Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ing: Vad trevligt den vapenkarusellen var jag också på :D

Nu till min fråga vem e du? :)   Bor du i götet, eller?

Posted

Nämen se där ja. Jo, jag e från GBG. Du var också med på bussen då? Hmm.. jag var den förvirrade stackarn som inte visste var jag skulle ta vägen i sammanhanget där. :) Misstänker att du var med bland gänget med konstiga mössor då? (baskrar.. ;) )

Posted

Nope, jag har ingen "jägar hjälm" och jag var inte med det gänget(men jag vet vilka du menar, GBG's JBF). Använder mössa m/59 med stolthet ;) De är så att jag tillhör Borås FBU, men bor numera i mölndalsområdet. Tyvärr jag var inte med på bussen till och från GBG.

Det var jag som sköt slug-projektilen genom para-aramiden(den gula grejen som satt på pappfiguren) :)

Vad tyckte du om kursen?

Jag tycker att dem kunde skippat p-skott 86 9mm övnvapen, eller kortat ned den och lagt till 20mm övnvapen. Tycker också att det tog för lång tid på övningen med prickskyttegevär 90, K-pist m45 och Pistol 88. Den kunde ha gjorts lite effektivare. :(

Posted

Jo, men som jag fattade det så hade de gjort om kursen lite från föregående år, med nya ledare m.m? För visst hade den funnits där förut? Det bästa hade ju varit att ha en varsin skjutbana för de olika vapnen, jag vet inte exakt hur skjutfältet ser ut där, men det verkade finnas ganska mycket plats. 20mm är ju säkert massa dyrare, men fasen så massa roligare! :)  

Var du med och sköt "roliga" skott med signalpistolen då? hehe... gamla rökspårpatroner eller vad de hette, som ramlade ut ur pipan, om ens det. :)

Gubben som höll i paketet med utländska vapen måste ju ha ett härligt jobb alltså! Och han var duktig!! Synd bara att man inte hade den lådan att leka med ett tag för sig själv.. :)

Kul att det var "stora" utländska lådan som var där. Har hört att det finns den, och ett flertal mindre med bara vanligaste vapnen, typ M16, AK47..

Väldigt trevlig kurs!

Posted

Förste killen som sköt rökspår(en lång K3 furir, känner honom), han fick 3st på raken som i stort sett ramlade ur pipan. Han blev sk*tsné, han tyckte det skulle bli jätte skoj att skjuta men så va inte fallet. Du skulle ha sett hans min sen när han skulle skjuta signalskott, 2 av 3 lös inte överhuvudtaget :)

Så kan det gå med gratis am

Gubben (Kn Grundahl) kommer ifrån flygvapnets Halmstadsskolor, och han är riktigt duktig på det han gör. Han åker runt i världen och klämmer o känner på olika vapen. Han har dessutom gått en massa konstiga kurser bla. SWAT-kurs i USA; jag har för mig att han känner folk inom SAS också. (har träffat han innan, min Plutonchef under vpl var kompis med Kaptenen)

Tänk att ha hans jobb, bara leka leka leka ;)

Det stämmer det du säger det ska finnas en eller flera små satser med M16 ock AK47 (NATO vs WARZAWA)

Tänte du på det att det var 6 skyddsvakter med på lördagen men kaptenen hade ingen skyddsvakt. Han var endast beväpnad med en glock och körde ensam. Konstigt!!

Skjutfältet det du såg kan ta gånger 3, så får du storleken på hela området. När IB15 fanns, då var det hur stort som helst. Men det mesta såldes billigt till kommunen och fick köpas tillbaks svindyrt :(

Posted

Börjar inte detta bli lite off topic?

Dags för hänglås snart :)

The Swede

BLÅGUL

Äääh, sorry. Lägger väl av då. :(

/Ing, också blågul.. ibland. =)

• 2 weeks later...
Posted

Nifelhel.. skumt sånt där med skyddsvakter. Hela vår pluton hade goggles som lånades från MSS. När de skulle hämtas så krävdes det beväpnad eskort typ.. p.g.a. det sammanlagda värdet på grejerna o att vissa (gen 2++, gen 3) inte var så jättebra att sätta i händerna på en nordkoreansk industrispion.

men ändock så hade vi dem under slutövningen, med bara löst i bössan, inga större problem att komma över dem alltså.

/Off-topic-som-fan-inlägg o bör snarast raderas av censurpolisen.