Jonatan Posted May 28, 2005 Report Share Posted May 28, 2005 Tjenare allihopa, jag hoppas ni ahr de bra. De e så här att jag undrar vad ni erfarna skulle rekommendera för stridsförband? Jag kommer snart mönstra och undrar vivvlket som generellt sätt anses som roligast. Jag undrar också vilket förband som man ahr mest nytta vid internatinell tjänst och om man kan göra något i helikopterflottlinjen som värnpliktig mer än att städa toaletter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 28, 2005 Forumsledning Report Share Posted May 28, 2005 Afton Jonatan Den första fråga får du fundera om lite på. För att kunna jämföra vilket förband som är roligast behöver man ha provat på flera stycken inte sant? ..och det är ju ganska svårt med tanke på att man (vi) i regel inte gör värnplikten på fler än ett förband. Den andra frågan besvaras delvis av min FAQ i forumet SOLDINT - Om att söka utlandstjänst. Läs den. Vad beträffar den 3e frågan ber jag de mer insatta svara på den, om hur tjänsten på helikopterflottilj ser ut. Mer än städa toaletter vågar jag väll påstå att det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonatan Posted May 28, 2005 Author Report Share Posted May 28, 2005 tack för svaret. Jag undrar lite nu lite i så fall, vilka de vanligaste stridsförbanden är vilka som rankas som hårdast etc? Vilka har den senaste utrustningen etc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mackan_666 Posted May 28, 2005 Report Share Posted May 28, 2005 Om du vill skjuta mycket så skall du sökta dit dom skjuter mest självklart! Men sedan är frågan om det är så himla roligt i längden, o andra sidan har jag aldrig haft tråkigt när jag skjuter hehe. Om du vill skjuta mycket skall du söka till kustjägarna, skjuter väldigt mycket, har även väldigt modern utrustning samt många olika vapensystem. Mycket sprängtjänst är det också så gillar du att spana skjuta spränga paddal kajak så skall du söka till kustjägarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonatan Posted May 28, 2005 Author Report Share Posted May 28, 2005 (edited) Hur ligger det till med vanlig jägare då?, sen undrar jag om man måste vänta ett år för att bli fallskrämsjägare efter som det bara utbildas varannat år? jag ahr tänkt lite på stadsskytte och vanlig jägare? jag tror jag gillar att skjuta mycket, vara i anfallsförband, ja, de dom gör på krigsfilmer. ;) Edited May 28, 2005 by Jonatan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fj Fjun Posted May 28, 2005 Report Share Posted May 28, 2005 Skulle nog vilja påstå att hederliga gamla Pansarskytte (P7, P4 och Pbat I19) inte är så dåliga med sitt pangande heller! Sen "slipper" man springa och spana som KJ gör, men det är ju en smaksak.. Spränga mycket gör även Ingenjörplutonerna och Amröjs dito (Ing2 och IngBat I19) Gillar du underhåll så har förmodligen T2 rätt tjänst för dig. Matlagning (om du vill vara kock) finns i stort sett på varje kompani i Försvarsmakten, om inte så finns iaf tjänsten på regementet. MC tjänster finns i hela armén, T2 har även en ren traffikpluton. MP endast på Livgardet (rätta mig om jag har fel?) Förare finns på alla regementen, stridsfordonsförare finns på (i armén) P7, P4, I19, Ing2 mfl.? OT - Helsike vad få förband vi har kvar.. Helikopterflotiljerna utbildar även Närskyddspluton (iaf när jag var i firman 02-04), dessa gör mer än att städa toaletter.. Fjun Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonatan Posted May 28, 2005 Author Report Share Posted May 28, 2005 Den nya EU styrkan, vad är de för enheter den söker? Om man vill gå emd i den asså, vavd ska man göra då? Undrar också hur man går med i luftburen bataljon. Nwwbie frågor för många, men glad för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patron Posted May 28, 2005 Report Share Posted May 28, 2005 http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=16176 kanske hjälper dig om de frågorna eller så. //Patron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mackan_666 Posted May 28, 2005 Report Share Posted May 28, 2005 vill man slippa spana och göra en massa skitgöra, slippa tradiitioner som skall uppfyllas mm så skall man inte välja kj-komp utan amf-skytte amfibiesoldater som har tagit över kj´s gamla roll. Bland annat våldsamma landstigningar mm. mycket rolig tjänst du skall inte satsa på fjs om du vill skjuta mycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vacon Posted May 29, 2005 Report Share Posted May 29, 2005 (edited) vill man slippa spana och göra en massa skitgöra, slippa tradiitioner som skall uppfyllas mm så skall man inte välja kj-komp utan amf-skytte amfibiesoldater som har tagit över kj´s gamla roll. Bland annat våldsamma landstigningar mm. mycket rolig tjänst du skall inte satsa på fjs om du vill skjuta mycket fjs har underättelse? Edited May 29, 2005 by Vacon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted May 29, 2005 Report Share Posted May 29, 2005 du skall inte satsa på fjs om du vill skjuta mycket Jag citerar en forummedlems signatur. "soldfforum-spekulanternas paradis" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kölsvinet Posted May 29, 2005 Report Share Posted May 29, 2005 Kan som "halvt utomstående" betraktare också rekommendera AmfSk om man vill ha Rock'n'Roll...hej och hå, terräng ska vi ta. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 29, 2005 Report Share Posted May 29, 2005 Sedan finns alltid SkyddC oxå, där får du en annan form av utbildning än att gå långt och skjuta mycket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 29, 2005 Report Share Posted May 29, 2005 (edited) för att göra lite reklam för sig själv Som trafiksoldat är det mycket egenbestämmande, får skjuta någorlunda mycket med lite olika vapen, relativt mycket strid för ett underhållsförband. Samt att man som trafiksoldat vid en kontroll har högsta befäl vilket innebär att högre befäl måste ställa upp på visitation av bil osv. Se min beskrivning i pliktverket för mer info Edit: Tydligen så har organisationen ändrats så att min beskrivning inte stämmer riktigt. Tyvärr vet jag inte hur det är nu. Edited May 29, 2005 by Innuendo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Racoon Pioneer Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Sen kanske du inte bara vill skjuta mycket utan tungt också. Som skytt på stridsvagn är din enda uppgift att skjuta. Om det pangas så särslikt frekvent där vet jag inte, men när det väl blir panga av blir det ju ganska juicigt. Likaså skytt strf 90, robotskytt, grgskytt, kspskytt. Vill man ha höga absolutbelopp i antal avfyrade kulor kan 15 månaders tjänst på ett stridande förband rekommenderas. Då får du 7,5 / 5 månaders extra tillfällen att klämma skiten ur din AK allt vad det bär. (RACOON PIONEER KOMMER I SKRIVANDE STUND PÅ ATT ALLT VAD KB-TJÄNSTGÖRING HETER KANSKE INTE LÄNGRE ALLS FINNS I SVENSKA FÖRSVARET?) Hursomhaver så är pansarskytte/ jägartjänst säkra kort. /RP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hällsten Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Luftburen bataljon utbildas på Vadsbo skvadron på K3. Det är bara att söka som jägare på K3 när du mönstrar, så kan du hamna där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Glöm inte! Skjuta mycket = Vårda vapen mycket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts