444 sskbat. Posted June 21, 2005 Report Share Posted June 21, 2005 (edited) Idag fick vi en "ny" tgb-13 till Insatsplutonen. Den var bara målad i mörgrön färg, så nu ska vi cammomåla bilen. Är det någon på detta forum som har beskrivning på hur man sätter upp mönstret, eller vet var jag kan få tag på det? Har redan kontaktat gruppen som jag tillhör (3 månader sedan) men utan resultat. Edited June 21, 2005 by 444 sskbat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted June 21, 2005 Report Share Posted June 21, 2005 Kontakta närmsta regement ! Kolla med förådet om dom har färg shemat ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
444 sskbat. Posted June 21, 2005 Author Report Share Posted June 21, 2005 Kontakta närmsta regement !Kolla med förådet om dom har färg shemat ... "Är det någon på detta forum som har beskrivning på hur man sätter upp mönstret" Jag har försökt, men de säger bara att de ska fixa det sedan händer det inget... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted June 21, 2005 Report Share Posted June 21, 2005 http://www.4x4.ms/mil/cammo/camoinst.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
444 sskbat. Posted June 21, 2005 Author Report Share Posted June 21, 2005 (edited) http://www.4x4.ms/mil/cammo/camoinst.html "Rita av mönstret från förebilden" villken förebild? Den beskrivningen inehåller dessutom brun som numera utgått ur försvarets fordonsmaskeringsfärgalternativ. Tack ändå. Edited June 21, 2005 by 444 sskbat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted June 21, 2005 Report Share Posted June 21, 2005 (edited) @ 444 sskbat. Hitta en bild på internet och måla av. Inte mer avancerat än så... Då jag och min besättning cammomålade vår nittia i lumpen så fick vi utskrivna digitalfoton av redan målade vagnar att skissa från. Inget cammo är alltså det andra likt... @ Mattssonmannen Skön sida! Edit: Angående brunt: Ersätt helt enkelt de fälten med den i varje fält mest passande av de andra färgerna. Om nu den förlaga du/ni använder är brunfläckig... Edited June 21, 2005 by GeBe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted June 21, 2005 Report Share Posted June 21, 2005 http://www.4x4.ms/mil/cammo/camoinst.html "Rita av mönstret från förebilden" villken förebild? Den beskrivningen inehåller dessutom brun som numera utgått ur försvarets fordonsmaskeringsfärgalternativ. Tack ändå. Tgb 13 Tgb 11 Mönsterskiss Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
444 sskbat. Posted June 21, 2005 Author Report Share Posted June 21, 2005 http://www.4x4.ms/mil/cammo/camoinst.html "Rita av mönstret från förebilden" villken förebild? Den beskrivningen inehåller dessutom brun som numera utgått ur försvarets fordonsmaskeringsfärgalternativ. Tack ändå. Tgb 13 Tgb 11 Mönsterskiss Man tackar... Perfekt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted June 21, 2005 Report Share Posted June 21, 2005 Finns ju en hel bok med mönster för allt ifrån TGB till STRV. Vi fick ut den när vi skulle mönstermåla våra LB och TGB när jag låg inne. Verkar konstigt att inte HV-gruppen kan ordna fram den. *bara mina 5 ören* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steelspear Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Den boken finns iaf på förrådet i Boden, såg den så sent som för 2 månader sen, så man tycker ju att den borde gå att få tag på för en militär enhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Jag hade uppriktigt sagt struntat i att måla bilen alls. Om den är gron eller mönstrad, spelar roll? Mer än rent estetiskt då. Det finns betydligt mycket vettigare saker att ägna sig åt; t ex att se till att bilarna går att köra med, oavsett färg. Kuriosa; på Husie i Malmö står en 13-bil vars underdel är grön, ovandelen kammo-målad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
444 sskbat. Posted June 22, 2005 Author Report Share Posted June 22, 2005 Jag hade uppriktigt sagt struntat i att måla bilen alls. Om den är gron eller mönstrad, spelar roll? Mer än rent estetiskt då. Det finns betydligt mycket vettigare saker att ägna sig åt; t ex att se till att bilarna går att köra med, oavsett färg. Kuriosa; på Husie i Malmö står en 13-bil vars underdel är grön, ovandelen kammo-målad. Det var order på att den ska målas, och man vill ju inte ordervägra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Det var order på att den ska målas, och man vill ju inte ordervägra... Då får väl chefen för din HV-grp/plut se till att ordna fram mönstermålningsboken då så att du slipper leta igenom halva internet efter rätt beskrivning. <OT>Tycker det verkar vara många lustiga turer inom HV. Skyddsmask delas ut men man får inga skyddsmaskglasögon som det har nämnts i en tidigare tråd. Bilar ska mönstermålas men befälen verkar inte veta att det finns en bok med mönster till alla fordon. För att ta ett par exempel...</OT> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 @Kanna Vad är problemet? 444 sskbat fick en order om att måla bilen. Antagligen har 444 sskbat:s chef tillräckligt förtroende för honom för att veta att han fixar det utan att behöva detaljstyra hur han ska använda penslar, målarfärg, mönster, maskeringstejp, etc.. Brist på övrig material är inte Hemvärnets fel. Är du själv med i HV? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 Det var order på att den ska målas, och man vill ju inte ordervägra... OK, taget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 @KannaVad är problemet? 444 sskbat fick en order om att måla bilen. Antagligen har 444 sskbat:s chef tillräckligt förtroende för honom för att veta att han fixar det utan att behöva detaljstyra hur han ska använda penslar, målarfärg, mönster, maskeringstejp, etc.. Brist på övrig material är inte Hemvärnets fel. Är du själv med i HV? Problemet som jag ser det är att man inte tilldelas nödvändig utrustning. Det finns ett reglemente som säger hur fordonet ska målas och med vilka färger fordonet ska målas, alltså är det "rätt färg på rätt plats" som gäller. Eftersom det som jag tidigare nämnt finns en bok med mönster för olika fordon så borde 444 sskbat. fått den och x antal liter färg av sin chef i samband med att han fick order om att måla fordonet. Om 444 sskbat. fått färgen eller ej vet jag inte, det förtäljer inte historien, men det är uppenbart att han inte har fått ut boken eftersom han frågar efter rätt mönster här på forumet. Vad gäller brist på övrig utrustning så kanske det inte är HV:s fel att det t.ex. saknas skyddsmaskglasögon för de som behöver det. Indirekt kan man dock säga att det är HV:s fel eftersom de antingen inte ligger på tillräckligt hårt i så fall för att få ut komplett utrustning för att kunna utföra sina uppgifter eller så struntar försvarsledningen i vilken utrustning HV egentligen behöver. Och nej, jag är inte med i HV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 @Kanna Det handlar helt enkelt om uppdragstaktik, Mottagaren väljer vägen till målet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts