Guest Posted October 10, 2002 Report Posted October 10, 2002 Är det någon i den samlade expertisen här som vet hur det förhåller sig med blandandet av vapenfett och breakfree. Har för mig att jag, vid vapentjänsten i hemavan, fick veta att man skall hålla sig till det ena eller det andra och inte skifta mellan fett och breakfree:n. Quote
BlåGul -1 9x19 Posted October 10, 2002 BlåGul -1 Report Posted October 10, 2002 Blanda inte syntetoljor och vanliga mineraloljor. Syntetoljors (tex Break-Free CLP) egenskaper försämras vid inblandning av mineraloljor (tex Vapenfett 101). De kan innehålla diverse tillsatser som inte är kompatibla, vilket kan leda till oönskade bieffekter. Quote
TangoXray Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 Var vänlig definiera oönskade effekter... Mindre rent vapen? Eldavbrott pga kemiska reaktioner? Brand under rengöring? /TangoXray Quote
BlåGul -1 9x19 Posted October 11, 2002 BlåGul -1 Report Posted October 11, 2002 Nu vet jag inte exakt vad som händer om man blandar Break-Free CLP och vapenfett 101, men generellt innehåller oljor och fetter olika tillsatser för att få önskade egenskaper. Jag är ingen expert på ämnet, men jag har fått ungefär följande förklaring: I syntetiska oljor och mineraljor används skilda typer av tillsatser för att få önskade effekter, samma tillsatser fungerar nämligen inte likadant i både syntet- och mineraloljor. Dessa olika typer av tillsatser är inte alltid kompatibla, utan kan reagera med varandra och ge bieffekter (klumpning, bildande av andra föreningar som inte har positiv inverkan på smörj- & rostskyddseffekt osv). Det finns blandoljor, men då vet ju tillverkaren att det inte är några tillsatser som inte funkar i den ena eller den andra typen av olja. Tror inte direkt att det är något farligt som händer, däremot försämras egenskaperna hos syntetoljan om du blandar den med fett. Förmodligen inget man behöver bry sig om om man ska spendera en eftermiddag på skjutbanan. Det finns minst en organkemist på forumet. Han kanske kan förklara bättre? :withstupid Quote
Guest Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 Brakfree (CLP) är mycket bra till eldhandvapnen.. men till Akanen använder jag hellre 101 fett.. ..hört att 101 fettet är mer eller mindre förbjudet då det är ohälsosamt.. .. (rätta mig om jag har fel) Använde Vaskanol ett tag i HV ...skitbra faktiskt men det försvann sen.. ? Quote
Ing Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 ..hört att 101 fettet är mer eller mindre förbjudet då det är ohälsosamt.. .. (rätta mig om jag har fel) Joo, någon kom på att det var cancerframkallande. Redan efter att ha ätit ett fåtal burkar vapenfett 101 i veckan höjer man risken för cancer med flera procent. Sådeså! Bortbortbort.... Undrar hur mycket det finns i mob-förråden? Quote
The Swede Posted October 11, 2002 Report Posted October 11, 2002 Kan inte tänka mig att vapenfett 101 är förbjudet, det finns fortfarande kvar på förrådet. Det står även med i nya SoldR Mtrl Vapen. På sidan 24 i boken Förebyggande underhåll står följande: Citat: Vapenfett 101 består av mineralolja (spindelolja 3) med tillsatser av amerikansk vaselin, aluminiumstearat och lanolin. Det är i första hand avsett som ett korrosionsskyddande smörjmedel för vapenmateriel avsedd för långtidsförvaring i mobiliserings- eller arsenalsförråd utan dynamisk avfuktning eller där förvaringsbetingelserna är ogynnsamma med avseende på fukt. Varning! Oljedimma och oljerök som kan uppkomma vid hantering av produkten är irriterande på luftvägar och kan vid hög exposition ge lunginflammationer eller kontakteksem vid långvarig eller upprepad direktkontakt. Produkten verkar irriterande på ögon och hud. Vid användning i större omfattning eller upprepad direktkontakt skall skyddshandskar bäras - sörj för god ventilation. Slut citat. Jag får alltid huvudvärk när jag använder vapenfett 101, är det någon mer som drabbas av det? The Swede Quote
BlåGul -1 9x19 Posted October 12, 2002 BlåGul -1 Report Posted October 12, 2002 ..hört att 101 fettet är mer eller mindre förbjudet då det är ohälsosamt.. .. (rätta mig om jag har fel) När man driver en verksamhet av sådan karaktär som försvaret gör, i dessa politisk korrekta tidevarv, måste man ha bra anledningar att få pengar till att byta saker man vill bli av med, annars kommer nån skäggig miljöpartist att börja opponera sig, vilket slutar med att allting kommer ta mycket längre tid och bli dyrare än vad de annars skulle bli. Exempel följer: 1) "Vi behöver dyr men tuff amerikansk CLP-olja till våra vapen, det gör att våra vapen fungerar bättre när vi ska jaga biodynamiska kommunister med dem" - FEL! "Vårat smörjmedel är farligt för hälsan och är inte biologiskt nedbrytbart, så vi behöver ett nytt högteknologiskt smörjmedel istället" - RÄTT! 2) "Vi vill köpa ny ammunition, för det har kommit en sort som slår igenom fiendens hjälmar och kroppsskydd bättre än den gamla" - FEL "Vi vill köpa ny ammunition, för det är bly i vår gamla, och vi vet ju alla hur otrevligt det är med bly" - RÄTT [av någon anledning tycks inte farligheten gälla de tiotusentals ton blyisolerade kablar som ligger nergrävda i Sverige, men miljöpartiet har säkert nån bra förklaring på det där, telefoner är ju inte lika läskiga som kulor och såna grejer] Mina källor på FMV säger att vapenfettet inte är mer ohälsosamt än något annat...om du inte använder det som kroppslotion eller stekfett dvs.. Quote
Guest elric the sniper Posted October 12, 2002 Report Posted October 12, 2002 det jag har hört om att man inte skall blanda det gamla fettet med den "nya fina oljan" är att kvarvrande fett i vapnet kommer att klumpa ihop sig och bli segt som snor..... men detta problem ska bara uppstå om det är ett ordentligt lager fett i vapnet, innan man "häller" i oljan. så summan av detta blir att om man torkar ur vapnet skapligt innan man anbringar oljan så blir det inte några problem! men jag förstår inte varför man skulle vilja använda de två produkterna simultant, det är väl bara att bestämma sig för vilken man tycker bäst om och använda den!! eller?? Quote
Guest Posted October 12, 2002 Report Posted October 12, 2002 Anledningen till min fråga är att i samband med våra övningar avsätts det tid till vapenvård, och då så skiftar det mellan vapenfett och CLP. Tanken var att man skulle tillse att samma vårdmtrl används vid alla tillfällen ;) Quote
Guest elric the sniper Posted October 12, 2002 Report Posted October 12, 2002 Att det avsätts tid till vapenvård i samband med övning är kanon och borde tas efter av flera, men man bör använda samma produkt hela tiden och inte skifta mellan vapenfett och CLP. Ska man av någon anledning skifta produkt så bör vapnet vara torrtorkat innan man apilcerar den andra produkten. Enda gången som fettet är bättre än CLP är vid långtidsförvaring av vapnet. Quote
Fu Johanson Posted October 12, 2002 Report Posted October 12, 2002 En utredning har nyligen (några år sedan) gjorts för att kontrollera om vapenfett 101 är cancerframkallande och resultatet var att det INTE är det. Urban myth mina herrar. Däremot kan man säkert få huvudvärk av det, så speciellt nyttigt är det nog inte och jag har för mig att jag har haft huvudvärkskänningar själv någon gång. Quote
Ing Posted October 12, 2002 Report Posted October 12, 2002 En utredning har nyligen (några år sedan) gjorts för att kontrollera om vapenfett 101 är cancerframkallande och resultatet var att det INTE är det. Urban myth mina herrar. Däremot kan man säkert få huvudvärk av det, så speciellt nyttigt är det nog inte och jag har för mig att jag har haft huvudvärkskänningar själv någon gång. Jaja, jag böjer mig väl för detta, men tror fortfarande att allt, utom möjligtvis väl destillerat vatten ÄR mer eller mindre cancerframkallande. Quote
Fu Johanson Posted October 12, 2002 Report Posted October 12, 2002 Jaja, jag böjer mig väl för detta, men tror fortfarande att allt, utom möjligtvis väl destillerat vatten ÄR mer eller mindre cancerframkallande. Skulle vilja se dig leva på enbart destillerat vatten... Quote
Knekt Posted October 14, 2002 Report Posted October 14, 2002 Clas Ohlson har allt som behövs. Deras prylar räcker längre! :P /Fu Gustav Åke Quote
mimesis Posted October 14, 2002 Report Posted October 14, 2002 En utredning har nyligen (några år sedan) gjorts för att kontrollera om vapenfett 101 är cancerframkallande och resultatet var att det INTE är det. Urban myth mina herrar. Däremot kan man säkert få huvudvärk av det, så speciellt nyttigt är det nog inte och jag har för mig att jag har haft huvudvärkskänningar själv någon gång. Jaja, jag böjer mig väl för detta, men tror fortfarande att allt, utom möjligtvis väl destillerat vatten ÄR mer eller mindre cancerframkallande. Allt är giftigt. Det handlar bara om tillräckligt stora doser. ;) Quote
Guest Posted October 14, 2002 Report Posted October 14, 2002 Destillerat vatten är ju jätte farligt, det tränger in i cellerna å får dom att explodera. Visst du märker inte ens om du får lite på handen, men det blir inte kul om du dricker det eller badar i det. Quote
Narogh Posted October 14, 2002 Report Posted October 14, 2002 Det finns minst en organkemist på forumet. Han kanske kan förklara bättre? Hmm undrar vem du kan mena niox... Vatten är ett av skälen till att man inte skall blanda CLP med vapenfett 101. I och med att dessa ämen inte är blandbara med varandra så kommer skicktningar att uppstå, detta leder i slutändan till att vapnet rostar TROTS att det är infettat/oljat. Quote
Recommended Posts