Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Taggtråd uppspänd så att det blir jobbigt att ta sig fram...

Tack! :baskerPa:

Satt och räknade lite, kan det verkligen bli 105 kg taggtråd per löpmeter?

Edited by Moro
Posted
Taggtråd uppspänd så att det blir jobbigt att ta sig fram...

Tack! ,O

Satt och räknade lite, kan det verkligen bli 105 kg taggtråd per löpmeter?

Det var förmodligen ännu mer när det sattes upp eftersom det har rostat i 60 år samt att isen har tagit dom strandnära delarna, och en del av hindren togs bort då dom försvårade fredsanvändning.

jag vet att många hinder bestod av ett staket ca 1,20 högt och med ett matta av taggtråd som var ca 5 meter djup

• 2 weeks later...
Posted

Jag tror att skyddsområdet och landstigningsförbudet för Roten är hävt, men att det fortfarande används som övningsområde sporadiskt.

Guest matte
Posted

Batteri Roten är som sagt plomberat och rivet. Ett systerbatteri till Roten är/var Batteri Djuramossa - mao Beredskapsmuseet.

Det fanns väl ett till av samma typ i Skåne har jag för mig (Ystad eller Trelleborg ?) och...Blekinge hade väl också ett?...Men de är också rivna och plomberade.

Posted
Batteri Roten är som sagt plomberat och rivet. Ett systerbatteri till Roten är/var Batteri Djuramossa  - mao Beredskapsmuseet.

Det fanns väl ett till av samma typ i Skåne har jag för mig (Ystad eller Trelleborg ?) och...Blekinge hade väl också ett?...Men de är också rivna och plomberade.

Batteri Tjurkö (känt från U-137) var ett sådant batteri har jag för mig. Batteri Ystad var ett 12/94 batteri (osäker på modellbeteckningen, men definitivt 12or).

Guest matte
Posted

BJE:

Mmmmm Men bat TE utanför Trelleborg var också liknande det i Djuramossa. Dock bara tre pjäser har jag för mig - fritt från minnet. Rätta mig gärna.

Sedan fanns också TE2 (7,5 m/57) och TE1 (12/70) vid Trelleborg men det är alltså inte de jag menar.

Posted

Har nu kollat i litteraturen hemma. B)

Batteri Ystad hade 12cm kanoner m/94 - först två, sedan fyra och till sist fem.

Batteri Trelleborg hade 15,2cm kanoner m/98 - först två och senare tre. De båda första pjäserna stod i öppna pjäsbrunnar medan tredje pjäs stod i ett "halvtäckt värn".

Batteri Helsingborg hade fyra 15,2cm kanoner m/40 i "fullträffsäkra täckta pjäsvärn".

Batteri Tjurkö hade fyra 15,2cm kanoner m/40B i öppna pjäsbrunnar eftersom man hade krav att även kunna verka mot landmål "även om täckta värn av den typ som uppförts vid Hälsingborg, Björkö och St Roten ur skyddssynpunkt hade varit att föredra".

Alla dessa batterier uppfördes ungefär samtidigt, men pjästyperna och värn m m varierade från batteri till batteri.

Posted
Har nu kollat i litteraturen hemma. B)

Batteri Ystad hade 12cm kanoner m/94 - först två, sedan fyra och till sist fem.

Batteri Trelleborg hade 15,2cm kanoner m/98 - först två och senare tre. De båda första pjäserna stod i öppna pjäsbrunnar medan tredje pjäs stod i ett "halvtäckt värn".

Batteri Helsingborg hade fyra 15,2cm kanoner m/40 i "fullträffsäkra täckta pjäsvärn".

Batteri Tjurkö hade fyra 15,2cm kanoner m/40B i öppna pjäsbrunnar eftersom man hade krav att även kunna verka mot landmål "även om täckta värn av den typ som uppförts vid Hälsingborg, Björkö och St Roten ur skyddssynpunkt hade varit att föredra".

Alla dessa batterier uppfördes ungefär samtidigt, men pjästyperna och värn m m varierade från batteri till batteri.

Björkö var inte "fullträffsäkert", utan hade endast kraftiga "napalmskydd" med 360 graders rörlighet.......

Posted
Björkö var inte "fullträffsäkert", utan hade endast kraftiga "napalmskydd" med 360 graders rörlighet.......

Danckwardt måste varit på fyllan när han skrev. :lala:

Ovanstående citat är från kapitlet om Skåne-kusten, men i kapitlet om Västkusten så skriver han mycket riktigt "öppna pjäsbrunnar" och har till och med en bild på 3.pjäs med sitt napalmtak.

Guest matte
Posted

BJE: Du har så klart helt rätt! Jag försöker komma ihåg det jag minns och det blir som det blir... 8-/:lala: