Yossarian Posted December 23, 2004 Report Posted December 23, 2004 Är det någon här på forumet som är engagerad i motortorpedbåtarna på Gålö? Håller på med en radiostyrd modell, i skala 1:25, av en båt ur T42-klassen, så jag är ständigt på jakt efter diverse referensmaterial. Så om någon skulle kunna hjälpa mig med diverse närbilder på T46 och T56 skulle jag uppskatta det väldigt mycket. /DZ Quote
Fafner Posted January 6, 2005 Report Posted January 6, 2005 Hmm... Nu var det ett tag sedan du skrev ditt inlägg, du kanske redan blivit PM:ad av någon inblandad? MTB:er nämns flyktigt på den här sidan. Kanske nåt att luska vidare på? /Fafner, som försöker hjälpa. Quote
Andreas Posted January 6, 2005 Report Posted January 6, 2005 (edited) Är inte engagerad personligen men hade ett befäl under befattningsutbildningen på Berga som pysslade en hel del med det där. Nu har det som sagt gått ett tag sen tråden skrevs men finns intresse så... Edited January 6, 2005 by Andreas Quote
Yossarian Posted January 6, 2005 Author Report Posted January 6, 2005 Trevligt att det dök upp några svar till slut. Jag är intresserad av all hjälp jag kan få. Quote
lanrezac Posted January 7, 2005 Report Posted January 7, 2005 Har du kollat på biblioteket efter böckerna Attack till sjöss och Motortorpedbåt ? http://www.marinlitteratur.se/produkter.htm Quote
Yossarian Posted January 7, 2005 Author Report Posted January 7, 2005 Har du kollat på biblioteket efter böckerna Attack till sjöss och Motortorpedbåt ? http://www.marinlitteratur.se/produkter.htm Jupp... Borås stadsbiblioteks exemplar av Motortorpedbåt har varit utlånad till mig, mer eller mindre konstant de senaste tre åren En väldigt trevlig bok, men bildmaterialtet går inte ner på den detaljnivå som ibland skulle krävas. Har införskaffat Kockums orginalritningar, men bilder är nästan ett måste som komplement till dessa. Bilder som finns i böcker och på nätet har ju dock ganska sällan den fokusering på detaljer som man skulle vilja. En extrem närbild på Bofors 40:ans sikte är det kanske inte många mer än vi fanatiska modellbyggare som får ut något av. Quote
Andreas Posted January 8, 2005 Report Posted January 8, 2005 Vet inte hur mycket jag kommer befinna mig på Berga framöver men hade iaf en radarlärare tillika kapten under befattningsutbildningen som tydligen var med i någon slags veteranorganisation för motortorpedbåtarna som han glatt berättade om på raster och efter lektioner. Är det fortfarande aktuellt så PM:a så ska jag se vad jag kan göra. Quote
Yossarian Posted January 8, 2005 Author Report Posted January 8, 2005 @Andreas Fick ta på en av gubbarna via mtb-veteranernas hemsida, så det kanske inte behövs. Men tack ändå! Quote
Andreas Posted January 9, 2005 Report Posted January 9, 2005 @AndreasFick ta på en av gubbarna via mtb-veteranernas hemsida, så det kanske inte behövs. Men tack ändå! Ingen orsak, bra att det verkar lösa sig! Inte utan att man blir lite avundsjuk på de befäl som fått stifta närmare bekantskap med diverse roliga ftg-typer som försvunnit ur organisationen. Quote
Sgt Papa Bear Posted January 9, 2005 Report Posted January 9, 2005 @Yossarian. PM mig om det är något du vill veta eller ha bilder på. Jag är nere och skruvar på T46 med tämligen regelbundna intervall. Är dessutom själv modell-freak så det är klart jag hjälper dig om/när jag kan. //Sgt Papa Bear, Maskinsvin T46 Quote
Recommended Posts