Jump to content

Recommended Posts

Posted

5 dagar tills man står där på livgardet då...

Fan det verkar bara bli du å jag den första månaden på gardet.;)

Åker upp söndagkväll ifrån götet, är nog framme vid 23 eller något.

:baskerFN:

Ingen fara, jag kommer att hålla er sällskap ;) ETA LG TNR 082058, efter att ha passerat över götet vid 16:42.

Ses! :baskerFN:

Edit: Angående Nordea, nån annan som fick sitt konto aktiverat nu i månadsskiftet? Fick ett brev hem om det. Saldo: -6kr...

2 negativa tal blir positivt :P

vi syns på luckan då

jag tänkte inte använda mitt nordea konto utan ha att de förs över till mitt vanliga lönekonto på föreningsparbanken de måste la va funkis eller?

:banghead:

• Replies 777
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ingen fara, jag kommer att hålla er sällskap ;) ETA LG TNR 082058, efter att ha passerat över götet vid 16:42.

Ses! :baskerFN:

Edit: Angående Nordea, nån annan som fick sitt konto aktiverat nu i månadsskiftet? Fick ett brev hem om det. Saldo: -6kr...

vi syns på luckan då

jag tänkte inte använda mitt nordea konto utan ha att de förs över till mitt vanliga lönekonto på föreningsparbanken de måste la va funkis eller?

:banghead:

Jo, visst funkar det att göra så, men du kommer antagligen upptäcka typ första dagen nere i Liberia att det inte är så praktiskt. Finns nämligen inga Minuten-automater (eller vad de nu kallas) på campen. Fältpostkontoret är s.a.s. kopplat till Nordea, så varje gång du vill ha lite cash till mässen, PX:et eller nån yx-shop så går du bara till fältpostkontoret och plockar ut lite, men då krävs som sagt ett Nordea-konto. En lämplig lösning kan vara att ha automatisk överföring på t.ex. 75% av lönen till ditt vanliga konto den 26:e varje månad eller skaffa möjlighet att själv via internet föra över pengar mellan kontona. Jag hade det tillvalet sist jag hade Nordea-konto, och antagligen därför det började på minus för mig (månadsavgiften). Lite surt, särskilt om jag åker på nån övertrasseringsavgift med...

Nåväl, sitter på tåget till LG om 24h nu! Ska bli kul at ses där allihop! :baskerFN:

Posted

:Malaj:

Ses! :camo:

vi syns på luckan då

,O

Jo, visst funkar det att göra så, men du kommer antagligen upptäcka typ första dagen nere i Liberia att det inte är så praktiskt. Finns nämligen inga Minuten-automater (eller vad de nu kallas) på campen. Fältpostkontoret är s.a.s. kopplat till Nordea, så varje gång du vill ha lite cash till mässen, PX:et eller nån yx-shop så går du bara till fältpostkontoret och plockar ut lite, men då krävs som sagt ett Nordea-konto. En lämplig lösning kan vara att ha automatisk överföring på t.ex. 75% av lönen till ditt vanliga konto den 26:e varje månad eller skaffa möjlighet att själv via internet föra över pengar mellan kontona. Jag hade det tillvalet sist jag hade Nordea-konto, och antagligen därför det började på minus för mig (månadsavgiften). Lite surt, särskilt om jag åker på nån övertrasseringsavgift med...

Nåväl, sitter på tåget till LG om 24h nu! Ska bli kul at ses där allihop! :baskerFN:

jo jag fick ett pm av patrik med ungefär samma info i tackar så mycket för att ni hjälper en stackars bortkommen pinky som mig =) om 24 timmar är jag påväg upp till huvudstaden jag också vi syns då trevlig resa på er. :baskerFN:

Posted

Gud vad jag vill att ni ska komma nu!!! Jag väntar fortfarande på min 2v Leave men jag skulle häldre rotera hem nu!!!

Skynda er på! ;)

Posted

Vad är detta, lite halvtidslesshet i missionen?

...Vad skulle man inte ge för att få uppleva det igen...

Posted

Jag är lite nyfiken på hur ni har det, ni som redan ryckt in!

Hur är stämningen på LG och hur känns det?

Själv får man vänta 20 dagar till! *suck*

Posted

halvtid var det den 15/12 ;)

Det är bara tråkigt här... Väntar nu på att dom ska instalera presidenten vilket kommer att ske den 16/1 och händer inget då så kommer det aldrig hända något.

Inte för att jag vill att det ska hända något som utgör någon fara men få slut på tristesen kan inte skada. det är lite åt det håller jag är, ja ni hajjar nog.

Leave om ca: 37 dagar!!! :)

:/

Posted (edited)

halvtid var det den 15/12 ;)

Det är bara tråkigt här... Väntar nu på att dom ska instalera presidenten vilket kommer att ske den 16/1 och händer inget då så kommer det aldrig hända något.

Inte för att jag vill att det ska hända något som utgör någon fara men få slut på tristesen kan inte skada. det är lite åt det håller jag är, ja ni hajjar nog.

Leave om ca: 37 dagar!!! :D

:D

FAN!! är det så jävla bull!! Det vill man ju verkligen inte..

är du chef? kan inte du dra iväg med grabbarna och hålla i skjutningar och sånt?

jag är utb skjutinstruktör och hoppas kunna göra det, så man få lite att göra iallfall..

snackade med en som var Gruppchef på la03 och han sa att ibörjan kunde de dra iväg och ha en lokal utb. så man fick hålla skjutningar på "skjutbanan".

Det var bra för då kunde jag dra iväg med gruppen och skjuta in bössorna/utb i snabbskytte osv.., så det inte tog tid från pc/stf

ni måste ha mkt tips på vad man kan göra för att döda tid?

Edited by SGT Jakobsson
Posted (edited)

@SGT Jakobsson

Nä jag är inte chef men jag vet att dra i väg och skjuta går bra, ja skjutbanan ligger ju på stranden men den måste tydligen bokas 2 veckor innan tänkt skjutning (??).

Jag kanske är lite gnälligare än dom flesta, då man gärna jämför (vilket man inte "får") med andra missioner, då får JAG säga att det är "bull!" var berädd på mycket tid på campen såvida inte "era" chefer eskalerar till UNMIL HQ att ni vill ut på mycket LRP. Jag vet egentligen inte hur den saken funkar men vi är ju QRF och väntan är det stora i den rollen.

Jag ska inte krossa några drömmar nu ;) men det är mycket dötid... ha det i bakhuvudet så blir det nog... bra! Men gillar man att träna etc. så är det klockrent!

Edited by Pte Falk
Posted
@SGT Jakobsson

Nä jag är inte chef men jag vet att dra i väg och skjuta går bra, ja skjutbanan ligger ju på stranden men den måste tydligen bokas 2 veckor innan tänkt skjutning (??).

Jag kanske är lite gnälligare än dom flesta, då man gärna jämför (vilket man inte "får") med andra missioner, då får JAG säga att det är "bull!" var berädd på mycket tid på campen såvida inte "era" chefer eskalerar till UNMIL HQ att ni vill ut på mycket LRP. Jag vet egentligen inte hur den saken funkar men vi är ju QRF och väntan är det stora i den rollen.

Jag ska inte krossa några drömmar nu ;) men det är mycket dötid... ha det i bakhuvudet så blir det nog... bra! Men gillar man att träna etc. så är det klockrent!

ok, jo jag vet att huvuduppgiften är att vara QRF och det innebär att hålla så högt stridsvärde som möjligt över tiden för att kunna blixtra till när det behövs.

Jaja.. Jag är glad i vilket fall och skulle inte chans i världen byta bort möjligheten att åka till afrika, vi kommer säkert få uppleva häftiga saker och vara nöjda när vi kommer hem. Träning gillar jag och finns det stora möjligheter till det så trivs jag som handen i hansken.

/Jake

Posted

Det kommer säkert bli kanon! Man e ju inte ensam där iaf... Träningen e ju kanon att äntligen ha riktigt gott om tid till. Man vet ju dessutom aldrig innan en mission vad som kommer hända...

:baskerPa:

Posted (edited)

@SGT Jakobsson

ok, jo jag vet att huvuduppgiften är att vara QRF och det innebär att hålla så högt stridsvärde som möjligt över tiden för att kunna blixtra till när det behövs.

Jaja.. Jag är glad i vilket fall och skulle inte chans i världen byta bort möjligheten att åka till afrika, vi kommer säkert få uppleva häftiga saker och vara nöjda när vi kommer hem. Träning gillar jag och finns det stora möjligheter till det så trivs jag som handen i hansken.

/Jake

Det hoppas jag också att ni får vara med om!

Jag ska inte dra ned någons drömmar men lycka till på utbildningen så ses vi... kanske i Afrika.

Edited by Pte Falk
Posted
Fick tips av en kompis att FHM har i sitt senaste nummer ett reportage om FN-styrkan i Liberia.

http://fhm.spray.se/ShowArticle.aspx?jcs=2...til.FHM.Nyheter

Ut och köp!

Jag har läst artikeln i senaste numret av FHM - och det var la inget man gick i taket av direkt... :)

Lite coola bilder, visst, och ett hyfsat långt reportage (ca tre uppslag...) men då FHM till största del handlar om snabba bilar, snygga brudar och de senaste trenderna inom mode, elektronik, sprit och annat som anses typiskt, shablonmässigt manligt tyckte jag att artikeln skruvats och stöpts lite väl mycket i samma form...

Jag har ju ännu inte varit i Afrika (ska med LA05) men med hänsyn till det lilla jag faktiskt vet, och är insatt i, tycker ju jag att sanningshalten va sådär (?)

För en person (läs: "civil") som inte har ngt att referera till kan man lätt tro att det är fullt krig och massakrer och barnsoldater hör till de svenska "über-super-soldaternas" vardag...

Mina fem.

Fast det är klart: all publicitet är bra publicitet. Kan ju inte skada om US får lite mer uppmärksamhet i de svenska folkhemmen... Jag ser ju - trots allt - hellre att svenska folket har ovan beskrivna bild utav livet i Liberia än att de får för sig att vi bara kommer ligga på beachen å spela volleyboll... Med "fel" reporter kunde kanske resultatet blivit detta istället...?

Vad säger ni andra som läst det? :)

Posted (edited)
Jag ser ju - trots allt - hellre att svenska folket har ovan beskrivna bild utav livet i Liberia än att de får för sig att vi bara kommer ligga på beachen å spela volleyboll...

Vilken sanning är det då som är den mest sanningsenliga; den där man ligger på beachen och spelar volleyboll, eller den där de svenska übersoldaterna bekämpar massakrer och barnsoldater?

You decide...

Jag hoppas att du inte tycker att media ska förvanska bilden av svenska fredsbevarare ;)

EDIT: Ordet bekämpa kan anta fel betydelse i detta inlägg... Skall inte tolkas som den mer vapenrelaterade betydelsen...

Edited by paananen
Posted

Undrar om utbildningen fortfarande trycker på hur många barnsoldater man kommer stöta på?

Mycket sånt under LA02´s utbildning men ett mer aktuellt scenario borde ju ha spridit sig hem?

Ps. Egentligen vore det ju faktiskt mer aktuellt att man bokade sporthallen o tränade volleyboll redan innan avfärd!! Ds.

Posted (edited)

Jag ser ju - trots allt - hellre att svenska folket har ovan beskrivna bild utav livet i Liberia än att de får för sig att vi bara kommer ligga på beachen å spela volleyboll...

Vilken sanning är det då som är den mest sanningsenliga; den där man ligger på beachen och spelar volleyboll, eller den där de svenska übersoldaterna bekämpar massakrer och barnsoldater?

You decide...

Jag hoppas att du inte tycker att media ska förvanska bilden av svenska fredsbevarare ;)

EDIT: Ordet bekämpa kan anta fel betydelse i detta inlägg... Skall inte tolkas som den mer vapenrelaterade betydelsen...

Jag menade väl egentligen bara att det vore synd om svenska folket får en uppfattning av att utlandstjänstgöring är en enda lång betald semester... Det bästa hade ju såklart varit en helt "ovinklad" artikel (som inte "förvanskar" bilden av svenska fredsbevarare) men då jag inte ser detta som ett realistiskt alternativ (i en tiding som FHM) ser jag, som sagt, hellre att US beskrivs som hårt arbetande och med mycket på agendan istället för en slapp, skattemedelsslukande organisation för "pojkar som gillar att leka med vapen" och som vill jobba på brännan... ;)

(Risken finns, enligt mig, att folk å fä kan skapa sig den uppfattningen om de inte har något annat att referera till...)

Huruvida vilken "version" som är mest sanningsenlig väntar jag med att svara på tills dess att jag kommit hem igen - vem vet, jag kanske omvärderar hela min världsbild :)

Edited by 5011
Posted

Kan någon vänlig person förklara för en pinky ungefär hur arbetstiderna är och vad man gör när man inte är i tjänst. Förutom tränar då vilket låter alldeles utmärkt. Kan man lämna campen t.ex.?

Posted

Så va första veckan på LG avklarad riktigt tråkig vecka faktiskt, vapentjänst lite vacinationer, täthetsprov skyddsmask, sjuvtjänst, GW utb osv inte hänt speciellt mycket men nu kommande vecka så ska de ut och tuffas lite i skog och mark hoppsa på att de blir en lite roligare vecka, struligt as hell har de varit med utrustning och resor och sånt trams men men blir nog bra de här ska ni se...

APC-driver Vigertsson over and out

Posted
Låter skoj det där!

15 dagar kvar!

jo fan de blir nog bra de...vad har du för befattning? längtar tills jag får ut ohc köra lite nu i veckan =)

Posted
Kan någon vänlig person förklara för en pinky ungefär hur arbetstiderna är och vad man gör när man inte är i tjänst. Förutom tränar då vilket låter alldeles utmärkt. Kan man lämna campen t.ex.?

Vilken tjänst har du då? Självklart så påverkar det dina arbetstider. Ex har förrådet bara öppet dagtid, campvakten bemannas 24/7 (dock inte enbart av svenskar) och kockarna börjar runt kl 05.*

Nej man kan inte lämna Campen om det inte är ett officiellt ärende någonstans. Eller snarare måste det vara sanktionerat av KC eller KontC. Kan dock springa en motionsslinga under vissa tider.*

Finns en wellfarebungalow med spel, tidningar, internet, film, tvspel o böcker.*

Finns även en mäss dit man kan gå o drick öl, spela bingo eller biljard mm etc.*

* Följande gällde för LA02 o säkert har en del förändrats/förbättras.

Men eftersom det finns en del Irländare på campen som måste dricka 1000 öl, slåss med sina kamrater jämt o ständigt o besöka alla prostiuerade som finns så påverkar detta även den svenska kontigenten**

** Viss överdrift men även en viss sanning

:wub: