Jump to content

Recommended Posts

jag har lite frågor kring SSG, men jag vet inte om det är tilllåtet att fråga frågor om SSG eftersom det är ett hemligt förband.

men jag prövar så får vi ses vad som händer:

1. vad är deras uppgift?

2. vill gärna höra allt som finns att tillgå vad gäller info, funderar på att söka, men vet inte riktigt vad det innebär.

3. vad skilljer FJS och SSG?

• Forumsledning

Det är helt ok att tala om SSG, så länge det inte är

a.) rykten från div källor.

b.) information om personuppgifter.

c.) annan information som är otillåten att röja pga gällande sekretessavtal, osv.

Tyvärr finns inte så mycket öppen information att tillgå, eftersom SSG inte valt att profilera sig på samma sätt som vissa andra elitförband, tex Navy Seals, SAS, osv.

FM har dessutom varit lite dåliga att faktisk ge dem cred i mer offentliga sammanhang för deras uträttade uppdrag, tex deras insatser i Kongo (BUNIA). Där vissa av deras gärningar framkommit i mindre uppmärksammade sammanhang.

Det är inget fel med att gå ut med att även Sverige har killar (och tjejer?) i sådana förband som uträttat svåra och livsfarliga uppdrag med bravur. Samt allt vad det innebär för dem personligen i en oförstående omvärld i Sverige.

Länkar

Svenske soldater drepte kongolesere

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/3287846.html

Hans Alm, aka Hans X, får fransk utmärkelse.

Cachad hos Google http://64.233.183.104/search?q=cache:VGhUv...l=sv&lr=lang_sv

jag har lite frågor kring SSG, men jag vet inte om det är tilllåtet att fråga frågor om SSG eftersom det är ett hemligt förband.

1. vad är deras uppgift?

2. vill gärna höra allt som finns att tillgå vad gäller info, funderar på att söka, men vet inte riktigt vad det innebär.

3. vad skilljer FJS och SSG?

1. Huvuduppgift för ssg är strid

3. SSG bedriver strid, FJS und-inhämtning

SSG har precis haft sina uttagningsveckor så du får nog vänta ett tag innan det blir aktuellt igen.

Fast, förut har dem även kört en höst-uttagning. Kanske blir det samma sak i år. Den som lever får se :) (som det så hemligt och fint heter)

1. vad är deras uppgift?

3. vad skilljer  FJS och SSG?

1. Huvuduppgift för ssg är strid

3. SSG bedriver strid, FJS und-inhämtning

SSG bedriver både och...

ja jo..  var väll inte just det inlägget jag mena.. men skitsamma ..  orka.. sova nu.

:winner:  :worthy:  :rockon:

Om det var något annat inlägg så är det knappast ett rykte att dem har haft 2 uttagningar vissa år. :)

kan man söka till FSJ även om man har gjort lumpen som skyttesoldat?

Vill inte vara dryg men har du tittat på länkarna som A2 gav i tråden?

/P

haha, nej. det hade jag visst inte gjort..men du vet, lättare att fråga :P

Jag säger som jag altid gör, sök! Du har inget att förlora och är du rätt man kan man göra ett undantag för dig, dock måste du veta vad du ger dig in på!

men nu måste jag börja undra igen! :(

det kan var jag som har fattat fel, men när jag läser på FJS hemsidan står det

"FJS rekryterar från hela Försvarsmakten"

och du skirver "är du rätt man kan man göra ett undantag för dig"

fattar jag fel, mennar du att man i vanliga fall inte tar in från hela FM eller?

Håll isär äpplen och päron nu.

FJS utbildar värnpliktiga fallskärmsjägare.

FJS IK är det aktiva insatskompaniet, som - liksom SSG - kan rekrytera från hela FM.

När de gör vad, beror helt enkelt på urvalet och eftersökt kompetens.

Jag har aldrig sagt att det är enkelt att bli antagen till de hårdaste utbildningarna, men är du av det rätta virket är världen full av möjligheter.

Och rekrytering från hela FM är ju bara en halvsanning, jag vill se den överviktige maskinchefen på något stab/lag fartyg, som inte skjutit på 10år bli antagen.

Om du är riktigt sugen kan du ringa pliktverket och söka till FJS, och göra lumpen en gång till.

Jag har aldrig sagt att det är enkelt att bli antagen till de hårdaste utbildningarna, men är du av det rätta virket är världen full av möjligheter.

Och rekrytering från hela FM är ju bara en halvsanning, jag vill se den överviktige maskinchefen på något stab/lag fartyg, som inte skjutit på 10år bli antagen.

Om du är riktigt sugen kan du ringa pliktverket och söka till FJS, och göra lumpen en gång till.

Frågan är om det i dagsläget inte är svårare att få göra om lumpen än att bli antagen till FJS IK som maskinchef. ;)