Gator Posted May 18, 2005 Report Posted May 18, 2005 Problemet är att västen expanderar innåt, inte utåt, när man pular i en full puckel.Är det bara jag som upplevt detta? Jag lättade på banden i sidan på västen, och upplever inte något "puckelproblem". Jag valde CB bl.a pga av uppgifter om Sourcens delvis bristfälliga kvalité, samt CB´s utmärkta kundsupport. Quote
I22 Vargen Posted May 18, 2005 Report Posted May 18, 2005 Problemet är att västen expanderar innåt, inte utåt, när man pular i en full puckel.Är det bara jag som upplevt detta? Jag lättade på banden i sidan på västen, och upplever inte något "puckelproblem". Jag valde CB bl.a pga av uppgifter om Sourcens delvis bristfälliga kvalité, samt CB´s utmärkta kundsupport. Gator... Har du aldrig upplevt att slangen är för kort till CB´n (Hotshotten), senast jag kollade på en förpackad sådan såg slangen väldigt kort ut och det var inte läge att fippla med den för att se om mer slang dolde sig inuti (Tyghöljet). Quote
Knekt Posted May 18, 2005 Report Posted May 18, 2005 Problemet är att västen expanderar innåt, inte utåt, när man pular i en full puckel.Är det bara jag som upplevt detta? Jag lättade på banden i sidan på västen, och upplever inte något "puckelproblem". Jag valde CB bl.a pga av uppgifter om Sourcens delvis bristfälliga kvalité, samt CB´s utmärkta kundsupport. Även med en rejält lastad väst? Det är väl min krumma rygg det är fel på. Quote
Gator Posted May 18, 2005 Report Posted May 18, 2005 @I22 Vargen Resten av slangen är i fodralet. @Knekt Fullastad är ju ett relativt begrepp, men med min konfiguration funkar det. Även inkl kroppskydd. Quote
I22 Vargen Posted May 18, 2005 Report Posted May 18, 2005 @I22 VargenResten av slangen är i fodralet. @Knekt Fullastad är ju ett relativt begrepp, men med min konfiguration funkar det. Även inkl kroppskydd. Aha... fick springa förbi Mil-shop och kolla, jepp, slangen är ganska lång faktiskt. Quote
Mordred Posted May 19, 2005 Report Posted May 19, 2005 Jag vill bara passa på att varna för Hydrostorm's vätskesystem (Blackhawk's kopia på Camelbaks system) då dess bitmunstycke och "låsning" på slangen är extremt opålitligt. Jag äger två Camelbak's sen fler år tillbaka men köpte en mindre system på 2L från Hydrostorm/Blackhawk för att pulla ned i min XSV2K. De Camelbaks på 3L jag har går tyvärr inte ned i västens inner(rygg)ficka och övriga Camelbak system på 2L jag tittade på hade fel form, de var för långa helt enkelt. Restultatet blev att Hydrostorm slangens bitmunstycke och låsning (modell bajonettfäste, ska förhindra att vatten läcker ut när du INTE vill dricka) lossnade efter en 5min av bärande av väst med blåsan. Där stod jag och såg fånig ut medan min väst, jag och golv blev blött. Bara tur att jag just då stod i badrummet. Köpte ett komplett Camelbak reservslangs sats (slang, bitmunstycke, låsning, thermoskydd till slang etc) på Militaryshop i sthlm och tvingade på Camelbak slangen på Hydrostorm blåsan. Haft den i snart tre månader nu och spenderat X antal timmar i skog med den. Den håller. Köp orginalet, inte någon av de billiga kopiorna. Bara mina två ören. /2LT Mordred Quote
2Sharp Posted May 19, 2005 Report Posted May 19, 2005 Köp orginalet, inte någon av de billiga kopiorna.Bara mina två ören. Word... Quote
I22 Vargen Posted May 20, 2005 Report Posted May 20, 2005 Hmm, efter att ha våndats ett tag, blev det en Camelbak Stealth OD, beställd utomlands då det bara verkar vara svarta som gäller i butiker i närheten. Hoppas att den kommer sitta schysst både med 304K selen och eller SV2000 när jag får den någon gång i framtiden. Quote
Sytare Posted May 20, 2005 Report Posted May 20, 2005 (edited) Hmm, efter att ha våndats ett tag, blev det en Camelbak Stealth OD, beställd utomlands då det bara verkar vara svarta som gäller i butiker i närheten. Hoppas att den kommer sitta schysst både med 304K selen och eller SV2000 när jag får den någon gång i framtiden. Proud of ya' boy! Go real, go Camelbak, totally oldschool! Edited May 20, 2005 by Sg Toll Quote
I22 Vargen Posted May 20, 2005 Report Posted May 20, 2005 Ha.. Sg Toll. Som vanligt med min "tur" ringde "Militarykit" och sa att den OD = Gröna Stealthen var slut (för alltid, då den inte tillverkas längre) men gick fortfarande att beställa på deras sida Så det verkar som om jag får slita på en svart framöver då!! ;) kanske kan modda färgen på den så den blir mer "Prickskyttig" Quote
Sytare Posted May 20, 2005 Report Posted May 20, 2005 Fattar inte vafan Camelbak håller på med. Det är många av deras produkter som funnits i OD, men nu så har dom slutat med det (snackade med Militarykit om en OD HAWG för flera månader sen, den var slut då, och den finns fortfarande kvar på deras sida!!!!). Mailade även Camelbak och frågade om det var slut för gott på OD, men jag har inte fått något svar! Hade gärnat EDC' at en OD HAWG Quote
I22 Vargen Posted May 20, 2005 Report Posted May 20, 2005 Kanske kan man på ett snyggt sätt och om man är försiktig när man väljer färg, bryta konturerna på den med hjälp av någon sorts sprayfärg motsv. Om det inte skadar materialet förståss..... Quote
Gator Posted May 20, 2005 Report Posted May 20, 2005 Det är ju inte ovanligt att man färgkoordinerar utr i efterhand, konsultera din färghandlare. Skulle själv gärna måla om min Maxp. double sheath till en mer SV2k-harmonisk kulör. Vet inte om teflonbehandlad nylon låter sig målas så lätt dock...? I "sniper-mode" har du väl oftast någonting över, varför färgen på Stealthen torde spela mindre roll ? Quote
I22 Vargen Posted May 20, 2005 Report Posted May 20, 2005 Jo det är sant.... den kommer mer än väl att döljas helt av min Royal marine comando ghillie, men en grön hade varit ultimat. Quote
Sytare Posted May 20, 2005 Report Posted May 20, 2005 Vet inte om teflonbehandlad nylon låter sig målas så lätt dock...? Är det detta som är hemligheten bakom Cordura? *tankeverksamhet pågår* Hade fan inte varit dumt att göra om sin Thermobak lite... Quote
I22 Vargen Posted May 20, 2005 Report Posted May 20, 2005 Knivnet Garderoben har något som kanske funkar... !? HS Camou (bowflage) Art.nr: 2018 Paint your tree stand, boat, motor, blinds - darn near anything that needs camouflaging. Convenient spray paint applies evenly and easily. Comes with fern-leaf stencils that make it easy to paint realistic patterns. Pris: 65,00 kr (inkl. moms) Quote
2Sharp Posted May 20, 2005 Report Posted May 20, 2005 Jag har "bowflagat" min OD HAWG, färgen fäster bra men försvinner efter några veckors bruk. Vilket jag tror främst är färgens förtjänt snarare än säckens mtrl. Köp en coyote och måla den med lite grönt och svart så blir det snyggt, praktiskt och coolt... Sedan måste folk lära sig att det skrivs "Camelbak" och INTE "Camel Back"!! Främst för att ordpolis-2Sharp's blodtryck skall ligga på en hälsosam låg nivå. Quote
Sytare Posted May 20, 2005 Report Posted May 20, 2005 Jag har "bowflagat" min OD HAWG, färgen fäster bra men försvinner efter några veckors bruk.Vilket jag tror främst är färgens förtjänt snarare än säckens mtrl. Köp en coyote och måla den med lite grönt och svart så blir det snyggt, praktiskt och coolt... Sedan måste folk lära sig att det skrivs "Camelbak" och INTE "Camel Back"!! Främst för att ordpolis-2Sharp's blodtryck skall ligga på en hälsosam låg nivå. Har hört att en hälsosammare livsstil med mera motion och mera grönsaker skall hjälpa... Quote
2Sharp Posted May 20, 2005 Report Posted May 20, 2005 (edited) Har hört att en hälsosammare livsstil med mera motion och mera grönsaker skall hjälpa... Nu tar vi det JÄVLIGT lungt!! Kippis... Edited May 20, 2005 by 2Sharp Quote
Sytare Posted July 4, 2005 Report Posted July 4, 2005 Tänkte att jag kunde ta och utnyttja en redan befintlig tråd för att upplysa om Camelbaks nya produkter: Camelbak Army Universal Camo Quote
xict Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 hoppas det är okej att jag lånar denna tråd! Har fått ett vätskesystem för att kunna genomföra lååååånga träningspass i löpspåren och på mtb:n, men jag har en fråga... är helt grön på att använda sånt här. munstycket ser ut som på bilden. Är det meningen att man själv ska göra hål i gummimunstycket, i de försänkningar som finns där... Det är nämligen inga hål alls i det, och jag antar att man ska ha gummigrejen på :P Quote
106 Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Jag vet inte hur det fungerar på just den där modellen (följde inte bruksanvisning med?), men när jag köpte min CamelBak för en massa år sedan fanns det inte heller något hål utan det var meningen att man skulle trycka ihop munstycket lite och rulla det mellan fingrarna så öppnades hålet (som var förberett). Quote
xict Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Jag vet inte hur det fungerar på just den där modellen (följde inte bruksanvisning med?), men när jag köpte min CamelBak för en massa år sedan fanns det inte heller något hål utan det var meningen att man skulle trycka ihop munstycket lite och rulla det mellan fingrarna så öppnades hålet (som var förberett). nej, fanns ingen bruksanvisning... men det ser ut som om det är förberett för att göra hål, funkar dock inte att trycka/rulla. Quote
Foxtrotcharliegrg Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 (edited) Jag vet inte hur det fungerar på just den där modellen (följde inte bruksanvisning med?), men när jag köpte min CamelBak för en massa år sedan fanns det inte heller något hål utan det var meningen att man skulle trycka ihop munstycket lite och rulla det mellan fingrarna så öppnades hålet (som var förberett). nej, fanns ingen bruksanvisning... men det ser ut som om det är förberett för att göra hål, funkar dock inte att trycka/rulla. Håller med 106. När jag köpte min Thermobak för några år sedan hade jag samma problem som dig, xict. Hade inte tid att läsa medfäljande instruktionsblad :P Genom att ta tag i slutet av munstycket med tumme o pekfinger, pressa ihop och rulla mellan fingrarna så ska det bli en en springa i munstycket. Det visar sig inte med en gång utan du får hålla på lite - Ge inte upp. Till slut kommer det spricka upp. OBS! Du ska inte använda några verktyg och skära!! Camelbak har ju fulat till sin sida så jag hittade inga bra länkar, sorry. Mvh, Foxtrotcharliegrg Edit: Kunde inte se så noga men det verkar vara samma sorts "big bite valve" som på thermobaken. Edited March 7, 2006 by Foxtrotcharliegrg Quote
xict Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Jag vet inte hur det fungerar på just den där modellen (följde inte bruksanvisning med?), men när jag köpte min CamelBak för en massa år sedan fanns det inte heller något hål utan det var meningen att man skulle trycka ihop munstycket lite och rulla det mellan fingrarna så öppnades hålet (som var förberett). nej, fanns ingen bruksanvisning... men det ser ut som om det är förberett för att göra hål, funkar dock inte att trycka/rulla. Håller med 106. När jag köpte min Thermobak för några år sedan hade jag samma problem som dig, xict. Hade inte tid att läsa medfäljande instruktionsblad :P Genom att ta tag i slutet av munstycket med tumme o pekfinger, pressa ihop och rulla mellan fingrarna så ska det bli en en springa i munstycket. Det visar sig inte med en gång utan du får hålla på lite - Ge inte upp. Till slut kommer det spricka upp. OBS! Du ska inte använda några verktyg och skära!! Camelbak har ju fulat till sin sida så jag hittade inga bra länkar, sorry. Mvh, Foxtrotcharliegrg Edit: Kunde inte se så noga men det verkar vara samma sorts "big bite valve" som på thermobaken. Ja, det är ju inte precis samma munstycke, men det ser likadant ut i toppen!!! Men man tycker ju att man kunde fått med en instruktion om hur man skulle göra... jaja, TACK för hjälpen! Ska gå och rulla ORDENTLIGT nu och se vad som händer! Quote
xict Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 JEJHHHH! Det funkade!!! Det här forumet har svar på allt!!! Quote
simon Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 Nästa värnpliktskull på LvReg kommer att tilldelas vätskesystem som passar i stridsvästen. Är redan ute bland officerare på många förband. Vilka andra förband än LvReg som har tänkt dela ut systemet kan jag inte svara på. Vilken tillverkare det är vet jag inte heller. Quote
Fk Satan Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 Nästa värnpliktskull på LvReg kommer att tilldelas vätskesystem som passar i stridsvästen. Är redan ute bland officerare på många förband. Vilka andra förband än LvReg som har tänkt dela ut systemet kan jag inte svara på. Vilken tillverkare det är vet jag inte heller. Hur fungerar den mot skyddsmasken? Eller kommer de att bära både flaska & vätskesystem? Personligen bär jag båda. Allt för att ha en välfylld flaska ifall det inträffar ngn skit, samt att kunna dricka när jag har masken på mig. Quote
simon Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 Nästa värnpliktskull på LvReg kommer att tilldelas vätskesystem som passar i stridsvästen. Är redan ute bland officerare på många förband. Vilka andra förband än LvReg som har tänkt dela ut systemet kan jag inte svara på. Vilken tillverkare det är vet jag inte heller. Hur fungerar den mot skyddsmasken? Eller kommer de att bära både flaska & vätskesystem? Personligen bär jag båda. Allt för att ha en välfylld flaska ifall det inträffar ngn skit, samt att kunna dricka när jag har masken på mig. Om jag har förstått det rätt så skall man kunna dricka ur den med skyddsmask på. De kommer att få ut både flaska och vätskesystem vid inryck. Hur de använder de sedan kan inte jag svara på. Quote
"Insats Hv" nisse Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 Man kan dra av munstycket till skyddsmasken på samma sätt som man kan till vätstesystemet och sedan föra dem samman, nackdelen är att man hela tiden kommer att ha slangen hängandes till vätskesystemet... Quote
Recommended Posts