Hornet Posted February 16, 2006 Report Posted February 16, 2006 nä KRAG med ;) vi ahr inte fått något ur bärsystemet än :P Quote
cf112 Posted February 16, 2006 Report Posted February 16, 2006 Så, då har vår pluton utrustats med: SV2K SS2K BS2K Marschkänga 90 2 par kortkalsonger Handske 90 (heter den så? svart skinn med mudd...) HV IP 7.Bat, Södra Skånska (fd Skånska Dragongruppen) Quote
Psson Posted February 16, 2006 Report Posted February 16, 2006 Så, då har vår pluton utrustats med: SV2K SS2K BS2K Marschkänga 90 2 par kortkalsonger Handske 90 (heter den så? svart skinn med mudd...) HV IP 7.Bat, Södra Skånska (fd Skånska Dragongruppen) Ni fick handsken med? Tillhör 5 insats i f.d Södra skånska....VI ligger ju numera under samma organisation då tycker man ju att vi skulle få samma pryttlar.....talar våra handläggare samma språk eller de kör krypterat.... Före detta Skånska Dragongruppen saknar också ungefär cirka allt ni pratar om. Hoppas att Skånska Gruppen åtgärdar detta asap. Inget kul om det är skillnader mellan Södra och Norra Skåne. Helt rätt, inget kul alls. Tyvärr så känner vi oss inte alls välkomna i Södra Skånska Gruppen och det har vi framför allt en särskild major att tacka för. Hade hoppats på en bättre början på det nya året. PS: Naturligtvis är detta min enskilda uppfattning. Tillhör oxå fd SDG och enligt uppgift så ska min pluton hämta det mesta som diskuterats i denna tråd i början på nästa vecka... väst och väskor och en hel del annat.... Hoppas allt finns... OM VI TÄNKER PÅ SAMMA MAJOR SÅ ÄR DET INTE BARA NI I NORR SOM HAN TRAMPAR PÅ TÅRNA MED STRIDSVAGN....VI HAR ÄVEN HAFT PROBLEM I SÖDER VI SOM TILLHÖRT SSK INNAN SAMMANSLAGNING..... Quote
SBP Posted February 16, 2006 Report Posted February 16, 2006 Vi fick ut följande i måndags: SV2K SS2K BS2K Marschkänga 90 2 par kortkalsonger Tillhör insats inom 5 bat. Quote
cf112 Posted February 16, 2006 Report Posted February 16, 2006 Så, då har vår pluton utrustats med: SV2K SS2K BS2K Marschkänga 90 2 par kortkalsonger Handske 90 (heter den så? svart skinn med mudd...) HV IP 7.Bat, Södra Skånska (fd Skånska Dragongruppen) Ni fick handsken med? Tillhör 5 insats i f.d Södra skånska....VI ligger ju numera under samma organisation då tycker man ju att vi skulle få samma pryttlar.....talar våra handläggare samma språk eller de kör krypterat.... Japp även handske fast vi redan fått ut den för ett par år sen, ett helt gäng i en papplåda. Du kan få låna mitt ena par v.9 om vi ses under upptakten till Combined Challenge 06 Quote
SloWie Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 Fick ut dessa prylar som 5.bat insats, dock tillhör jag 6. bat. SV2k, jag är modell stor, och fick bälte i storlek M. "Det passar" sa dom på förådet på Berga. Dom verkade inte ha något annat. Har alla fått smurf-storlek på bältet, eller finns det någon som fick större? för nu sitter fickorna OK så länge man inte har skyddsväst, men sen..... ja, att nå något är juh att glömma. Quote
johanp Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 finns väl 3 storlekar på bältet iaf Quote
Skuggan Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 Fick ut dessa prylar som 5.bat insats, dock tillhör jag 6. bat. SV2k, jag är modell stor, och fick bälte i storlek M. "Det passar" sa dom på förådet på Berga. Dom verkade inte ha något annat. Har alla fått smurf-storlek på bältet, eller finns det någon som fick större? för nu sitter fickorna OK så länge man inte har skyddsväst, men sen..... ja, att nå något är juh att glömma. har lite samma problem, och jag är relativt klent byggd... med mask och bälte på så har jag skitsvårt att bära SS2000, dock hade jag samma problem med LK35 även om den inte har bälte.. nån som har förslag på hur man kan lösa det? (skyddsmaskväska + Stridssäck är inte funkis kombination om väskan sitter fast i stridsbältet)) Quote
oak Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 Det finns 3 stl på bältet s.m.l men det är tydligen brist i riket på m. hv ip plut i karlskrona kommer v9.10 att få ut följande SV2K SS2K BS2K stridshanske jägarkök vätskeblåsa 1 peltor comtac (till dom som ej har kvitterat ut) rps (se ovan) modda patronlägeslås (se ovan) en skotts omställare ak4 säkrings bläck(stavas det så?) ak4 m90 keps sovsäck 2000 sommar sovsäcks påse knäppetält kroppsskydd 90 och ett stort förråd hoppas jag jag tror inte att jag har glömt något /oak Quote
Ths Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 Så, då har vår pluton utrustats med: SV2K SS2K BS2K Marschkänga 90 2 par kortkalsonger Handske 90 (heter den så? svart skinn med mudd...) HV IP 7.Bat, Södra Skånska (fd Skånska Dragongruppen) Ni fick handsken med? Tillhör 5 insats i f.d Södra skånska....VI ligger ju numera under samma organisation då tycker man ju att vi skulle få samma pryttlar.....talar våra handläggare samma språk eller de kör krypterat.... Före detta Skånska Dragongruppen saknar också ungefär cirka allt ni pratar om. Hoppas att Skånska Gruppen åtgärdar detta asap. Inget kul om det är skillnader mellan Södra och Norra Skåne. Helt rätt, inget kul alls. Tyvärr så känner vi oss inte alls välkomna i Södra Skånska Gruppen och det har vi framför allt en särskild major att tacka för. Hade hoppats på en bättre början på det nya året. PS: Naturligtvis är detta min enskilda uppfattning. Tillhör oxå fd SDG och enligt uppgift så ska min pluton hämta det mesta som diskuterats i denna tråd i början på nästa vecka... väst och väskor och en hel del annat.... Hoppas allt finns... OM VI TÄNKER PÅ SAMMA MAJOR SÅ ÄR DET INTE BARA NI I NORR SOM HAN TRAMPAR PÅ TÅRNA MED STRIDSVAGN....VI HAR ÄVEN HAFT PROBLEM I SÖDER VI SOM TILLHÖRT SSK INNAN SAMMANSLAGNING..... Skulle mycket väl kunna tro det. Undrar ifrån vilken planet han kommer? Quote
Rickard N Posted February 18, 2006 Report Posted February 18, 2006 en skotts omställare ak4 Vad är detta? Quote
Bliss Posted February 18, 2006 Report Posted February 18, 2006 (edited) En röd omställare som gör att det bara går att skjuta enkelskott med AK4, (man byter alltså ut den ordinarie svarta mot denna.) Under GU så fick vi ut den till att börja med, fick inte ut ordinarie omställare förrän vi hade blivit lite varma i kläderna. Edited February 18, 2006 by Bliss Quote
RaVeN Posted February 19, 2006 Report Posted February 19, 2006 (edited) en skotts omställare ak4 Vad är detta? På bilden: Vä enkelskottsomställare: Skillnade på denna och orginal är att med denna kan man endast skjuta ett skott per avtryck, så om man flyttar ner den på a läge så blir det ingen skillnad jämfört med förstaläget på säkringen. hö säkringsbläck: denna sätter man innanför avtryckaren + att den även hindrar att vapnet kan osäkras som en extra säkerhet vid ex högvakt, för att kunna öppna eld så måste bläcket förs sprättas lös efter det så kan man osäkra och avfyra vapnet. /Raven Edited February 19, 2006 by RaVeN Quote
Psson Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 (edited) en skotts omställare ak4 Vad är detta? Den saken du byter ut vid skyddsvaktstjänst...den är röd till färgen... Fick ut dessa prylar som 5.bat insats, dock tillhör jag 6. bat. SV2k, jag är modell stor, och fick bälte i storlek M. "Det passar" sa dom på förådet på Berga. Dom verkade inte ha något annat. Har alla fått smurf-storlek på bältet, eller finns det någon som fick större? för nu sitter fickorna OK så länge man inte har skyddsväst, men sen..... ja, att nå något är juh att glömma. Storlekarna finns i Small-Medium-Large och large är verkligen stort...jag är oxå m/stor o jag får dra in bältet i botten så byt ut f*nskapet Japp även handske fast vi redan fått ut den för ett par år sen, ett helt gäng i en papplåda. Du kan få låna mitt ena par v.9 om vi ses under upptakten till Combined Challenge 06 Hehehe man tackar men jag tror inte vi ska dit...än är kankse inte sista ordet sagt därvid men i planeringen ligger det så att vi inte ska dit...Vi ska ha ngn "bökövning" inom bataljonen....hurraaaa... Idioterna lever än...låt oss göra ordentliga saker.. Edited February 20, 2006 by Psson Quote
bushman Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 @ skuggan: tips 1: förklara de nya NBC-reglerna för dina befäl. risken är att de lever kvar i ABC-tänket, och har en GU-utb från tiden då sovjet fanns. jag har gjort det och har nu mer masken placerad högst upp i/på LK35:an, har du SS200 sätt fast den på säcken. sedan får får äldre blågula gny bäst de vill. samma regler gäller överallt inom FM, HV är inget undantag. att somliga instruktörer råkar ha haft Arn magnusson som Kompanichef. under sin GU på forsvik, är väl inte bassen i ledet´s problem? tips 2: det dyrare alternativet, benplattan. sak samma där, jag vill kunna föra med mig skyddsmasken, även om vi är beordrade att inte ta med stridsutr. tex vid skogsbränder eller dyl. om inte NBC ideerna har kommit in i skallen på ledningen, har förmodligen inte förkortningar som "ROTA" eller "farliga krafter" heller gjort det. och med tanke på hur bra ledning det brukar vara vid "hjälp till civila samhället" och hur informationsflödet funkar, så är det väl upp till mig själv att skydda mig. sedan får folk tycka vad de vill, så bra betalt att man vill riskera hälsan, för att någon högre upp i ledet ingnorerar att lära sig nya saker, har vi inte inom HV. men benplattan löser många andra problem, då den går fort att montera på både väst, 304K och byxbälte Quote
Skuggan Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 (edited) @ skuggan: tips 1: förklara de nya NBC-reglerna för dina befäl. risken är att de lever kvar i ABC-tänket, och har en GU-utb från tiden då sovjet fanns. jag har gjort det och har nu mer masken placerad högst upp i/på LK35:an, har du SS200 sätt fast den på säcken. sedan får får äldre blågula gny bäst de vill. samma regler gäller överallt inom FM, HV är inget undantag. att somliga instruktörer råkar ha haft Arn magnusson som Kompanichef. under sin GU på forsvik, är väl inte bassen i ledet´s problem? tips 2: det dyrare alternativet, benplattan. sak samma där, jag vill kunna föra med mig skyddsmasken, även om vi är beordrade att inte ta med stridsutr. tex vid skogsbränder eller dyl. om inte NBC ideerna har kommit in i skallen på ledningen, har förmodligen inte förkortningar som "ROTA" eller "farliga krafter" heller gjort det. och med tanke på hur bra ledning det brukar vara vid "hjälp till civila samhället" och hur informationsflödet funkar, så är det väl upp till mig själv att skydda mig. sedan får folk tycka vad de vill, så bra betalt att man vill riskera hälsan, för att någon högre upp i ledet ingnorerar att lära sig nya saker, har vi inte inom HV. men benplattan löser många andra problem, då den går fort att montera på både väst, 304K och byxbälte det har löst sig bushman med ett par snören lyckades jag få ner skyddsmaskväskan så den hänger halvt som butpack och halvt på låret, är inte ivägen på något sätt som jag kan komma på nu.... lär märkas vid nästa fältövning, är den ivägen då hamnar den på stridssäcken. benplatta ligger tyvärr någon hundralapp över mina beräknade budget den kommande tiden. var det första jag kollade faktiskt Edited February 20, 2006 by Skuggan Quote
RU01 Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Nåt som är lite speciellt att de som missade den övning i höstas då västen delades ut inte kan hämta väst på förrådet, då det inte finns några.......stridssäckar och bärsäckar ok, men INTE väst. Gäller de södra delarna av Skånska Gruppen. Quote
Psson Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Nåt som är lite speciellt att de som missade den övning i höstas då västen delades ut inte kan hämta väst på förrådet, då det inte finns några.......stridssäckar och bärsäckar ok, men INTE väst. Gäller de södra delarna av Skånska Gruppen. Rättelse...Man kan visst hämta dem vår stf Pc hämatde den för veckor sedan samt en kille i min grupp hämtade den med...jag var själv med det var nämligen på samma gång som vi hämatde bärsäck, stridssäck osv... Quote
RU01 Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Nåt som är lite speciellt att de som missade den övning i höstas då västen delades ut inte kan hämta väst på förrådet, då det inte finns några.......stridssäckar och bärsäckar ok, men INTE väst. Gäller de södra delarna av Skånska Gruppen. Rättelse...Man kan visst hämta dem vår stf Pc hämatde den för veckor sedan samt en kille i min grupp hämtade den med...jag var själv med det var nämligen på samma gång som vi hämatde bärsäck, stridssäck osv... Jaha, då är det nån som säger felaktigheter till våran PC.......... Quote
RaVeN Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Hos oss var det tänkt att man skulle få ut mtrl vid IK övn som morot för ett strort deltagande, men om man inte va med så kan man hämta ut alla grejor själv dock inget som sker per automatik. Tycker det är lite fjantigt att bara om man e med på övn så ska man få ut ny utr, kan man ej så ska man ju ändå få ut utr som man har rätt att få ut. Quote
Adam Wilhelm Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Tycker det är lite fjantigt att bara om man e med på övn så ska man få ut ny utr, kan man ej så ska man ju ändå få ut utr som man har rätt att få ut. Många ser man bara när det ska hämtas ut någon ny pryl. Quote
Hornet Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 har svårt att tro att ni hämtar ut ny utrustning 20h eller 60h om året så dom som bara gör så kanske det är dags att avrusta eller? Quote
Fighter Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 3 bat 32 Hv komp Hämtade ut kroppsskydd 90A och 1l vattenflaska idag. Som vanligt får vi vanliga skyttesoldater allting sist om vi får ut något överhuvudtaget. Quote
johanp Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 wtf, har inte hela hv ens kroppsskyddet?!?!?!?!?! Quote
tinhead Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 wtf, har inte hela hv ens kroppsskyddet?!?!?!?!?! Kroppsvadå? Gissar att det ligger i nått förråd. Kan hända att insats har det ute men har inte sett dom springa omkring i det. Quote
Dajo Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 wtf, har inte hela hv ens kroppsskyddet?!?!?!?!?! Nä... har inte ens sett kroppsskyddet... Quote
bushman Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 @dajo: mystiskt att du sluppit se kroppsskydd 90A. insatsplutonen 1 mil söder om din, fick ut sina för fem år sen. var inte lessen dock vi talar ju om något, som kanske kan skydda dig mot sekundärsplitter vid en trä-brisard. och var ännu gladare att du inte bär Kroppskydd 90B. finns ett antal av den sorten i vår närhet, som skulle bäras av IKFN-grp innan IP-reformen tog över. de är dock i tryggt förvar hos KVM gollum, och har bara synst till vid speciella tillfällen.(läs besök av C MDgrp eller befäl där över) dessa är förmodligen out of date, kevlaren i dem är väl redo för häljestorp vid det här laget. Quote
Hornet Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 Insatskomp Kalmar har inget kroppsskydd 90 heller Quote
bushman Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 kan ha att göra med att skräpet(90 A) kanske helt enkelt har uppnått bäst före datum? vet att så är fallet med en del 94:or i alla fall. jag hoppas innerligt att alla IP får ut kroppsskydd 94 istället för "värmevästen" tanken var nog god vid införskaffandet av kroppsskydd 90, men ett skydd du bär på insidan av fältjackan? hallå? Quote
amfvrak Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 kan ha att göra med att skräpet(90 A) kanske helt enkelt har uppnått bäst före datum?vet att så är fallet med en del 94:or i alla fall. jag hoppas innerligt att alla IP får ut kroppsskydd 94 istället för "värmevästen" tanken var nog god vid införskaffandet av kroppsskydd 90, men ett skydd du bär på insidan av fältjackan? hallå? ja man börjar ju undra. Det pajjar ju lager-på-lager-principen totalt. Själv hade jag den inte under GU och börjar undra vad mer för konstig mtrl stackarna i armén va tvungna att bära Quote
Recommended Posts