Guest HF-HTR Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Jag tycker att fm borde hänga med i utvecklingen på alla plan när man införskaffar nya vapen och annan matriel för att vara "ett försvar i tiden" så borde man även ta lärdom av den nya matkultur som sprider sig i sverige . I guldburkarna har man husmanskost men alla vet ju att svenskens matvanor förändras nu äter man nästan lika mycket pizza , hamburgare , sushi och wok. Fm borde alltså dra öronen åt sig och skapa nya spännande smaker eller vad sägs om biffwok med ris och söt sur sås i guldburken eller någott annat gott . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Nej, det ska vara höns, ris och curry, aladåb och lappskojs. Då är det ingen risk att vi blir överviktiga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Förändringsivrare! Posten har ändrats. Hur blev det? Och nu höjer någon rösten om den kära guldburken och vill äta burkad pizza! Nu får det vara slut på dessa ständiga förändringar! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HF-HTR Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Eller en spik och vatten som man sen kokar soppa på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Hungriga vargar jagar bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Husmanskost i burken! Annars får det va´! Inte pilla på nationalklenoderna! Ska vi måla om fanan och ha träningsoverall eller säckiga hip hopbyxor i skogen också? Det har ju dagens ungdom... Förresten så låter guldburk mycket bättre på I 16 i Halmstad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Har hört att dom sk Wildmanpåsarna (silvriga) skall komma ut på större skala? Fick ut ett antal sådana under min VPL, och dom var bra, Pasta Carbonara var guld när man var rena Ambrosian i fält... Chicken hot pot funkade väl, men var inte ens i närheten av carbonaran... Tillsätt endast vatten, Förpackningen funkar som skål... Snabbt, gott, enkelt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HF-HTR Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Fast dom tar ju så lång tid att tillreda och om man inte tillrett dom på rätt sätt så får man ju sån rännskita . Då är det bättre med burken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Fast dom tar ju så lång tid att tillreda och om man inte tillrett dom på rätt sätt så får man ju sån rännskita .Då är det bättre med burken Långtid?? Koka vatten - fyll upp påsen - förslut påsen, låt stå i 2? minuter (minnet sviker mig ???) Klart att äta, inget att diska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HF-HTR Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Precis koka vatten tar ju en liten stund och två minuter brukar inte räcka . Fast det där med att diska diskar du guldburken efter du har ätit :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Bison Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Hungriga vargar jagar bäst. Fu Fredriksson: Jag känner igen dom där orden. Kan dom komma från en viss Mj W på F21?...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Om vi ändå skulle få för oss att ändra på guldburkarna, kan det kanske vara en idé att följa utvecklingen en si så där 150 år framåt och använda MRE´s istället. Vore ju skönt att slippa diska snuskburken... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Bison: Jajjamensan, i egen hög person ;-P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Fast dom tar ju så lång tid att tillreda och om man inte tillrett dom på rätt sätt så får man ju sån rännskita .Då är det bättre med burken Ovanstående gäller även "burken". En portion kalla "död mans fingrar" från bucklig burk på myttingen (eller yttra hamnskär) så sitter rännskitan som ett brev på posten. När baltstaterna dömer ut guldburksen som hundkäk är det dags att tänka om! :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 När det gäller VA mat så ligger sverige långt efter. Fransmännens VA mat ska visst vara riktigt god och i deras dygnpåse så får befälen t.o.m. en liten mini vin flaska =) Med lite kryddor i guldburken så blir den riktigt bra, ärtsoppa med lite timjan, finns det något bättre =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 26, 2002 Report Share Posted November 26, 2002 Vin? lyx, iofs dom stridsportionerna vi fick ut, dom räckte ju i dagar ;), speciellt när vi fick mat från koktrossen också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 27, 2002 Report Share Posted November 27, 2002 Jo, det finns några lyx-varianter med en liten vinare i. Har för mig att de innehåller några cigg också... Kan det vara rations nr 13-15 eller nåt sånt. En annan chic sak med franska rations är det bipackade köket, gjort av en utstansad plåtbit i form av ett maltezerkors (ungefär), som drevs av meta-tabletter. Till och med fransmännen är ju ljusår före oss och våra guldburkar ??? Även om käket inte var lika bra som i guldburken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted November 27, 2002 Report Share Posted November 27, 2002 Är det inte också så att när metatabletten har brunnit upp då är maten färdiglagad och klar att äta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted November 27, 2002 Report Share Posted November 27, 2002 Jag har för mig att en KJ - löjtnant som varit "utbytesstudent" i Frankrike sa att den franska officersransonen innehöll en liten flaska rom? Men det låter ju inte omöjligt med lite rötjut heller! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 27, 2002 Report Share Posted November 27, 2002 Tacka vet jag OVIK eller de små korvliknande sakerna i nån bönsmet. Ränskita varje gång slog aldrig fel. :thumbs: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted November 27, 2002 Report Share Posted November 27, 2002 Jag käkade franska rations i Bosnien. Käket är helt ok...kexen lite mindre ok...godiset GOTT!! I rationsen så finns det tre st. metatabletter men bara tre konserver. Soldaten kan alltså värma vatten i sitt kokkärl. Sen så har dom inte leverpastej...dom har PATÉ! Personligen skulle jag vilja ha någon variant med plastpåsar istället för konservburkar. Då är det bara att koka påsen så blir maten varm och du får varmt vatten till choklad, te eller kaffe. För jägar/Spaning så skulle det finnas frystorkat som man häller på varmt vatten (typ Real) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted December 2, 2002 Report Share Posted December 2, 2002 Sådär...nu har man avnjutit Korv och vita bönor i tomatsås till lunch! Lunchen avnjöts självklart ute i det fria, under en gran Nejdå...är hemma sjuk idag och till min fasa fanns det bara en guldburk i skafferiet hemma... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted December 2, 2002 Report Share Posted December 2, 2002 För jägar/Spaning så skulle det finnas frystorkat som man häller på varmt vatten (typ Real) Benäms "Drytech" och kommer i smakerna: Kyckling&Curry <---Underbart god Lapskoj <---Minde god, lite känsla av barnmat Sejgryta med Römme <---Godaste grytan i FM Ett välförtjänt Vg får "Drytech" av mig ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 2, 2002 Report Share Posted December 2, 2002 När det gäller VA mat så ligger sverige långt efter. Fransmännens VA mat ska visst vara riktigt god och i deras dygnpåse så får befälen t.o.m. en liten mini vin flaska =) Med lite kryddor i guldburken så blir den riktigt bra, ärtsoppa med lite timjan, finns det något bättre =) Jag har provat derras kartonger. En låda med riktigt fina konserver, alla tillbehör (ostar och annat gott) som behövs för en brakmiddag. Jämfört med jänkarnas MRE elelr våra guldburkar... vive la France! Alons enfants de la partie....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted December 3, 2002 Report Share Posted December 3, 2002 Knekt: Jag måste få rätta dig lite.....kan inte låta bli! ;) Franska Nationalsången: Allons enfants de la Patrie, Le jour de gloire est arrivé Contre nous de la tyrannie, L'étendard sanglant est levé Entendez-vous dans les campagnes Mugir ces féroces soldats Ils viennent jusque dans nos bras Egorger nos fils et nos compagnes Refrain Aux armes, citoyens Formez vos bataillons Marchons ! marchons Qu'un sang impur Abreuve nos sillons 2 Que veut cette horde d'esclaves, De traîtres, de rois conjurés Pour qui ces ignobles entraves, Ces fers dès longtemps préparés Français, pour nous, ah! quel outrage Quels transports il doit exciter C'est nous qu'on ose méditer De rendre à l'antique esclavage 3 Quoi ! ces cohortes étrangères Feraient la loi dans nos foyers Quoi ! ces phalanges mercenaires Terrasseraient nos fiers guerriers Grand Dieu ! par des mains enchaînées Nos fronts sous le joug se ploieraient De vils despotes deviendraient Les maîtres de nos destinées 4 Tremblez, tyrans et vous perfides, L'opprobre de tous les partis, Tremblez ! vos projets parricides Vont enfin recevoir leurs prix Tout est soldat pour vous combattre, S'ils tombent, nos jeunes héros, La terre en produit de nouveaux, Contre vous tout prêts à se battre 5 Français, en guerriers magnanimes, Portez ou retenez vos coups Epargnez ces tristes victimes A regret s'armant contre nous. Mais ces despotes sanguinaires, Mais ces complices de Bouillé, Tous ces tigres qui, sans pitié, Déchirent le sein de leur mère 6 Amour sacré de la Patrie, Conduis, soutiens nos bras vengeurs Liberté, Liberté chérie, Combats avec tes défenseurs Sous nos drapeaux, que la victoire Accoure à tes mâles accents Que tes ennemis expirants Voient ton triomphe et notre gloire 7 Nous entrerons dans la carrière Quand nos aînés n'y seront plus; Nous y trouverons leur poussière Et la trace de leurs vertus. Bien moins jaloux de leur survivre Que de partager leur cercueil, Nous aurons le sublime orgueil De les venger ou de les suivre Fridens liljor // Fk Klinken P.S Jag har köpt en grymt cool sekatör D.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapenfett 101 Posted December 3, 2002 Report Share Posted December 3, 2002 Tycker att jänkarnas MRE är ett utmärkt koncept, även om det blir något bulkigt att ta med hela ransonen. Bara huvudrätten + brännaren får gärna ersätta guldburkarna. Kemisk värme rockar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Radagast Posted December 4, 2002 Report Share Posted December 4, 2002 För fasen! Död mans finger var ju den godaste av burkarna tycker jag. Släng i lite ketchup så blir det godare tom. Glömde min (ja..morsans..) ministekpanna till slutövningen. Skulle ha stekt köttbullar på kaminen under eldposten. Hade då säkert väckt upp ett gäng som stönat "KöÖÖööÖöÖÖöttbullar!!" Har ätit en wasa sandwich för mycket, skiten rinner ut ur öronen. Tror jag åt några flak under slutspurten. Har svårt att äta dem numera. Läste någonstans om att jänkarna skulle ha en macka som höll fasligt länge. Limpa med smör ost eller skinka osv. Skulle föredra en skinkmacka framför en hård och torr macka som smakar och luktar fläns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted December 4, 2002 Report Share Posted December 4, 2002 Nejdå...är hemma sjuk idag och till min fasa fanns det bara en guldburk i skafferiet hemma... Hehe... Var det där "bara en guldburk i skafferiet" eller "bara en guldburk i skafferiet" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted December 4, 2002 Report Share Posted December 4, 2002 "Död mans fingrar", är det korv i bönor kryddat med konserveringsmedel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted December 4, 2002 Report Share Posted December 4, 2002 "Död mans fingrar", är det korv i bönor kryddat med konserveringsmedel? Ja. Svingott när man är ute i fält. Hemma vete fasen alltså... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts