Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Ni som var med till försöken som ledde till Aimpoints antagande som RPS vad var det som var fel med Eotech sikte.

Varför förlorade de testen så stort?

Obs. jag har inte några preferenser för Eo utan är bara intreserad.

MVH Technika

Posted

Var inte med och testade men ett stort fel är ju batteritiden på dem.

70 till 300 timmar är lite snålt om man jämnför med det som till slut blev resultatet i RPS, dvs. 10 år...

Posted

Jag tyckte att det var smäckigt. Plastigt osv. Men det jobbigaste var nog själva hårkorset. Det flimrade, som en laserpek gör om man tittar in i den. (vilket man ju ska :rockon: ) Det var som om det var myrornas krig i siktet. Jag gillade det inte alls.

Posted (edited)

Varför man inte tog Comp M2/M68 direkt off the shelf, kommer jag nog aldrig att förstå. Utan man valde en egen väg och uppfann hjulet på nytt.

Comp M2 har för övrigt ca 10'000h batteritid.

Där har EOTech inte mycket att hämta med sin korta batteritid.

Edited by Nifelhel
Posted

Fördelen med de nya RPS som är anskaffat jämfört med att ta ett från hyllan är att du inte behöver två fästpunkter på siktet. Om FM hade valt att ta ett Comp2 sikte eller någon annan modell så hade man varit tvungen att montera en ring som adderar ytterliggare en fästpunkt innan den kan monteras på vapnet.

FM vill inte ha fler fästpunkter än en på vapnen.

Posted

Må så vara men det funkar bevisligen mycket bra. Då Frankrike, Italien, USA mfl köpt väldigt många fler sikten än vad lilla kisslandet Sverige gör och kommer göra. Det funkar även för vissa specialstyrkor inom FM och polisen. Dessutom finns det fler options på fästen, bla snabbfästen.

Dessutom är det en sämre siktesjustering på RPS EHV än det är på CompM2 mfl. FMV hade som krav att det skall vara 5cm/100m, aimpoint ville ha 2,5cm/100m som dem redan har på sina sikten. Men icke!

Posted (edited)

Vad är det för praktiskt skillnad förutom hur mycket av målet man skymmer?

Har för mig att Aimpoint redan var på ca. 4 MOA (?)

Edited by Tollen
Posted
Vad är det för praktiskt skillnad förutom hur mycket av målet man skymmer?

Har för mig att Aimpoint redan var på ca. 4 MOA (?)

Du har missuppfattat, på RPS Hv flyttas riktpunkten 5 cm per snäpp på 100m istället för 2,5 cm som på CompM2.

Det har altså inget med punktens storlek att göra.

The Swede :baskerPa:

Posted (edited)

Satan alltså... Ibland så lönar det sig inte att stiga upp ur sängen, och absolut inte läsa de oerhört pedagogiska förklaringarna på aimpoint.com...

*30 böj-sträck*

The size of the dot

The size of the red dot on the new generation of Aimpoint sights is 4 minutes of angle (MOA). 1MOA = 1” at 100 yards.

In practice this means that the diameter of the dot equals:

30 mm at 25 meters (1" at 25 yards)

60 mm at 50 meters (2" at 50 yards)

120 mm at 100 meters (4" at 100 yards)

Edited by Tollen