Statoil Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Tjapåer. Som skytt på strf90 på Livgardet fick jag o mina besättningskompisar graden Vice Korpral, dvs ett streck på kragen. Naivt trodde vi väl att vi skulle bli korpraler när vi mucka, men va fan, ingen brydde sig vid tillfället. Anyway, när jag väl gick med i FBU och fick frågan om vilken grad jag hade i lumpen ryckte dom på axlarna o sa att jag nu var korpral istället. Schysst o göra karriär i försvaret tänkte jag hastigt Kom att prata med en kapten nu på sommarens FBU övning jag var på och han började storskratta och undra om tiden stått stilla på Livgardet. Vice Korpralgraden försvann tydligen nån gång i mitten på 70-talet. Jag gjorde lumpen 00-01... Någon fler här med erfarenhet av den graden och någon teori om varför gardet fortfarande använder den? Det ryktades om att även I5 använde den till sina 90 besättningar. Quote
C 2.a pjäs Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 //Ute på hal is...// Jag har hört att nå´n överste Åker*** eller något sådant införde vickorpralsgraden på I1 på nytt. Och det vore väl vackert så, är man överste och regementschef tycker jag att man kan sätta sig över "befordringregeln". Jag har även träffat en kille från I22 med graden korpral, och förklaringen jag fick då var att alla som fick X77 eller mer av manskapet fick korpral. Det skall ha varit sista kullen med I22. Men, som sagt, jag sprider bara rykten vidare... Quote
Lt Hmmm Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Jag såg en avdelning gardesvicekorpraler på Kvarn för några år sedan. Den uppfattning jag fick då var att I1 hade infört graden för att ge GB-eleverna ett streck när F/G-soldaterna ryckte in, så att de skulle ha någon form av befälsställning under trupputbildning och sådant. Har aldrig sett eller hört talas om vicekorpraler hemma på I5... /Hmmm Quote
Magnus Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Är det inte HKV som beslutar om sådant som rör grader? Låter konstigt att en enskilt överste skulle få göra något sådant. Quote
Lt P Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Är det inte HKV som beslutar om sådant som rör grader? Låter konstigt att en enskilt överste skulle få göra något sådant. Beslut om förordnande i icke-officersgrad sker av förbandschef. Det förutsätter förstås att erfoderligbkompetensnivå finnes hos den som skall förordnas. Quote
Statoil Posted November 1, 2004 Author Report Posted November 1, 2004 Jag såg en avdelning gardesvicekorpraler på Kvarn för några år sedan. Den uppfattning jag fick då var att I1 hade infört graden för att ge GB-eleverna ett streck när F/G-soldaterna ryckte in, så att de skulle ha någon form av befälsställning under trupputbildning och sådant. Har aldrig sett eller hört talas om vicekorpraler hemma på I5... /Hmmm Nja, GB soldaterna fick korpralsgrad och vi FÖ/SK (samt eldledningsassistenterna) fick en pinne för att just vara över f-bollarna. (so I was told by någon) Quote
Vysotskij Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Nja, GB soldaterna fick korpralsgrad och vi FÖ/SK (samt eldledningsassistenterna) fick en pinne för att just vara över f-bollarna. (so I was told by någon) Lätt, men inte helt, OT: Om jag inte missminner mig har/hade förare i Sovjetarméns BMP just graden ефрейтер/jefréjter/vicekorpral. Quote
Sir Vival Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Är det inte HKV som beslutar om sådant som rör grader? Låter konstigt att en enskilt överste skulle få göra något sådant. Beslut om förordnande i icke-officersgrad sker av förbandschef. Det förutsätter förstås att erfoderligbkompetensnivå finnes hos den som skall förordnas. Men, men... Även om det är så, så borde det väl i alla fall omfatta grader som fortfarande existerar inom Försvaret. Quote
Krook Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Håller med föregående talare. Vicekorpral är inte längre en grad i den svenska Försvarsmakten. Man må tycka vad man vill om det men så är det. Sedan tycks ju LG göra lite som man vill när det gäller det mesta. Det här är dock ett exempel där ändamålet är gott. /Krook Quote
johanp Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Fick samma "grad" själv på LG, tycker mest det skulle kännas pinsamt att bära den "graden", ser ju ut som om man misslyckats med befodringen till furir bara. E-sold är ju sällan chef över någon och är således inte i behov av en grad, att man "står över" en f-sold kommer med kompetensen, saknas den bör man ju ändå inte ha en grad, så det löser sig i vilket fall tycker jag. Quote
NBC Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Ett annat exempel är US i Kosovo där ett flertal MP har graden överfurir, förklaringen jag fått till det är att MP utan PHS är furirer och MP med PHS får graden överfurir. Quote
Lt P Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Ett annat exempel är US i Kosovo där ett flertal MP har graden överfurir, förklaringen jag fått till det är att MP utan PHS är furirer och MP med PHS får graden överfurir. Men både överfurir och fanjunkare är grader som fortfarande existerar, FM har bara upphört att förordna i dessa grader, med vissa undantag. Personligen tycker jag att man kan återuppväcka även rustmästare och förvaltare när man ändå håller på, och varför inte också underlöjtnant! Quote
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 I MP01 hde Gruppchefer graden Överfurir SSgt och vanliga MP furir Sgt 2nd, senare ändrades det till brittiska systemet som gjorde GC till Sergeant på Svenska men fortfarande SSgt på engelska. För att kunna komma in på officersmäss motsv enligt svenska regler måste MP vara minst furir och gruppchefen grukar ju ha högre brad än hans soldater. Var inte vakterna/Dagofficer i matsalen på LG också tillfälligt ViceKorpraler när dom fick metallbrickan om halsen?? Quote
Blackadder Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 (edited) inte ens efter 50 år av medverkan i utlandsstyrkan så lyckas vi inte översätta graderna enhetligt :P Edited November 2, 2004 by Blackadder Quote
breach Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 På 4.skvadron på LG: Vice Korpral blir Gruppchefer efter dom gått Gruppchefsutbildningen, sedan efter baskerprovet blir dom förordnade till Korpraler och avslutningsvis Furir vid Muck. Quote
Blackadder Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 (edited) På 4.skvadron på LG: Vice Korpral blir Gruppchefer efter dom gått Gruppchefsutbildningen, sedan efter baskerprovet blir dom förordnade till Korpraler och avslutningsvis Furir vid Muck. alla vet nog att det är så, men vi i FM ska vara så bra på att styra upp saker, men här på ett enda förband i hela Sverige som iofs har god vana att vara motvalls så gör dom som dom vill och tilldelar grader som inte använts sedan 1972... [edit] klart jag tycker att vi borde återinföra hela underbefäls och underofficers skrået men det hör inte hit Edited November 2, 2004 by Blackadder Quote
Recommended Posts