627olsson Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 Jag skulle vilja ha info om den gamla 105mm Strv ammon som var till Centurion och S:en. Någon som känner till vilka olika modeller det fanns och genomslagsförmåga? mvh/ niklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 (edited) Ur minnet hade 101 och 102 pil, spräng och rök. Det fanns en äldre och en nyare pil, båda wolframbaserade. Det som skiljer dem åt var längden och inkapslingen. Den ekvivalenta penetrationsförmågan var ca 900 mm för den nyare, det vill säga den klarade T-55 och T-6-generationen i fronten men det skulle behövas ett turskott på T-72an. Men som sagt var, det är ur minnet och ni vet hur det är med sådana saker. Det finns gott om info på nätet. Edit: fulstavat Edited June 8, 2005 by NBC-fåne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 (edited) Enligt ammunitionskatalog 1994: 60 mm spårljuspansarprojektil m/61 57 mm spårljuspansarprojektil m/62 61 mm spårljuspansarprojektil m/66 33 mm spårljuspansarprojektil m/80 Spårljusspränggranat m/61 Rökgranat m/61 Spårljussprängpansargranat m/61 24 mm spårljuspansarprojektil 90C 24 mm spårljuspansarprojektil 90S Av dessa så fick 60mm m/61, sprängpansargranaten och 90C inte skjutas med strv 103. Projektil m/61, m/62 och m/66 var vanliga underkalibrerade pansarprojektiler medan 90C och 90S var pilprojektiler. Vad jag minns så har jag aldrig sett en projektil m/80, men antar att det det var en pil - någon som kan bekräfta eller dementera detta? Edited June 8, 2005 by uoff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 Projektil m/61, m/62 och m/66 var vanliga underkalibrerade pansarprojektiler medan 90C och 90S var pilprojektiler. Vad jag minns så har jag aldrig sett en projektil m/80, men antar att det det var en pil - någon som kan bekräfta eller dementera detta? hoppas du inte menar Slövnprj m/80... Det är den enda m/80 som jag hittar i "Instruktionsbok för Strv 104" ano 1987. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 (edited) Nu har jag inga fina I-böcker eller så men: Quote The four sorts of ammo for wartime use used by the Strv 104. To the left the smokeround, then the HE shell and third the APFSDS-T m/90, the "Arrow 90" with extreme capacity. Last the APFSDS-T m/80, the "Arrow 80". Från: död länk /Henke EDIT: För övrigt, borde inte 900 mm räcka gott och väl för att slå ut en T-72? EDIT 2: Hittade en gammal tråd i ämnet där det länkas till den gamla fina "enhetlig nordisk strv"-tråden. Edited July 2, 2018 by henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 O.K. vi får väl be The Swede att agera skiljedommare. Den projektilen kan ju ha kommit ut senare än 1987. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 @ Sg Toll Enligt Amkat A 1994 så finns båda. Jag var bara för slö för att ta med övningsammunitionen. @ Mats Toppen! Där står ju klart och tydligt att pprj m/80 är en pil. Och när jag tänker efter så hade det nog inte heller varit möjligt att stabilisera en så tung (4,2 kg) 33 mm projektil utan att använda fenor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 Fanns det inte någon övningsproj till 105mm kanonen också? Någon sorts am som tappade hastighet fort. Jag har nämligen hört att det sköts 105mm på södra skjutfältet i Strängnäs, det skulle inte funka med pil där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 Då tar vi övningsammunitionen oxå: 63 mm spårljusövningsprojektil m/65 Spårljusövningsprojektil m/67 50 mm spårljusövningsprojektil m/80 Spårljusövningsgranat m/61B 63 mm slövnprj m/65 är som namnet visar en underkalibrerad projektil med separerande drivspegel. Dock väger genomslagskroppen bara hälften (2,1 kg) av vad en skarp gör, och torde därför ramla ner efter en mycket kortare sträcka. Slövnprj m/67 är en fullkaliber-projektil som brukade kallas för "askkoppen". Den har en aluminiumhuv som kan skruvas bort, och blir då skålformad i fronten, vilket drastiskt minskar räckvidden. Modell 80 vet jag ingenting om. Amerikanerna utvecklade på 80-talet övningspilar som bestod av tre delar som var hoplödda i spetsen. Efter ett par km hade tennet i spetsen smält p.g.a. friktionen och pilen klöv sig själv i tre delar som snart for i backen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted June 9, 2005 Report Share Posted June 9, 2005 "Askkoppen" har en risk på några få hundra meter och sköts ofta på både Härad och Norra övningsfältet vid förevisningar. Den var inte så populär bland besättningarna eftersom det låga gastrycket gjorde eldröret oerhört svårvårdat med mycket krutslagg och annat trist jox. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 9, 2005 Report Share Posted June 9, 2005 Skarpskjutning på Norra fältet? När skulle detta ha skett? Det enda jag vet om i skarpskjutningsväg på norra fältet är att man skjutit grk från området S Lagnö ner på Häradsfältet. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 9, 2005 Report Share Posted June 9, 2005 Tack, det är garanterat askkoppen jag sökte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted June 9, 2005 Report Share Posted June 9, 2005 Skarpskjutning på Norra fältet?När skulle detta ha skett? Det enda jag vet om i skarpskjutningsväg på norra fältet är att man skjutit grk från området S Lagnö ner på Häradsfältet. The Swede Jag kan självklart minnas fel, det är ju 15 år sedan, men jag är ganska säker på att 4:de komp sköt en förevisning senhösten -90 på Norra, på området strax väster om skjutbanan vid badet. Men som sagt var, minnet är inte det bästa längre, jag är ju en bra bit över 30... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 9, 2005 Report Share Posted June 9, 2005 Där tror jag nog att du minns fel, Norra fältet är ju inget skjutfält utan endast ett övningsfält. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted June 9, 2005 Report Share Posted June 9, 2005 Som jag minns det (och det kan fortfarande vara fel) så var det en förevisning där de sköt askkopp. Härad var upptaget och pansarinspektören var där så de gjorde undantaget och sköt på Norra. Vi hade en station på BT-banan som måste sett oerhört tråkig ut. IKV 91 hade ingen motsvarande övningsbumpa så vi sappade laser istället. En vecka senare kom dåvarande försvarsminister Roine Karlsson och tittade även han på BT. Vi var tre man som bokstavligen baxade honom ur vagnen. Tusan vad jobbigt det är att bli senil om det nu skulle vara så att jag minns fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 19, 2005 Report Share Posted June 19, 2005 Jag passar på att smita in med en fråga här, i stället för att starta en ny tråd, trots att kalibern inte stämmer. Är det någon som har bilder på 40mm slpprj 90, slsgr 90 och/eller kulsgr 90? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted June 19, 2005 Report Share Posted June 19, 2005 eskil, här har vi: Lite olika Och karusellen fylld med gott, slpprj 90 och slövnprj 484C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 19, 2005 Report Share Posted June 19, 2005 eskil, här har vi:Lite olika Och karusellen fylld med gott, slpprj 90 och slövnprj 484C Perfekt! Tackaråbockar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts