FK H Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Kamrater, Fk H skall flytta ut i spenaten. Långt bortom all ära och redbarhet tänkte jag placera mig på en gård mitt i - och då menar jag verkligen mitt i - skogen. Då man är lite förutseende så har familjen redan införskaffat en sprillans ny RAV4 men nu behöver vi en andrabil. Tanken är att frugan får köra RAV och jag den nya bilen. Jag är hel kass på bilar och vänder mig till er andra med en bön om hjälp. Vad ska jag köpa för bil? Specifikation - Fyrhjulsdrivet - Bränslesnålt - Gärna disel - Krocksäkert (där går tgb 11/13 bort tyvärr) Budget 30.000 sek Ös på med förslag!
WinterMute Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Kan inte heller så mycket om bilar, men lite research avslöjar att för 30000 kr så hamnar du på årsmodeller kring 1988-93. Vill du ha något jeepliknande så titta antingen efter en Toyota Landcruiser eller Jeep Cherokee. Något mer personbilsaktigt så titta på en Audi Quattro. Söksajter: www.blocket.se, www.bytbil.se // WM
scattergun Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Ta nån liten Toyota fyhjulsdriven kombi....snåla att köra, bra driftsäkerhet och lite problem. Eller en Subaru....världsbäst på fyrhjulsdrivna personbilar enl. mig, men alltför dyra för att få en fin för 30 lök....
Alien Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Vad sägs om en Lada Niva? Ivans föredragna "jeep". Finns en på Blocket.se för 15.000:- Lada Niva Bild:
FK H Posted February 2, 2005 Author Report Posted February 2, 2005 Niva är ju en riktig arbetshäst. Funderar lite på en King Cab - verkar ligga runt 25 - 30.000 för en 95
martinator Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 LandRover 110 HCPU 109 PU /martinator
corre Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Fördelen med en KingCab, Taro eller mostv är att du slipper bygga om den för att slippa bilskatt på en disel. Lastbilskatt landar på ca 1000:- för en bil i den storleken. Mitt tips är en Toyota Landcruiser L70, har allt som dom stora 4x4 fast utan baksäte och med kort hjulbas. Med 33" sulor och en smekning av fjädringen uppåt så blir den rikitgt snygg Finns både som disel och bensin. Landcruiser på blocket /erik
SWERT Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Kamrater, Fk H skall flytta ut i spenaten. Långt bortom all ära och redbarhet tänkte jag placera mig på en gård mitt i - och då menar jag verkligen mitt i - skogen. Då man är lite förutseende så har familjen redan införskaffat en sprillans ny RAV4 men nu behöver vi en andrabil. Tanken är att frugan får köra RAV och jag den nya bilen. Jag är hel kass på bilar och vänder mig till er andra med en bön om hjälp. Vad ska jag köpa för bil? Specifikation - Fyrhjulsdrivet - Bränslesnålt - Gärna disel - Krocksäkert (där går tgb 11/13 bort tyvärr) Budget 30.000 sek Ös på med förslag! Cadillac Escalade!!!!! Fetaste bilen som finns! EDIT: Missade din budget först, men de andra specifikationerna stämmer
Bappelsinmannen Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 Land Rover, range rover helt klart rätt val!! Lättmekat som bara den! King Cab har en riktigt dålig växellåda, räkna med att renovera efter 10000 mil. Annars är ju TGB 30 rätt manlig! Skämt åsido, försök att få tag på en Suzuki jeep, billiga och bränslesnåla!
corre Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 King Cab har en riktigt dålig växellåda, räkna med att renovera efter 10000 mil. Låter intresant. Låter som om den/dom personerna inte vet vad en koppling används till Polarns KingCab -88 har rullat 23000mil utan att göra något vid motor eller växellåda. Annat än oljebyte och sånt. men rosten tar lätt fäste i äldre modeller. /erik
Bappelsinmannen Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 Nja, har inte så mycket med kopplingen att göra faktiskt, lagren i lådan är av undermålig kvalitet (var tidigare åtminstone), mellan 7 och 10 tsek kostar det att byta ut dom mot riktiga SKF. Ska inte svära på att det är så nu, man tycker ju att dom borde ha lärt sig! Grand Cherokee är ju också helt ok, drar iofs. lite bensin men är rätt kul. Annars så måste jag rekomendera Land Rover=Mekano för fullvuxna!!! Hur billiga reservdelar som helst, särskilt om man åker över och köper dom på plats!
Magnus Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 7 och 10 tsek Du menar väl 7 till 10 kkr antar jag.
Bappelsinmannen Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 Ooooooooops! Jaja, du vet vad jag menar!!
uoff Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 - Krocksäkert (där går tgb 11/13 bort tyvärr) Den åsikten har dykt upp tidigare på det här forumet men jag begriper fortfarande inte var den kommer ifrån. Har jag missat att någon utfört jämförande krockprov mellan Tgb11 och andra liknande fordon?
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.