Jump to content

ny uniform??

Ing

Recommended Posts

Guest Lillan

Vad sluddrar du om???

Inget står på första sidan!!

Och nej jag röker inte konstiga grejer, förutom cigarrer på nyår!

Det är inte december än

den ser underbar ut.. Men varför inte tryckknapp istället? O varför har de inte i storlek 190/85? Vissa (t.ex. jag) är ju trots allt skapta så. Men nu ska vi inte klaga när de äntligen tänkt till och tagit fram en skjortliknande historia överhuvudtaget! Grattis alla er lyckliga jävlar som slipper jackan.. hm, blir väl henke och hans gäng främst då.

Men om den ingår i UniR FM vilket den lär göra så borde den väl dyka upp även på svenska regementen varma sommardagar? Typ hos de lite mer prioriterade filurerna som FJS o så åtminstone.

Ing: Duger det med norsk kamo?

Lillan: http://www.SoldF.com/faltuni90_l.html

Är sommaruniformen och "tropikuniformen" (enligt swedints hemsida) samma sak? Om så fall så enligt dom så sker inte införskaffningen förrän tidigaste 2003. Antar att utlandsstyrkan prioriteras som vanligt, vilket är rätt (förövrigt anser jag att utlandsstyrkan skall ha det senaste inom alla områden).

• Super Administrators

Alltså, den är på FÖRSÖK. Som allt inom FM tar det lång tid att ta fram saker. Eftersom utlandet är lite varmare än Sverige samt att risken för C-strid, mm inte är lika stor som i ett krig i Sverige. Tex. får man ju i utlandsstyrkan ha skjorta 59 under kroppsskyddet som yttersta plagg, I Sverige har massa anledningar som man hittar på såsom Gas, Napalm, C-vätska, brand, mm som tvingar en att bära långärmad tjock jacka sommartid i Sverige, så tror jag att det dröjer en tid innan den kommer i bruk i Sverige. Bara en sån sak som att man numera får ha skyddsmasken i ryggan är ju ett framsteg, de säger ju att ryssen inte kommer på 10 år och därför kan lägga ner regementen då nu har man tänkt till och tyckt att på 10år hinner "Lasse i ledet" och "Ture Tall" rota fram skyddsmasken ur stridssäcken, men att kavla ner ärmarna eller ta på sig jackan kan bli lite tight. :D Så ha inte förstora förhoppningar på att få ut den, speciellt inte i frivilligrörelsen. Det tog ju bra många år innan m90 uniformen kom ut....i utlandsstyrkan är man bortskämd med att få ut mycket och ny utrustning, så mycket att man inte ens kan packa med sig allt pga av viktbegränsningar....detta för att man skall ha det bästa eftersom der är ett "skarpt uppdrag" samt att andra länder ser en dagligen och då vill man visa Svenska försvaret från den bästa sidan. En av de viktigaste sakerna är att SE korrekt och likformig ut, det har de pushat på hela utb.tiden. Hur snabbt man skjuter eller hur fältmässig man är är inte så viktigt.

Guest roadkill

Hej Alla!

Jag var uppe på ing1 i helgen och gjorde min HV grundutbildning. Där vad det en hel del killar som skulle ner till kosovo och hade massa övningar samt att en hel del sprang runt i den där skjortan som såg riktigt skön ut. Gissa om jag var avundsjuk när man stod där i full m90 och svettades i hettan =) .

Jag vet dock inte hur sant detta är men ett av våra befäl som vi hade sa att man kunde köpa den där skjortan på förådet för ca 150:-

Guest roadkill

Jag ska försöka bekräfta det inom en snar framtid ska nämligen dit snart och byta lite grejjer så tänkte passa på att fråga om det stämmer!

..men varför ha gradbeteckningen på detta viset? Det är väl endast praktiskt om man stiger i graderna dagligen? Jag gillar inte att se ordet "kardborre" i samband med "uniform". De två orden passar inte bra ihop.

i övrigt båda tummarna upp.    :thumbs: