Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

På väg hem från Borås på riksväg 40 mot Jönköping idag mötte jag först en stridsvagnstransport men en Leopard I på släpet.

10-15 minuter senare mötte jag en ny stridsfordonstransport, denna gången med en M113 TUA på släpet. Den vagnen såg ut att vara målad i norskt mönster och var försedd med utvändiga extratankar.

Leoparden hade gjutet torn och var så vitt jag hann se helgrön.

Nu undrar jag naturligtvis var kom dessa vagnar ifrån?

Var var dom på väg?

Varför transporterades dom på svenska militära transportfordon?

The Swede :dong:

Posted (edited)

Det är en del i det nya forsvaret som nu blivit ett verk med vinst krav.

Man har bytat bort 122:orna och CV 90:orna mot Leo1 och 113.

Eftersom man fick bra betalt imellan anses det vara en ruggigt bra affär enligt vår försvarsminister. Vi har ju lika många vagnar som innan och dessutom kan försvaret bidra till ett x antal miljader till stadskassan.. B)

Edited by Stella-Polaris
Posted (edited)

Ja om inte The Swede vet, vem gör det då? :Malaj: Men ärligt talat, talar inte den norska M113 för att även Leoparden var norsk? Hur transporterar Norge materiel till NATO-övningar på kontinenten?

Edited by UAV
Posted

En tanke som snurrade till i mitt huvud är att dom kom från SAAB Training Systems i Husqvarna och var på väg tillbaka till Norge.

@UAV

Tror inte att norska fordon transporteras genom Sverige, på svenska fordon, på väg till NATO-övning på kontinenten, speciellt inte den vägen.

The Swede :Malaj:

Posted

M113 TUA säger du?

Det kan inte ha varit denna?

asrad på M113chassi

Utan robotar och i nedfällt läge är den ganska lik. Just detta exemplaret har jag sett i Karlskoga, men jag vet att de försöker sälja konceptet rätt hårt.

Har ingen "clue" kopplat till leon dock..... :Malaj:

Posted
En tanke som snurrade till i mitt huvud är att dom kom från SAAB Training Systems i Husqvarna och var på väg tillbaka till Norge.

Kanske kom från Saab Barracuda. De hade varit där och fått sina mått tagna på nya kläder helt enkelt... men det förefaller lite omständigt att flytta på vagnarna och inte på Barracudas personal. Vägen stämmer dock.