Vlad Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 Tjenare grabbs!! Nu i dessa tider då man håller på med den moderna kvinnans rätt i samhället så ha jag ett litet spörsmål. Vad kallas motsattsen till femenist?? Okunnig som fan.... Mvh Vlad
QuizQuoz Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 finns ingen rörelse som är motsats till feminist-rörelsen
armywoman Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 Tjenare grabbs!! Nu i dessa tider då man håller på med den moderna kvinnans rätt i samhället så ha jag ett litet spörsmål. Vad kallas motsattsen till femenist?? Okunnig som fan.... Mvh Vlad @Vlad Man tackar för "Tjenare Grabbs"... ;) Ang femenist så är det enda jag kan komma på anti-femenist... Men det är ju inte riktigt samma sak ändå... Undrar just hur det skulle bli om tex Lars Leijonborg lämnade sitt nuvarande parti för att starta ett liknande fast för män? Skulle det bli Maninistiskt parti då för männens rättigheter?!?! Femenister är livsfarliga när de gaddar ihop sig (- speciellt med vilde Gudrun i spetsen!!!) Det blir nog ett enda stort f*ttstim av alltihopa är jag rädd för... // Armywoman
Darkwand Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 En motståndare till Feminismen är ju naturligtvis Maniker.
Sir Vival Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 http://www.susning.nu/susning.fcgi?search=feminism http://www.susning.nu/susning.fcgi?search=antifeminist
Hammurabi Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 finns ingen rörelse som är motsats till feminist-rörelsen Jo, men nu var det ju inte feminist utan femenist som åsyftades här. Tror du måste läst fel.
Limpan Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 Femenismen, denna ytliga kulturella fluga! Kommer som en vårvind och försvinner som en avlöning, kortlivad som en dagslända...
Stella-Polaris Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 Mans-sjuvenistiska riksförbundes motarbetar aktivt alla förslag till jämlikhet. ;) (ursäkta stavning)
Zareb Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 Vad kallas motsattsen till femenist?? Maskulinist?
robot Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 Det vore nog rätt kul om män gick ihop för att stärka männens ställning i samhället. Det är ju ungefär lika rätt eller fel som att vara feminist (om feminism defineras: att kämpa för kvinnans rättigheter) Det är väl bättre om alla kämpar för att samhället ska bli jämlikt, dvs en equalist ( som jag noterade i City´s morgontidning). Där stod det även om extremfeminister som ansåg att män var ett biologiskt misstag. Att män därför ska raderas från jorden. ( lite ot) För att glida ifrån ämnet en aning kan jag stolt säga att jag äter lite extra kött om dan, för att jämna ut alla vegetarianer och veganer. ;) Apropå utjämning alltså.
bushman Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 jag funderar på att starta en motståndsrörele alt sekt: NO MAAM. National Organization of Men Against Amazonian Masterhood. tillbedjan av Al Bundy via tv en gång om dagen rekomenderas. men förmodligen kommer jag väl att sättas i läger av feminist-partiet när de kommer till makten. landsflykt till saudi-arabien är inplanerad......
Olsen Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 Feminism handlar mer eller mindre om att byta ut det patriarkiska samhället mot något mer rättvist, så då borde ju motsatsen till feminist kallas för patriarkist, eller helt enkelt patriark om de är i en maktposition grundad på deras kön.
Stella-Polaris Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 Feminism handlar mer eller mindre om att byta ut det patriarkiska samhället mot något mer rättvist, så då borde ju motsatsen till feminist kallas för patriarkist, eller helt enkelt patriark om de är i en maktposition grundad på deras kön. Men motsatsen till Patriak är ju Matriak?
Olsen Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 Jo, det är sant att matriark är motsatsen till patriark. Men i och med att en femist är mot patriarkatet, så borde ju motsatsen till feminist vara någon som är för patriarkatet. Så motsatsen till patriark kan nog sägas vara både matriark och feminist. Detta betyder dock inte att en feminist tvunget är för ett matriarkiskt samhälle.
Born Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 Och då kommer frågan upp om patriarkatet är ett ord som uppfunnits av feminister som vill ha ett ord att sätta på "förtrycket". Eller om det är ett reellt förtryckaranhang som har som livsuppgift att sätta kvinnor ett par pinnhål lägre ner i näringskedjan....
Foxtrotcharliegrg Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 jag funderar på att starta en motståndsrörele alt sekt: NO MAAM. De har snygga tröjor och och trevliga medlemsmöten! En schauvinist (mans-), som någon sa ovan, borde vara en anti-feminist? Edit: smiley...
Olsen Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 @Born: Att vi lever i ett patriarkiskt samhälle tvivlar jag inte en sekund på. Att det förtryckaranhang som finns skulle ha som livsuppgift att hålla kvinnor ett par pinnhål lägre tvivlar jag starkt på. Snarare så tror jag att deras livsuppgift är att behålla sin maktposition, att det sen resulterar i att kvinnor (och alla andra som inte passar in i deras system) får det svårare att ta sig in i de övre skikten av samhället skiter de fullständigt i.
Stella-Polaris Posted March 11, 2005 Report Posted March 11, 2005 Om vi levat i ett Matriatiskt samhälle skulle underättelsetjänsten vara den största posten i stadsbudgeten :P
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.