Jump to content

Recommended Posts

Posted

(Seek and ye shall find... nothing.)

850 soldater och runtomtrallande personal ur Black Watch har skickats för att hjälpa amerikanarna i mellersta Irak, Blair har lovat att de kommer hem i tid till jul (vill minnas att något liknande sades under WW1...). Redan en död - medelst vältning av Strf under omgrupperingen.

Dock tycker jag det är lite lustigt; 130 000 amerikanska soldater, men de klarar inte situationen - så vi skickar 850 pers att hjälpa till.

Mer seriöst tror jag också att britterna är helt enkelt bättre på såna här situationer; jänkarna är bra på att vinna krig, men vinna fred kan de inte.

Posted (edited)

The Black Watch var väl redan nere i Basra, Irak, de har väl inte nyss skickats dit? USMC har inte så många bataljoner, de kan tydligen inte skaka fram fler utan att förstöra rotationen så man bad RA ta över i Bagdad. De som frigjorts på det viset ska ju inte vila utan hamnar snarare ur askan i elden, upp till Fallujah ska de väl?

Edited by Gerle
Posted
Mer seriöst tror jag också att britterna är helt enkelt bättre på såna här situationer; jänkarna är bra på att vinna krig, men vinna fred kan de inte.

Jag är benägen att hålla med dig.

Jag har fått uppfattningen att USA är väldsbäst på att "slå den stora röda pilen",

men är mindre bra på mindre storskalig militär verksamhet,

såsom icketeknisk underrättelsetjänst, "counter-insurgence"

och fredsbevarande insatser.

Måhända p.g.a. en övertro på materiela faktorer

och en bristande insikt i vilken att denna typ av konflikter

i mångt och mycket handlar om vad som sker i huvudet på folk,

snarare om att taga människor av daga.

Måhända har det också att göra med en större

politisk inblandning i militära beslut.

Måhända är det också lättare att presentera resultatet för

politikerna och folket i form av "body count" än i någon abstrakt

förändring i folks attityder.

Posted

HAr för mig att Black watch även under WW2 rykte in och räddade situationen.. Minns inte var dte var men det finsn det säkert andra som gör :clap:

• 4 weeks later...
Posted

När du skriver RA så menar du väl inte Royal Army? För den heter British Army. Det finns många varianter på varför den inte bär Royal som del av namnet. Den variant jag har hört är att Armen ledd av Cromvell i mitten av 1600talet strötade kungahuset under en kort tid.

Lite besserwisser stämpel kanske men jag var bara tvungen. Om du inte menade "Royal Army" så ber jag om ursäkt.

Posted (edited)

Klantade mig, nog menade jag BA, sa kan det ga nar man slo-skriver!

Realkh, lite knivsmide bjuder jag pa, det ar billigt! Alltid kan man gora battre ifran sig, i ett sant har sallskap ar man tvungen att skarpa sig, det ar bara bra.

Edited by Gerle
  • 2 weeks later...
Posted

...äeh, jag är själv imponerad av den enorma insatsen... c:a 500 brittiska shooters från Skottland, hjälper verkligen de ca: 130.000 amerikanska soldaterna som jobbar där just nu...Wow...De där Jänkarna behöver verkligen en lektion...; Jamenar Freden är ju så himla mycket viktigare...