Jump to content

Utse årets fredsbevarare 2005.


Recommended Posts

Utse årets fredsbevarare. Fredsbaskrarna Sverige har beslutat att utse årets fredsbevarare i samband med Peacekeepers Day 29/5. Vem tycker du har gjort sig förtjänt av utmärkelsen? Kolla bifogade länk härnedan och kom med förslag.

 

Fredsbaskrarna Sverige

 

:baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

The Head of the United Nations Mission in Liberia (UNMIL), Ambassador Jacques Paul Klein has awarded UN service medals to the Bangladeshi contingent following a year of dedicated service in Liberia. Ambassador Klein said "Bangladesh, although a relatively new country, enjoys the distinction of contributing the largest number of peacekeepers to the United Nations," a tradition that began in 1988 with the deployment of 31 Military Observers to UNIMOG on the border of Iran and Iraq. Bangladeshi troops have the double honor of being the largest troop-contributing nation both in Liberia and in the world, with 3,200 in Liberia and approximately 8,209 world-wide.

 

Källa

 

Tror ändå inte att jag ska nominera Bangladesh.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har nominerat Hans Blix.

 

/Krook

Tack för bidraget, Krook!

 

Utan att begränsa fantasin så bör det nog vara en enskild person snarare än ett helt land.

 

Det kanske finns nå´n enskild soldat som gjort sin del av missionsarbetet på ett bra sätt, blivit medaljerad men du kanske vill lyfta fram hans/hennes insatser. Detta är just det som var tanken när FN utsåg 29/5 till Fredsbevarardag.

Praise the unsung heroes! Fortsätt komma med förslag!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Blix är min man för år 2003.

 

För 2004 faller min röst på BrigGen Brännström för att hans Brigad (MNB©) klarade ut kravallerna 17 mars i Kosovo bäst av de 4 brigaderna.

genom att nominera Brännström så faller ljuset på alla soldater i MNB©,svenskar, finnar, tjecker, norrmän (tillfälligt underställda) och övriga.

 

BrigGen Brännström tjänstgör f n som C ATK. :/

Link to comment
Share on other sites

För 2004 faller min röst på BrigGen Brännström för att hans Brigad (MNB©) klarade ut kravallerna 17 mars i Kosovo bäst av de 4 brigaderna.

genom att nominera Brännström så faller ljuset på alla soldater i MNB©,svenskar, finnar, tjecker, norrmän (tillfälligt underställda) och övriga.

 

BrigGen Brännström tjänstgör f n som C ATK. :baskerPa:

Tack för bidraget! Bra motivering också. Exakt så bör en bra nominering se ut.

 

:/

Link to comment
Share on other sites

För 2004 faller min röst på BrigGen Brännström för att hans Brigad (MNB©) klarade ut kravallerna 17 mars i Kosovo bäst av de 4 brigaderna.

genom att nominera Brännström så faller ljuset på alla soldater i MNB©,svenskar, finnar, tjecker, norrmän (tillfälligt underställda) och övriga.

 

BrigGen Brännström tjänstgör f n som C ATK. :camo:

Tack för bidraget! Bra motivering också. Exakt så bör en bra nominering se ut.

 

:baskerFN:

Håller helt med! Tycker även att Brännströms engagemang på hemmaplan efter hemkomst skall lovordas där han ifrågasatte det politiska beslutet att dra ner på de svenska trupperna i Kosovo. Ett politiskt beslut som varken då eller nu inte riktigt överensstämmer med hur verkligheten såg/ser ut.

 

Skönt att se att lite politisk obekvämlighet inte verkade påverka hans karriär...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm!! Tycker att detta är en mycket knepig utmärkelse som absolut inte borde få finnas!! Befinner mig just nu i Liberia och kan absolut inte gradera alla människor som är här. Det finns hur mycker folk som helst här under FN-flagg (typ 15.000) och jag kan ju absolut inte veta vad dels den ena gör alt. den andra gör!

 

Och inte blir det enklare om man ska begränsa sig till enbart svenskar heller ( är det tanken????). För jag har svårt att tänka mig att priset kommer att gå till någon ghanes som har gjort ett super jobb vid UPK 1 i monrovia?? Hmmm hur värderar man folk egentligen?? Ska vi skicka in en lista på folks betyg och så lottar vi mellan de som har högst? Eller ska poäng delas ut för vilken tjänst man gör? Är skyttetjänsten värd mer än gummirep? Och är stabsass tjänsten värd mer än förrådstjänsten?

 

Och huruvida tjänstgöringsort påverkar vill jag inte ens spekulera i!! För visst så är väl allas hotspot Gracanica värt mer poäng än alla andra ställen? Och så får man väl 2 plus poäng för varje mission man gjort?

 

Nepp tycker detta är en mycket märklig utmärkelse som inte borde kunnas utses schysst. Men vad vet jag? En enkel kokgruppchef 800 mil hemmifrån!!

 

:lol:

- KING ECHO - Verkan före skydd

 

Ps. Måste jag välja så får det bli en visuell person nämligen allas mammor som tillåter / köper att vi alla åker ner hit och gör vårt jobb! Ge priset till mamma alt. familjen som får sitta hemma och ha det jobbigt. Det är de som gör jobbet!! Ds.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm!! Tycker att detta är en mycket knepig utmärkelse som absolut inte borde få finnas!! Befinner mig just nu i Liberia och kan absolut inte gradera alla människor som är här. Det finns hur mycker folk som helst här under FN-flagg (typ 15.000) och jag kan ju absolut inte veta vad dels den ena gör alt. den andra gör!

 

Och inte blir det enklare om man ska begränsa sig till enbart svenskar heller ( är det tanken????). För jag har svårt att tänka mig att priset kommer att gå till någon ghanes som har gjort ett super jobb vid UPK 1 i monrovia?? Hmmm hur värderar man folk egentligen?? Ska vi skicka in en lista på folks betyg och så lottar vi mellan de som har högst? Eller ska poäng delas ut för vilken tjänst man gör? Är skyttetjänsten värd mer än gummirep? Och är stabsass tjänsten värd mer än förrådstjänsten?

 

Och huruvida tjänstgöringsort påverkar vill jag inte ens spekulera i!! För visst så är väl allas hotspot Gracanica värt mer poäng än alla andra ställen? Och så får man väl 2 plus poäng för varje mission man gjort?

 

Nepp tycker detta är en mycket märklig utmärkelse som inte borde kunnas utses schysst. Men vad vet jag? En enkel kokgruppchef 800 mil hemmifrån!!

 

:uuh:

- KING ECHO - Verkan före skydd

 

Ps. Måste jag välja så får det bli en visuell person nämligen allas mammor som tillåter / köper att vi alla åker ner hit och gör vårt jobb! Ge priset till mamma alt. familjen som får sitta hemma och ha det jobbigt. Det är de som gör jobbet!! Ds.

Jag tolkar det som om KE just har nominerat sin mamma och jag är besviken på resonemanget men tänker inte dra det vidare i den här tråden.

 

Dock en uppmaning till alla:

Det är inte fult att ge någon uppmärksamhet när denne gjort något bra, i det här fallet inom Peace keeping. Det är heller inte fult att alla inte kan få samma uppmärksamhet eller utmärkelser varje gång. Ibland kanske man får sola sig i glansen av en framstående medmänniska eller chef eller vad det nu må vara. Att en person får uppmärksamhet betyder inte att alla andra är bortglömda.

Var glad att personer uppmärksammas. En gång kanske du står där och tar emot en utmärkelse som du gjort dig förtjänt av.

 

Så kom igen och se det goda/fina i att medverka till att en värdig person får mottaga utmärkelsen "Årets fredsbevarare 2005"!

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med både KE och Krook. Det skulle vara fint med en kollektiv utmärkelse till alla dem där hemma (jag tror inte KE menade bara sin mamma). Till skillnad från oss, som faktiskt åker iväg frivilligt och dessutom får betalt för att göra jobbet, tror jag att det finns en väldig massa nära anhöriga som känner att de inte hade någon talan. Det skulle vara trevligt att få visa att deras uppoffringar uppskattas. Samtidigt undrar jag hur en sådan utmärkelse skulle delas ut, slumpvis utvald mamma eller massutskick av diplom.

 

Jag håller dock med Krook när han vill kasta jantelagen överbord. Jag ser inga problem med att någon uppmärksammas för sina gärningar och ser inte hur detta skulle minska berömligheten i någon annans gärningar.

 

Min egen nominering är en gammal missionsveteran, Thomas Jarnehed (Om honom, 1, 2, 3, hans egen historia). Enligt ryktena så börjar långleaven (pensionen, inget annat) närma sig och jag tycker detta pris skulle kunna vara en fantastik kröning av hans insats. Det som talar för honom är att efter hans idoga arbete lever vi idag i en, om än bara lite, tryggare värld. Men varje strå till stacken, varje mina upp ur jorden!

 

Sedan kan man tycka att det som talar emot (eller kanske för) är att han redan har fått en hel radda med utmärkelser och att just detta pris kanske borde användas för att uppmärksamma de ouppmärksammade.

 

/Gomer

Edited by Gomer Pyle
Link to comment
Share on other sites

Nepp tycker detta är en mycket märklig utmärkelse som inte borde kunnas utses schysst. Men vad vet jag? En enkel kokgruppchef 800 mil hemmifrån!!

 

 

Ps. Måste jag välja så får det bli en visuell person nämligen allas mammor som tillåter / köper att vi alla åker ner hit och gör vårt jobb! Ge priset till mamma alt. familjen som får sitta hemma och ha det jobbigt. Det är de som gör jobbet!! Ds.

Inte märkligare eller knepigare än Bragdguldet som delas ut varje år eller något annat subjektivt pris eller utmärkelse. Tanken är att uppmärksamma svenska peacekeepers och inte några andra nationers soldater/motsv. Ryssarna delar t ex ut en liknande utmärkelse.

 

Undervärdera inte dig själv (enkel kokgruppchef 800 mil hemmifrån) det är just det enskildes insats som är mest värd att lyfta fram. Varje soldat gör en enorm insats i det tysta.

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Nominerar (dåvarande) C SSG för SSG's och IK's insatser i Kongo som kommer vara oomsjugna för det stora flertalet men som mycket tydligt visade på en förmåga till spetskompetens och som gjorde mer för att stärka sveriges anseende som militär deltagare i det internationella sammarbetet för fred än många inser.

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

Nominerar (dåvarande) C SSG för SSG's och IK's insatser i Kongo som kommer vara oomsugna för det stora flertalet men som mycket tydligt visade på en förmåga till spetskompetens och som gjorde mer för att stärka sveriges anseende som militär deltagare i det internationella sammarbetet för fred än många inser.

 

jag som trodde du skulle nominera din grymma ksp-skytt? :wub:

Link to comment
Share on other sites

Nominerar (dåvarande) C SSG för SSG's och IK's insatser i Kongo som kommer vara oomsjugna för det stora flertalet men som mycket tydligt visade på en förmåga till spetskompetens och som gjorde mer för att stärka sveriges anseende som militär deltagare i det internationella sammarbetet för fred än många inser.

 

jag som trodde du skulle nominera din grymma ksp-skytt? :lol:

som skrämmer stackars tanter under eskort genom staden ...fnyys :)

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

Jag vill nominera Åke Dahlberg till årets fredsbevarare. Åke har gjort ett antal missioner; BA09, KS01, KS03, KS04, KS05, KS08. Han ställer alltid upp på sina kamrater, hjälper alltid till om han bara kan, delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter, stöttar de som behöver stöttas och är en mycket god kamrat och soldat.

 

:/ YxBobo

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kunna tänka mig att rösta på Pte Leinonen på EngCoy KS01. Motiveringen skulle vara att han är en person som får de grå och trista dagarna att bli en aning ljusare och det kan vara värdefullt vissa dagar.

Är det Raimo T?

Det stämmer nog, han gjorde även KS02 som Travel assistent eller något liknande. En mycket trevlig person.

Link to comment
Share on other sites

Kanada? det land som har skickat Soldater till i princip ALLA FNs missioner...

 

Iofs vet jag inte hur duktiga dom är på plats

Det intrycket jag fick i boken Alfa Sierra om CanBat var inte det bästa.

håller inte helt med i det... dom canadicker jag träffat har varit superbra att ha o göra med... gissa om man som vagnchef var avis på deras Cougar mmm 76mm :) och så hade dom 76 mm CANISTER ammo till den.

Link to comment
Share on other sites

För 2004 faller min röst på BrigGen Brännström för att hans Brigad (MNB©) klarade ut kravallerna 17 mars i Kosovo bäst av de 4 brigaderna.

genom att nominera Brännström så faller ljuset på alla soldater i MNB©,svenskar, finnar, tjecker, norrmän (tillfälligt underställda) och övriga.

 

BrigGen Brännström tjänstgör f n som C ATK. :)

(lite sent upptäckt)

 

Javisst! En Fältjägare! För övrigt regementschef då jag låg inne :clap:

Link to comment
Share on other sites

Jag röstar också på Raimo Leinonen. Enligt uppgift klipper han gräset på ngn fotbollsplan i Köping numera, så det skulle nog pigga upp hans vardag!!

"ElitIdrottsplatsIsMaskinsFörare" under vinterhalvåret....

 

Jag lägger också min röst på Raimo T Leinonen för att han tar sig tid och lyssnar på sina forna missionskamrater när de behöver stöd. (Och för att han sprider glädje om sig i vardagen)

 

/Ace (dock ej missionskamrat med Raimo)

Link to comment
Share on other sites

Jag vill nominera Åke Dahlberg till årets fredsbevarare. Åke har gjort ett antal missioner; BA09, KS01, KS03, KS04, KS05, KS08. Han ställer alltid upp på sina kamrater, hjälper alltid till om han bara kan, delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter, stöttar de som behöver stöttas och är en mycket god kamrat och soldat.

 

:huh: YxBobo

Tack för ditt bidrag! Jättebra motivering!

 

Det här blir inte lätt. Vi har fått många bra nomineringar som det skall bli ett nöje att dra för Fredsbaskrarnas styrelse.

 

Några dagar kvar på nomineringstiden återstår. 1/2 dras strecket.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...