Hercule Posted January 24, 2005 Report Posted January 24, 2005 jag vet inte men hela NL03 kändes mer som ett försök med TETRA-systemet.i efterhand var även deras rekrytering lite mystisk. folk utan grpchf utbildning, folk med sina HV-grader kvar och blå-gula utan utlandserfarenhet. hela grejen kändes olustig. vi skulle vara en samnordiska bat, men om vi åkte med FN så skulle inte finland vara med, om vi åkte NATO kunde inte danmark och norge är väl inte med i EU. och som KN K sa, vaktpluton med en grp från varje land, låter det som en plan? fast nu fick de ju ihop folk till EB-missionen. jag undrar hur många från IA03 som hade åkt med till en stabs mission i bosnien? om vi säjer att det erbjöds ett skyttekomp. Jag vet, jag var med pa utbildningarna och sjalvklart funkerade inte allt perfekt. Verkligen inte. Men ar det fyra lander som ska samarbeta om nagot och x antal hundra man ska rekryteras pa en gang sa far det kanske bli lite fel ibland. Nu kanner jag inte dig personligen men jag anar anda en ganska bitter ton i alla dina inlagg. Hmm, undra varfor... Quote
BJK Posted January 24, 2005 Report Posted January 24, 2005 Delar av det du säger påminner om när T2 utbilda SWELOG. Httade fram och tillbaka om vilka som fick gå på mässen, osv. Delar av bat käkade i persmatsalen med mycker bättre mat. medan andra fick äta i vplmatal. Givetvis blev vi lika förmånsbeskattade. När var det? Och vilka var det som åt i persmatsalen då? Quote
kimen Posted January 24, 2005 Report Posted January 24, 2005 @ kimen Just det här med mässen skapar en stor irritation kan jag säga!!!!! Sitta i en värnpliktsmatsal! känns inte så värdigt direkt, Vi på La01 gjorde vad vi kunde för att slippa livgardet och få vara i strängnäs. Tyvärr så blev det inte så. Jag tror också att när man än gång fått ett dåligt rykte så är det svårt att bli av med det. Hmm men LA01 ryckte väl in i strägnäs? eller transporterades ni sen till Livgardet? har inget minne av att livgardet hade så mkt att göra med LA01 rotationsutbildningen had jag för mej låg på p10 men jag kanske har fel men det där med mässen verkar skumt mässen är ju öppet på kvällarna men till vilka i så fall? utlänska kursdeltagarna? befäl? Quote
ugly Posted January 24, 2005 Report Posted January 24, 2005 varför får ni inte vara i mässen?har det nåt med graderna att göra? Vad jag har hört så är befälen rädda att vi ska förstöra all konst och andra saker som finns på mässen. På ett sätt kan jag förstå dem, men ändå inte. Vi är i mitt tycke lika mycket värda att vara i mässen som dem. Vi är ju anställda av försvaret. Jag hoppas att dessa befäl inte få komma in i andras regementes mässar och få förklaringen att man är rädd för att dom ska svina. nåja, nu var jag så där negativ igen Quote
kimen Posted January 24, 2005 Report Posted January 24, 2005 varför får ni inte vara i mässen? har det nåt med graderna att göra? Vad jag har hört så är befälen rädda att vi ska förstöra all konst och andra saker som finns på mässen. På ett sätt kan jag förstå dem, men ändå inte. Vi är i mitt tycke lika mycket värda att vara i mässen som dem. Vi är ju anställda av försvaret. Jag hoppas att dessa befäl inte få komma in i andras regementes mässar och få förklaringen att man är rädd för att dom ska svina. nåja, nu var jag så där negativ igen okej så dom är rädda för att ni ska förstöra konst men dom låter er ha skarpladdade vapen som man kan skjuta i hjäl folk med.. låter lite trångsynt faktiskt vad jag vet så hade almnäs mäss inte råkat ut för några "vandaler" eller nån som vet nåt? Quote
Tobias R Posted January 24, 2005 Report Posted January 24, 2005 Delar av det du säger påminner om när T2 utbilda SWELOG. Httade fram och tillbaka om vilka som fick gå på mässen, osv. Delar av bat käkade i persmatsalen med mycker bättre mat. medan andra fick äta i vplmatal. Givetvis blev vi lika förmånsbeskattade. När var det? Och vilka var det som åt i persmatsalen då? Större delen av NL-staben åt väl i persmatsalen 2003 om jag inte minns fel. Quote
BJK Posted January 24, 2005 Report Posted January 24, 2005 Det var ju tråkigt att höra, lika ska vara lika :( Quote
bushman Posted January 24, 2005 Report Posted January 24, 2005 (edited) jag vet inte men hela NL03 kändes mer som ett försök med TETRA-systemet.i efterhand var även deras rekrytering lite mystisk. folk utan grpchf utbildning, folk med sina HV-grader kvar och blå-gula utan utlandserfarenhet. hela grejen kändes olustig. vi skulle vara en samnordiska bat, men om vi åkte med FN så skulle inte finland vara med, om vi åkte NATO kunde inte danmark och norge är väl inte med i EU. och som KN K sa, vaktpluton med en grp från varje land, låter det som en plan? fast nu fick de ju ihop folk till EB-missionen. jag undrar hur många från IA03 som hade åkt med till en stabs mission i bosnien? om vi säjer att det erbjöds ett skyttekomp. Jag vet, jag var med pa utbildningarna och sjalvklart funkerade inte allt perfekt. Verkligen inte. Men ar det fyra lander som ska samarbeta om nagot och x antal hundra man ska rekryteras pa en gang sa far det kanske bli lite fel ibland. Nu kanner jag inte dig personligen men jag anar anda en ganska bitter ton i alla dina inlagg. Hmm, undra varfor... nja bitter och bitter. i efterhand som jag ser det så var det en kul grej. även om jag kanske inte borde vart där. dock är jag alltid bitter på folk och myndigheter som inte betalar ut det de är skyldiga att göra. fast å andra sidan det var för lite pengar att börja gnälla om. jag vet inte jag är inte utb på T2, men å andra sidan så var det ju just befälen som var från T2, som hade bäst kontroll på vad de sysslade med. eller ja......detta med graderna var väl kanske inte helt genomtänkt, men det får väl KC T stå för. vet inte om jag tycker ledn i den plut. jag tillhörde borde åka utomlands. fast det löste sig visst ändå. om du läser vakanserna på EB02 så kanske det talar ett rätt tydligt språk. antingen är det svårt att rekrytera yoff till EB, eller så har fredan FB04 tunnat ut leden. @BJK: det måste ha vart på 04 i så fall. det var inga problem med mässen under 03. det ända som var lite tjafs om var bastun och att mässen inte sålde sprit. med det gjorde ju en massa andra ställen i skövde, och bastu kunde man bada på P4 eller i badhuset om man ville det. alla från bat-pappa till private käkade i matsalen, vilket ställde till kaos under REMIn @tobias R: det kanske var just under REMIn de käkade i befälsmatsalen, jag satt åtminstone till bords med större delen av bat-staben under den sista veckan i vpl-matsalen. under REMIn så gick det snabbare att hämta pizza i skövde, än att stå i mat-kö. Edited January 24, 2005 by bushman Quote
Tobias R Posted January 24, 2005 Report Posted January 24, 2005 jag vet inte men hela NL03 kändes mer som ett försök med TETRA-systemet.i efterhand var även deras rekrytering lite mystisk. folk utan grpchf utbildning, folk med sina HV-grader kvar och blå-gula utan utlandserfarenhet. hela grejen kändes olustig. vi skulle vara en samnordiska bat, men om vi åkte med FN så skulle inte finland vara med, om vi åkte NATO kunde inte danmark och norge är väl inte med i EU. och som KN K sa, vaktpluton med en grp från varje land, låter det som en plan? fast nu fick de ju ihop folk till EB-missionen. jag undrar hur många från IA03 som hade åkt med till en stabs mission i bosnien? om vi säjer att det erbjöds ett skyttekomp. Jag vet, jag var med pa utbildningarna och sjalvklart funkerade inte allt perfekt. Verkligen inte. Men ar det fyra lander som ska samarbeta om nagot och x antal hundra man ska rekryteras pa en gang sa far det kanske bli lite fel ibland. Nu kanner jag inte dig personligen men jag anar anda en ganska bitter ton i alla dina inlagg. Hmm, undra varfor... nja bitter och bitter. i efterhand som jag ser det så var det en kul grej. även om jag kanske inte borde vart där. dock är jag alltid bitter på folk och myndigheter som inte betalar ut det de är skyldiga att göra. fast å andra sidan det var för lite pengar att börja gnälla om. jag vet inte jag är inte utb på T2, men å andra sidan så var det ju just befälen som var från T2, som hade bäst kontroll på vad de sysslade med. eller ja......detta med graderna var väl kanske inte helt genomtänkt, men det får väl KC T stå för. vet inte om jag tycker ledn i den plut. jag tillhörde borde åka utomlands. fast det löste sig visst ändå. om du läser vakanserna på EB02 så kanske det talar ett rätt tydligt språk. antingen är det svårt att rekrytera yoff till EB, eller så har fredan FB04 tunnat ut leden. @BJK: det måste ha vart på 04 i så fall. det var inga problem med mässen under 03. det ända som var lite tjafs om var bastun och att mässen inte sålde sprit. med det gjorde ju en massa andra ställen i skövde, och bastu kunde man bada på P4 eller i badhuset om man ville det. alla från bat-pappa till private käkade i matsalen, vilket ställde till kaos under REMIn @tobias R: det kanske var just under REMIn de käkade i befälsmatsalen, jag satt åtminstone till bords med större delen av bat-staben under den sista veckan i vpl-matsalen. under REMIn så gick det snabbare att hämta pizza i skövde, än att stå i mat-kö. Jag minns helt ärligt inte riktigt hur det var men har FÖR mig att staben åt i persmatsalen. Quote
BJK Posted January 25, 2005 Report Posted January 25, 2005 Under 2004 var det inga mängder mig veterligen som "ful-åt" mat på icke godkänt ställe, men jag kanske inte såg allt. Quote
BARBIE Posted January 25, 2005 Report Posted January 25, 2005 @ kimen Ledsen att jag inte var så tydlig, jag menade hemrotationen och avrustningen. Det är alldeles riktigt att vi roterade ner från P10. Quote
KD803 Posted January 25, 2005 Report Posted January 25, 2005 varför får ni inte vara i mässen? har det nåt med graderna att göra? Vad jag har hört så är befälen rädda att vi ska förstöra all konst och andra saker som finns på mässen. På ett sätt kan jag förstå dem, men ändå inte. Vi är i mitt tycke lika mycket värda att vara i mässen som dem. Vi är ju anställda av försvaret. Nu ska man komma ihåg att mässen inte är Försvarsmaktens. Inredningen tillhör den mässförening som officerarna på Livgardet har, precis som det fungerar på de flesta förband. Som vilken annan förening som helst så är de i sin fulla rätt att bestämma vilka de vill släppa in. Däremot kommer det nog med tiden att komma till en "SWEDINT"-mäss även i Kungsängen. Quote
Blackadder Posted January 25, 2005 Report Posted January 25, 2005 (edited) Ps. 6 veckor kvar!! - Sen kommer man till helvetet a.k.a Livgardet Ds. Jag förstår inte Varför så många är så negativa om Livgardet?? nåt speciellt som har hänt som gör det? Tja ... varför är man negativ om livgardet. När vi ryckte in var det inte en siffra som stämde. All mtrl fanns inte på plats och dom ville tilldela mig vinterkängor samt att dom glömde att ge mig två uniformer. Personalen på förrådet var i mitt tycke inte servicevänliga. Några var inhyrda från adecco och hade aldrig gjort lumpen. Man fick själv tala om var sakerna man skulle ha låg Dock ska vi inte dra alla över en kam. Det fanns dom kunde sitt. Vi fick ut begagnade Ak5:or som inte fungerade trots att det fanns nya som vi skulle få. Maten som vi måste förmånsbeskatta är under all kritik. Vi får inte nyttja mässen utan måste sitta i ett hörn i matsalen och se kul ut. Fast det är ju klart, får dom hålla på och utbilda i några år kommer dom nog att bli lika bra som swedint var på ing1. Gud vad negativ jag låter .... okej då förstår jag varför du är negativ mot livgardet men mkt beror ju just på att livgardet förut bara utbildade värnpliktiga soldater som gjorde vad dom blev tillsagda och visste inte bättre och nu är det anställda soldater som desutom är många 100% motiverade än en "tvingad" soldat men om några år så... kanske vi får se mitt syfte är INTE att försvara livgardet ville bara berätta hur JAG ser på det jobbar på livgardet så det är intressant att veta hur andra upplever det jo maten är inte den bästa precis varför får ni inte vara i mässen? har det nåt med graderna att göra? [edit] vet att det är OTY och för det ber jag om ursäkt men Kimen frågade så... Kimen, efter 10 år i firman och åtskillig tid på LG tyvärr så måste jag säga att det är mer djupt rotat än så, ingen annanstans på något förband jag varit (och det är snart nog alla armé förband) har jag upplevt samma mentalitet och särskillnad på vi och dom Historiskt så är säkert rotat i att man som gardesförband inte i samma utsträckning rekryterades på "roten" (gissar). På senare år så får man nog vara ärlig och säga att det inte alltid är dom listigaste och mest motiverade soldaterna om man jämför med tex jägarförbanden så upprätthålls disiplinen enklare då kraven är högre och alla där är frivilliga och då kan man i högre grad kanske släppa på åtskillnaden mellan vpl och befäl, se tex Skärmen på FJS som exempel... När sedan LG fick uppdraget att ta över SWEDINT och bildandet av UTB/Int så var LG absolut inte redo och den mentala omställninge att hålla på med "yrkessoldater" har fört med sig enorma kulturkrockar, det kommer säkert bli bättre om ytterligare några år men just nu så är det inte bra, tex en soldat som jag tjänstgjorde med som fick en massa disel över sig på utbildningen, på almnäs hade det bara varit att gå ner o byta då Inger o dom andra förstog vikten av bra utrustning och att dom var där för US's skull, men nu vart han tvungen att vänta tills han fick tag på kompch för att få skriftligt på att det var ok att byta och detta är bara ett av exempel, listan kundes göras enormt lång om man vill. men detta är bara mina 10 öre... håll med eller inte, det är frivilligt Edited January 25, 2005 by Blackadder Quote
Ladde Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 Om jag far aterga till Liberia fragan. Jag ska ner pa LA04 och har hoppats pa en bra mission forstas. Men nar jag har last inlaggen har sa verkar det inte vara sa bra. Kan nagon som har varit nere forklara for mig vad det ar som ar kass. Ar det svenska bidraget meningslost? Finns det for lite att gora? (Ursakta att jag inte stavar med prickar over bokstaverna. Befinner mig utomlands) //Ladde Quote
BARBIE Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 @ ladde Det är QRF dvs inget eget område att jobba i utan man är C unmils egna brandkårstyrka som utgår på hans order och ingen annans! Det blir en hel del sittandes på campen stundtals. Sedan ska det säga att det är ett jävligt intressant land att vara i, man får se mycket skoj och annorlunda. Jag skulle ta liberia före kosovo vilken dag som helst. Sedan är det lite omständigare och sämre att jobba under fn-flagg kontra nato enligt mej. sedan är man sugen på ett nytt område också. Quote
Ladde Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 Tack for det Barbie. Jag har sjlav varit i Kosovo och ar sugen pa att se ett annat missionsomrade. Liberia ar ju nagot anorlunda som jag aldriga har sett forut sa det blir var forhoppningsvis bra. JAG AKER Quote
ugly Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 Tack for det Barbie. Jag har sjlav varit i Kosovo och ar sugen pa att se ett annat missionsomrade. Liberia ar ju nagot anorlunda som jag aldriga har sett forut sa det blir var forhoppningsvis bra.JAG AKER Klart du ska åka om du får chansen. Trots att det kan bli rätt så mycket sittande på campen går tiden fort. Bara man ser till att aktivera sig. Träna, plugga, jogga, snacka med irländarna och klämma på deras mtrl. kolla på film eller surfa på nätet. Det blir till vad du gör det. Sen håller jag med om att landet är lite utöver det vanliga. Åker du på LA04 slipper du också allt regn, bra va Quote
Ladde Posted January 28, 2005 Report Posted January 28, 2005 Det later ju bra. Regn orkar man ju inte med anda. Finns det bra traningsmojligheter dar nere, tex. gym och loparslinga? Quote
BARBIE Posted January 28, 2005 Report Posted January 28, 2005 löparslingan på campen är ungefär 2,4 kilometer lång och ett hyfsat gym finns på campen (det svenska) men irländarna skulle få 10000 euro å rusta sitt när la01 åkte hem, kan tänka mig att de inte hänt ett jota! wellfare finns det tre tv med dvd samt sydafrikansk kabel-tv (helt ok) plus att det finns en 3 playstations. 8 datorer, 6 telefoner. En gång i veckan brukar det ordnas transport till badbassäng, och vid tillfälle till silverbeach. Silverbeach tycker jag att ni ska trycka på att få åka till så ofta som möjligt, grymt kul i vågorna! Quote
bushman Posted January 28, 2005 Report Posted January 28, 2005 löparslingan på campen är ungefär 2,4 kilometer lång och ett hyfsat gym finns på campen (det svenska) men irländarna skulle få 10000 euro å rusta sitt när la01 åkte hem, kan tänka mig att de inte hänt ett jota! wellfare finns det tre tv med dvd samt sydafrikansk kabel-tv (helt ok) plus att det finns en 3 playstations. 8 datorer, 6 telefoner. En gång i veckan brukar det ordnas transport till badbassäng, och vid tillfälle till silverbeach. Silverbeach tycker jag att ni ska trycka på att få åka till så ofta som möjligt, grymt kul i vågorna! obs ironi vad fall, inga golfklubbor? det är ju en FM-mision i afrika?? finns det inga andra typiskt afrikanska wellfare aktiviteter. så som upptäcktsresande, storviltsjakt och plantageägande? och får inte alla afrikanska missioner med sig minst en lastpall med sprit? eller behöver man tillhöra en annan vapengren för detta? ironi out skämt åsido med tanke på att sverige har haft ganska mycket med libera att göra innan inbördeskriget, så tror jag nog att LA gör ett bra jobb på plats. hade en lärare som växte upp i liberia under 70-talet. har sett en del bilder från den del av landet som hade gruvdriften. hur funkar det med locals? det lilla man har läst så verkar det som ni känner er behövda av större delen av befolkningen? konflikten är inte som i kosovo? Quote
ugly Posted January 28, 2005 Report Posted January 28, 2005 (edited) löparslingan på campen är ungefär 2,4 kilometer lång och ett hyfsat gym finns på campen (det svenska) men irländarna skulle få 10000 euro å rusta sitt när la01 åkte hem, kan tänka mig att de inte hänt ett jota! wellfare finns det tre tv med dvd samt sydafrikansk kabel-tv (helt ok) plus att det finns en 3 playstations. 8 datorer, 6 telefoner. En gång i veckan brukar det ordnas transport till badbassäng, och vid tillfälle till silverbeach. Silverbeach tycker jag att ni ska trycka på att få åka till så ofta som möjligt, grymt kul i vågorna! Slingan inne på campen är nästan exakt 2.5 km tar man åttan så blir den 2.8 km asfalt. Varje Onsdag, Lördag och söndag släps vi up på grönbete utanför campen. Eftersom dom förra irländarna fulade ut sig får vi inte jogga den gamla banan på 5.3 km. istället har vi en raksträcka som är 3.6 km tur och retur. Dom som har hand om badbassängen har höjt priset för oss. Så nu är det bara bad i atlanten som gäller. Men det är inte fy skam. Welfarehuset är ombyggt och nu finns det ett rum med projektor och hemmabiol, dock inte den bästa ljudanlägningen, men det finns. Det har kommit en massa nya prylar till gymmet. Vill du, kan du komma hem som ett muskelknippe. Edited January 28, 2005 by ugly Quote
Kingecho1 Posted January 29, 2005 Report Posted January 29, 2005 vad fall, inga golfklubbor? det är ju en FM-mision i afrika?? Finns 2 st golfklubbor att låna från welfarebungalowen!! Samt att man kan boka in sig på golfresor till firestone´s golfbana!! Dock bara max 3st år gången!! Så helt illa är det inte här!! Quote
Ghostface Posted January 30, 2005 Report Posted January 30, 2005 Om jag far aterga till Liberia fragan. Jag ska ner pa LA04 och har hoppats pa en bra mission forstas. Men nar jag har last inlaggen har sa verkar det inte vara sa bra. Kan nagon som har varit nere forklara for mig vad det ar som ar kass. Ar det svenska bidraget meningslost? Finns det for lite att gora? (Ursakta att jag inte stavar med prickar over bokstaverna. Befinner mig utomlands) //Ladde Ska också med på LA04 och vad jag har förstått så är det val i höst. Det kanske kan bli lite spännande... Så helt meningslös är nog inte missionen. Ses... Quote
BARBIE Posted January 30, 2005 Report Posted January 30, 2005 Ja saker ting kan ju ändras när vissa gerilla ledare inte får den makt de hade räknat med. Vissa tendenser till maktkamp inom lurd fanns redan mot slutet av LA01, man märkte att alla försökte lägga sig i så förmånliga positioner inför valet. Quote
Ladde Posted January 31, 2005 Report Posted January 31, 2005 //Ladde Ska också med på LA04 och vad jag har förstått så är det val i höst. Det kanske kan bli lite spännande... Så helt meningslös är nog inte missionen. Ses... Jassa du Ghostface. Du ska med oxa. Vad ska du gora? Sjalv ska jag med som CV90-forare. Det med valet visste jag inte, men det kan ju gora att man far vara lite mer aktiv iaf. Vi ses i missonen. Quote
Kingecho1 Posted February 1, 2005 Report Posted February 1, 2005 LA03 kan räkna med att en hel del "show of force" patruller i norra Liberia kan äga rum!! QRF´en har indelat sig efter kompanierna och kommer besöka alla 18 valplatser inför valet i höst!! Ps. Kanske silver beach på lördag med Alpha??? Ds. Quote
ugly Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 LA03 kan räkna med att en hel del "show of force" patruller i norra Liberia kan äga rum!! QRF´en har indelat sig efter kompanierna och kommer besöka alla 18 valplatser inför valet i höst!! Ps. Kanske silver beach på lördag med Alpha??? Ds. Helt rätt. Och lerig kommer det bli eftersom vägarna blir till lervälling i regnet. Så ta med stövlar och lägg på terrängkedjorna. Fy vad avis jag blir när jag skriver det här. Quote
arune Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Tror ni valet blir av i oktober? Vad tror ni om ryktena om att FN inte tillåter rotation en månad före/efter valet? Quote
Recommended Posts