Jump to content

Ny TV-serie OVER THERE


Gator

Recommended Posts

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply
  • Forumsledning

Förtydligande!

 

OVER THERE

AN FX drama pilot, about a sergeant and his platoon stationed in Iraq and the lives of their families at home. Steven Bochco and Chris Gerolmo are behind the project, which is set up at the former's Steven Bochco Productions and 20th Century Fox Television. Production is set to begin in mid-January with Gerolmo directing from a script by the pair.

Mer info på TV TOME >>

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Nja - håller med Odenmedic... So so...

 

Undrar hur pass mycket bakgrundsfakta ligger med i skapandet av serien?

 

Hoppas att saker och ting funkar bättre i verkliga livet än vad det verkar göra i serien... Men så är det ju en TV-serie också. Vi får se nästa vecka (ons) när nästa avsnitt sänds.

 

*tillägg - nej jag bor inte i USA. Datorer är bra till så mycket...*

Link to comment
Share on other sites

okey efter andra avsnitet.....klart battre. Ger den  nu  :D  :)  :) /5.

 

Skulle vilja ha en kommentar fran Divide, om du har haft mojlighet att se OverThere pa armed forces network annu.

 

Japp 3/5 - inte så tokigt ändå.

 

Med [stor] risk för att låta som korkad svensk som undrar om alla jänkare är lika korkade som Gump, men....inte fan skall väl tvseriens squad anses vara representativ för de verkliga soldaterna i Irak? Snälla...?

 

Please enlighten me!

Link to comment
Share on other sites

Del 2... snyggt foto... helt ok story, ingen krigsglorifiering

 

Exakt vem av dem är gump?

 

Ingen alls - det var en analogi på det ganska vanligt förekommande syndromet hos svenska militärer att påstå att jänkarna har dåligt utbildade soldater med väldigt medelmåttig IQ. Detta är något som jag personligen inte tror stämmer, men som de karaktärer som är med i serien ger ganska bra exempel på.

Link to comment
Share on other sites

Exakt vem av dem är gump?

 

Du menar Pvt. Frank "Dim" Dumphy (liknar Pvt. Joker i FMJ)

 

Quote fran episode 2

 

Tariq: PFC Tariq Nassiri, reporting for duty, sergeant.

Smoke: Say, what? He a goddamn A-Rab? Yo, man. Are you a A-Rab?

Tariq: I'm an American.

Smoke: You know what I mean man. Where your people from?

Tariq: Detroit.

Link to comment
Share on other sites

Mest irriterande är ju den blivande (om han överlever..) college grabben som hela tiden frågar" how did you get your nick name?" till alla :mellow:

Piloten blev väl sågad kan man säga på Militaryphotos, men jag tycker den var klart hyfsad!

 

Är väl lite sällsynt med amerikanska serier om krig där jänkare medverkar då kriget fortfarande pågår?

Link to comment
Share on other sites

Mest irriterande är ju den blivande (om han överlever..) college grabben som hela tiden frågar" how did you get your nick name?" till alla  :lol:

Piloten blev väl sågad kan man säga på Militaryphotos, men jag tycker den var klart hyfsad!

 

Är väl lite sällsynt med amerikanska serier om krig där jänkare medverkar då kriget fortfarande pågår?

 

*** This comment may contain spoilers ***

 

Bli ej arg på mig om jag avslöjar lite från andra avsnittet.

 

Om inte jag minns fel så får den killen som frågar det sitt ben avsprängt av en fordonsmina i slutet av första avsnittet. Envis jävel som tror att han ska tillbaka till sitt förband, hur det nu ska gå till. Sur och oförskämd är han också, men det kanske jag också skulle varit om jag fick amputera mitt ben. I andra så frågar en av de kvarvarande soldaterna om smeknamn. Han förklarar sedan för honom att den andre kille, som sprängde bort benet, alltid gjorde det.

 

Aja, förövrigt tycker jag det är en bra serie. Ingen glorifiering av kriget men som vanligt är araberna oerhört korkade, blir ju maskingevärs-föda när dom bara springer rakt emot amerikanarna. Det kan jag bestämt dementera att de gjorde i verkligheten, men visst kan undantag finnas. Men håll med om att de verkar dumma som bara springer och skjuter från höften? Jänkarna bara trycker två gånger på sin avtryckare på deras M4, araberna skriker "Allah Akbar", rycker lite och sen ligger de fridfullt på marken. Så gick det inte till.

Serien får 3,5/5 eftersom efter det andra avsnittet börjar serien arta sig något enormt.

Tycker också att omgivningarna är lite "fattiga", var säkert så, men min bild av det är "urban warfare". Fast ifs, de måste ju ta sig till städerna.

 

För den som är intresserad av Irak-kriget så finns en bok som heter "Generation Kill", att köpa på Adlibris.se. Visar en ganska objektiv bild av kriget och ger en 18-19-årig soldats perspektiv på striderna. PM:a mig så ger jag länk.

 

Sen måste jag tillägga att avsnitten finns för nedladdning. Ägaren av sidan blir nog inte å glad om jag skriver länkar här så än en gång, PM:a så får ni sådan länk också.

 

Over&Out

/Mike Sierra Foxtrot

Link to comment
Share on other sites

Ingen glorifiering av kriget men som vanligt är araberna oerhört korkade, blir ju maskingevärs-föda när dom bara springer rakt emot amerikanarna. Det kan jag bestämt dementera att de gjorde i verkligheten, men visst kan undantag finnas. Men håll med om att de verkar dumma som bara springer och skjuter från höften? Jänkarna bara trycker två gånger på sin avtryckare på deras M4, araberna skriker "Allah Akbar", rycker lite och sen ligger de fridfullt på marken. Så gick det inte till.

Serien får 3,5/5 eftersom efter det andra avsnittet börjar serien arta sig något enormt.

Tycker också att omgivningarna är lite "fattiga", var säkert så, men min bild av det är "urban warfare". Fast ifs, de måste ju ta sig till städerna.

 

 

Har du varit där eller spekulerar du bara?

Link to comment
Share on other sites

Ingen glorifiering av kriget men som vanligt är araberna oerhört korkade, blir ju maskingevärs-föda när dom bara springer rakt emot amerikanarna. Det kan jag bestämt dementera att de gjorde i verkligheten, men visst kan undantag finnas. Men håll med om att de verkar dumma som bara springer och skjuter från höften? Jänkarna bara trycker två gånger på sin avtryckare på deras M4, araberna skriker "Allah Akbar", rycker lite och sen ligger de fridfullt på marken. Så gick det inte till.

Serien får 3,5/5 eftersom efter det andra avsnittet börjar serien arta sig något enormt.

Tycker också att omgivningarna är lite "fattiga", var säkert så, men min bild av det är "urban warfare". Fast ifs, de måste ju ta sig till städerna.

 

 

Har du varit där eller spekulerar du bara?

 

 

Visste att någon skulle kommentera det. Vet att det lät som jag var där, vilket jag inte var. Men jag har läst en del memoarer från både journalister och soldater, och enligt dem så stider inte Irakierna så. Snarare tvärtom.

 

Ni får tro vad ni vill. Alla har sina egna uppfattningar. Däremot betraktar jag iaf inte mina egna som lösa spekulationer. Men inte heller som några sanningsberättelser.

 

Sen om man använder lite sunt förnuft så borde man ju nästan förstå detta. Men jag förstår er skeptisism, jag fick det kanske att låta som jag var där, och det var inte min mening. Och jag är väldigt glad för at jag inte var där heller, efter vad jag har läst alla fall.

 

Men men. Där har du mitt svar, gör nu din egen tolkning.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jag bestämt dementera att de gjorde i verkligheten ...

 

Det där var nog dagens roligaste del av ett inlägg. Made me laugh anyways ...

 

Vet ärligt talat inte om du är sarkastisk, ironisk eller allvarlig?

 

Vet som sagt att det låter som jag var där, men jag trodde inte någon skulle tro det, om man läser det andra. Så jag orkade helt enkelt inte ändra. Nu ångrar jag mig.

 

Aja, skriv och förklara vad som var roligt så jag kan skratta med dig. För just nu sitter jag bara å skrattar åt dig, eftersom du har tid/ork att ens kommentera.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jag bestämt dementera att de gjorde i verkligheten ...

 

Det där var nog dagens roligaste del av ett inlägg. Made me laugh anyways ...

 

Vet ärligt talat inte om du är sarkastisk, ironisk eller allvarlig?

 

Vet som sagt att det låter som jag var där, men jag trodde inte någon skulle tro det, om man läser det andra. Så jag orkade helt enkelt inte ändra. Nu ångrar jag mig.

 

Aja, skriv och förklara vad som var roligt så jag kan skratta med dig. För just nu sitter jag bara å skrattar åt dig, eftersom du har tid/ork att ens kommentera.

 

Jag garvade mig helt enkelt harmynt över det faktum du själv slår fast. Det vill säga att du anslog en ton som gav anspråk på att ha varit där och "minsann visste bättre än alla andra". En inte helt ovanlig situation för en hel del ungdomar på det här forumet.

Hade du däremot skrivit "den uppfattning jag fått av att läst ..." så hade det klart inte uppfattats på samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...