Nestor Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 I mina hemtrakter spårade ett tåg lastat med ca 1000 ton mycket giftig klor ur. Dock är det ingen fara på taket, då vagnarna höll. Detta får mig att fundera på hur det civila samhällets förmågor att klara av ett liknande scenario men med mycket stor läckagerisk. Enligt hemsidan för Kungsbacka Kommun Kungsbacka. Så skall i händelse av läkca signalen Viktigt Meddelande ljuda. Hur många i Sverige är bekanta med denna signal idag? Vilken är samhällets beredskap mot svårare/katastrofliknande olyckor. I händeklse av att detta tåg skulle ha spårat ut i centrala Kungsbacka, hur hade det hanterats. 1000 ton klorgas skulle sannorlikt ta livet av väldigt många människor på mycket plågsamt sätt. Särskilt svårt skille det bli i tätorter. Vilka/vilken är samhällets beredskap mot dessa typer av olyckor? Hur står vi oss den dag då ett tåg lastat med mycket farliga kemikalier spårar ur, och vagnarna spricker?
The Swede Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Vad har detta i luckan att göra? Till Markan med språng.
Fk Satan Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 @Hendrix> Beredskapen mot detta är noll... Det går inte att ha en 100% beredskap mot denna typ av olyckor över hela landet och konstant. Ifall en klorgastransport av denna storlek kör av och det börjar läcka ut så kommer många att dö innan det hinner åtgärdas. Än ifall vi skulle ha en beredskap om att kunna åtgärda detta inom 25min var än i landet det skulle inträffa så skulle många dö. Fast Klorgas är inte en allt för farlig gas. finns värre gaser som transporteras på våra järnvägar....
"Insats Hv" nisse Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Viktigt meddelande signalen är den som testas varje första måndag i månaden. Du vet den som alla stör sig på men ingen fattar vad det är. När jag gick i skolan för en så där 2000 år sedan brast en gasledning 200 meter från vår skolsal. När signalen brölades ut i högtalarna var det ingen som reagerade. man tittade sig bara om. "va det är inte måndag idag?"... kanske dags att förevisa vad signalerna är igen för det är väl bara MÖPare som läser sidan 2 i samhälls och kommuninformationsdelen (den gröna)...
Tompa Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Viktigt meddelande signalen är den som testas varje första måndag i månaden. Du vet den som alla stör sig på men ingen fattar vad det är.... Den ljuder väl första måndagen varje kvartal o inte varje månad numer?! @Hendrix kolla igenom Räddningstjänstplanen i din kommun där borde det stå vad din kommun har för beredskap, den borde man kunna hitta på nätet iaf. //Tompa
"Insats Hv" nisse Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 My bad... Tompa. du har helt rätt... Mars, Juni, September, December
bushman Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 någon med lägre iq än mig har kommit på att sända viktigt meddelande via sms är smart. jo lysande ser du. tåg med ordentligt farlig gas/gammal utsmugglade al bundy strumpor kantrar i hyggligt liten stad. lilla lisa 14 år, får sms från någon som hon inte känner eller tror sig chatat med på lunar. "ja men vad då inte gå ut och jag får visst röka brevid järnvägsvagnarna som pyser" samtidigt vaknar dokusåpa bobban ur fylleångorna från i går, "va fräckt ett urspårat tåg, jag går dit blir fotad och säjer att jag räddade hela länet från att dö" medan elsa 75 som är uppväxt med hesa fredrik inte har någon mobil alls, öppnar för att vädra och undrar varför hennes kanariefågel niffe kippar efter andan. listan kan ju bli hur lång som helst. vad räknar de med, survival of the fitest eller? enbart de som läst vårt kodade sms kommer att överleva. sms iden är ok men då gärna i kombination med hesa fredrik. aka VMA. själv är jag så schitzo att om jag blir väckt av larmsignaler eller störrre smällar, så lyfter jag närmsta telefon. har den ingen ton är det risk för att allvarligt har hänt, om den fortfarande har ton ja då är det väl någolunda lugnt. givetvis kollar jag ju att mobilen har samma täckning som den hade när jag gick och la mig. har jag ingen el, tfn och mobil är det väl knappast troligt att jag kommer att få vare sig sms eller info via nätet, de närmsta timmarna. hämtar min vevdrivna fm radio och hoppas att någon sänder....... svårare än så behöver det inte vara. edit: hesa fredrik är smeknamn på larmtyfonerna som sänder ut VMA, ungdomar. inte någon snubbe.
Pi PI Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 VMA sänds av Sveriges Radio i P4 och ev P3 och SR har även möjlighet att sända VMA över de kommersiella radiokanalerna. Detta testas några gånger om året. Och visst är det så att du skall lyssna på P4 om du hör sirenen tjuta. I vissa områden kring Kärnkraftverk finns även andra larmsätt, såsom telefon. Närradion omfattas i allmänhet ännu inte av VMA. Dock finns det självfallet stationer som gärna sänder ut information. Även SVT och TV 4 kan sända information och ofta uppmanar man då tittaren att lyssna på P4. Pi PI
ArtMan Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 Här i HBG var det stor aktivitet när saltsyra? läckte ur en behållare från Kemira-fabriken. Detta hände under natten och kl6 på morgonen när man hade upptäckt faran satte man tydligen igång larmet. Det var flera tusen liter syra som hade läckt ut i vattnet och syran förångades vilket resulterade att det spred sig i luften. Tack och lov att det inte blev värre. Nio personer fick besöka sjukhuset för andningssvarigheter. Målnet med syreångan gick tydligen över HBG i början men ändrade kurs och gick mot Danmark sen. Hela Området runt fabriken var avspärrat i flera dagar. Problemet var att när larmet gick igång kl6 på morgonen så var det få som hörde den! Av de från familjen jag pratat med var det ingen som hörde larmet. Och morsan bor i centrum där det är ganska nära till fabriken (3-4km) fågelvägen. Hon hörde om utsläppet först på nyheterna senare på dagen. Hade det varit allvarligare så hade typ halva HBG kunnat få mycket värre problem. Så från och med den olyckan har jag typ tappat förtroende för larmet om nåt skulle hända nattetid då de flesta inte skulle höra när larmet drar igång. Änu värre är att många inte ens vet vad larmet står för.
Batkvm Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 Ett litet förtydligande, angående olyckan i helsingborg. Det var ingen saltsyra som läckte ut och ej heller några tusen liter. Det var 17000 ton svavelsyra ! (En liter väger ungefär 1.7kg). Nån större fara merparten av helsingborgarna var det inte, möjligtvis för dem som bor alldeles intill fabriksområdet, men polis och räddningstjästen tände den "stora blå lampan" och spärrade av ett område som var onödigt stort. Som i sin tur ledde till att många blev lidande i 3,5 dygn.
larsev Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 Ett litet förtydligande, angående olyckan i helsingborg. Det var ingen saltsyra som läckte ut och ej heller några tusen liter. Det var 17000 ton svavelsyra ! (En liter väger ungefär 1.7kg). Nån större fara merparten av helsingborgarna var det inte, möjligtvis för dem som bor alldeles intill fabriksområdet, men polis och räddningstjästen tände den "stora blå lampan" och spärrade av ett område som var onödigt stort. Som i sin tur ledde till att många blev lidande i 3,5 dygn. Bättre att förekomma än förekommas. Hade varit betydligt sämre om folk hade kommit till skada för att man inte evakuerade.
Batkvm Posted March 9, 2005 Report Posted March 9, 2005 Bättre att förekomma än förekommas. Hade varit betydligt sämre om folk hade kommit till skada för att man inte evakuerade Nu var det så att man inte evakuerade folk som bodde innanför avspärrningarna utan tvingade dem att vara i sina bostadsområde, dem fick dessutom lov att gå ut men inte lämna området. "Olyckan" var visserligen stor, lyckligtvis ledde tillbudet inte till nån större skada annat än för företaget. Beräknad tid för fullständig sanering och återuppbyggnad beräknas ta minst 2 år. Tilläggas kan att jag själv är med i företagets beredskaps-styrka för svåra tillbud och när jag fick larmet via tel. kl 0445, fem minuter efter tillbudet så begav jag till arbetet ( med min skyddsutrustning som jag har hemma) möttes jag av polis utan skyddsutrustning som stoppade mig samt vägrade mig tillträde. Det tog 6 tim innan jag släpptes in för att göra det jobb som jag är utbildad för. Slutsats; "samhället" är nog väldigt dåligt rustade för katastrofer iallafall när det gäller deras utbildning i vissa led.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.