Jump to content

Sacci LK 100


siros

Recommended Posts

Hejsan

 

jag funderar på att skaffa mig en ny ryggsäck och har spanat in saccis säckar. Jag har fallit för Sacci LK 100, då den är stor och är i 90 camoflage. Jag undrade om någon av er här på detta underbara forum visste något om LK100, och som kanske kunde lägga ut lite bilder på den, men intressantast är VAR man kan köpa den//Siros

Link to comment
Share on other sites

Bra, bättre, bäst...

 

Rammlade in på en friluftsbutik i Östersund för ett tag sen och där hittade jag en förbanant cool ryggsäck. Norröna Para Ranger pack 120l!!

 

Variabelt avbärarbälte (som anpassar sig beroende på höftensrörelser på en kulled), ram/softback hybrid, löstagbara sidofickor och ja, fan vilken drömsäck.

har man kört med LK100/Ryggsäck2000/"Batto" så är vikten 4100 gram inte så farligt även om det kanske är lite mycket ryggsäck för bara ett par dar ute...

 

Någon med egentlig erfarenhet av Para Rangern?

Nackdelar som jag identifierade är remmarna som går nästan överallt och inte lämpar sig för fäste av liggunderlag, men det är nog inget oöverstigligt problem (gummirep...)

Link to comment
Share on other sites

jag vet att sacci hänvisar till recon, men de har inte LK 100 iaf inte på sin hemsida

http://www.recon.se/Ryggsackar/lk100.htm

bilderna är på den ryggsäck de har sålt som LK100 i nästan 10 år (den riktiga kom ut på förband 2000).

När det gälelr bilder på FMs 100LK så föreslår jag att du tittar på hemsidorna för K3, K4, F7 (FBJS) mfl, där finns det massor av bilder (ryggsäcken är stor, ja 100 liter stor, och grå till färgen).

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag lite förvirrad. Är LK100 samma säck som Ryggsäck 2000 (L M7085-103010) (i SoldR MtrlP 2003)?

Helt rätt, det är samma.

Det är väl kanske fel av oss att kalla den 100LK, men åtminståne jag är van vid det sättet att benämna ramryggsäckar från t ex 70LK och 35LK. K betyder komplett och eftersom ryggsäck 2000 har en innersäck löst (dvs ryggsäcken är inte komplett) så borde den kanske inte kallas 100LK, fel av oss helt enkelt.

 

Ibland använder vissa (t ex Hv-tidningen) ordet bärsystem 2000 som benämning på godtycklig del ingende i bärsystemet.

Bärsystem 2000 (som är ett samlingsnamn för systemet) består av följande:

Ryggsäck 2000, 100L (M7085-103010, innersäcken M7085-104010)

Stridssäck 2000 (M7085-105010)

Bärsäck 2000 (M7085-107010)

Stridsväst 2000 (/K är M7390-307111)

 

Ryggsäck 2000 kom våren 2000

Stridssäck och bärsäck 2000 kom hösten 2000

Stridsväst 2000 kom våren 2002 (skulle kommit 2000 den också men det sköts upp, varför vet jag inte)

Link to comment
Share on other sites

Bärsystemet är bra. Kraftig ram utanpå säcken, säcken kan enkelt avlägsnas från ramen.

Finns många inställningsmöjligheter.

 

Jag vet inte var man får tag på ryggsäcken, skulle också vilja ha en, ryggsäcken på bilden är min lk100 jag hade i lumpen.

 

Vill du se en bild på bärsystemet? i så fall kan jag försöka leta upp en i mitt "lilla" arkiv där det syns.

Link to comment
Share on other sites

2Sharp: du bör nog inte scrolla ned mer nu i så fall för här kommer en bild från en av de allra heligaste platser (försökte fixa så att du slapp se mer än ryggsäcken) =P

 

Hittade ingen bättre bild just nu, hoppas det här duger:

lkb.jpg

Link to comment
Share on other sites

2Sharp: du bör nog inte scrolla ned mer nu i så fall för här kommer en bild från en av de allra heligaste platser (försökte fixa så att du slapp se mer än ryggsäcken) =P

 

Hittade ingen bättre bild just nu, hoppas det här duger:

Nisse, detta är ju rena porret.

Saknar den mycket, jag säger till om jag hittar den, nu ska jag leta.

Link to comment
Share on other sites

Har cyklat runt mellan en massa frilufts- och sportbutiker idag i jakt på en bra ryggsäck.

 

Det bästa jag hittade var norska Norrönas säckar, helt underbart bärsystem och bra kvalitet men de kostar därefter också.

Haglöfs, Everest m.m är inget för mig, man får ju inte ens ned ett trangia i ngn av ytterfickorna + att de kostar mer än de ger tycker jag.

 

Inne på Militaryshop hittade jag dock den trevligaste ryggsäcken för min plånbok. En "Tasmanian Tiger Pathfinder", de hade just fått in den (bara ett exemplar i butiken ännu och finns inte på hemsidan än).

2000kr ska jag förmodligen punga ut för den i stället senare i veckan i stället för en mountain patrol när de fått in dem om ingen bestämt kan avråda mig från den ryggsäcken?

Enda nackdelen jag hittade var sidofickorna, endast 7,5liter.

http://www.oliv.de/catalog.php?catid=1170&pid=3143

:P

Link to comment
Share on other sites

Ur Saccis hemsida:FÖRÄNDRINGAR I SORTIMENTET

Nedläggning av flera av landets regementen och det reducerade antalet soldater i militärtjänst har kraftigt minskat efterfrågan av våra produkter. Vi gjorde därför under förra året en hel del förändringar i sortimentet. Modeller som Jägare 90, G60, Ryggsäck 2000 100L, Uppdragssäcken, P30, Swedbag 80 i grönt och Permisbagen har vi lagt bakom oss. Backpack 4120, Swedbag 80 i kamo, Fallskärmsväskan och Stabsportföljen är modeller som säljs så länge lagret räcker.

Vårt sortimentet kommer fortsättningsvis att se ut så här: Ryggsäck FJS Original (110 L), Ryggsäck F70 (70L), Stridssäck 2000 (35L), Bärsäck 2000 (72L) och Strids- och överlevnadsväst FJS samtliga i grönt. Dessutom Swedbag 80 i svart.

 

Ryggsäck 2000 finnes ej mer..... :banana

OM man inte känner nån som känner nån..........

Link to comment
Share on other sites

+ För 100LK är att den tål det mesta. Hade min (som var begagnad när jag fick ut den) i 15 månader utan några större problem

- För att den väger på tok för mycket tom.

 

Använder du ryggsäcken mycket tycker jag personligen att Norrönas säckar är att föredra. Skönare bärsystem får man leta efter. Sen att det kostar lite fläsk får man väl slå ut på alla timmar du kommer att njuta av den.

 

Vill du ändå ha en sacci-säck så tycker jag att FJS-orginal är en skönare ryggsäck att bära än 100LK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...