Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kollade in Försvarsmaktens rustningskontrollsektion på Internet idag. Där beskrivs den Albanska inspektionen som gjordes i September 2004. På denna bild ser man hur en svensk officer har Sweden-märket på höger ärm. Nu undrar jag varför man har det så? Jag har inte sett det tidigare. Dock har jag ett svagt minne av att ha hört nån gång att man under någon av de tidiga BA-missionerna har detta märke på höger ärm och att FN-märket bars på vänster, men detta var ju 10 år sen så det kan ju inte ha samband med denna bild från 2004. wd-skovde-stridsvagnp4_600.jpg

Posted (edited)

Är det inte samma "gubbe" längst ner till höger på bilden?

I så fall har han nog sytt fast märket på fel arm i alla fall.

wd-skovde-skovdenyheter_600.jpg

Edited by Animal
Posted

Skulle ha varit hysteriskt kul om han faktiskt hade stukat baskern åt fel håll också. :)

Är det inte amerikanerna som har en liten extraflagga på höger arm om dom varit i strid (den vanliga sitter på vänster som för oss har jag för mig)? Den här killen tog det bara en liten bit till. :P

• Forumsledning
Posted

Märkeshysteri igen.

Min teori - Han har tjänst vid HKV dagligen inom en befattning som rör det internationella och träffar utländsk militär varje vecka/månad och kanske även åker på besök i andra länder. Kontentan av det är att han bär Sweden-märket på den andra axeln för att lätt tala om var han kommer ifrån och visa att så här ser märket ut för en svensk soldat. Samtidigt som han fortfarande bär märket som talar om att han jobbar vid/på HKV

slut teori.

Posted

Märkeshysteri? Nä, men det är alltid kul att fundera kring "ovanliga företeelser" som förekommer på vissa bilder.

Låter konstigt att han skulle ha sytt på ett Sweden-märke på eget bevåg, men det kanske är så trots allt?

Posted
Märkeshysteri igen.

Min teori - Han har tjänst vid HKV dagligen inom en befattning som rör det internationella och träffar utländsk militär varje vecka/månad och kanske även åker på besök i andra länder. Kontentan av det är att han bär Sweden-märket på den andra axeln för att lätt tala om var han kommer ifrån och visa att så här ser märket ut för en svensk soldat. Samtidigt som han fortfarande bär märket som talar om att han jobbar vid/på HKV

slut teori.

I så fall vore det lämpligast (och enligt UniR) att ha tilläggsbåge "Sweden" under den svenska flaggan på vänster arm/ärm.

/Krook

Posted
Har för mig att jänkarna HAR flaggan på höger ärm.

stämmer bra det

Ok, då får dom alltså krigsflaggan på vänster axel. :banana

Och flaggan dom har på höger axel är väl spegelvänd, för att den se ut som den bärs framåt på en stång el.dyl. Vill minnas att det var så jag fick det förklarat för mig. Stämmer?

Posted (edited)

@stefanf: Var det inte så att de bär enhetsmärke motsv. på höger arm om de varit i strid?

TILLÄGG: Det stämmer det du skriver om den spegelvända flaggan. Samma princip har vi tillämpat på svenska fordon i utlandet, fast då med flaggor av typen klistermärke.

Edited by APC-mannen
Posted (edited)

Eftersom jag är semisenil (vänta bara tills ni blir gamla, mina herrar :P ) så frågade jag:

you must help me since you are up to speed on the routines.

On your uniforms you wear the US flag mirrored on your right shoulder, yes? And unit-patch on left shoulder? This is the normal, right?

But if you have been in combat some guys in 1st Cav told me that you get to wear an additional (smaller) patch on one of the shoulders, but I can not remember what it was... was it an additional unit-patch, or an additional US-flag?

Här är svaret:

Not smaller. Officially it is known as a 'Unit Insignia for Former Wartime Service', or words very similar to that. Colloquially it is known as a Combat Patch, although one need not have seen combat to earn it.

If memory serves, the criterion is that you must have spent thirty days serving in a zone designated by the Army as a Combat Zone. (i.e. you are probably receiving hostile fire pay).

Basically, this is the patch of the unit that you served your combat time with, and you get to wear it on Class As (Greens) and BDU/DCUs for the rest of your career regardless of your current unit. Currently it is worn on the right side above the flag, but with the coming of the new uniform, it is to be reversed and worn below the flag. Usually you are also authorised patches for unts under which your own falls. Thus I earned combat patches for xxxx Bde (Mine), xxxx ID (Division we worked for in xxxxxx), xxxx ID (Division we worked for in xxxxxx), xxxx COSCOM, xxxxx Army, and I think xxxx COSCOM, all without changing my own unit.

Jag editerade enhetsbeteckningarna, även fast han postat dom "non-restricted" på ett publikt forum.

Alltså - helt rätt, APC-mannen.

Edited by stefanf