Nifelhel Posted May 2, 2002 Report Posted May 2, 2002 Du sa i ett tidigare inlägg att du bar på 17mag +full reload. Vart bar du alla dem magasinen?? Alla Rangers som jag har sett hitills på bild etc. har antingen en stridssele(ALICE gear LC2?? Eller vad heter den?) med 2magfickor eller the RACK(Ranger Assault Carrying Kit, del av MOLLE systemet) som har 3 magfickor. 2 magfickor=tot 4-6mag och 3magfickor=6-9mag, detta antar jag med tanke på andra fabrikat på västar och selar. Eller har jag fel? Har LRRP någon annan utr??? Hur många mag har en Ranger med sig?? Tacksam för svar/ Henrik Quote
LRRP Posted May 3, 2002 Report Posted May 3, 2002 En Lurp har en synnerligen avancerad stridsväst som kallas fickor. Vi använde olika västar, men oftast varianter från SOE. Ovanpå detta stoppades magasin i fickor och andra saker med hål i, ibland sattes de fast med kardborreband. Då LRRPs kan vara på OP i upp till 4-5veckor försöker vi bära det vi orkar av ammunition. Vissa bär också extra am till ksp och M203. Ovanpå detta kommer 3 st Claymore i varje rygga+ en LAW. Självklart packas utrustning efter uppdrag, och kan variera kraftigt. Vissa bär en pistol av någon sort, alltifrån Beretta till i min PCs fall Desert E. Quote
GA KA Posted May 3, 2002 Report Posted May 3, 2002 Vilken väst använde ni ifrån SOE. Hur motiverade ni vikten av en pistol istället för mer mag. Quote
LRRP Posted May 3, 2002 Report Posted May 3, 2002 Pistol används för soft kills( finns bra folk runt omkring) och kan även ljuddämpas. I djungeln är den även dödare "stora saker med STORA vita tänder och fyra ben (eller inga ben)", det var därför min PC bar Desert E på Djungel op, mer stopping power. Quote
Foxtrot Lima Posted May 3, 2002 Report Posted May 3, 2002 Hur stor frihet har specialstyrkorna egentligen när det gäller utformning av sin personliga utrustning och vapen? Inte för att man bör hämta exempel ur filmens (och Hollywoods) värld, men för att ta Black Hawk Down som ett exempel. I filmen har vi en kille som pangar på med ett M-14 gevär. Jag tror mig minnas att du, LRRP, nämnde att vissa officerare på diverse specialförband inte litar på vapen gjorda innan Vietnamkriget... Var det ett skämt eller?? ??? Bara undrar... Hälsningar, Foxtrot Lima (Statusjakten 2002) Quote
LRRP Posted May 3, 2002 Report Posted May 3, 2002 Vissa litar inte på vapen gjorda EFTER Vietnam, inte innan Vietnam. Frihet inom viss gräns kan det väl kallas. Logistiken får ej eftersättas. Därför har alla huvudvapen inom tex en LRRP kaliber 5,56. Sedan tillkommer pistol (den är fri då man ej behöver förse patrullen med am till dessa, under normala förhållanden). I djungel bärs även ett hagelgevär av kaliber 12 (fritt val, men ingen bryr sig). Special forces ( Green Berets ) är kända inom hela SOCOM för udda vapensmak, då vissa (få, men ändå) springer omkring med M14 och liknande Quote
Doyle Posted May 3, 2002 Report Posted May 3, 2002 Men varför springer SF omkring med udda vapen? Vill dom vara lite annorlunda (häftigare) eller? Eller är dom helt enkelt konservativa? :P Quote
LRRP Posted May 4, 2002 Report Posted May 4, 2002 Ja många av dem är anorlunda. De har också vandrat en lång väg, en vääääldigt lång väg för att bli medlem i en SOG. Nästan alla SOGs har en specialitet, det behöver inte betyda att de gör en speciell grej utan att de skall operera i ett speciellt klimat, där kanske ett visst vapen är att föredra. Quote
EOD Posted May 4, 2002 Report Posted May 4, 2002 Springer in på något helt annat nu LRRP men det skulle vara kul att veta. du har ju använt både svensk mtrl och "jäkar" mtrl så det skulle vara kul att veta hur den olika utr står mot varandra. M16/A2 är jag inte så imponerad av men du kanske har en annan uppfattning? så, M16/A2 vs. ak5 men även M4 vs ak5. M/90 (kläder, kängor) systemet mot BDU EOD Quote
LRRP Posted May 4, 2002 Report Posted May 4, 2002 Tycker M16 är bättre än sitt rykte i Sverige. Den tid jag använde den krånglade den inte. Är iof inte så krävande på vapen. Jammar den inte och träffar hyfsat dit jag siktat med en tillräcklig kraft att kraftigt irritera målet är jag nöjd. M4an är enligt mig mycket bra. I originalutförande lite för stor mynningsflamma men annars ett mycket bra vapen. Min såg ju ut som ett jehu till slut (se bild på "Presentation 2") och jag var skeptisk till att det elektriska skulle funka i fält. Det gjorde det över min förväntan, självklart inte utan barnsjukdomar. Skulle inte byta ut en M4 SOCOM-RIS2 mot något annat jag testat. Ärligt talat tror jag ej att en svensk soldat med stor rutin på sitt vapen skulle byta ut sin uppkittade Ak5 heller och det är väl bra? Har man förtoende för sitt vapen behöver man ej jämföra. M90 är det bästa allväders uniformssystemet ja haft. Det är ju dock just det:allaväders, det skall funka hyfsat på vintern och hyfsat på sommaren. US använder olika plagg för olika väder/klimat. Älskar öken kollektionen som är ordentligt genomtänkt. Woodland BDUn är ju funkis och är inom Ranger ofta moddad till förbannelse (extra fickor,förstärkt osv) Quote
EOD Posted May 4, 2002 Report Posted May 4, 2002 Ja, du har nog rätt angående vapen. De M16/A2 som finns i förbandes "lek lådar" har nog fått stå ut med både det ena och det andra och det i sin tur ger många eldavbrott. En annan jämförde med sin ak5:a som jag fick 5 eldavbrott på 15 månader. 3 p.g.a. trasiga mag, två p.g.a. ej helt insatta mag av mig. Den M4:an du har på bilden...ja, jehu känns som milt sagt. Tycker det hänger kablar och dinglar över allt. Borde vara som gjord för att fastna i grenar och bli avslitna. Vad är allt till för, någon rödpunkt sikt överst eller? Sedan någon laserpekare på högersidan? Eller är den till 203:an på något sätt? EOD Quote
LRRP Posted May 4, 2002 Report Posted May 4, 2002 Den blev ganska spacad till slut....man fick prioritera vad som egentligen skulle monteras. Ibland satt det ett basic optiskt sikte på,iblan inget alls, ibland reflex......det som sitter monterat på bilden är favvosiktet. Sedan finns det laserpek, kanske en ir strålkastare osv. Hade faktiskt aldrig några problem med kablar, de kunde dras innanför RISen. Quote
ArvidA Posted May 4, 2002 Report Posted May 4, 2002 Jag såg att du skrev att ni bar med er varsin LAW när in var ute i fält. Är det inte så att LAWen till stor del är ersatt av AT4an nu? Quote
LRRP Posted May 4, 2002 Report Posted May 4, 2002 Vi navönder ej LAW för pansarbekämpning. Den är till för punktmål där man vill ha förstaskott träff, vilket är svårt med M203. AT4 används då man vill nå längre eller om man, gud förbjude, skulle vara på pansarmark. AT4 användes mer än LAW i Afgaland, då avstånden ofta var stora, men LAW kommern og att vara kvar inom LRRP, behändig liten grej. Quote
ArvidA Posted May 4, 2002 Report Posted May 4, 2002 Uppfattat! Hur många i en patrull (LRRP) är utrustade med ksp? Quote
LRRP Posted May 4, 2002 Report Posted May 4, 2002 Oftast 2, men ibland också 1 eller 3. Djungel brukar vara lika med tre, men några spikade vapenregler finns ej. PatrullC bestämmer. Quote
LRRP Posted May 12, 2002 Report Posted May 12, 2002 6 st är en normal LRRP. Sedan kan man lägga till några stycken för vissa uppgifter Quote
Alexandersson Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Vad kommer det sig att Fm har fått för sig att börja leka med M16? Quote
Ing Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Börjat leka med? Det är väl "materielkunskap", och nyttigt att kunna med lite olika vapen. De enda M16 m.m. som finns är väl med i "utländska lådan" som går runt i landet och visas upp. Quote
Guest Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Rent allmänt så övervärderas "klämma och kännandet" i min mening i FM. Bara det räcker inte för att man ska lära sig. I brist på leklåda till hands så räcker det med teoretiska kunskaper om hur man sköter en M16A2/AK-74:a eller dyl man får sina händer på när man bytt bort sin AK5:a mot smör o tappat pengarna, i riktig krissituation. nästan lite skrämmande att vissa efter 10 månader med en AK5:a inte ens vid muck förstår hur bössan fungerar. "Alltså vafan ska det vara så noga med gascylindern för, lite sot skadar väl inte, vi måste garanterat bara hålla på o putsa sönder vapnen för att militären är så sjuk". Den personen jag hatade mest i särklass brukade pika mig för att jag putsade mitt vapen noga, själv myglade han så långt han kunde o bara om han visste att det skulle visiteras så orkade han vårda sin AK5B. Skumt nog så fick jag ständiga eldavbrott (med lös ammo) med min bössa o han aldrig några trots sitt igensotade vapen. Quote
Ing Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Det är ALLTID bättre att själv varit och petat på grejjerna än att bara ha läst om det. "learning by doi'n" eller vad heter det? Det bästa sättet att lära sig skjuta borde, enligt mig, vara: Köra PEK ett tag, så man får in grunderna, sedan måste man få skjuta på egen hand för att kunna utvecklas mer. Det går inte att köra samma regelementerade skjutsätt med "fem skott, markera" hela tiden. Plojja loss lite borde ju vara betydligt bättre? Tyvärr är det ju omöjligt, det skulle ta för lång tid, säkert skita sig mot SäkI m.m., vad vet jag. nu kom jag visst lite från ämnet.. Joo, LD! Du skrev om eldavbrott med ett rent vapen! Jag hörde från en pansargubbe om KSP:n som finns i 90:an, KSP39 eller vad den heter. Den jobbade aldrig så bra som när den är riktigt skitig. Mängder av eldavbrott när den vårdas hela tiden, och när de fått "kriga in den" så jobbade den betydligt bättre. Det kan vara så att vapnen sotar igen så delarna "passar ihop bättre"? Givetvis till en viss gräns, men ändå.. Quote
Guest Posted May 13, 2002 Report Posted May 13, 2002 Menade förstås inte att man skulle läsa sig till de saker man "klämmer o känner" på sen. Utan mer hur det funkar med gassuttag o dyl så att folk får veta varför man ska göra så och så. O inte bara lära sig göra moment i en viss ordning utan att veta varför. Vi hade ingen sån teoretiskt vapenutbildning i lumpen. Helt värdelöst. När det var som värst med min AK5:a så blev det eldavbrott vid var 3-4:e lösa skott, då var vapnet riktigt nersotat efter några hundra skott i SIB-anläggningen i Karaby. När övningen var slut så fick vi skjuta upp resterande ammo i auto under ett lite mer lössläppt moment (massa jobb med att lämna in överbliven ammo o.s.v.), i auto var det ju riktig katastrof för de flesta som skjutit mycket. Max 5-6 skott o så eldavbrott. Med skarp ammo var det aldrig några problem hur mycket man än sköt. Frågan är hur bra LRRP:s M4:a funkar efter de där 17 magasinen utan att rengöra mellan, iof sotar ju inte skarp ammo så mycket. Har ju hört en del om den kassa tillförlitligheten i Vietnam för föregångaren. O som ren kuriosa så läste jag att de finska CV9030 FIN ska få en rysk PKT-kulspruta 7.62 x 54R istället för den som sitter i de svenska vagnarna. skulle vara intressant som ren kuriosa once again att veta vilken som är bäst. Har ju hört att pipbyte på ksp:n på svenska 90:an är krånglig som en mindre förlossning. Quote
Ing Posted May 14, 2002 Report Posted May 14, 2002 Under den FBU-kurs jag var iväg på sköt vi bl.a. M16A2, och då var vi ca. 40 pers i gruppen, sköt 10 skott/man och vapen. D.v.s. 400 skott med ett och samma vapen. Då gällde 4 mag/vapen i hyfsat snabb takt och låta vapnen vila ett tag. Inga som helst problem. Och då var det ändå ett av de beryktade vapnen "i utländska lådan" som ska vara så dåliga på alla sätt enligt folk. Som tur är så är det väldigt sällan man skjuter lösplugg när det verkligen gäller så vi får hoppas att eldavbrott bara gäller lös am. ;) Quote
LRRP Posted May 14, 2002 Report Posted May 14, 2002 Vård/kontroll av vapen genomfördes före man åkte ut på patrull. En likande särskild tillsyn samt att man efter man sätt ihop vapnet fyrade av 28 skott i olika lägen (burst,semi,auto). På patrull var det ytterst sällan man plockade isär vapnet. Sköt som mest upp 29 magasin under en patrull, fick då ett ganska skumt beteende på vapnet i slutet,men inget som inte lite blöta disktrasor kunde lösa. Quote
Juhl Posted May 14, 2002 Report Posted May 14, 2002 Angående ak5 så har jag fått lära mig att helt nya 5'or har en stor benägenhet att få eldavbrott då de inte är riktigt "inskjutna" medan de vapen som varit med lite fungerar mycket bättre. Typiskt att vår FBU-avdelning endast har sprillans nya 5'or. Men de sliter väll också till sig. Quote
Alexandersson Posted May 14, 2002 Report Posted May 14, 2002 En halv försvarsbudget för att köpa in X(100kanske) antal M16 må tro? Hehehe *gapskratt* Quote
Guest Posted May 14, 2002 Report Posted May 14, 2002 Ing... det råkar inte vara vapenkursen i Hemavan du var på.. låter som samma moment som vi sköt i kläppen förra året när jag var där. Quote
Ing Posted May 14, 2002 Report Posted May 14, 2002 Nepps, vapenkarusellen i Borås. 13-14/4 i år. Får kolla om det går att komma med nästa år också.. Quote
Recommended Posts