Jump to content

Vad hände sedan?

Recommended Posts

Kom i diskussion med en polare häromdagen.

Frågan gällde om vad vissa Bataljonchef tagit sig för efter avslutad mission i t ex Bosnien eller Kosovo. Och om det var så att vissa inte var riktigt politiskt korrekta så att deras karriärer blev lite "segare"?

Jag hoppas att någon kan komma med info eller åsikter.

OBS! Min första egna tråd här. Om den är fel, dum eller på annat sätt olämplig ber jag blågul att radera samt förlåta mig.

blågul :wub: johanerik

/JE

Det jag vet om de batpappor jag har haft...

KS07 Truedsson har fått en stjärna till och blivit överste, jobbar (som du vet) fortfarande i Kosovo, och vad jag har förstått med utb mm av KPC

KS10 Selg var redan innan missionen klar för en plats på ATK med inriktning mot internationella kontakter. Han verkar ha skött sina kort för när jag träffade honom senast var han på rek resa till Ksovo för just sitt nya jobb på ATK.

//A

Edit: Tillägg

Edited by alfie

KS02 Anders Brännström blev brigadchef i Kosovo 2003-2004 och är nu chef ATK.

KS09 Karl Engelbrektsson är på ATK och samordnar kommande Battlegroup.

Tycker det varit karriär i riktning uppåt för båda men så skötte de sig bra i Kosovo också.

L96 Hederstedt Blev ÖB, numera pensionerad och konsult

L104 Barringer Gjorde en slät figur därnere, tror han fastnade i karriären. Bör vara pensionerad.

KW01 Korström, pensionerad från Swedint. Konsult som flyger jorden runt i Peacekeeping. Hummerfiskare på fritiden.

JK02 Wirén. Pensionerad. Leder FN-gutarna på Gotland

JK03 Eliasson. Pensionerad.

L-G Nilsson, Bataljonchef BA10:

Blev chef för Försörjningsdivisionen under 2004. Fortfarande överste som det verkar. http://www.fmlog.mil.se/article.php?id=11055

Fhleming Christensen, Bataljonchef KS01:

Blev brigadgeneral vid något tillfälle, var fortfarande överste i Kosovo. Vet ej vad han har för befattning idag.

EDIT: Christensen blev tydligen utnämnd till utbildningsinspektör vid grundorganisationsledningen i Högkvarteret under 2003. Vet inte om han fortfarande är det.

Edited by APC-mannen

Vet någon som hände med cheferna från de tidiga Bosnien-bataljonerna? Jag tänker främst på Daniel Ekberg och Ulf Henriksson; bägge gjorde ju enligt uppgift beundransvärda insatser i Bosnien men rönte ingen vidare uppskattning bland FN-pamparna. Premierades de för sina okonventionella (men effektiva) metoder i Bosnien eller åkte de ut i kylan?

Henricsson torde väl vara en av de mest firade svenska officerarna i modern tid . Har för mig att han blev fördelningschef i mitten av 90-talet. Hade närmast helgongloria i Arménytt under ett gäng år.

Och välförtjänt så.

KS04

Övlt Sören Trygg

Projektledare ATU Amf Task Unit.

Enheten blev inte ett registerförband så det har ännu inte utbildas.

Ideén är fortfarande aktuell men nu har annan chef tagit över.

Fortfarande Övlt

KS05 Fölstad.

Blev Öv och C MHS Östersund.

KS05 Fölstad.

Blev Öv och C MHS Östersund.

Du menar KS 06.. tror jag.. Om inte ks05´s B-pappa också heter Fölstad

KS05 Ulf Gunnehed, nu C K3 & Öv.

KS06 Johan Fölstad

Henricsson torde väl vara en av de mest firade svenska officerarna i modern tid . Har för mig att han blev fördelningschef i mitten av 90-talet. Hade närmast helgongloria i Arménytt under ett gäng år.

Och välförtjänt så.

Civilanställd FOI har jag för mig, Ledarskap... Var och föreläste här i Skövde frö några(2?) år sedan... Karismatisk kille

Fhleming Christensen, Bataljonchef KS01:

Blev brigadgeneral vid något tillfälle, var fortfarande överste i Kosovo. Vet ej vad han har för befattning idag.

EDIT: Christensen blev tydligen utnämnd till utbildningsinspektör vid grundorganisationsledningen i Högkvarteret under 2003. Vet inte om han fortfarande är det.

Har för mig att han jobbar på Saab Training systems i Jönköping, eller gjorde iaf för ett tag sedan. Tror han är inblandad på något sätt i koncept/definitionsfasen av försvarsgemensam utbildning bl a inför Battlegroups.

Angående Öv Henrikson; hemma har väl inte karriären gått som den borde! Det lönar ju sig inte att säga sin mening i den här firman!

Efter hemkomst var han Brigadchef på P10 / MekB 10 en kort stund därefter Fördelningschef för 4:e Förd (P10, LG, I13,LV3 mfl). Vet att han var militär rådgivare i Bosnien senare också. Efter det chef för ledarskapsenheten på FHS (borde ju ha kunnat lära ut ett och annat vad gäller ledarskap). Han bör väl nått pension nu...

"En krigare utan dess like" - General Sir Michel Rose under Bosnienkonflikten!

Giv akt! :)

Angående Öv Henrikson; hemma har väl inte karriären gått som den borde! Det lönar ju sig inte att säga sin mening i den här firman!

(---)

Det är förstås möjligt att Henriksson själv valde att kliva av från "trupptjänsten" och röra sig mer mot en lärarroll. Men spontant känns det mer naturligt att en officer av den kalibern slutar som generalsperson. Svårt att spekulera om någon man inte känner, dock.

Verkar som om utlandstjänst inte är ett frikort till högre befattningar då.

Tycker dock att Henriksson borde ha stigit högre...

Håller med dig till 100% men tyvärr så var Tuffe Uffe inte så politiskt korrekt alla gånger.

Som han själv har sagt:

Många gånger tog papperet slut i faxen när Stockholm försökte skicka något.
:rocketl:

The Swede :)

• 4 years later...
Verkar som om utlandstjänst inte är ett frikort till högre befattningar då.

Tycker dock att Henriksson borde ha stigit högre...

Håller med dig till 100% men tyvärr så var Tuffe Uffe inte så politiskt korrekt alla gånger.

Som han själv har sagt:

Många gånger tog papperet slut i faxen när Stockholm försökte skicka något.
:rolleyes:

The Swede :surprise:

Nej, för är man det händer det ju inget utan det att andra demoner tar över. Det har väl de flesta insett nu misstänker jag.

Är det någon som vet hur det går för Henriksson och den planerade boken om BA01.

:surprise: