Tobias R Posted June 17, 2005 Report Posted June 17, 2005 Fråga:Finns det mer än en variant av hängslen till 90P? Storleken på ankelfickorna varierar i tre storlekar. /Gusten Kan du utveckla detta lite? Jag har märkt att fickornas storlek varierar med storleken på byxorna. Men finns det byxor av samma storklek som har olika stora ankelfickor? /Tobias Quote
The Swede Posted June 17, 2005 Report Posted June 17, 2005 Fråga:Finns det mer än en variant av hängslen till 90P? Storleken på ankelfickorna varierar i tre storlekar. /Gusten Vad har ankelfickorna med hängslen att göra? @cf112 De första hängslena som kom var gröna med en tyglapp som höll ihop dom på ryggen. Fanns endast i en storlek. De hängslen som finns nu är svarta med ett plastspänne på ryggen, finns i flera (3?) storlekar. The Swede Quote
The Swede Posted June 24, 2005 Report Posted June 24, 2005 En kompis till mig var också på sweden rock och köpte ett par men inte till mig :( Förövrigt prutade han också priset, fast till 800... Någon som vet var gubben med m90 kommer stanna till härnäst? Tror ni han kommer till sjöbo marknad motsv eller? Mil-con har jag mailat men de är inte särskilt positiva till att få in nya p byxor tyvärr, svårt att få tag i säger dem. /P Enligt säkra källor kan jag säga att han just nu är på väg till Roskilde, dock börjar det bli svårt att få tag på FU90 med varianter. Jag vet inte hur mycket han har med sig. The Swede Quote
Gusten Posted June 24, 2005 Report Posted June 24, 2005 @ The Swede Jaha, får väl skylla på att jag hade jobbat kväll och sedan var lite trött då jag läste frågan och i min iver ville upplysa en frände. @ Tobias R Reflexhållaren sys fast mellan dragkedjan och fickan. På de två mindre varianterna av fickor så sitter den där. På den största hamnar hållaren på fickan eftersom det inte finns något mellanrum att spela på. Vet ej om de (fickorna) blir större i och med att storleken på byxorna också blir större. Mina brallor är 180/85 och har de största fickorna. Hälsn från en återigen-nyss-avgången-från-sitt-kvällspass Gusten Quote
Sgt 1cl HuggyBear Posted June 5, 2006 Report Posted June 5, 2006 Någon som har koll på var amn kan köpa M90 P brallor i nuläget??? GMY Quote
Syster Håkan Posted June 5, 2006 Report Posted June 5, 2006 På tal på 90p, så hara jag sätt vaniliga 90f med tyg hakar ( eller vad det heter) toll hängslor , vad är detta för version? Quote
cf112 Posted June 5, 2006 Report Posted June 5, 2006 Någon som har koll på var amn kan köpa M90 P brallor i nuläget???GMY Åk till Sweden Rock nästa helg, där köpte jag mina förra året... ;) Tyckte jag gjorde ett kap, att jag sen inte hade råd med käk resten av helgen är ju en annan historia. Och ja, byxorna var intakta med "oklippt" tvättlapp. Quote
106 Posted June 5, 2006 Report Posted June 5, 2006 På tal på 90p, så hara jag sätt vaniliga 90f med tyg hakar ( eller vad det heter) toll hängslor , vad är detta för version? Gissar på två saker: 1. Försöksmodell 2. Tidigare "ägare" har sytt dit dem. När man köper hängslen från recon eller personalbutiken brukar man få med sådana att sy dit om det saknas. Quote
Strv S Posted June 5, 2006 Report Posted June 5, 2006 Hittat på tradera: M/90P Jacka M/90 P byxor M/90 P byxor Quote
Virrvarr Posted May 24, 2007 Report Posted May 24, 2007 Jaha, då var det återigen en person som undrar var man kan finna ett par pansarbyxor. Någon som har koll? Quote
os frontale Posted May 24, 2007 Report Posted May 24, 2007 Jaha, då var det återigen en person som undrar var man kan finna ett par pansarbyxor. Någon som har koll? Samma sak gäller som vid posten ovan dig Quote
Munken_swe Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 Till skillnad till den stora massan är jag på jakt efter jackor i 90P, i stället för byxor. Behöver hitta två jackor. Någon som har tips om annat än blocket och tradera? (om ni skulle hitta en artikel på respektive sida så får ni lägga upp den ). Är mkt tacksam för svar. Quote
coq noir Posted May 27, 2007 Report Posted May 27, 2007 Jag undrar mest lite över den här snubben som åker runt och söljer 90P på sweden rocks, ngn som vet om han är inanför eller utanför avgiftsbelagt område och om han fortfarrande har 90P? Quote
oakman Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Med risk för att upprepa svar: Gamla MIL-CON i Rolsberga, Skåne Adress www.mil-con.se har 90P byxor och jackor, iaf när jag var där senast för några månader sen. tror att de låg på runt 8-900kr för byxorna. De finns dock ej med på hemsidan, kanske utgått ur sortimentet. Bara att ringa. OT: MIL-CON skall förresten flytta in till Lund City 2 Juli Quote
cf112 Posted May 31, 2007 Report Posted May 31, 2007 Jag undrar mest lite över den här snubben som åker runt och söljer 90P på sweden rocks, ngn som vet om han är inanför eller utanför avgiftsbelagt område och om han fortfarrande har 90P? Som jag skrivit tidigare så köpte jag av just densamme, tror jag gav 895:- och han hade sitt tält utanför själva rock området. Ja, mitt i smeten där alla marknadsstånd och mattält fanns. Jag fick uppfattning om att han kom från Uddevalla, men jag är ej säker. Quote
Munken_swe Posted May 31, 2007 Report Posted May 31, 2007 På tal om 90P, i brist på bättre tråd (har sökt): Kan man byta pansarjackor och/eller byxor på Marinbasen i Karlskrona? Quote
Sgt 1cl HuggyBear Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 På tal om 90P, i brist på bättre tråd (har sökt): Kan man byta pansarjackor och/eller byxor på Marinbasen i Karlskrona? Troligtvis inte då M90 P bara är standard för Pansar regementen. testa P7 eller P4 eller Swedint Quote
The Swede Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 På tal om 90P, i brist på bättre tråd (har sökt): Kan man byta pansarjackor och/eller byxor på Marinbasen i Karlskrona? Troligtvis inte då M90 P bara är standard för Pansar regementen. testa P7 eller P4 eller Swedint FU90P finns på de flesta arméförband i dagens läge. Det är inte bara inom pansar det finns stridsfordon. Är det inte även så att stridsbåtsförarna får ut den uniformen? The Swede Quote
Mordred Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 Ja Piloterna till stridsbåt 90 är utrustade med iaf M90P byxor. Jag har hittils inte hittat nåt armé regemente eller förband som inte haft M90P på förrådet, men på vissa ställen håller de hårdare i dem bara (Krävs skriftligt tillstånd från regementschefen innan du får ut eller får byta t.ex. ett par P-byxor!). Quote
oak Posted June 1, 2007 Report Posted June 1, 2007 På tal om 90P, i brist på bättre tråd (har sökt): Kan man byta pansarjackor och/eller byxor på Marinbasen i Karlskrona? Det beror på hur du har fått ut dina byxor är dom uthämtade pga av tjänst på 90 båt i kna så kan du köra tvättbyte på dom men inte annars antalet m90p byxor i förråd i kna kan nog räknas på handens fingrar där. /oak Quote
-donTomaso- Posted November 28, 2007 Report Posted November 28, 2007 Har fått tag på ett par P-byxor och undrar nu om det bara är vissa årsmodeller som har magfickor i höger benficka? Quote
SISU Posted November 28, 2007 Report Posted November 28, 2007 Ja det är bara de tidiga modelerna som har det . Quote
-donTomaso- Posted November 28, 2007 Report Posted November 28, 2007 Ja det är bara de tidiga modelerna som har det . Ok, tackar! Quote
Knekt Posted November 30, 2007 Report Posted November 30, 2007 Ja det är bara de tidiga modelerna som har det . Ok, tackar! Det är väl ett arv från 69P, som hade magfickor för K-pistmagasin i högerfickan?! Quote
VJ9 Posted November 30, 2007 Report Posted November 30, 2007 Jag trodde att dem insydda fickorna i benfickan både på m/69p och m/90p var gjorda för att ha enklare verktyg och liknande saker i. På "min tid " så var det, vi fick reda på när det gäller m/69p:s insydda fickor men det var kanske fel! Quote
johanp Posted November 30, 2007 Report Posted November 30, 2007 (edited) Riktigt synd att det togs bort, borde finnas i benfickorna på alla fältbyxor. Sen borde det vara i vänster och inte höger där man redan har två första förband och det verkar även vara enpopulär plats att ha fältmössan på = fickan är rätt full redan. Sen passar vänster ficka bättre med laddning av ak4 samt det nya sättet för att ladda ak5. Edited November 30, 2007 by johanp Quote
cf112 Posted October 9, 2008 Report Posted October 9, 2008 Active Life Equipmentsålde m/90P i somras, både byxor och jackor. Dom hade fått in ett mindre parti och dessa var helt nya med intakt kronmärkning. Jacka gick för 750:- och byxa för 850:- om jag minns rätt. Quote
J.Nilsson Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Militärt överskott i rolsberga har nu fått in M90P men dom vill ha 1750:- för byxorna som visserligen är helt nya men ändå.... Jag har ett par 180/95 som jag vill få bytt till 190/85 men jag betalar inte 1900spänn inkl frakt! :P Quote
The Swede Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Jag har ett par 180/95 som jag vill få bytt till 190/85 men jag betalar inte 1900spänn inkl frakt! :P Nähä, vad ska vi göra åt det? Det är väl upp till dig att köpa eller inte köpa det som finns ute till försäljning. I övrigt så undanber jag mig den frågeställning du tidigare försökt framföra här på forumet, det är därför dina inlägg blivit raderade. The Swede BLÅGUL Quote
Recommended Posts