1540lander Posted April 19, 2005 Report Posted April 19, 2005 Vad jag menar är att Återträffarna inte ska hållas på Väddö av den anledningen att jag tycker att det är upp till förbandschefen att besluta. Det är roligare at få besöka det förband som hade ansvaret för missionen i fråga. Visst var personalen trevlig på Väddö.. all heder till dom. Sen kan mitt omdöme vara grusat då det blev ganska mycket "vi/dom" känsla när man kom dit som IA03:are till KS09 återträffen. //Lander Quote
Gollum Posted April 20, 2005 Report Posted April 20, 2005 Är rätt nöjd med att LA01 har sin återträff på P10... Quote
Born Posted May 2, 2005 Report Posted May 2, 2005 Återträffen på Väddö blev en rätt trevlig tillställning till slut. Det blir ju mycket vad man gör den till, och det viktigaste är ju att träffa kompisarna och ha trevligt. Boendet i den mån man behöver bry sig för en natt var helt ok, 2-bäddsrum i barrack funkade fint. Maten helt ok och folket som håller till på skjutfältet verkade positivt inställda till att vi var där (hör och häpna). En riktig mäss (off-hotellet) en liten bit från bartrackerna gjorde inte saken sämre. Det enda jag har att klaga på är både en för och nackdel. Väddö skjutfält ligger strax utanför....... ingenting. Vilket innebär minst 1,5 timma med buss från sthlm. Fördelen är att alla är samlade under hela kvällen och man delar inte upp sig i smågrupper och dräller på stan, nackdelen är att man inte kommer iväg och handla om det är något man glömt om man inte har tillgång till bil. Detta löses lättast genom att man helt enkelt inte glömmer något... Glatt överaskad är min bedömning av Väddö som återträffsplats... Quote
JohanErik Posted May 3, 2005 Report Posted May 3, 2005 Återträffen på Väddö blev en rätt trevlig tillställning till slut. Det blir ju mycket vad man gör den till, och det viktigaste är ju att träffa kompisarna och ha trevligt. ... ... Glatt överaskad är min bedömning av Väddö som återträffsplats... Låter ju hoppingivande att du blev positivt överraskad och du har helt rätt i att det viktigaste är att träffa polarna. Dock tycker jag faktiskt att förbandschefen ska ha lite att säga till om. Det blir bättre då, tror jag. Men nån på HKV har säkert räknat ut att Väddö är billigast. Själv har jag bara konstiga minnen från platsen från min slutövning... Quote
Kn Glock Posted June 6, 2005 Author Report Posted June 6, 2005 Stabskompaniet PL KS09 hade återträff på Väddö i helgen. Platsen är spartansk i vissa avseenden men fungerar väl. ' det som inte fungerar så bra är Prehabs upplägg. 2 personer ur prehab ledde återträffen. Detta är naturligtvis alldeles för lite för att kunna följa upp ca130 personer.. Personalen var dåligt påläst. "Vilka av er har varit ute?" "Nu när ni har kommit hem från Bosnien". "Det har ju hänt att vissa förband har upplevt hot". IG Sen kan man tycka att busschaffören borde hitta till skjutfältet men icke. Delar av kompaniet fick förmånen att åka buss till Grisslehamn och vända. IG Skitkul att träffa alla och att så många kunde komma. AP=Första pluton! Nuc armia est purgandum Quote
Meercy Posted June 6, 2005 Report Posted June 6, 2005 fan inne på K1 skulle ju vara optimalt nära te centrum å allt.... Quote
ISmannen Posted June 6, 2005 Report Posted June 6, 2005 Håller med Glocken. Arrangemanget hade sina brister. Fördel Väddö: Ligger långt ifrån allting så folk smiter inte iväg på annat. Nackdel Väddö: Ligger långt ifrån allting så transporterna stjäl mycket tid. Men viktigast är ju att träffa folket igen och ha någonstans att sova. Trevligt att det var små rum och inte sovsalar. Quote
AdamAdam Posted June 10, 2005 Report Posted June 10, 2005 2 personer ur prehab ledde återträffen. Detta är naturligtvis alldeles för lite för att kunna följa upp ca130 personer.. Personalen var dåligt påläst. "Vilka av er har varit ute?" "Nu när ni har kommit hem från Bosnien". "Det har ju hänt att vissa förband har upplevt hot". Naturligtvis är det omöjligt för två psykologer att följa upp en grupp på 130 man, och något annat bör man väl inte vänta sig heller. Det understryker ju att uppföljning av personalens psykiska hälsa framför allt är ett chefsansvar, på alla nivåer. Vilket f.ö även är i linje med försvarets handledning i praktisk psykiatri. Sen kan jag väl hålla med om att just de här psykologerna var något av ett lågvattenmärke... Quote
JohanErik Posted June 11, 2005 Report Posted June 11, 2005 det som inte fungerar så bra är Prehabs upplägg. 2 personer ur prehab ledde återträffen. Detta är naturligtvis alldeles för lite för att kunna följa upp ca130 personer.. Personalen var dåligt påläst. "Vilka av er har varit ute?" "Nu när ni har kommit hem från Bosnien". "Det har ju hänt att vissa förband har upplevt hot". IG Känns väldigt IG när de inte vet i var i världen KS-missionerna är placerade. Detta hejdundrande misstag utvärderades på plats, hoppas jag. KS09 PREHAB eller? Quote
Team Member Posted June 11, 2005 Report Posted June 11, 2005 @AdamAdam Så det var alltså inte på rätt nivå då? citat hämtat från psykolog: "jag har jobbat väldigt mycket med barn" :P Quote
Kn Glock Posted June 11, 2005 Author Report Posted June 11, 2005 Ingen utvärdering skede på plats (auditoriumets roade uppsyn undantaget) Skriftlig utvärdering från mig personligen är på väg till C PersE US via fältpost! Utvärdering tar sin utgångspunkt i det faktum att verksamhten går att utveckla ytterligare. Quote
Team Member Posted June 12, 2005 Report Posted June 12, 2005 Ja det är ju väldigt märkligt att återträffen skall hålla en sån låg standard när det kommer till dom gemensamma samtalen. På frågan varför det inte var några samtalsledare med så var svaret "vi är ju inga poliser" och då jag påpekade att det här var antagligen sista gången som det fanns en verklig möjlighet att fånga upp dom eventuella personer som kanske har ådragit sig någon form av skada så fick jag svaret" vi har en ganska god bild av vilka som kan tänkas behöva hjälp". Horribelt svar med tanke på att människan ifråga knappt visste vilken mission vi tillhörde. Ett väldigt bra initiativ Lt Glock, hoppas att det faller ut något positivt av det oxså. Tyvärr så är dom ju inte kända för att ta åt sig av kritik. Quote
Kn Glock Posted June 13, 2005 Author Report Posted June 13, 2005 Det är fritt fram för alla att ge feedback till OPIL J1 PersE US (Som arrangerar) Gör din röst hörd! Quote
Caprice Posted August 20, 2005 Report Posted August 20, 2005 Jahapp, då är det snart dax för återträff för KS10. Verkar som vi ska vara på LG men vi får väl se..... En fråga: ska NSE och B-coy ha återträff samma helg (05-09-10)??? Vore najs isåfall..... Quote
alfie Posted August 20, 2005 Report Posted August 20, 2005 (edited) Nej vi på glada NSE:t har återträff veckan senare 05-09-17 Hemkomsten (KS11) funkade enligt min mening väldigt bra på LG. Bra med tillträde till mässen, och alla skötte det snyggt. Nackdelen är väl att det vid återträffarna är lite fler än vi var på vår rotation, hoppas på LG! Edited August 20, 2005 by alfie Quote
JohanErik Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 Nej vi på glada NSE:t har återträff veckan senare 05-09-17 Hemkomsten (KS11) funkade enligt min mening väldigt bra på LG. Bra med tillträde till mässen, och alla skötte det snyggt. Nackdelen är väl att det vid återträffarna är lite fler än vi var på vår rotation, hoppas på LG! <{POST_SNAPBACK}> Håller med dig! Hemkomstprogrammet på LG fungerade mycket bra tycker jag. Till och med inlämningen på förrådet gick smidigt. Man trodde det var twilight zone, eller nåt... Quote
Dexter Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 LA02 CSE har enligt den dagsfärska inkallelseordern återträff på Karlberg. /D Quote
Kn Glock Posted August 22, 2005 Author Report Posted August 22, 2005 En liten fågel säger att väddö kommer att nyttjas av delar av Amf1 GU bat intill det att flytten till Berga är klar. Kan det vara därför som återträffar återigen arrangeras på annan ort? Vem vet? Quote
Eckervad Posted August 23, 2005 Report Posted August 23, 2005 LA03 kommer också att vara på denna plats som förmodligenGud glömde. Det är minst sagt uselt. tacka vet jag BA09, IA01 -- VISBY !!! Quote
Recommended Posts