Jump to content

Ett skott En träff ?


I22 Vargen

Recommended Posts

Hej,

Någon som rekomenderar för eller emot ett inköp av boken Ett skott, En träff !?

den kostar trots allt ca 300kr på en välkänd möpbutik...

Tjenis!

 

Definitivt en mycket bra och enkel bok kanske inte fullständig men är annars bra anser jag. Har den själv. Finns med en hel del bra enkla övningar i den också Det finns säkert mer kompletta böcker men denna är bra och är på svenska vilket är en fördel tacker jag.

:=o

Link to comment
Share on other sites

Guest SemperFi

:dribble:

Personligen tycker jag att John Plasters bok, "The ultimate sniper" är betydligt bättre. Dock är ju den på engelska.

 

Jag har personligen båda, och väljer helt klart Plasters bok före "Ett skott en träff".

 

Ooo raa

Link to comment
Share on other sites

Jag kan väl inte påstå att jag blev så jätteimponerad av Ett skott, en träff när jag fick den många år sedan efter att ha läst Plasters bok och de relevanta reglementena från USMC och US Army, men den verkar vara en vettig bok för de som ska fungera som prickskyttar i svenska försvaret, och i synnerhet då om den kompletteras med de ovanstående böckerna (Plasters bok ser jag som ett måste för alla prickskytteintresserade). Mitt exemplar av Ett skott, en träff har 1993 angivet som copyrightdatum, och har följande kapitel:

 

1. Inledning

2. Varför prickskyttar

3. Krav på prickskyttesystemet

4. Målval

5. Organisation och uppgifter

6. Din materiel (täcker upp gevär m/41 och PSG90)

7. Hur träffa? Del 1

8. Hur träffa? Del 2

9. Ut i terrängen!

10. Eldexercis

11. Användning

12. Uttagning och prov

13. Mera läsning

 

Totalt så har boken 95 sidor. Lite intressant är att flera av referenserna har "Den är dock inte lika bra som den boken du nu läser." angivet brevid sig.

 

Fullständiga uppgifter för Plasters varmt rekommenderade bok:

 

The Ultimate Sniper

John L. Plaster

Paladin Press

1993

ISBN: 0873647041

 

Den finns bland annat på;

 

http://www.amazon.com/

 

och:

 

http://www.paladin-press.com/

 

Relevant reglemente från U.S. Army är;

 

U.S. Army Field Manual (FM) 23-10

Sniper Training

17 August 1994

 

som ersatte:

 

U.S. Army Training Circular (TC) 23-14

Sniper Training and Employment

14 June 1989

 

Relevant reglemente från USMC är;

 

U.S. Marine Corps Warfighting Publication (MCWP) 3-15.3

Scout Sniping

27 May 2004

 

som verkar ha ersatt:

 

U.S. Marine Corps Fleet Marine Force Manual (FMFM) 1-3B

Sniping

28 January 1981

 

Reglementena går att hitta på WWW och/eller köpa i pappersform. Både USMC och U.S. Army har även en massa andra reglementen om maskering, patrullering, skytte m.m. som torde vara av intresse för den som är intresserad av prickskytte.

Edited by A2Keltainen
Link to comment
Share on other sites

Tack A2Keltainen för tipset om

 

U.S. Marine Corps Warfighting Publication (MCWP) 3-15.3

Scout Sniping

27 May 2004

 

Plockade ner den som pdf, mycker bra information och omfattande.

Tyvärr sög bilderna något otroligt, tänk er en prickskytt iklädd full ghillie i ett skogsbryn + inscannad bild + mkt dålig bildkvalitet + svartvit bild = :D (men han syntes inte :clap::dong: )

 

Rekomenderas i övrigt.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte klurigt att använda sig av Plasters bok angående hur man räkar ut avstånd och sånt...? jag menar används inte inches i stället för cm och yards för meter osv ?

Ett krav på en prickskytt är att den är självständig och uppfinningsrik, kan handla efter eget huvud och i chefens anda: d.v.s. ej Griskarlsson med en stor kikare på sitt vapen. Omvandling mellan inch (2.54 cm), feet (30.48 cm), yards (0.9144 meter), mile (1609.344 meter) och SI-enheter är tämligen enkelt jämfört med vindavdriftstabellerna. ;)

 

"Ett skott en träff" är en hyfsad introduktionsbok till prickskytte med lite tips och trix. Dock så räcker det inte att läsa världens bästa bok i ämnet för att bli en bra prickskytt: man måste öva också (surprise?).

 

(Det kanske är enklare att bli krypskytt? :D )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Läs allt du kan, det är aldrig fel. Men glöm inte att läsa och kunna din fiende, det är lika viktigt!

Om du har några frågor angående prickskytte kan du ju både fråga här och på speciella prickskytteforum på engelska. Där finns ganska extrema prickskyttefreaks!

Värt att tillägga är att du måste ha en stor fiendestyrka att träna mot, ensamma plutoner har mycket svårt mot ett bra prickskyttepar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...