5 m/57) och TE1 (12/70) vid Trelleborg men det är alltså inte de jag menar. Quote
KD803 Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 Har nu kollat i litteraturen hemma. B) Batteri Ystad hade 12cm kanoner m/94 - först två, sedan fyra och till sist fem. Batteri Trelleborg hade 15,2cm kanoner m/98 - först två och senare tre. De båda första pjäserna stod i öppna pjäsbrunnar medan tredje pjäs stod i ett "halvtäckt värn". Batteri Helsingborg hade fyra 15,2cm kanoner m/40 i "fullträffsäkra täckta pjäsvärn". Batteri Tjurkö hade fyra 15,2cm kanoner m/40B i öppna pjäsbrunnar eftersom man hade krav att även kunna verka mot landmål "även om täckta värn av den typ som uppförts vid Hälsingborg, Björkö och St Roten ur skyddssynpunkt hade varit att föredra". Alla dessa batterier uppfördes ungefär samtidigt, men pjästyperna och värn m m varierade från batteri till batteri. Quote
jonte72 Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 Har nu kollat i litteraturen hemma. B) Batteri Ystad hade 12cm kanoner m/94 - först två, sedan fyra och till sist fem. Batteri Trelleborg hade 15,2cm kanoner m/98 - först två och senare tre. De båda första pjäserna stod i öppna pjäsbrunnar medan tredje pjäs stod i ett "halvtäckt värn". Batteri Helsingborg hade fyra 15,2cm kanoner m/40 i "fullträffsäkra täckta pjäsvärn". Batteri Tjurkö hade fyra 15,2cm kanoner m/40B i öppna pjäsbrunnar eftersom man hade krav att även kunna verka mot landmål "även om täckta värn av den typ som uppförts vid Hälsingborg, Björkö och St Roten ur skyddssynpunkt hade varit att föredra". Alla dessa batterier uppfördes ungefär samtidigt, men pjästyperna och värn m m varierade från batteri till batteri. <{POST_SNAPBACK}> Björkö var inte "fullträffsäkert", utan hade endast kraftiga "napalmskydd" med 360 graders rörlighet....... Quote
KD803 Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 Björkö var inte "fullträffsäkert", utan hade endast kraftiga "napalmskydd" med 360 graders rörlighet....... <{POST_SNAPBACK}> Danckwardt måste varit på fyllan när han skrev. Ovanstående citat är från kapitlet om Skåne-kusten, men i kapitlet om Västkusten så skriver han mycket riktigt "öppna pjäsbrunnar" och har till och med en bild på 3.pjäs med sitt napalmtak. Quote
Guest matte Posted August 4, 2005 Report Posted August 4, 2005 BJE: Du har så klart helt rätt! Jag försöker komma ihåg det jag minns och det blir som det blir... Quote
Recommended Posts