Fj Fjun Posted February 10, 2005 Report Posted February 10, 2005 Vet inte om det är rätt forum men hittar inget danskt "Soldf", har i vart fall beslutat att lämna Sverige och flytta över sundet... Har sökt till officers uddannelse i Danmark och fick idag mitt "svar". Vad jag behöver hjälp med är någon som kan "översätta" eftersom jag aldrig bott i Dk.. För att antagas skall jag göra en del saker; 1. Kontakte lokale statsamt (statsamt =?) 2. "Session" = mönstring? 3. Sen står det, jag citerar.. Såfremt der gives tilladelse til at du gør værnepliktstjeneste, skal du på session (?), hvor du skal igennem det normale sessionsforløb. Hvis du erklæres egnet på sessionen, skal du trække et lodnummer. Er dette nummer lavt, vil du blive inkaldt til værnepligtstjeneste. Er der højt vil du formentlig ikke blive inkaldt til værnepligtstjeneste. Med andra ord, skall man först på "session" och sedan lottas en plats i Forsvaret? Mkt tacksam för svar.. ps varit antagen till MHS YOP i Sverige och tjänstgjort 35 mån här, men det är kanske ingen merit i DK? Fj Fjun Quote
Lindeberg Posted February 10, 2005 Report Posted February 10, 2005 Lite drygt svar, men... Här är mitt tips. Kan nog behövas första tiden, misstänker jag ;) Quote
Fj Fjun Posted February 10, 2005 Author Report Posted February 10, 2005 Hmm, syftar med på vilken myndighet stasamt är motsv. Danska är inge problem, kanske och skriva speciellt deras ä = æ... prova skriv det för hand.. tar ett tag OT Roligt att Danskarna inte vet vad pluton är, polaren som ligger inne nu går med sin RvRb Pluton 02/03 tröja, inge fattar ;) Pluton = "avdelning" (försvenskad översättn) Quote
Kryte Posted February 10, 2005 Report Posted February 10, 2005 Vet inte om det hjälper, men hittade det här.. statsamt = statsligt forvaltningsorgan, som bl.a. tager sig af skilsmisser og faderskabssager. Möjligtvis motsvarighet till vår länstyrelse..!? session = udskrivningsmøde for værnepligtige Vilket torde vara mönstringen, där man om man anses vara lämpligt, det med lottens hjälp avgörs om man får göra värnplikt eller inte..? Quote
Stella-Polaris Posted February 10, 2005 Report Posted February 10, 2005 (edited) Du skall till "länstyrelsen" Dvs det lokal mönstringskontoret. Om du klarar mönstringskraven har du tre alternativ. 1. du anmäler dig frivillig--stor chans till inryckning 2. du är ej frivillig - du får dra en lott 3. du vapenvägrar Ring dit så förklarar de för dig. Är du vältränad, och känner för det, kanske du rent av kan få söka till en av de frivilliga förbanden där det krävs fullgjord värnplikt. Jeagerkorpset och Frömanskorpset tex. Som sagt ring. Militärer, även Danska, är ofta väldigt hjälpsamma när någon har ett positivt problem.. Edited February 10, 2005 by Stella-Polaris Quote
The Swede Posted February 10, 2005 Report Posted February 10, 2005 Alternativt kan du väl be din polare om hjälp, han borde väl veta? Quote
Fj Fjun Posted February 10, 2005 Author Report Posted February 10, 2005 Min polare är har danskt medborgarskap (har inte jag, men det är inget krav). därför slapp han göra dk vpl och fick böra direkt på Uoff skolan. Deras "system" för och bli Off = 4 mån vpl 11 mån som på sergent skolan (Uoff) och få Instr utb samt bli grpch för ovansående ca 30 mån på Dk MHS = 2 Lt Min polare kom in "bakvägen" tack vare sitt dubbla medborgarskap och för att han varit GrpCh i sverige, därav slapp han vpl och kunde även slippa sergent skolan men gjorde klokt i att lära sig danmarks sytstem innan han börjar MHS Själv vill jag INTE bli Off utan stanna kvar som Uoff och bli en högre Sergent eftersom det innbär att man får vara mer på trupp. Kan bli intressant det här... Quote
Patroels Posted February 10, 2005 Report Posted February 10, 2005 Amt=Län Att det sen ligger i den danska stat är likgiltigt, låter bättre kanske? Om du anmäler dig frivilligt är det inte sannolikt att du får dra lott. Session= mönstring. Om du blir accepterat som officersaspirant, blir det tal om GU snarare än värnpliktstjänst. Men det är ändå same-same. Kolla här:Forsvarets Værnepligt & Rekruttering Värt at notera är det kanske att du måste vara dansk statsborgare! Mener att om man som främmande med dansk arbetstilstånd, har bott här och varit laglydig i två år, kan söka om uptagning i vort Hjemmeværn... Inte helt säker, men känner två engländare och en polak! ... Bara inte jämställa dom två helt olika sakor; Hæren (Armén) och HJV (HV)! MVH Troels Quote
Kryte Posted February 10, 2005 Report Posted February 10, 2005 Enligt http://www.ho.dk/blivofficer/BlivOfficer.htm#ADGANGSKRAV så måste du ha "dansk indfødsret", vilket är sammas som "dansk statsborgerskab". Fast kanske går att bli dansk i samband med att man blir antagen..? Quote
Fj Fjun Posted February 10, 2005 Author Report Posted February 10, 2005 Skandinavier har ju vissa privilegier i norden. Lite osäker med arbtillstånd, men har inte alla nordbor (låter vackert :P ) automatiskt arbetstillsånd i hela norden? Dessutom är ju Dk också ett EU land..? I mitt brev står också att jag som icke dansk medborgare skall fyll i bifogad blankett (ni danskar är glada för blanketter fyllt i fyra hittils.. ) Den handlar om att jag ansöker om dansk värnplikt och underkastar mig bla bla samt att fullgjord dansk vpl inte fråntar mig mina skyldigheter mot totalförsvarsplikt i mitt hjemland. Men visst jag måste vara dk medborgare för MHS men det kommer jag också att ansöka om under tiden... Fj Fjun Quote
lanrezac Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 (edited) Hur pass bra kan du Danska? Jag kan rekommendera dig att gå på en kurs innan du åker över, framförallt för att lära dig den Danska grammatiken. ett tips är att repetera den Svenska grammatiken innan du börjar med den Danska. Ett annat tips är att lägga till Norskt tangentbord i Windows så kan du växla mellan bokstäverna (med Norskt får du tangenterna på rätt plats) Held og lykke Edit: läste inte hela tråden ordentligt, såg inte att du skrev att du inte hade problem med Danskan Edited February 11, 2005 by lanrezac Quote
Darkwand Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Men Hallå vart har stormaktsandan tagit vägen Se bara till att du inte av misstag kallar den svenske Konungen Kejsare av Norden så ska det nog gå bra. Quote
Fj Fjun Posted February 11, 2005 Author Report Posted February 11, 2005 Jo grammatiken kan vara ett problem, danska förstår jag men att skriva är en annan sak. Pratar väl inte världsbra danska heller men det är ett övergående problem, inte så stor skillnad från min skånska Sitter och fyller i blanketten "Ansøgnings- og oplysningsskema for udenlandske statsborgere der ønsker tilladelse til ar gøre Dansk værnepligtstjenste" Vilket gör mig osäker på en sak, - har vi Svenskar per automatik uppehålls och arbetstillstånd i Danmark? Ngn som vet? Fj Fjun Quote
Sir Vival Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Jo grammatiken kan vara ett problem, danska förstår jag men att skriva är en annan sak. Pratar väl inte världsbra danska heller men det är ett övergående problem, inte så stor skillnad från min skånska Sitter och fyller i blanketten "Ansøgnings- og oplysningsskema for udenlandske statsborgere der ønsker tilladelse til ar gøre Dansk værnepligtstjenste" Vilket gör mig osäker på en sak, - har vi Svenskar per automatik uppehålls och arbetstillstånd i Danmark? Ngn som vet? Fj Fjun Säkert ingen hjälp... När man börjar jobba i Dk så tar man sitt anställningskontrakt och knallar ner på kommunen, uppvisar detta och får ett CPR-nr (danskt personnummer). Därefter kontaktar man skattemyndigheten och får sitt skattekort. Sedan skall man ha tag i sitt "sygsikkringsbevis" från Dk FK... Hur mycket av detta som är tillämpligt i din situation vet jag väl inte egentligen. Kolla runt på http://www.oresunddirekt.com/. Du kan även knalla inpå Informationscentret Øresunddirekt på Stortorget, där finns en massa byrokrater från bl a Skattemyndigheten, m fl. RegistreringDanmark har precis som Sverige en folkbokföring, ett så kallat "folkeregister". När du flyttar till Danmark och avser stanna mer än sex månader, ska du anmäla din flyttning dit. Där får du ett danskt personnummer och ett så kallat "sygesikringsbevis", vilket berättigar dig till dansk sjukvård. I Danmark är det kommunen som tar hand om folkbokföringen och inte skattemyndigheten som i Sverige. Är du inte medborgare i ett nordiskt land, behöver du uppehållstillstånd för att kunna flytta till Danmark och bli folkbokförd där. Quote
Fj Fjun Posted February 11, 2005 Author Report Posted February 11, 2005 Sir Vival Med andra ord så kan man i Oblysningsskemat på frågan om man har uppehåll/arbetsstillstånd i Dk skriva ja, pga att man är Nordbo? Det andra med skatter kommer senare och det lär man säkert få hjälp på regementet. Dansk vpl är bara 4 mån så under den tiden slipper man en del pappersarbete. Övrigt tack för det "fylliga" svaret. Fyllde en del frågor innan jag ens tänkt på dem.. Quote
Sir Vival Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Sir Vival Med andra ord så kan man i Oblysningsskemat på frågan om man har uppehåll/arbetsstillstånd i Dk skriva ja, pga att man är Nordbo? Det andra med skatter kommer senare och det lär man säkert få hjälp på regementet. Dansk vpl är bara 4 mån så under den tiden slipper man en del pappersarbete. Övrigt tack för det "fylliga" svaret. Fyllde en del frågor innan jag ens tänkt på dem.. Det skulle jag tro, om inte annat så kan man ju spela lite dum och säga att man trodde det var så. :P Quote
lanrezac Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Jo grammatiken kan vara ett problem, danska förstår jag men att skriva är en annan sak. Pratar väl inte världsbra danska heller men det är ett övergående problem, inte så stor skillnad från min skånska Om du har tänkt dig en Officerskarriär så bör du nog kunna skriva Danska på ett riktigt sätt. Sen löper du risk att inte kunna tala eller skriva något av språken rent om du inte lär dig ordentligt. Jag vet inte hur mycket Danska du kan men det är större skillnader i språken än vad man tror. Så om du hinner så satsa på komvux. Quote
Pbmin Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Detta var den mest intressanta tråden någonsin. En fråga till dig Sir Vival Jag har nämligen äran att ha en dansk far vilket innebär att jag kan få ett dansktmedborgarskap. Jag talar och skriver även danska. Skulle detta då innebära att jag kan bli YOF i Danmark? Hur går man tillväga? Sorry om det är simpla frågor men denna ide har slagit mig förutmen då fick jag intrycket av att man måste vara född i DK för att bli Yof...Du får gärna Pm:a mig om hur du har gått tillväga... Quote
Sir Vival Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Detta var den mest intressanta tråden någonsin. En fråga till dig Sir Vival Jag har nämligen äran att ha en dansk far vilket innebär att jag kan få ett dansktmedborgarskap. Jag talar och skriver även danska. Skulle detta då innebära att jag kan bli YOF i Danmark? Hur går man tillväga? Sorry om det är simpla frågor men denna ide har slagit mig förutmen då fick jag intrycket av att man måste vara född i DK för att bli Yof...Du får gärna Pm:a mig om hur du har gått tillväga... Jag är endast ett simpelt IT-hjon och arbetskraftsinvandrare (näe, inte ens invandrare), så jag är inte helt kvalificerad att svara på frågan. Däremot vet jag en kille som bor i Sverige och är underbefäl i Dk, han talar obehindrat både svenska och danska, vilket kan ge en indikation på att han har en liknade bakgrund som din... Quote
Guest järv Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 (edited) Pratar väl inte världsbra danska heller men det är ett övergående problem, inte så stor skillnad från min skånska Vilket många skåningar tror.. Sanningen är att skånska är ganska unikt, vilket i sin tur kan tolkas både positivt och negativt. Angående skatter så kan det vara bra att vara på sin vakt. Edited February 12, 2005 by järv Quote
Sir Vival Posted February 12, 2005 Report Posted February 12, 2005 Pratar väl inte världsbra danska heller men det är ett övergående problem, inte så stor skillnad från min skånska Vilket många skåningar tror.. Sanningen är att skånska är ganska unikt, vilket i sin tur kan tolkas både positivt och negativt. Angående skatter så kan det vara bra att vara på sin vakt. I slutet på 1600-talet så uttryckte en språkprofessor på KBH Universitet sin stora oro över den stora påverkan som skånska hade på det danska språket. Ganska kul! :P Min upplevelse är att man skall tala en tämligen välvårdad svenska för att "dansken" skal uppfatta det. Därtill så är det en mycket stor skillnad mellan de delar av Danmark som har tillgång till svensk TV. Vad som däremot är en fördel för skåningen är att man [oftast] har bättre koll på homonymerna i språken. Quote
Fj Fjun Posted February 12, 2005 Author Report Posted February 12, 2005 Har sökt till Dansk kurs på komvux. Men den böjar ju inte föräns i aug Till dig som har dubbelt medborgarskap (dansk far) så är det inga problem. Min polare var i den situationen (iofs dansk mor) och han läser nu så det lär bara vara och söka. Att vara skåning har ju också den fördelen att man är uppväxt med dansk tv. Det gör mer än man tror, bättre koll på vad som föresegår i dk har man nog också än Svenskar som bor norr om hallandsåsen.. B) Kbh är ju mer eller mindre hemmavant också, så många ggr man varit där. Vissa gånger var det ganska "blöt" också.. Så nog hittar man i dimman.. Fj Fjun Quote
Pbmin Posted February 14, 2005 Report Posted February 14, 2005 Fj fjun är det konstabelutbildning du skall söka till? Hur gick du tillväga? skickade du bara in en ansökan eller pratade du med någon dansk myndighet först? Quote
julenissen Posted February 14, 2005 Report Posted February 14, 2005 Vilket gör mig osäker på en sak,- har vi Svenskar per automatik uppehålls och arbetstillstånd i Danmark? Ngn som vet? Ja, du har oppholds og arbeids -tillatelse innenfor hele EU/EØS. Quote
Fj Fjun Posted February 14, 2005 Author Report Posted February 14, 2005 Julenissen; Ok tack. PBmin; Jag sökte till Dk YOP, mest för skojs skull. Trodde aldrig det skulle komma ngt svar men det gjorde det. Jag har fått papper om hur jag skall gå tillväga (läs i tråden). Konstabel utb är iofs intressant men jag är inne på att bli underofficer pga deras lite anorlunda system. Kolla igenom på http://www.hok.dk Där finns länkar div länkar och annat matnyttigt. Fj Fjun Quote
Pbmin Posted February 14, 2005 Report Posted February 14, 2005 Tusen tack. Ja annorlunda system kan man ju lugnt säga Har fortfarande inte greppat allt. Vad var det som gjorde att du valde YOP istället (finns det några fördelar med det gentemot konstabel)? Annars får jag önska lycka till. Vi ses därnere... Quote
Patroels Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 @Pbmin Svarar ju inte för Fj Fun här. Har ej heller erfaring som konstabel eller officer, men... Konstabelen är en professionel menig soldat, och kommer aldrig högare i rangordningen än "overkonstabel af 1. grad/menig gruppefører" där menige gruppförar-titlen bara ges om det finns behov för någon i den funktionen. Har hört talas om konstabler som har sökt -o' blivit uptagna- på "befalingsmandsuddannelsen" där lägste grad är korporal och högsta heter senior- eller chefsergent. En obligatorisk del av utbildningen som officer är ju då också "BM-UDD". Sen finns också skillnad på officer af linien och officer af reserven (dagligen kallad officer eller reserveofficer) Eksakt hur skillnaden är vore att finna på någon av dom tidigare länker. MVH Troels Quote
Bappelsinmannen Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 En liten undran bara, hur ställer sig Svensk lag i frågan om att tjänstgöra militärt hos främmande makt som svensk medborgare? Någon som vet? Quote
lanrezac Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 @FkFjun Att vara skåning har ju också den fördelen att man är uppväxt med dansk tv. Det gör mer än man tror, bättre koll på vad som föresegår i dk har man nog också än Svenskar som bor norr om hallandsåsen.. cool.gif.webp Helt rätt, kommer man uppifrån så förstår man inte ett ord Danska utan kan bli tvingad att tala engelska. Men sen får man nog skilja lite mellan att åka över och beställa en öl på en krog i KBH och att sitta med Danskar vid fikabordet och kunna förstå och delta i samtalet obehindrat. Du kan prova hur bra du förstår genom att tex sätta på Danska nyheter, vända ryggen till och försöka översätta vad vad dom säger, kan du göra det obehindrat så behöver du nog inte plugga ;) Om du nu ska lära dig mer Danska så kan jag ge dig ett par tips till. Börja titta på Danska nyheter och lyssna på Dansk radio (kan göras över nätet, skyradio mfl) och försök översätta siffror du hör Tex telefonnummer mm Skaffa ett lånekort på hovedbiblioteket och låna böcker, jag kan gissa på att du är mest intresserad av Militärhyllan men titta även på historiahyllorna mfl Jag kan rekommendera följande.. Krigets köpmaend 1864 års krig Stikkerdrapen Edderkopssagen (polishyllan) Sen finns det ett antal romaner som är bra att läsa om man vill få en bättre kulturell förståelse av Danskarna (för det finns större skillnader än man tror) eller varför inte seriealbum på Danska, eller utnyttja internet http://www.milhist.dk/ och http://www.navalhistory.dk/ @Bappelsinmannen En liten undran bara, hur ställer sig Svensk lag i frågan om att tjänstgöra militärt hos främmande makt som svensk medborgare?Någon som vet? Mej veterligt finns det inget förbud. Quote
Stella-Polaris Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 En liten undran bara, hur ställer sig Svensk lag i frågan om att tjänstgöra militärt hos främmande makt som svensk medborgare?Någon som vet? Tror att man måste ansöka om tillstånd för att tjänstgöra i annat lands Krigsmakt. Speciellt om man tjänstgjort i Sverige. Ang språket så är nyheterna på riks Danska dvs Köpenhamnska. Detta kan liknas vid halv Svenska. Det är helt normalt att en Köpenhamnare ej förstår en som talar riktig Jyska. Och här en liten kurs i hur man räknar på Danska!!! I Danmark räknar man i tjog dvs 20 st. På Danska heter ett tjog: snes. Ett snes är alltså =20 Ti Tyve tredve föörre låter de första 10 talen men när man kommer till 50 så går man över till att räkna i snes. 50 uttrycks halv tre snes och förkortas halvtres. Betydelsen är tre snes varav ett är halvt vilket ger 20 + 20 + 10 = 50 60 = tre snes dvs tres 70 = halv fire snes dvs halv fjärs 80 = fire snes dvs firs 90 = halv fem snes dvs halvfems Och tänk på att ölen ibland kostar 5 spänn mera, i Köpenhamn, om den beställs på Svenska Altså en god anledning till att lära sig Danska ;) Quote
Recommended Posts