skinner Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 Håller på att skriva lite om I20. Funderar över att när jag ser kartor som presenterades 1999 över vart regementen skulle läggas ner om sossarna fick igenom fb2000 så finns ej I20 i Umeå med. Men det lades ändå ned. Vad hände där? Quote
Fk Satan Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 Tips, ta kontakt med Västerbottensgruppen, de har koll på det där med I20... Quote
Born Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 Skulle ha ryckt in där 97, men det lades ner mellan mönstring och inryck, så jag antar att I20 lades ner mellan 96 och 97. Iallafall det komp jag skulle till. Quote
skinner Posted December 29, 2004 Author Report Posted December 29, 2004 Nej det lades ner den 30Juni 2000 Quote
Fk Satan Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 Lapplandsbrigaden lades ner 1997, Men I20 fanns kvar. i samband med beslutet 1999 så lades militärområdesstaberna ned. och i samband med dessa så avskaffades även )I20 som då övergick till västerbottensgruppen. Quote
öhman Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 Hittade detta på Västerbottensgruppens hemsida. http://www.mdn.mil.se/vasterbottensgruppen...cle.php?id=2243 Quote
Noname Posted January 1, 2005 Report Posted January 1, 2005 1994 - Västerbottens Regemente och försvarsområde, I 20/Fo 61 och Lapplandsbrigaden NB 50 (kaderbrigadstab och utbildningsbataljon). Jag vill minnas att Lapplandsbrigaden hette NB20. NB50 var I20:s andra krigsförband, men den lades väl ner på 1970-talet eller i början på 1980-talet? Är det så enkelt som en felskrivning? Quote
Guest QN/CQ/FC Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 Jag låg på 9:e Nsk (Plastskytte) 96/97 och vi var sista kullen att utbildas på NB20 (Lapplandsbrigaden). Utbildningsverksamheten fortsatte i mindre skala under I20:s regi fram tom år 2000, vet dock ej i vilken omfattning. Quote
skinner Posted January 10, 2005 Author Report Posted January 10, 2005 Men som jag har uppfattat det så var det tänkt att I5 skulle läggas ner i stället för I20. Äe det någon som vet något om det? Quote
Guest QN/CQ/FC Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 Har för mig att regeringen ändrade sig i sista stund efter påtryckningar av lokala politiker i östersund. Umeås politiker var f.ö fulständigt lama i debatten då de räknade med att nb20 skulle bli kvar då det var ett mycket välfungerande förband. Quote
Vikström Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 Idag är dock umeå kommun mycket nöjda med att I20 försvann, har inte gett några negativa efterverkningar för staden, men då är det till skilland från dom flesta andra norrländska städer en tillväxtkommun. Quote
Born Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 Nej det lades ner den 30Juni 2000 Ok, fel av mig. Var insnöad på Lapplandsbrigaden. Synd att man inte fick möjligheten att rycka in där istället. Men, det blev som det blev tillslut iallafall. Och det blev gott. Quote
SSN Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 OT Idag är dock umeå kommun mycket nöjda med att I20 försvann Vad menar du med nöjda?, det dom var nöjda med var att det inte blev den ekonomiska avbräck, man först befarade, inte att I20 lades ner. Sen trodde man att om I20 far så skulle både SkyddC åka och Stridsskola Nord och möjligen FOI, nu försvann bara stridsskolan. /OT Utbildningsverksamheten fortsatte i mindre skala under I20:s regi fram tom år 2000, vet dock ej i vilken omfattning. Av den kull av VPL som skulle ha ryckt in 97 till 98 på I20, ungefär 800 pers tror jag (kan missta mig), så togs ungefär drygt 100 ut till Stridsskola Nords Övningskompani. Vidare fortsatte SkyddC utbildning av VPL som vanligt. SSN lades ner vid 98 ungefär. På själva I20 utbildades vpl vakter åtminstonde till 98 / 99 Quote
Fk Satan Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 De som rykte in som KB till Umeå fick välja var de ville hamna. om jag inte minns fel fanns följande platser: Boden Boden Boden Boden Boden Boden Boden SSN Övningskompani. KA5 Härnösand Då fick man bara göra 10mån som AmfGB I21 Sollefteå T3 Sollefteå Quote
Vildmannen Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 Idag är gamla I20 företagspark http://www.umestan.se/ Området ägs av ett kommunalt bolag och är enligt uppgift i media till salu. Hoppas att de nya ägarnas första åtgärd blir att hitta på ett bättre namn. Quote
skinner Posted January 11, 2005 Author Report Posted January 11, 2005 (edited) Jag som Umeå bo blir lite ledsen då man åker förbi gamla I20 när man skall ner på stan. Men visst har det löst sig bra i Umeå. Dom avskedade officerarna har fått nya jobb. Men jag håller med Vildmannen att visst borde dom hitta på ett bättre namn. Umestan låter ju inte alls bra. Läste i Vk att hela området kommet att säljas för över en miljard! Kikade lite i minnesboken från I20 idag på skolan och där stod det: "Regementet var en förebild för hela försvarsmakten. Det hade ett mycket bra rykte". Vad var det som gjorde att det hade ett så bra rykte? Samt varför lade dom ner det om det ansågs vara ett av dom bästa regementena i landet? Edited January 11, 2005 by skinner Quote
KD803 Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 Dom avskedade officerarna har fått nya jobb. Vilka officerare blev avskedade när I20 lades ner? Quote
skinner Posted January 11, 2005 Author Report Posted January 11, 2005 Jag kan inte namnen på dom! Men det stod i tidningen att det hade löst sig mycket bra för dom som blev arbetslösa, och nästan alla hade fått ett nytt jobb. Quote
KD803 Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 Jag kan inte namnen på dom! Men det stod i tidningen att det hade löst sig mycket bra för dom som blev arbetslösa, och nästan alla hade fått ett nytt jobb. Då menar de förmodligen civilanställda som blev uppsagda. Att officerare skulle ha blivit avskedade när I20 lades ner har jag lite svårt att tro. Inte på grund av nedläggningen i alla fall. Quote
Fk Satan Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 Kikade lite i minnesboken från I20 idag på skolan och där stod det:"Regementet var en förebild för hela försvarsmakten. Det hade ett mycket bra rykte". Vad var det som gjorde att det hade ett så bra rykte? Samt varför lade dom ner det om det ansågs vara ett av dom bästa regementena i landet? Det är ju ett skäl till nedläggningen. De var för bra! då är det ju ingen idé att ha kvar regementet ifråga. Sedan så hade de ju byggt en ny matsal (nuvarande vildmannen) och det är ju ännu ett skäl till nedläggning.... Quote
lanrezac Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 varför lade dom ner det om det ansågs vara ett av dom bästa regementena i landet? Samma orsak som att man la ned LV4 som inte hade vakanser och utbildade erkänt bra krigsförband och behöll LV6 som hade stora vakanser efter flytten från GBG och haft ganska dåligt rykte vad gäller utbildningsresultat Eller att man la Flyget i Norrköping som utbildade bra förband till en väldigt låg kostnad. Orsaken heter POLITIK Själv anser jag att I20 och även I4 borde fått vara kvar då dom låg i Universitetsstäder där det är lätt att rekrytera och det finns goda möjligheter till arbete för fruar o sambos. vi kan även titta på den sociala biten både för anställda och värnpliktiga och möjligheten till samarbete med Universiteten Quote
skinner Posted January 11, 2005 Author Report Posted January 11, 2005 När du skriver politik så menar du att sossarna skulle tappa röster? Quote
lanrezac Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 När du skriver politik så menar du att sossarna skulle tappa röster? Det gäller inte bara Sossarna utan även andra partier som deltar i ett FB. ett exempel kan vara om ett parti har en stark man lokalt som har goda kontakter på riksplan, så kan han påverka så att kommunens förband blir kvar, det sägs att det var så KA4 blev kvar och KA2 lades ned. Andra exempel är bygder med ett stort röstunderlag där kan förband bli kvar för att rädda röster (läs Arvidsjaure o Vänstern) Quote
skinner Posted January 11, 2005 Author Report Posted January 11, 2005 Det måste väll vara den stora nackdelen att politikerna får välja vilka förband som ska bort. Vore det inte bättre att HKV fick fixa sånt, eller har jag fel? Quote
lanrezac Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 Behöver inte bli så, Generaler och politiker kan vara ganska lika :P Ur boken Pansartrupperna 1942-1992 sid 44 Samtliga detaljchefer på organisationsavdelingen förordade att teamet P2/P7 gemensamt skulle utbilda tre pansarbrigader men avdelningschefen, som hade ett förflutet vid Norra Skånska regementet (I6), lyckades genomdriva att detta regemente skulle omorganiseras till pansarregemente, trots att regementet saknade lämpligt övningsfält, garage, och verkstadsresurser och all erfarenhet av pansar eller pansarinfanteriutbildning. Quote
SSN Posted January 12, 2005 Report Posted January 12, 2005 De som rykte in som KB till Umeå fick välja var de ville hamna. om jag inte minns fel fanns följande platser: Boden Boden Boden Boden Boden Boden Boden SSN Övningskompani. KA5 Härnösand Då fick man bara göra 10mån som AmfGB I21 Sollefteå T3 Sollefteå ahh okej, men alla KB:s som var på SSN Ö-komp togs från I5? var I5 också med i valet? hmm..eller heter det NB5? Quote
Fk Satan Posted January 12, 2005 Report Posted January 12, 2005 De som rykte in som KB till Umeå fick välja var de ville hamna. om jag inte minns fel fanns följande platser: Boden Boden Boden Boden Boden Boden Boden SSN Övningskompani. KA5 Härnösand Då fick man bara göra 10mån som AmfGB I21 Sollefteå T3 Sollefteå ahh okej, men alla KB:s som var på SSN Ö-komp togs från I5? var I5 också med i valet? hmm..eller heter det NB5? NB5 stod för utbildningen av KB-eleverna i fråga, men de placerades vid SSN-övn. kompani. Quote
SSN Posted January 12, 2005 Report Posted January 12, 2005 NB5 stod för utbildningen av KB-eleverna i fråga, men de placerades vid SSN-övn. kompani yepp, men var KB först tilltänkta till I20 och hamnade sen på SSN ö-komp genom NB5 eller fick KB kullen i NB5 en förfrågan om att fara till Ö-komp? Vi fick aldrig klarhet i varför dom kom ;) Quote
Recommended Posts