wolfie666 Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 Tjenis! Jag har ett Source vätskesytem 2000, alltså det som är till stridsväst 2000. Jag undrar om det är någon som vet hur funktionen är vintertid? Jag har inte haft tillfälla att använda det vintertid. Fryser vattnet i slangen vid kyla? Är det någon som har något tips om vinteranvändning. Jag har sökt och inte hittat något om just detta. :P Quote
toord Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 Har inte Source systemet kör för tillfället budgetmodell Platypus utan någon som helst isolering och det funkar hyfsat blåst ut slangen när du har druckit klart så håller det sig bra.. ifall du har SV2000 så lägg slangen mellan västen och jackan så fryser det inte om det nu inte skulle vara extrema tempraturer Quote
1112 Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 Den är ganska dålig vintertid. Vätskan i SLANGEN har en tendens att frysa snabbt ÄVEN om man har het dryck i blåsan. Jag hade dock en ganska lugn tjänst och drack inte konstant och när det inte är något flöde fryser den snabbt när det är neråt -10 grader och kallare. Vågar alltså inte säga hur det är om man tar sig en slurk, säg var femte minut. Vet att Militaryshop har en isolerslang som jag tittade på men aldrig köpte, egentligen till Camelbak men kanske kan passa. Quote
Maddman Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 Jag använder min camelbak under mina träningspass. (Snabbmarsch med 25 kg ryggsäck, 8 km, 3 dagar/veckan) Vid kyla ( från ca. - 4 grader) fryser ALLTID munstycket ihop om jag inte blåser ur vattnet. Problemet är issörja som sätter igen ventilen. Mitt tips är: Skaffa isolerslang, blås tom slangen, drick lite men ofta för att hålla igång ventilen. Quote
Sir Vival Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 SOURCE Tube Insolator SOURCE Rapid (rekommenderar att komplettera med en "snabbis"... Ger 6dl/minut) Quote
Mech.Inf Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 Jag kan säg att camelbak är överskattat, min frös totalt under en tämligen ansträngande övning vintertid. Kan säga att huvudet inte mådde så bra efter ett tag utan allt för mycket vatten. Quote
johanp Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 märkte aldrig av att soursen frös, fast jag har nog bara utsatt den för -15-20C. Quote
2Sharp Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 Jag kan säg att camelbak är överskattat, min frös totalt under en tämligen ansträngande övning vintertid. Kan säga att huvudet inte mådde så bra efter ett tag utan allt för mycket vatten. Användarfel, skyll inte på Camelbaken... Drick ofta, använd någon form av hölje på slangen, antingen neoprene eller ihåligt plattband. Är det riktigt jävla kallt och muntycket fryser bit/krama sönder det som har frusit i munstycket och drick, blås in i blåsan som absolut sista utväg, du blåser in bakterier och smuts som kan ge skum tillväxt i blåsan. Vet du med dig att du blåst in i blåsan gör en ordentlig rengöring så fort du kan, gärna med klortabletter. Som med den vanliga vattenflaskan bör man ju placera blåsan efter väderlek, är det minus 45 så kan man ju räkna ut med röven och en bit krita att man kanske inte bör bära camelbaken ytterst under längre perioder... Kan även rekommendera att inte bara ha ett sätt att få i dig vatten, ex: camelbak och vanlig vattenflaska. Quote
Mech.Inf Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 Användarfel, skyll inte på Camelbaken... Drick ofta, använd någon form av hölje på slangen, antingen neoprene eller ihåligt plattband. skyller delvis på camelbaken, den hade ett hölje av neoprene Hade även fältflaska men det kan du ju själv räkna ut att den tog slut efter ett tag. Quote
Sytare Posted October 13, 2004 Report Posted October 13, 2004 (edited) SOURCE Tube Insolator Sir Vival, finns det fler ställen en Spejder att handla den här på? Lite taskig på danska och ja, jag förstår fan inte vad dom menar med: "Under 100,- sendes portofrit, dog 8,- til Post Danmark (indbetalingsgebyr som opkræves ved afleveringen" är dom där extra kronorna nå't dom ska ha, eller måste man pröjsa det danska postverket också? Har du koll på ungefär hur låga temperaturer den pallar med? Edited October 13, 2004 by Tollen Quote
Sir Vival Posted October 24, 2004 Report Posted October 24, 2004 @ Tollen Sorry att jag inte svarat innan, missat nya inlägg i tråden. På postopkrævning (kun i Danmark, undtaget Grønland og Færøerne)Over 100,- sendes portofrit, dog 8,- til Post Danmark (indbetalingsgebyr som opkræves ved afleveringen). Under 100,- sendes portofrit, dog 8,- til Post Danmark (indbetalingsgebyr som opkræves ved afleveringen). Jäkligt kryptiskt... Portofritt oavsett om man handlar för under eller över 100kr; kan inte utläsa precis vad som avses. Tror att vi får fråga Patroels vad som menas med "postopkrævning". Quote
Sytare Posted October 24, 2004 Report Posted October 24, 2004 @Sir Vival Don't worry... Har bytt inriktning lite så det som lär inhandlas är ett stycke Camelback. Quote
Patroels Posted October 24, 2004 Report Posted October 24, 2004 Dom nämnda möjligheter från Post Danmark (hatar dom-hatar dom-hatar dom!) gälder enbart i "det danske rigs-fællesskab", så... Inte mycket hjälp, jag vet. MVH Troels Quote
Ralle Posted October 25, 2004 Report Posted October 25, 2004 Min erfarenhet är att slangen klarar sig hyfsat utan att frysa men inte munstycket, detta är dock inte i extrema minusgrader, vad jag brukar göra som funka bra vid extremare temperaturer var att ha hela systemet innanför jackan, då får man vatten som är pissljumet, ganska skönt när det är kalt ute. Något jag brukar göra är att efter man har sugit i sig lite vatten så blås tillbaka in i slangen så den blir fri från vatten. Quote
Gator Posted October 25, 2004 Report Posted October 25, 2004 Något jag brukar göra är att efter man har sugit i sig lite vatten så blås tillbaka in i slangen så den blir fri från vatten. du blåser in bakterier och smuts som kan ge skum tillväxt i blåsan Vilket inte bara forumsmedlemmar utan även tillverkare (Camelbak) avråder ifrån. Quote
Ralle Posted October 25, 2004 Report Posted October 25, 2004 Om man använder den mycke så borde det vara tillräklig vätskecirkulation för att inget ska hända, eller? Jag vet inte, kan inget om sånt det är bara hur jag gjorde senast det var kallt ute och jag hann inte bli sjuk på den tiden jag nyttjade den, men det stämmer säkert som du skrive, kan kanske vara värt att tänka på om man är ute under längre perioder. Quote
Recommended Posts