Jump to content

camoflera?

Guest FhF laddare

Recommended Posts

Guest FhF laddare

När jag låg inne på A9 så var det jävligt nog att vi camoflerade vårda fordon och haubistar jävligt noga vi varje stopp! Vi hade delat upp oss på våran pjäs så att när vi stannade någonstans inne i skogen så rusade några upp på taket på 40an och resten tog resterande av fordonet och pjäsen! Är det lika dant nu??

nej, så var det inte på A9 04/05 iaf, då var det mer undantag än regel att fordonen maskerades.

maskeringen vara bara på nattetid i skyddsställning (förläggning), möjligen lades ett IR dämpande nät över motorn på pjäserna men någon maskering var det inte tal om.

berodde väl iofs mest på att vi inte stod still speciellt länge på varje grupperingsplats (shoot n scoot/Skjut och omgruppera)

enda fordonet som maskerades var Bpl bilen (alltid maskeringsnät på när vi var grupperade)

hur det var 04/05 får Softfeel berätta, men jag kan aldrig tänka mig att det var skillnad.

Guest FhF laddare
nej, så var det inte på A9 04/05 iaf, då var det mer undantag än regel att fordonen maskerades.

maskeringen vara bara på nattetid i skyddsställning (förläggning), möjligen lades ett IR dämpande nät över motorn på pjäserna men någon maskering var det inte tal om.

berodde väl iofs mest på att vi inte stod still speciellt länge på varje grupperingsplats (shoot n scoot/Skjut och omgruppera)

enda fordonet som maskerades var Bpl bilen (alltid maskeringsnät på när vi var grupperade)

hur det var 04/05 får Softfeel berätta, men jag kan aldrig tänka mig att det var skillnad.

På våra pjäser så fanns ju inga motorer ju :dong: Bara Handkraft som gällde

Men det var nästan löjligt hur befälen gick å synade oss.Men det var 88-89 å kalla kriget var ju på tapeten..

När jag låg inne 02/03 maskerades fordonen för jämnan. Kanske inte vid marschpauser och liknande, men så fort vi parkerade oss vid ett nytt broläge maskerades samtliga fordon som inte skulle användas direkt.

När jag var på repmöte 1996 så var det omaskerat som gällde på haub. 77A - till skillnad från lumpen två år tidigare. Vi ansträngde oss som tusan och maskerade pjäsen till förbannelse varpå batterichefen kn. B tyckte att visst var vi duktiga men "vi gör inte så längre". Så jag antar att ändringen kom nånstans i mitten på 90-talet.

Kamouflera kan man aldrig göra för mycket. Så där är Kn B:s kommentar lite märklig. Dock kan man ju ifrågasätta vissa kamouflages nytta då de knappast lurar satelliter och spaningskapslar som läser av förändringar och ir t.ex. Det ska till bra kammonät och klurigt uppträdande av förbandet för att ha ngn chans att finta de "allseende ögonen". Ett "vanligt" nät ger på sin höjd skyl mot markbaserade fjärrspaningspatruller.

/RP

Märklig och märklig... Om man ska jobba enligt "gun and run" (finns många ord för det va? :ph34r: ) så tar det kanske lite för mycket tid att härja med masknät och parasollerna.

Vi tyckte ju det var mest typiskt eftersom vi hade beslutat oss för att kriga livet ur oss i början av övningen för att visa att vi minsann kunde och på så vis kanske slippa undan Blåguls vakande ögon senare ;)

precis min tanke också när det gäller bristen på maskering inom artilleri förbanden..

anledningen måste vara att det tar för lång tid att fippla med masknät, ruskor och dylikt om man försöker köra "Gun and run/shoot n scoot/Skjuta och kuta" taktik..

när vi körde försökte vi hela tiden vara rörliga, dvs 2 pjäser skjuter, 2 är under förflyttning och 2 är under gruppering (ej eldberedd), såfort 1 pluton blev eldberedd så omgrupperade nästa osv...

Boden hade väl lite annorlunda iom att de inte har plutoner utan eldenheter om 1 pjäs, 1 BPL bandvagn och 1 ammo dumper, men i stort var det väl samma.

så skall man köra på det sättet så tar det aldeles för lång tid att maskera och grejja, stod ju sällan på samma plats i mer än 20 - 30 min.

På A9 komp som inte försökte skjuta ihjäl sina "kompisar" på Noraskog (läs ca 5 min från att bli träffade av 4 skarpa art granater) dvs Bro nsky komp 04/05 så maskerades det iaf när vi gick i förläggning och när köttet var ute å kriga så maskerade vagnpersonalen vagnarna nästan direkt efter avsittning om vi skulle vara borta ett längre tag