Jump to content

Recommended Posts

Posted
Grattis till alla er som fick sina befattningar bekräftade!

Blev det vad du väntade dig, H0lk?

Jepp, FC800 Jägargruppbefäl på K 3 i Karlsborg!

• Replies 428
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Vad jag förstått så lär man inte få använda egna kängor under GU.

Ehmm brukar gå bra att ha sina egna kängor under GU.. beror iofs lite på befäl men jag körde då med Meindl en stor del av utbildningsåret..

därimot så brukar det vara kinkigare med egna pryttlar under GSU

:navy:

Edited by Span-eliasson
Guest Fille flottist
Posted

Hej undrar ifall det är några här som har blivit palcerade som ledningssystemsplutonsbefäll i muskö inryckning till somaren? :navy:

Posted

Kom precis hem från mönstringen. Är nöjd som innåt h-vette :happy:.

Jag har alltid velat vara besättning på ett Strf 90. Men jag är 5 cm för lång :). Gissa om jag blev glad när inskrivningsförfattaren sa att jag kunde bli Luftvärnkanonvagnskytt, Stridsfordon 90! Har ingen aning om varför det är skillnad mellan Strf 90 och LvKv 90 (ang. hur lång man får vara). Någon som vet?

Rycker in som Luftvärnkanonvagnskytt, Stridsfordon 90, I 19/Pbat Boden i Juli.

Svart basker på!

:Malaj:

Posted

Fick mitt brev idag, blev inte Flygbasjägare som jag först valt utan har blivit placerad på K3 som Jägare. Så jag antar att vi syns där H0lK! :)

Posted

Jag har alltid velat vara besättning på ett Strf 90. Men jag är 5 cm för lång :banghead:. Gissa om jag blev glad när inskrivningsförfattaren sa att jag kunde bli Luftvärnkanonvagnskytt, Stridsfordon 90! Har ingen aning om varför det är skillnad mellan Strf 90 och LvKv 90 (ang. hur lång man får vara). Någon som vet?

Svart basker på!

:baskerPa:

Hur lång är du egentligen? Jag är dryga 190 och ska ligga inne som skyttegb strf90.

Posted

Jag har alltid velat vara besättning på ett Strf 90. Men jag är 5 cm för lång :banghead:. Gissa om jag blev glad när inskrivningsförfattaren sa att jag kunde bli Luftvärnkanonvagnskytt, Stridsfordon 90! Har ingen aning om varför det är skillnad mellan Strf 90 och LvKv 90 (ang. hur lång man får vara). Någon som vet?

Svart basker på!

:baskerPa:

Hur lång är du egentligen? Jag är dryga 190 och ska ligga inne som skyttegb strf90.

Jag är också 190cm. Jag frågade lumpen.nu och dom sa att maxgränsen låg vid 185cm :blink:. Inskrivningsförättaren sade det samma. Jag är dock nöjd med min plats på en LvKv 90 :).

Posted

Nu är det så här att jag har precis mönstrat och fick befattningarna:

1:a hand

GA804, Skyttegruppbefäl stridsfordon 90, P4 i Skövde

2:a hand GA829, Bassäkman, Karlskrona

Vad är era personliga erfarenheter till dessa tjänster?

Skriv gärna och MOTIVERA varför jag bör välja si eller så.

//Svensk.M

Posted
Har en fråga angående utlandstjänst. Jag är väldigt intresserad av att göra utlandstjänst, men samtidigt är jag lite "rädd" för att jag inte kommer få den tjänst jag helst vill ha under min värnplikt. Är det så att man måste välja vissa speciella utbildningar för att överhuvudtaget ha en chans sen att komma med i utlandsstyrlan?

EDIT

Ingen som ska mönstra 9 december i Kristianstad, förresten? :)

Nej i med det nya värnpliktsystemet så kan man ha vilken tjänst som hälst och sedan efter dom 5 extra månaderna så kan man söka utlandstjänst bara du får en tjänst och en 10-7-7 tror jag det är i omdöme så kan du söka utlandstjänst

Posted
Nej i med det nya värnpliktsystemet så kan man ha vilken tjänst som hälst och sedan efter dom 5 extra månaderna så kan man söka utlandstjänst bara du får en tjänst och en 10-7-7 tror jag det är i omdöme så kan du söka utlandstjänst

Aha, ok, det var skönt att höra. :)

Så då behöver man inte riskera att få nån tjänst man inte vill ha, bara för att man säger typ till psykologen/inskrivningsförättaren att man vill göra utlandstjänst?

Posted

Aha, ok, det var skönt att höra. :banana

Så då behöver man inte riskera att få nån tjänst man inte vill ha, bara för att man säger typ till psykologen/inskrivningsförättaren att man vill göra utlandstjänst?

Ja precis så går det till mend et är viktigt att du säger till när du mönstrar att du vill göra utlandstjänst för det är ett stort plus........

Posted

Vadå relativ fråga ;)

Jag tror att 10-?-? är rätt lätt, det får man om man inte gör några riktigt stora misstag. Vad gäller frågetecknen så har jag ingen aning, antar att det är ganska svårt men ändå ganska lätt :P

Posted
Hej undrar ifall det är några här som har blivit palcerade som ledningssystemsplutonsbefäll i muskö inryckning till somaren? :D

Länktips: Muskö

För övrigt finns det säkert en del annan info (om än inte så mycket som man kanske önskade innan GU ;) ) om du söker lite på forumet/nätet...

Riktigt vad gnistarna i land gör vet jag faktiskt inte men samband och radio bör vara huvudfokus åtminstone.

Posted
Kom precis hem från mönstringen. Är nöjd som innåt h-vette :ph34r:.

Jag har alltid velat vara besättning på ett Strf 90. Men jag är 5 cm för lång 0:). Gissa om jag blev glad när inskrivningsförfattaren sa att jag kunde bli Luftvärnkanonvagnskytt, Stridsfordon 90! Har ingen aning om varför det är skillnad mellan Strf 90 och LvKv 90 (ang. hur lång man får vara). Någon som vet?

Det finns ingen skillnad på srtf 90 och LvKv i det avseendet, förmodligen var det så att inskrivningsförättaren helt enkelt hade en ledig befattning och valde att tillsätta den med en villig person (d v s du).

Är du 190 cm lång så kommer det dock vara gränsfall på om du slår i luckan eller ej, mest troligt kommer de ansvariga befälen på förbandet låta dig provsittta med telehjälm på både förar och skyttplats innan du blir "vald" till besättningmedlem.

Posted

Kom precis hem från mönstringen. Är nöjd som innåt h-vette :lala:.

Jag har alltid velat vara besättning på ett Strf 90. Men jag är 5 cm för lång :wub:. Gissa om jag blev glad när inskrivningsförfattaren sa att jag kunde bli Luftvärnkanonvagnskytt, Stridsfordon 90! Har ingen aning om varför det är skillnad mellan Strf 90 och LvKv 90 (ang. hur lång man får vara). Någon som vet?

Det finns ingen skillnad på srtf 90 och LvKv i det avseendet, förmodligen var det så att inskrivningsförättaren helt enkelt hade en ledig befattning och valde att tillsätta den med en villig person (d v s du).

Är du 190 cm lång så kommer det dock vara gränsfall på om du slår i luckan eller ej, mest troligt kommer de ansvariga befälen på förbandet låta dig provsittta med telehjälm på både förar och skyttplats innan du blir "vald" till besättningmedlem.

Aha, tror jag är typ 189.3cm om man ska vara exakt. Får hålla tummarna på att jag får plats :lol:. Du säger att jag kanske kommer få provsitta förarplatsen, är det större utrymme där? (Skulle inte ha något emot att vara förare).

Posted

Aha, tror jag är typ 189.3cm om man ska vara exakt. Får hålla tummarna på att jag får plats :). Du säger att jag kanske kommer få provsitta förarplatsen, är det större utrymme där? (Skulle inte ha något emot att vara förare).

Ja förarplatsen är större och otroligt mycket skönare säte att sitta på hoppas du blir förare :clap:

Posted
Aha, tror jag är typ 189.3cm om man ska vara exakt. Får hålla tummarna på att jag får plats :happy:. Du säger att jag kanske kommer få provsitta förarplatsen, är det större utrymme där? (Skulle inte ha något emot att vara förare).

I och med att du är såpass lång så kommer du nog med största säkerhet att få provsitta alla platser(skytt/förare/vc?/operatör) innan din befattning blir fastslagen - blir trist för alla inblandade om du måste avbryta värnplikten för att kroppen tar stryk.

Ja förarplatsen är större och otroligt mycket skönare säte att sitta på hoppas du blir förare :banghead:

Större? Upplever den som både betyligt lägre och smalare än skyttplats (även om sätet verkligen är skönt ;) ).

Posted (edited)
Aha, tror jag är typ 189.3cm om man ska vara exakt. Får hålla tummarna på att jag får plats :clap:. Du säger att jag kanske kommer få provsitta förarplatsen, är det större utrymme där? (Skulle inte ha något emot att vara förare).

I och med att du är såpass lång så kommer du nog med största säkerhet att få provsitta alla platser(skytt/förare/vc?/operatör) innan din befattning blir fastslagen - blir trist för alla inblandade om du måste avbryta värnplikten för att kroppen tar stryk.

Ja förarplatsen är större och otroligt mycket skönare säte att sitta på hoppas du blir förare :baskerKav:

Större? Upplever den som både betyligt lägre och smalare än skyttplats (även om sätet verkligen är skönt ;) ).

När jag provsatte den så upplevde jag i alla fall den platsen som större och jag är ändå 190 cm

Edited by hagsell
Posted
Aha, tror jag är typ 189.3cm om man ska vara exakt. Får hålla tummarna på att jag får plats :clap:. Du säger att jag kanske kommer få provsitta förarplatsen, är det större utrymme där? (Skulle inte ha något emot att vara förare).

Ja förarplatsen är större och otroligt mycket skönare säte att sitta på hoppas du blir förare :baskerKav:

När jag provsatte den så upplevde jag i alla fall den platsen som större och jag är ändå 190 cm

Fick du plats på förar och skytteplatsen utan att slå i huvudet? Om du fick plats så borde det ju vara ganska lugnt för mig :clap:.

Posted
Aha, tror jag är typ 189.3cm om man ska vara exakt. Får hålla tummarna på att jag får plats :). Du säger att jag kanske kommer få provsitta förarplatsen, är det större utrymme där? (Skulle inte ha något emot att vara förare).

Ja förarplatsen är större och otroligt mycket skönare säte att sitta på hoppas du blir förare :Malaj:

Fick du plats på förar och skytteplatsen utan att slå i huvudet? Om du fick plats så borde det ju vara ganska lugnt för mig :).

Japp jag fick plats men det var utan radiohjälm men när dom stängde luckan så var det ändå gott om plats kvar ändå tyckte jag riktigt behagligt är det på förarplatsen. Tyckte inte riktigt om skytteplatsen eller befälsplatsen det är rätt smalt där.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Mönstrade igår, syntestet gick ju svindåligt för min del. Kunde fan knappt se någonting under de 3 översta raderna, och alla andra hade sagt att det skulle vara "skitlätt" osv. Jävla skit alltså, fick C i syn, 0.4/0.6 på ögonen, vad nu det betyder, men det är ju ännu sämre än min syn innan iaf. Kan se perfekt med korrigerad syn, alltså glasögon/linser, och har felfritt färgseende.

Med den synen kunde jag bara välja bevakningstjänster och liknande skittjänster

Tycker ni verkligen det är rätt att synen ska vara så jävla viktig? Jag vet fan amfibiesoldater som bär glasögon just nu i lumpen.

I övrigt fick jag:

Styrka: 9 (Nöjd, såklart)

Cykel: 7 (Missnöjd som fan, men kom av mig helt tack vare sjuksköterskan som sa "1 min kvar till 8an", sen "18 sek kvar till 8an", sen "20 sek kvar till 7an". Tappade tempot där tack vare henne, jävla idiot...)

Intelligenstest: 6 (Hehe, inte speciellt nöjd, vart så jävla stressad, satt med de 2 första övningarna av 10 i nästan halva tiden, sjukt korkat.)

Psykolog: 6/6 (Tyckte det hela gick smärtfritt ända tills han frågade om jag hade varit arg på sistone, då svarade jag att jag hade varit lite "småsur" på mina kompisar på en fest, men att det inte var nåt allvarligt. Vet ifan varför jag sa detta, sen var jag tvungen att ljuga ihop nån jävla historia, lät så jävla pinsamt bara. Det lönar sig att ljuga lite grann. ;))

Syn: C/9 (Som sagt, trodde iaf. jag skulle få ett B, men det var svinsvårt.)

Hörsel: A (Hörde alla pip, jävligt lätt.)

Tjänstbarhet: A (Inga skador osv.)

Tycker fan det är lite orättvist ändå, finns det verkligen INGA stridande tjänster där man får använda glasögon? Jag hade sett fram emot mönstringen skitmycket, jag visste ju att jag hade lite nedsatt syn, men jag trodde definitivt inte mina ända val skulle bestå av bevakningstjänster. Jag var väldigt sugen på lumpen (samt internationell tjänst), och det nämnde jag också, men inget hjälpte. Hade kanske inte världens bästa resultat i övrigt, visserligen, men jag hade inte direkt motivationen efter syntestet, om man säger så. Och intelligenstestet och psykologen var inget man kunde träna till, även om intelligenstestet var väldigt misslyckat iofs.

Jag är definitivt inte nöjd med den tjänst jag blev tilldelad, och slipper hellre lumpen än går på den. Frågade även om det inte fanns möjlighet att operera synen, men då började han svamla om att "det blir ju så dyrt för dig, och inte ska du göra det bara för lumpen", vilket iofs. stämmer, men mtp att jag ändå ska operera synen sen, så kan man lika gärna göra innan lumpen...

Tycker överhuvudtaget det är löjligt att man kan göra t.ex. Bassäk med B i syn, som ändå är en hyfsat stridande/"hård" tjänst där man ändå måste ha glasögon ju, men med C i syn kan man bli det sämsta av det sämsta bara. Kunde lika gärna fått 1:a på alla andra tester, skulle ändå fått samma tjänst...

Hade sett fram emot detta i snart ett år nu, och tränat motiverat och målmedvetet, men så får man det jävla beskedet att man bara kan få bevakningstjänster...

EDIT

Vafan, gick in på lumpen.nu, och kollade efter tjänster med låga synkrav, och då dök granatkastarsoldat/gruppbefäl upp. Detta är en tjänst som jag tror hade passat mig (rätt stark och uthållig), och som jag faktiskt är väldigt intresserad av (speciellt i jämförelse med bevakning...). Någon som vet om detta verkligen kan stämma, varför nämnde då inskrivningsförättaren ingenting om denna tjänsten? Om det finns någon som helst möjlighet till ändring, ska jag definitivt försöka göra det. Ska nog ringa dit på måndag eller nåt.

Edited by bartil
Posted

Förstår att det är tråkigt när man inte får som man hade velat, men det är bara att se framåt och göra det bästa av situationen. Har själv vart med om en del bakslag, även om jag nu är mycket nöjd med mitt inskrivningsbeslut, så jag vet hur det känns. Men samtidigt, lumpen och utlandstjänst är ju inte hela livet om man inte får göra. Det finns ju grymt mycket annat man kan göra istället som är minst lika kul. Dessutom tror jag inte att man ska underskatta bevakningstjänsten. Jag har iofs aldrig gjort lumpen och det jag "vet" är till ganska stor del baserat på soldF forum och lumpen.nu etc. Men så jävla illa tycker jag inte att bevakningstjänsten verkar. Se det från den ljusa sidan, du får ju civil väktarutbildning (rätta mig någon om jag har fel) som du har användning av direkt efteråt!

Posted
Detta är en tjänst som jag tror hade passat mig (rätt stark och uthållig), och som jag faktiskt är väldigt intresserad av (speciellt i jämförelse med bevakning...). Någon som vet om detta verkligen kan stämma, varför nämnde då inskrivningsförättaren ingenting om denna tjänsten? Om det finns någon som helst möjlighet till ändring, ska jag definitivt försöka göra det. Ska nog ringa dit på måndag eller nåt.

Det kan nog finnas en uppsjö med anledningar till varför han inte sade det. Dålig koll, att sådana befattningar är fulla, att han tyckte det var lämpligast att sätta dig som bevakningssoldat, etc. etc....

Som jag förstått det resonerar de som så, att det är okay med glasögon i stridande befattningar så länge man klarar sig "hjälpligt" utan dem också. Det lär ju inte vara någon jättehöjdare att vara ute i fält med någon som helt plötsligt förlorar all stridsförmåga pga. ett par trasiga glasögon.

Men lycka till, rent baserat på vad det låter som så tycker man ju att granatkastarsoldater inte borde behöva särskilt bra syn, så det du hittade borde väl kunna stämma (om någon vet bättre än mig så säg till, detta är bara min gissning).

Guest Farbror.C
Posted

Mönstrade i September och det här är min historia :tveka: :

Kom till mönstringen, fast besluten att bli Bassäkman vid någon flygflottilj som inte hotades av nedläggning (vilket det inte finns dock...).

Började med Int. Testet och satt och vred och vände på klossjävlarna i 90 min :clap: . Tyckte de gick åt helvete men...

Kort i kort så såg min resultat ut så här:

Styrka:9 (Fett härligt!)

Kondition:6

Int.:8 (De va nästan bättre än att få 9:a i styrkan!)

Hörsel och syn: A (va jävligt närvös för jag har för mig att jag hör skit dåligt, vilket jag säkerligen också gör men ja tryckte glatt på den lilla röda kanppen och de slutade ju bra tydligen)

Psycho:8/8

Jag va grymt nöjd med resultaten och trodde att jag nu skulle få min bassäk-tjänst men ack....så fel jag hade...

Jag gick in till min inskrivningsförättare fast besluten om vilken tjänst jag skulle ha samt fullt medveten om att jag skulle få kriga lite med honom för att få tjänsten.

Samtalet gick väll till ungefär så här:

(Till historien hör nog även att min inskrivningsförättare var en gammal k4-jägare och stor som ett hus, i en vältränad bemärkning dock)

-inskrivningsf.: "Jaha! Har du några tankar själv kring vad du vill bli?"

-Jag: "Bassäkman, helst GB, är jag helt inställd på."

-inskrivningsf.:"De blir inget med det!"

-Jag: "Men, men..."

-inskrivningsf.: "Nej sa jag! Vill du ut å kriga!?"

-Jag: "Jovisst men..."

-inskrivningsf.: "Gillar du båtar!?"

-Jag: "jo, jag tycker väll att.."

-inskrivningsf.: "Gillar du att ta ansvar och att leda!?"

-Jag: "Ja?"

-inskrivningsf.: "BRA! Jag vill ha dig som AmfibiePB på Berga! De e en bra tjänst de! Hoppas du gillar vatten och att bära tunga grejer långa sträckor. Plus att du får den grön baskern!"

-Jag: "Ehm...(Lite osäker på om jag verkligen gillar att bära tunga grejer långa sträckor i kombination med vatten) Okej? Men va har jag för altern..."

-inskrivningsf.: "Bahaha (skräckinjagande garv) De går nog bra ska du se! Mail om du har några funderingar! Hejdå!"

Jag gick in hos inskrivningsförättaren med en fast övertygelse om bassäkman, och kom helt förbryllad med en folder i handen som sa att jag skulle bli AmfibiePB. Kände mig välldigt våldtagen...

Nu såhär i efterhand så är jag dock

glad över att han gick på så hårt som han gjorde efter som tjänsten jag i slutändan fick verkar vara riktigt grym efter att jag tagit reda lite mer om vad den innebär!

Fick mitt brev om inskrivning på berga som AmfPB här i dagarna och är nu glad som en lärka!:navy:

Moralen av hela historien är då denna: Kämpa inte emot inskrivningsförrättaren om han är en gammal K4 jägare med händer av sten, det lönar sig helt enkelt inte och chansen finns att han slår ihjäl dig med datorskärmen om du bråkar! :bash:

:navy: Peace out! :navy:

Posted

bartil: vad är du missnöjd över?

över att du blev bassäk?

Är ju fan ett toppentjänst, åka båt o vara nära havet samt panga mycket (enligt vad jag har läst)..

Farbror.C

Asså AmfPB är ju nice, när har du inryck?

Aprl 2007?

Lite jobbigt att vänta så långt lr?

Posted

över att du blev bassäk?

Är ju fan ett toppentjänst, åka båt o vara nära havet samt panga mycket (enligt vad jag har läst)..

Hallao, det var väl just det han inte blev?

Posted

över att du blev bassäk?

Hallao, det var väl just det han inte blev?

Fabrbror. C ja. Men jag tror att han syftade på bartil