Jump to content

GULDBURK

Guest HF-HTR

Recommended Posts

Jag tycker att fm borde hänga med i utvecklingen på alla plan

när man införskaffar nya vapen och annan matriel för att vara "ett försvar i tiden" så borde man även ta lärdom av den nya matkultur som sprider sig i sverige .

I guldburkarna har man husmanskost men alla vet ju att svenskens matvanor förändras nu äter man nästan lika mycket pizza , hamburgare  , sushi och wok.

Fm borde alltså dra öronen åt sig och skapa nya spännande smaker eller vad sägs om biffwok med ris och söt sur sås i guldburken eller någott annat gott .

:)

Husmanskost i burken! Annars får det va´!

Inte pilla på nationalklenoderna! Ska vi måla om fanan och ha träningsoverall eller säckiga hip hopbyxor i skogen också? Det har ju dagens ungdom... :)

Förresten så låter guldburk mycket bättre på I 16 i Halmstad! :)

Har hört att dom sk Wildmanpåsarna (silvriga) skall komma ut på större skala? Fick ut ett antal sådana under min VPL, och dom var bra, Pasta Carbonara var guld när man var rena Ambrosian i fält... Chicken hot pot funkade väl, men var inte ens i närheten av carbonaran... Tillsätt endast vatten, Förpackningen funkar som skål... Snabbt, gott, enkelt...

Fast dom tar ju så lång tid att tillreda och om man inte tillrett dom på rätt sätt så får man ju sån rännskita .

Då är det bättre med burken

Långtid?? Koka vatten - fyll upp påsen - förslut påsen, låt stå i 2? minuter (minnet sviker mig ???) Klart att äta, inget att diska :angry:

Om vi ändå skulle få för oss att ändra på guldburkarna, kan det kanske vara en idé att följa utvecklingen en si så där 150 år framåt och använda MRE´s istället. Vore ju skönt att slippa diska snuskburken... ;)

Fast dom tar ju så lång tid att tillreda och om man inte tillrett dom på rätt sätt så får man ju sån rännskita .

Då är det bättre med burken

Ovanstående gäller även "burken". En portion kalla "död mans fingrar" från bucklig burk på myttingen (eller yttra hamnskär) så sitter rännskitan som ett brev på posten. När baltstaterna dömer ut guldburksen som hundkäk är det dags att tänka om! :cool:

När det gäller VA mat så ligger sverige långt efter. Fransmännens VA mat ska visst vara riktigt god och i deras dygnpåse så får befälen t.o.m. en liten mini vin flaska =)

Med lite kryddor i guldburken så blir den riktigt bra, ärtsoppa med lite timjan, finns det något bättre =)

Jo, det finns några lyx-varianter med en liten vinare i. Har för mig att de innehåller några cigg också... Kan det vara rations nr 13-15 eller nåt sånt.

En annan chic sak med franska rations är det bipackade köket, gjort av en utstansad plåtbit i form av ett maltezerkors (ungefär), som drevs av meta-tabletter. Till och med fransmännen är ju ljusår före oss och våra guldburkar ???

Även om käket inte var lika bra som i guldburken. :D

Jag käkade franska rations i Bosnien.

Käket är helt ok...kexen lite mindre ok...godiset GOTT!!

I rationsen så finns det tre st. metatabletter men bara tre konserver. Soldaten kan alltså värma vatten i sitt kokkärl.

Sen så har dom inte leverpastej...dom har PATÉ!

Personligen skulle jag vilja ha någon variant med plastpåsar istället för konservburkar. Då är det bara att koka påsen så blir maten varm och du får varmt vatten till choklad, te eller kaffe.

För jägar/Spaning så skulle det finnas frystorkat som man häller på varmt vatten (typ Real)

För jägar/Spaning så skulle det finnas frystorkat som man häller på varmt vatten (typ Real)

Benäms "Drytech" och kommer i smakerna:

Kyckling&Curry          <---Underbart god

Lapskoj                    <---Minde god, lite känsla av barnmat

Sejgryta med Römme  <---Godaste grytan i FM

Ett välförtjänt Vg får "Drytech" av mig ;)

När det gäller VA mat så ligger sverige långt efter. Fransmännens VA mat ska visst vara riktigt god och i deras dygnpåse så får befälen t.o.m. en liten mini vin flaska =)

Med lite kryddor i guldburken så blir den riktigt bra, ärtsoppa med lite timjan, finns det något bättre =)

Jag har provat derras kartonger. En låda med riktigt fina konserver, alla tillbehör (ostar och annat gott) som behövs för en brakmiddag.

Jämfört med jänkarnas MRE elelr våra guldburkar... vive la France! :)  

Alons enfants de la partie.......

Knekt: Jag måste få rätta dig lite.....kan inte låta bli! ;)

Franska Nationalsången:

Allons enfants de la Patrie,

Le jour de gloire est arrivé

Contre nous de la tyrannie,

L'étendard sanglant est levé

Entendez-vous dans les campagnes

Mugir ces féroces soldats

Ils viennent jusque dans nos bras

Egorger nos fils et nos compagnes

Refrain

Aux armes, citoyens

Formez vos bataillons

Marchons ! marchons

Qu'un sang impur

Abreuve nos sillons

2

Que veut cette horde d'esclaves,

De traîtres, de rois conjurés

Pour qui ces ignobles entraves,

Ces fers dès longtemps préparés

Français, pour nous, ah! quel outrage

Quels transports il doit exciter

C'est nous qu'on ose méditer

De rendre à l'antique esclavage

3

Quoi ! ces cohortes étrangères

Feraient la loi dans nos foyers

Quoi ! ces phalanges mercenaires

Terrasseraient nos fiers guerriers

Grand Dieu ! par des mains enchaînées

Nos fronts sous le joug se ploieraient

De vils despotes deviendraient

Les maîtres de nos destinées

4

Tremblez, tyrans et vous perfides,

L'opprobre de tous les partis,

Tremblez ! vos projets parricides

Vont enfin recevoir leurs prix

Tout est soldat pour vous combattre,

S'ils tombent, nos jeunes héros,

La terre en produit de nouveaux,

Contre vous tout prêts à se battre

5

Français, en guerriers magnanimes,

Portez ou retenez vos coups

Epargnez ces tristes victimes

A regret s'armant contre nous.

Mais ces despotes sanguinaires,

Mais ces complices de Bouillé,

Tous ces tigres qui, sans pitié,

Déchirent le sein de leur mère

6

Amour sacré de la Patrie,

Conduis, soutiens nos bras vengeurs

Liberté, Liberté chérie,

Combats avec tes défenseurs

Sous nos drapeaux, que la victoire

Accoure à tes mâles accents

Que tes ennemis expirants

Voient ton triomphe et notre gloire

7

Nous entrerons dans la carrière

Quand nos aînés n'y seront plus;

Nous y trouverons leur poussière

Et la trace de leurs vertus.

Bien moins jaloux de leur survivre

Que de partager leur cercueil,

Nous aurons le sublime orgueil

De les venger ou de les suivre

Fridens liljor // Fk Klinken

P.S Jag har köpt en grymt cool sekatör D.S

Guest Radagast

För fasen! Död mans finger var ju den godaste av burkarna tycker jag. Släng i lite ketchup så blir det godare tom.

Glömde min (ja..morsans..) ministekpanna till slutövningen. Skulle ha stekt köttbullar på kaminen under eldposten. Hade då säkert väckt upp ett gäng som stönat "KöÖÖööÖöÖÖöttbullar!!"

Har ätit en wasa sandwich för mycket, skiten rinner ut ur öronen. Tror jag åt några flak under slutspurten. Har svårt att äta dem numera.

Läste någonstans om att jänkarna skulle ha en macka som höll fasligt länge. Limpa med smör ost eller skinka osv. Skulle föredra en skinkmacka framför en hård och torr macka som smakar och luktar fläns.