Knekt Posted November 9, 2002 Report Posted November 9, 2002 Jag hade Kroppsskydd 94 med plattor under 13 månader, tungt utav bara h-e men kändes faktiskt ganska tryggt, kanske mest en psykologisk fråga men nog f-n var det betydligt mer funkis och förtroendeingivande än Kroppsskydd 90 iaf! Jo, kontsigt nog så vänjer man sig vid plattorna, men kul är det inte att släpa runt på dem. Största fördelen med 94:an är enligt min mening att man bär den ytterst. Det gör att ventilationen blir mycket bättre och vikten märks lite mindre. Plattorna är ju valfria (Vilket är helt rätt; plattorna är bra vid posttjänst och dylikt. Kräla runt i diken med dem är inte att rekomendera.), och utan dem är 94 toppen. Dessutom har den ju fästen för mag-fickor och annat, vilket gör stridsbälte/stridsväst överflödigt. Dessutom kan man ta loss nederdelarna som ska skydda bak och skrev. Då blir det mycket snyggare! <!--emo& Quote
Shock Posted November 9, 2002 Report Posted November 9, 2002 Om det ramlar ner en granat "några meter" ifrån dig så lär det inte hjälpa mycket vilken väst du använder. Quite the contrary I must say. Nu är jag ingen granatexpert, jag är alldeles nyinryckt och har inte ens fått tafsa på min första spränghandgranat än. Men, ett av mina befäl (Fänrik Lennquist, IB1) berättade om en olycka som hände ute hos oss i Kungsängen för ett par år sedan. Det var ett gäng poliser som hade utbildning i SiB har jag för mig. En av dessa skulle kasta in en granat i ett rum men lydde av någon anledningen inte befälens order och hade dessutom maximal otur. Handgranaten studsar (med fänrikens ord:) "stolpe, stolpe, ut" och landar någon meter från polisen. Den militära instruktören med is i magen kastar sig över polisen, får ner honom till marken och skyddar på så sätt honom med sitt kroppsskydd och kropp. Även polisen hade kroppsskydd. Resultatet blev splitterskador (relativt lindriga) i halsområdet för båda två. Dessutom blev båda rejält mörbultade av tryckvågen. Nu vet jag ju inte om detta är hela, eller ens en del av sanningen, men sant är i alla fall att Främsta Pluton stod tysta som möss och lyssnade på fänrikens definition av ett "otrevligt avstånd" till en handgranat. Quote
The Swede Posted November 9, 2002 Report Posted November 9, 2002 Vad gäller handgranater kan jag hålla med dig, jag känner även den instruktören som gjorde detta. Nu fick jag dock inte uppfattningen att Informatör pratade om handgranater utan om större saker, grk och art. The Swede Quote
roninn Posted November 10, 2002 Report Posted November 10, 2002 Under min första FN tjänst i Bosnien så hade vi splitterväst 90. Under en patrull på ett ställe så hade vi en firing close en bit bort. Nåväl vi kastade oss i skydd och låg och tryckte en stund och jobbade upp lite mod innan vi sprang från platsen allt vad vi orkade. Då jag tog av mig min sele och väst trillade två splitter ut från västen. Jag sparade dom ett bra tag men slarvade bort dom vid en flytt. Splittren var ungefär i storlek och form av en tredjedels tändsticka var. Eftersom västen inte var särskilt skadad gick dom nog rätt långsamt men det kändes ändå rätt bra att västen höll. Man kan tycka vad man vill om olika västar men till sist vinner alltid frasen "bättre ha och inte behöva än att behöva och inte ha". Quote
Fu Johanson Posted November 10, 2002 Report Posted November 10, 2002 Jo förresten, glömde säga till Lonely Dwarf: Den där trevliga sloganen är ett mål, inget som ska ha uppnåtts nu. Iom ett nytt artsystems införande räknar man med att kunna uppnå den. Bara utav kuriosa, exakt varför tror du att i princip alla har effektivare artilleri än Sverige då LD? Quote
Informatör Posted November 10, 2002 Report Posted November 10, 2002 ...Den där trevliga sloganen är ett mål, inget som ska ha uppnåtts nu. Iom ett nytt artsystems införande räknar man med att kunna uppnå den. Bara utav kuriosa, exakt varför tror du att i princip alla har effektivare artilleri än Sverige då LD? Vi håller oss till den nordiska arenan, och bortser från sådana som är flera viktklasser över oss, ex. Polen och Tyskland, och sådana som är flera viklasser mindre än oss, t.ex. de Estland som har skänkta 105 mm haubitsar men inte ens ett eget artfält. Danmark: MLRS, en sådan motsvarar 14 st. FH77:or. Storebror NATO i ryggen. Finland: 216 st haubitsar för 6 jägarbrigader. 54 st. Patria 155 mm K98 för 3 snabbinsatsbrigader. 72 st pansarhaubitsar/bandkanoner för pansarbrigaderna. 396 haubitsar för 11 infanteribrigader. Samt 36 st kanoner för en amfbrigad. Vidare tillkommer att armékårerna har 155 mm K83 artilleri samt 122 mm raketkastare. 2005 ska det finnas 36 st. AMOS på XA-203, 12 för varje snabbinsatsbrigad. Norge: Samma som Danmark, fast det är ett lite större land. Storebror NATO i ryggen. Sverige: 1 haubits/10.000 kvadratkilometer. Ska till att det blir luftburet för att det ska vara Europas mest effektiva artilleri. Parantes är att Sverige vill leasa ett gäng MLRS från Tyskland. AMOS ser det inte ut att bli så mycket av innan vi alla har grått hår. 2008 säger dem på ArtReg, men det är en sak vad militären vill och en sak vad politiker som vill spara 6 miljarder till (leasa MLRS kostar också pengar). Quote
Fu Johanson Posted November 11, 2002 Report Posted November 11, 2002 Vi håller oss till den nordiska arenan, och bortser från sådana som är flera viktklasser över oss, ex. Polen och Tyskland, och sådana som är flera viklasser mindre än oss, t.ex. de Estland som har skänkta 105 mm haubitsar men inte ens ett eget artfält. Danmark: MLRS, en sådan motsvarar 14 st. FH77:or. Storebror NATO i ryggen. Finland: 216 st haubitsar för 6 jägarbrigader. 54 st. Patria 155 mm K98 för 3 snabbinsatsbrigader. 72 st pansarhaubitsar/bandkanoner för pansarbrigaderna. 396 haubitsar för 11 infanteribrigader. Samt 36 st kanoner för en amfbrigad. Vidare tillkommer att armékårerna har 155 mm K83 artilleri samt 122 mm raketkastare. 2005 ska det finnas 36 st. AMOS på XA-203, 12 för varje snabbinsatsbrigad. Norge: Samma som Danmark, fast det är ett lite större land. Storebror NATO i ryggen. Sverige: 1 haubits/10.000 kvadratkilometer. Ska till att det blir luftburet för att det ska vara Europas mest effektiva artilleri. Parantes är att Sverige vill leasa ett gäng MLRS från Tyskland. AMOS ser det inte ut att bli så mycket av innan vi alla har grått hår. 2008 säger dem på ArtReg, men det är en sak vad militären vill och en sak vad politiker som vill spara 6 miljarder till (leasa MLRS kostar också pengar). Jaha, och vad säger det då om effektivitet? Kom ihåg nu att det inte var störst, bäst och vackrast som efterfrågades utan effektivast. En kommentar angående rakart, det motsvarar inte 14 st. haubitsar, som vi har tagit upp förut i andra trådar (grundligt också) så är de inte direkt jämförbara pga olika förmågor och uppgifter. Kort sagt kan inte rakart ersätta eldrörsart helt och eldrörsart kan inte ersätta rakart helt. Vad gäller grkpbv90120 ska jag inte ens ta en diskussion då jag inte tror det kommer att ändra något. Ska dock nämna att om Sverige inte köper AMOS kommer kostnaden för Finland att skjuta i höjden vilket förmodligen kommer att leda till lite funderingar där om det är värt det. Leasa MLRS är ett demoprojekt, och det är inte Sverige som vill leasa dem, det är ÖvLt Bergstedt som vill det. Trevlig en förresten, han talade dock om för mig att han föredrar en västmoddad version av ryska BM-30 före MLRS. Quote
Guest Posted November 12, 2002 Report Posted November 12, 2002 Välkommen tillbaka LD. Hur vet du att det är han ? Nåt som jag har missat ?? ;) Quote
Guest Posted November 12, 2002 Report Posted November 12, 2002 Vem?? Vad?? Hur?? När?? :withstupid Quote
Informatör Posted November 12, 2002 Report Posted November 12, 2002 Jaha, och vad säger det då om effektivitet? Kom ihåg nu att det inte var störst, bäst och vackrast som efterfrågades utan effektivast. En kommentar angående rakart, det motsvarar inte 14 st. haubitsar, som vi har tagit upp förut i andra trådar (grundligt också) så är de inte direkt jämförbara pga olika förmågor och uppgifter. Kort sagt kan inte rakart ersätta eldrörsart helt och eldrörsart kan inte ersätta rakart helt. Vad gäller grkpbv90120 ska jag inte ens ta en diskussion då jag inte tror det kommer att ändra något. Ska dock nämna att om Sverige inte köper AMOS kommer kostnaden för Finland att skjuta i höjden vilket förmodligen kommer att leda till lite funderingar där om det är värt det. Leasa MLRS är ett demoprojekt, och det är inte Sverige som vill leasa dem, det är ÖvLt Bergstedt som vill det. Trevlig en förresten, han talade dock om för mig att han föredrar en västmoddad version av ryska BM-30 före MLRS. Du får nog sätta upp lite kriterier för hur effektivitet ska definieras, om du vill ha ett mer klart svar från mig än det jag gav. Tyckte dock att jag tog upp det rätt bra, med exemplet att Sverige har 1 haubits för varje 10.000 kvadratkilometer i det här, i ett avsett folkmängden stort land. Danmarks MLRS täcker ju dock in avsett folkmängden deras mindre land bra mycket bättre än vad 1 haubits/10.000 kvm någonsin kan göra. Även om jag kan hålla med om att MLRS är grovt överskattat, och i Norges fall t.ex. rör det sig garanterat om ekonomiska anledningar snarare än taktiska att prioritera bort vanliga eldrör. Vad gäller AMOS så är det trots allt så att finska politiker redan anslagit över 3 miljarder Euro för att utrusta de 3 snabbinsatsbrigaderna med nya vapensystem (vilket gör brigaderna till den sannolikt mest moderna i sitt slag, åtminstone i Europa), varav nästan allt redan är beställt (de ska vara klara 2005), så jag tror knappast att 36 st. beställda XA-203 AMOS är i farozonen. Däremot så skulle en dramatisk kostnadsökning (förefaller inte troligt då större delen av systemet förutom tornet är finskt och föga påverkat av väntade svenska nedskärningar) göra risken mindre att även övriga 6 jägarbrigader skulle kunna vänta sig en tilldelning av 12 st. per bataljon. Hm, ang. kroppskydd som tråden egentligen ska handla om, det är nog bäst att fienden har såna om de ska bråka med en snabbinsatsbrigad. Ett regemente 155 mm K98:or och 12 st. AMOS per bataljon. Tjaa, kan ju bli rätt bra eldkraft. Men som sagt Johanson, definiera effektivitet, så ska du få ett bättre svar. Quote
Fu Johanson Posted November 12, 2002 Report Posted November 12, 2002 Enkelt, mest uträttat med minsta möjliga resurser. Dvs om en 5-åring med slangbella lyckas spöa en mek-brigad så är han den i särklass effektivaste enheten med det i särklass effektivaste vapensystemet världen någonsin har skådat. Återigen då, varför ligger Sverige, i din mening, ljusår efter de andra nordiska länderna här vad gäller art? Vad gör att dem är effektivare? Jodå, om Sverige inte beställer kommer tornet att bli ca. dubbelt så dyrt som i nuläget borträknat utvecklingskostnader. I vilket fall som helst kommer det att krävas ökade anslag för att anförskaffa så många system utan att tumma på något annat i de brigaderna. Men, jag tror inte att AMOS är det som först och främst ligger i farozonen. Detta eftersom AMOS-projektet stöds av både artilleriet och pansar/mek. Dessutom, om du tittar tillbaks så har alltid regeringen varit ovilliga att spara in på samverkansprojekt med andra länder då det skapar politiska problem, om något faller för yxan blir det nog, tyvärr, något helsvenskt. [edit] Jo just det, kroppsskydd skyddar inte mot STRIX, eller nåt sånt... ;) Quote
Informatör Posted November 13, 2002 Report Posted November 13, 2002 Enkelt, mest uträttat med minsta möjliga resurser.Dvs om en 5-åring med slangbella lyckas spöa en mek-brigad så är han den i särklass effektivaste enheten med det i särklass effektivaste vapensystemet världen någonsin har skådat. Återigen då, varför ligger Sverige, i din mening, ljusår efter de andra nordiska länderna här vad gäller art? Vad gör att dem är effektivare? Jodå, om Sverige inte beställer kommer tornet att bli ca. dubbelt så dyrt som i nuläget borträknat utvecklingskostnader. I vilket fall som helst kommer det att krävas ökade anslag för annat i de brigaderna. Nja, det som är borttummat var redan borta före budgeten fastslogs, 3 miljarder Euro som sagt. Brigaderna skulle egentligen haft ett tiotal SP 155:or av något slag, man testade för ett par år sen, vinnaren är dock hemligstämplad (Panzerhaubitse?) av hänsyn till de andra tillverkarna. Det mesta av det andra i fråga om större vapensystem som ska köpas in är i stort sett redan beställt och säkerligen betalt (när det rör sig om miljardaffärer så tror jag nog tillverkarna vill ha lite cash i förskott). Jag vet inte vart du vill ha diskussionen, ett solklart problem är att vi båda är alldeles för dogmatiska och har redan bestämt oss för vem av oss som har rätt. Jag hoppas bara inte något övermöpigt befäl på ArtReg lurat i dig en massa som han själv inte vet ett skit om, utan att du kan ha förmåga att själv tänka klart. Jag avslutar denna diskussionen med att säga att 1 haubits per 10.000 kvm är vidrigt lite eldkraft. http://www.mil.fi/kalustoesittely/00056_sv.html läs och begrunda.. t.ex. det sista med att ha artilleri även bakom fronten etc. Quote
Fu Johanson Posted November 13, 2002 Report Posted November 13, 2002 Jag vet inte vart du vill ha diskussionen, ett solklart problem är att vi båda är alldeles för dogmatiska och har redan bestämt oss för vem av oss som har rätt. Jag hoppas bara inte något övermöpigt befäl på ArtReg lurat i dig en massa som han själv inte vet ett skit om, utan att du kan ha förmåga att själv tänka klart. Jag avslutar denna diskussionen med att säga att 1 haubits per 10.000 kvm är vidrigt lite eldkraft. läs och begrunda.. t.ex. det sista med att ha artilleri även bakom fronten etc. No shit sherlock, det jag vill ha med den här diskussionen är att erbjuda en motvikt mot dina ogenomtänkta uttalanden. Du har fortfarande inte lyckats lägga fram några fakta som motsäger effektivitetspåståendet. Nej, det är inget övermöpigt befäl som har tutat i mig saker, jag har dock vissa funderingar ibland om du har stött på den finska motsvarigheten till Goebbels propagandaministerium. Ha det LD Appropå on-topic tycker jag att krsky 90 har både fördelar och nackdelar, nackdelen är främst det begränsade skyddet. Fördelen främst att det är relativt lätt och funktionabelt i fält. En kompromiss kan man säga, inte den optimala men en bit på väg. Quote
Informatör Posted November 16, 2002 Report Posted November 16, 2002 Johanson snackar uppenbarligen om effektivitet per eldenhet. Tycker jag är lagom ointressant, Bofors fick ju för böfvelen muta politiker för att få sålt sina haubitsar, medan israelernas dragna haubitsar i stort sett är baserade på Patrias konstruktioner (K83). Jag är ingen israelvän, men deras krigsmakt är minst sagt beprövad och de vet nog vad som gäller. Som artillerist så förväntar jag mig (har dock inga större förhoppningar) att Johanson förstår att MLRS, K98, Msta-B etc. alla är likvärdig/bättre än FH77B avseende saker som eldkraft, räckvidd etc. med Med effektivitet menar jag snarare artillerivapnet som en del av krigsmakten i sig. T.ex. för att kunna slå ut fientligt artilleri, luftlandsättningar, pansar etc. För Sveriges del så är det väl tänkt att Gripen ska ha den rollen, men då krävs väl i princip luftherravälde. On-topic var det ja. Jag är ingen sjukvårdare, men minns iaf från sjukvårdstjänsten att det var mindre kul att behöva ta av stridsbältet, jackan och först sen kroppskyddet under plågsamma former för den "sårade". Kroppskyddet ska ligga över jackan, och ha egna fickor så att det kan användas utan stridsbälte/väst, allt annat är underkänt. Quote
Guest Posted November 16, 2002 Report Posted November 16, 2002 (förefaller inte troligt då större delen av systemet förutom tornet är finskt och föga påverkat av väntade svenska nedskärningar) Hehe, kollar inte in här ofta så jag ligger lite efter men jag skulle vilja veta vad som är finskt i projektet om inte tornet är det?? Sisun som finnarna använder som bärare och CV90 som sverige använder har i sig inget med projektet att göra! Quote
Fu Kjellberg Posted November 16, 2002 Report Posted November 16, 2002 Ok. Det var kroppsskydd vi snackade om va Vad säger ni om detta? Hittade denna väst på ett israeliskt företags hemsida. http://www.yellowpages.co.il/homepag....01.html Någon som känner igen Kamouflaget? Quote
Recommended Posts